hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kanskje lei..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kanskje lei..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Julie=)

» VIP

Norway
Innlegg: 452

Skrevet - 25/09/2004 :  12:32:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har et par problemer med kaldblodsen min..
Det første er: når jeg skal opp på han,begynner han å bare gå rundt og rundt meg..dette er noe han har begynt med i det siste. Jeg rygger han et par steg hver gang han gjør det,men til liten nytte..det er jo uansett mindre belastning for hesten om man går opp fra en stol,men problemet der er at han er livredd stoler..har prøvd å venne han til det flere ganger,men da kommer han bare bort,pruster og blåser fælt før han spretter tilbake..

Det andre er: Han klarer ikke å bøye seg på volte, han er ganske stiv,men vi har jo trent snart et halvt år..og fortsatt er han like stiv og hver gang når vi komme ri hjørnene på ridebanen setter han opp farten no innmari..

Det tredje er: Jeg longerer han mye for å bygge opp ryggmuskler og få han til å mykne opp. Han har gått veldig bra,men her om dagen begynte han å riste skikkelig på hodet som om han var irritert også begynte han å bukke og kaste seg rundt..dette har han ikke gjort før..

Det siste er: når vi rir på tur,så snur han plutselig helt om og skal hjem,da er det nesten umulig å få snudd han tilbake,da blir han bare sint og småbukker og rister på hodet..Han er ganske sterk og legger seg veldig på bittet.. (er en kaldblods som har gått to løp tidligere).
Jeg føler at jeg blir hard på hånden,fordi han legger seg så på bittet og drar avgårde, og jeg må prøve å holde han oppe..
vi trener mye på å rygge for å få han til å gi etter,det holder kanskje et minutt,så er det på`n igjen..
Jeg begynner å bli oppgitt og sliten,og det samme virker han..
Jeg har en variert uke for han:
man:longering
tir: fri
ons:tur
tor:trening
fre: tur
lør og søn: fri/tur

Så er det noen som kan gi no tips..?
(utstyret hans er sjekket og passer)

Nefertiti
» VIP

Innlegg: 246

Skrevet - 25/09/2004 :  13:12:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående oppstigingen så kan du jo prøve å legge litt høy eller ei bøtte foran han slik at han blir opptatt med noe annet mens du stiger opp? Kanskje han ikke bryr seg så mye om stolen da. Eneste måten jeg kommer opp på hesten med stol er å ha noe han kan snuse på eller undersøke slik at han ikke prøver å gå unna når jeg står på stolen og er på vei opp på ryggen hans. Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 25/09/2004 :  13:37:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Virker som om hesten ikke er helt frisk, og at noe plager den.
Få tak i en veterinær for å bøye opp evt. ta en helsjekk.
Deretter ville jeg kanskje kontaktet en kiropraktor, tydelig at det er noen låsninger her og der.
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway
Innlegg: 452

Skrevet - 25/09/2004 :  16:09:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar.

Før jeg kjøpte han hadde de hatt veterinær på han. På bøyeprøven fikk han grad 1. Og veterinæren sa at det er noe med høyreskulderen hans,og de har hatt kiropraktor på han,men de klarer ikke å finne ut hva det er. Han ahr aldri vært halt. Derfor fikk jeg beskjed når jeg kjøpte han om å longere han minst 1 gang i uka,da skulle det ikke være noe problem..men siden han er sånn nå,så må det jo være noe.. vet du/dere om noen kiropraktorer og hvor mye koster det ca..?
Gå til toppen av siden

eligj

Innlegg: 1294

Skrevet - 25/09/2004 :  19:15:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du ikke har hatt veterinær i det siste, ville jeg startet med det iom at han nå har endret adferd. Hvis veterinæren anbefaler deg en kiropraktor, kan han/hun sikkert også anbefale deg en bestemt kiropraktor.

Det er umulig å si at "hvis man trener slig og sånn, vil man ikke få noe problem med det og det", så jeg ville ikke vedda hatten på at en dags longering i uka behøver å ha noe og helst å si. Jeg tviler egentlig i det hele tatt på om longering en gang i uka nødvendigvis er positivt hvis han har ett eller annet i en skulder. Longering kan være en belastning i seg selv. Som sagt, jeg ville fått en veterinær til å se på ham, om det er mulig en veterinær som er spesialist på hest,
Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 25/09/2004 :  21:39:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv brukt Lise Sundem som sitter i Spørrepanelet her på Hestemarked. Hun er kiropraktor OG dyrlege.

Hesten min fikk låsninger flere steder pga. en skjev sal som jeg brukte i tiden jeg red inn hesten, (4 mnd. periode).

Hesten ble da etterhvert vansklig å bla. bøye på volte, og så bare stoppet hun til slutt å gå, og løfta så litt ut til siden på babeinet når jeg prøvde å legge til sjenkel for å flytte henne rundt sjenkelen.

Det var hennes måte å si fra at ;"Hei muttern, her er det no galt!"
Etter 3 behandlinger var hun frisk og har ikke hatt problem med det siden siden.

Hun behandlet også en annen Quarter for 4 låste ryggvirvler og bekken.
Etter 4 besøk var hesten frisk som en fisk, og den har nå gått jevnt i over 1 år uten problem.

Kan varmt anbefale henne, gå inn på spørrepanelet.


Redigert av - xxxx den 25/09/2004 21:41:16 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway
Innlegg: 897

Skrevet - 26/09/2004 :  13:36:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Først og fremst, gjør som de andre også sier, få noen til å se på ham. Det kan f.eks være at salen ikke passer el.

Men ang. å stige opp, hvorfor slå seg til ro med at "hesten er redd stoler"? For det første trenger det ikke være en stol man går opp i fra. Du kan jo prøve med andre høye stødige ting. For det andre er dette et lett problem å trene bort. Ta med deg hesten og litt havre, gullerøtter eller annet snacks ut og tren. Begyn med en avstand som hesten er komfortabel med. Kos, skryt og belønn. Prøv så å nærme deg stolen (eller andre ting den er redd) litt og litt. Være helt rolig selv. Belønn når hesten er rolig. Du kan også prøve å sette deg på stolen med fôrbøtta i fanget f.eks. og la hesten komme selv når den er klar. Å få hesten trygg på stolen trenger faktisk ikke ta mange minuttene. Bruk fantasien og prøv å gjøre stolen til noe hyggelig i stede. Men pass på å være helt rolig og avslappet selv. Stresser du, merker hesten det med en gang og tolker det som at "detter er farlig".
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 26/09/2004 :  17:03:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med resten her, det kan høres ut som han har vondt en plass ja. Få hesten skikkelig sjekket og sjekk også utstyret igjen.
Og i forhold til hvordan du bør trene han, så er det nok ikke noen "oppskrift" for hva som er best, men en oppbyging som er basert på fornuftige prinsipper og som er i takt med hestens form er viktig. Noen hester trenger en type arbeid spesielt, og andre trenger andre igjen!

Hege Gå til toppen av siden

Olin&Bella

» VIP

Innlegg: 107

Skrevet - 26/09/2004 :  19:23:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
det anngående at hesten går vekk når du skal stige på kan henne er fordi at når du stiger opp kan salen bli dradd litt over mot venstre og det kan bli ubehagelig... noe du kan gjøre er å få en annen person til å holde igjen salen på den andre siden, men dette er jo bare hvis det er det at salen glir over da....

turridningen kan være at hesten ikke vil være aleine... de er jo flokkdyr og da er det skummelt å være aleine... du kan jo trene han ved å gå på små-turer aleine å lage de lengre etterhvert så han stoler mere på deg som sjefen og at han da har en sjef sammen med seg sånn at han kan føle seg trygg.
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway
Innlegg: 452

Skrevet - 27/09/2004 :  14:37:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Skal få en veterinær til å se på han og ev.en kiropraktor.
Kjøpte ny sal når jeg kjøpte han,og det er en westernsal spesiallagd for døl/kaldblodshester,og den ligger egentlig ganske bra på han..så tror egentlig ikke det har no med salen å gjøre..
men,får se hva "dommen" blir når veterinæren skal se på han...
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway
Innlegg: 452

Skrevet - 29/09/2004 :  15:18:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde en veterinær på han,fant ikke no nå heller. Det eneste er at han fikk grad 2 i hfb når de bøyde skulder albue og grad i når de bøyde kne. Dette er etter den lille "travkarrieren" hans,så fikk beskjed om at han ikke må ris i "høyt tempo". Men han har aldri vært halt e.l.
Men snakket med han som eier stallen jeg står på og forklarte problemen,så han sa at det virker som hesten min prøver å "ta over". Så han skal være med meg i rundpaddocken,vise meg og legge opp treningsplan! Så får vi se hvordan det går!
Men uansett takk for tips alle sammen!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 29/09/2004 :  15:51:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Angående det at hesten er stiv, og ikke lar seg bøye på volte, så må jeg si at jeg ikke synes at det muligens kan være litt rart. En kaldblods kan fint bøye seg på volte, men er nok av natur ikke like smidig som mange andre raser. Nå vet jeg lite om hvordan ditt opplegg med tur og det du kaller trening er. Men om du rir dressur på bane kun en dag i uka er det absolutt ikke rart at du har en stiv hest. Du kan riktignok tildels bøye og tøye en hest mye på tur også, og for alt jeg vet er det også mulig at du gjør det. Men likevel føler jeg ikke at jeg får samme effekt av å tøye og bøye på tur, og ri øvelser der, som når man gjør det samme på bane. Å få en myk og smidig hest krever endel dressurarbeide, og det langt oftere enn en dag i uka (gitt at det du kaller trening faktisk er dressurarbeide).
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 29/09/2004 :  22:58:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Appendix:

Jeg mente ikke at det var salen i ditt tilfelle som kunne være årsaken.
Jeg prøvde bare å forklare hvordan hester kan reagere når de har vondt et sted....
I ditt tilfelle kan det også være som spoff forslår.

OBS! Vær oppmerksom på at markeringer på høyre side foran, ofte kan stamme fra en skade/svakhet diagonalt fra bak...altså fra venstre bakbein eller kne. (Det er også den siden hesten må ta det lengste steget på høyre hånd i volte)
Har den problemer med det og du ikke har merket noe, avlaster den til innside foran i stedet, og vips så har du fått det vi kaller en sekundær skade og som er veldig vanlig.
Sjekket dyrlegen venstre bakbein/hofte?

Det er meget viktig å drive "forbyggende" arbeid som å ri mykgjørende og styrkende dressur for å holde hesten mer elastisk slik at den ikke blir så stiv at den faktisk kan gå urent og også prøve å løpe unna fordi det bare blir mer og mer ubehagelig. Slik er det med oss også...

Om hesten ikke longeres riktig kan den bli stivere enn den var i utgangspunktet også, men jeg regner med at du bruker riktig fremgangsmåte, (rett tempo/intervaller og at hesten søker ned og bruker ryggen, samt er bøyd så lenge sporet er det.)

Redigert av - xxxx den 29/09/2004 23:07:17 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Innlegg: 776

Skrevet - 30/09/2004 :  22:28:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei "alle" "maser" om å ri dressur rett og longere rett! HELT RETT Det er viktig men det er LIKE viktig å strekke ut hesten etter trening og da kanskje spesielt etter trening på ridebana! Jeg var med på dressur trening en hel helg med kaldblodstraveren jeg rir for noen mnder siden og ved hjelp av stretching etter HVER trening holdt han seg myk og fin hele helgen(fredag, lørdag og søndag) Det merkes så godt på hesten og du får det igjen etterhvert i en mer elastisk hest som er mer villig til å gjøre det du ber om! Det tar ca 10min å stretche hesten når du OG hesten blir vandt til det Jeg vil si at det er vell anvendt tid Idretts stjerner tøyer og ut..........
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 01/10/2004 :  12:09:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regner vel med at de fleste vet at uttøying etter dressur/sprang/western-trening o.lign. er helt vanlig å gjøre i tilegg til riktig oppvarming.

Ihvertfall gjør jeg det og det har jeg alltid gjort........

Uansett er det viktig å trene mykgjørende øvelser som det finnes en drøss av når man rir dressur.......
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway
Innlegg: 452

Skrevet - 01/10/2004 :  15:30:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Tok en helsjekk,fant ikke no på bakbeina/hofta heller. Men jeg tror det egentlig bare er at han er så innmari stiv.
Grunnen til at jeg ikke har ridd så mye bakkearbeid i det siste er fordi jeg har startet med "opptrening" etter beite,og jeg vil ikke starte for fullt med en gang. En annen grunn er at han lett blir lie av banen,selvom vi gjør mye variert. Men i går hadde jeg min første westerntime for jack jackson (hvis dere vet hvem han er) og det var en ganske bra time. Rei sammen med veninna mi som også har en kaldblods,og når vi virkelig skulle bøye dem,merka vi hvor stive dem var, så "hjemmeleksa" til neste gang var å bøye,bøye og bøye!
Fikk litt skryt for at han har bra grunnlag for spin ettersom han krysser alle beina bra!
Skal oppdatere hvordan det går videre! hehe
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.