hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skade hos rytter!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Skade hos rytter!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

alexax

Norway
Innlegg: 117

Skrevet - 20/09/2004 :  12:27:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Heisann, jeg sliter med en kneskade etter spark av en hingst. Jeg har slitt en leddsende og lurer på om noen har fler som har /har hatt kneskader??? isåfall plages dere med det når dere driver aktivt med hest??? jeg er veldig bekymret for at jeg skal få ''varige men'' etter ulykken, har dere noen trenigstips for meg og hesten??? Hvordan få en hingst avvent med slike uvaner?? hvordan skal jeg gradvis bygge musklene opp igjen??? håper på svar...:S

mvh.

Surfinbird

» VIP

Innlegg: 55

Skrevet - 20/09/2004 :  15:41:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hejja!

Jeg ble sparket bak kneet av en av ponninene på stallen. Det ble ordentlig ille og jeg gikk med krykker ca 4 uker eller noe. Det var ikke bra etter det, men det gikk bedre. Nå er det ikke vondt "hele tiden" men hvis jeg bruker det for mye, altså, om jeg bruker bena mye så gjør det kjempe vondt. Jeg kan ikke sykle lenge, løpe lenge, i det hele tatt anstrenge meg. Når jeg rir er det vanskelig å få bøyd hesten/bruke sjenkelen ordentlig for det kan gjøre vondt etter en stund..

Vet ikke om dette er fordi jeg begynte å ri for tidlig igjen.. Du burde kanskje snakke med en lege eller noen? Jeg har egentlig ikke noen tips..!

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 30/09/2004 :  18:03:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hei du!

Endelig noen med det samme problemet som jeg!
Har vært skadet i over ett år nå og det er utrolig slitsomt!
Jeg har hatt to operasjoner, gått på krykker i over 3 måneder tilsammen og har ikke ridd på 7 måneder. Fælt...
Prøv deg frem når det gjelder ridning. Bruk av stigbøyler er ikke så veldig lurt i starten, det sliter en god del på leddbånd, korsbånd og leddsener. Jeg fikk min første ridetur på 7 måneder her forleden. En helt superfantastiskutrolig opplevelse!!!!!
Da red jeg uten stigbøyler og med kneet god bandasjert.
Med tanke på fremtiden er det viktig å ta det med ro nå slik at man ikke ødelegger seg. Nå vet ikke jeg om du er operert eller noe slikt etter denne skaden, men det lønner seg å vere fornuftig med bruken av hest den første tiden. Jeg har altså hatt løs kneskål i ett år og det plaget meg på noen punkter når jeg red: Smerter ved sprangridning/lettridning og smerter ved for mye arbeidsmengde. Det kan også vere ett problem å bruke sjenklene.
Hvordan trene seg opp? Det er utrolig mange varianter der. Ta kontakt med en fysioterapaut, men sørg for at han/hun er idrettsinteressert og villig til å hjelpe deg med akkurat ridning. Det viktigst er å trene opp stabiliteten og balanseferdigheten i kneet. Jeg kunne sikkert ha ramset opp mange metoder, men det får være... Uansett, den beste metoden for en skadet rytter er å under trygg veiledning prøve seg fram på hesteryggen!!
Det kommer ann på deg selv og ditt treningsmot og tålmodighet om du vil ha varige men i fremtiden. Kanskje kommer du aldri til å kjenne noe og kanskje vil du alltid kjenne litt stikking i kneet. Det er helt individuelt!

Når det gjelder hingsten så er jeg litt i tvil. En hingst er en hingst, men det skulle da vel gå ann å få han til å slutte med dette...? Der er det kanskje noen andre som har noen tips? Har ikke noe særlig greie på det selv...

Da håper jeg at du snart er kvitt kneskaden og at det går bra med deg og hesten i framtiden! Lykke til!!!!!!
PS. Du kan bare kontakte meg på mcpuz@hotmail.com om du ønsker noen flere treningstips!

www.hestene.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.