hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bygge muskler.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bygge muskler.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Oslojente

Innlegg: 350

Skrevet - 02/10/2004 :  10:10:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen får så utrolig muskuløse /og riktig musklatur.
Hvordan i all verden får dere til å bygge hesten på den måten??
Jeg synes ofte at får hestene mye muskler,blir de samtidig klumpete,og muskelspillet blir borte.Du må også fore hardt for å bygge muskler og de blir ofte bare tunge.
Hvilke øvelser bruker dere og hvor mye går dere opp fra vanlig foring?

Nickeline.
Var inne på Vip'en din og så på hesten din.På det bildet der du jobber hesten i dyp form,og nakken og over manken/ryggen,viser hesten et muskelspill jeg skjelden har sett maken til i framparten.Og på et bilde hesten trampes,viser den flotte bakben.Hvordan har du klart å bygge den sånn??

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 02/10/2004 :  17:02:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lange bakker på tøylen i trav med noe stigning gir flotte muskler er min erfaring.
Og hester som naturlig har gode og uanstrengte gangarter i frie omgivelser,(ikke under rytter) gir litt "gratis" muskelsettning og spenst.

Selv travet jeg hestene på tøylen i vanlig arbeidstrav med noe tempovekslinger i opptil 3-4 km. i strekk på denne måten, og det ga etterhvert fine resultater!
I tilegg jobbet jeg også hestene i svake nedoverbakker med innlagte hel og halvparader hvor jeg red de litt mer "opp i hånda" slik at de måtte bremse seg godt bak og nesten sette seg til tider.

Fikk store runde bakparter med tydelig kontur av muskler, særlig ved lårene.
Ryggene var også "flate", og når hesten sto på bakken og satt bakbeina litt under seg uten å flytte forbeina fremover, så du faktisk ryggmuskelen bue seg kraftig!

I tilegg fikk de større frempart og mer "tyngde" i øvre del av nakke.
Dette var full og halvblodshester, quarteren som jeg eier nå, har mye "gratis" pga. type rase, men jeg ser at hun fort faller sammen i nakke,rygg og bakpart om hun ikke jobbes mye med dette og galppfatninger og tempovekslinger generelt.

Om man ikke forer de opp "muskuløse",(musklene er egentlig da for det meste fett) blir de ikke tunge, men heller tvert i mot mer eksplosive og spenstige.
Ser mange hester er runde og fine, men de er overhodet ikke atletiske...stor forskjell der, og de hestene er som oftest "seige" å ri også synes nå jeg, og har ikke nok spenst til å utføre kjappe eksplosive øvelser.

Det er sikkert mange forskjellige svar på dette da hester er bygd svært forskjellige, og har bevegelser som også er svært forskjellige uavhengig av rase.

Kan bare prate for meg selv og de beste erfaringene jeg har gjort meg ved bygging av muskler er å først fore hesten slik at den har ørlite grann ekstra å gå på.

Deretter rir jeg opp hesten slik at jeg etterhvert kan kreve at de orker å gå som jeg har beskrevet i starten av innlegget mitt.
Ridning på flatmark og bøyd spor,(storvolter) bruker jeg ikke noe særlig til akuratt dette arbeidet, da jeg ikke synes det har noen funksjon.
Derimot starter jeg med tempo-intervaller og samlende øvelser hvor hesten for det meste går på rakt spor.
(Mange korte repitisjoner av samling og tempovekslinger, også noe på bane, samt skritt og trav på tøylen i stigninger og svake nedoverbakker)

Da først kom resultatet, og selv har jeg aldri gitt hestene mer enn 3,5-5 liter kraftfor i tilegg til 7-9 kg.høy når de har gått som hardest på denne måten. Har foret på "normalt" med proteiner og ikke så mye energi.
De har også gått i luftegård i ca.10 timer daglig hele året.
Da sier det seg selv at de skal ikke bli for tunge, men de bør gå på ren styrke.

Som sagt er dette bare mine beste råd/erfaringer basert på trening av fullblods og halvblodshester.Det er stor forskjell fra hest til hest også om de er av samme rase.

Og det finnes nok mange gode treningstips for å få en god musklatur.

Redigert av - xxxx den 03/10/2004 11:10:16 Gå til toppen av siden

jalla

Innlegg: 635

Skrevet - 03/10/2004 :  12:50:52  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hva med fjordinger? Noen kommentarer der ute?

Gå til toppen av siden

eligj

Innlegg: 1294

Skrevet - 03/10/2004 :  23:32:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nancy (Gr8 ride):

Kan du forklare hvilke samlende øvelser du rir på rett spor? En "klassisk" måte å påvirke hesten til bære vekt på bakbena, er nettopp å ri på bøyd spor og sideførende øvelser med bøy, slik at innvendig bakben flyttes innunder hestens tyngtepunkt, og sakte men sikkert tar stadig mer vekt.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway
Innlegg: 4435

Skrevet - 04/10/2004 :  01:00:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
jalla: Ri mye turer til Pillarguri - rolige! Funket for Luna ;-) Gå til toppen av siden

xxxx

Innlegg: 2913

Skrevet - 04/10/2004 :  11:30:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
eligj:

De øvelsene jeg bruker (er som jeg bla. skrev), at jeg tar mange hel og halvparader hvor jeg kun rir hesten mer opp i hånda.Det gjør jeg også som nevnt i svake nedoverbakker da det er fysisk krevende.
Om jeg gjør dette på tur eller bane spiller liten rolle.

I tilegg rir jeg tempovekslinger hvor jeg feks. midt på kortsiden (så fort jeg har rettet ut hesten) setter hesten godt på bakparten 2-3 steg for så å ri godt frem.Dette gjør jeg både i trav og galopp, og dette funker greit for meg.

Rir også sideflyttninger i alle gangarter, men har ikke bøyd hest.
Rir så mye på bøyd spor ellers, så ved dette arbeidet konsentrerer jeg meg mest om samling og tempovekslinger.

Ellers rir jeg seff også på bøyd spor med bøyd hest og samler, som alle andre,bare ikke til enhver tid..
(I tilegg får man mye "gratis" ved å ri på bøyd spor da det er lettere å samle/ri ned hesten når den går bøyd enn rett, et velkjent "fenomen" mange benytter seg av.. og særlig på unghester som ikke går ærlig på tøylen)

I mitt generelle treningsarbeide,både traver og galopperer jeg hestene med hodet stillt inn og utover på voltene.
Rir også inn bakparten med utvendig sjenkel.Bruker dette mest i treningen med å samle hesten ved hjelp av beina og ikke tøylen, i utdanningen mot å ri på en hånd.
Slik trenger jeg ingen tøyle etterhvert for å redusere tempo/samle. Klemmer jeg med beina betyr det da å korte seg/redusere tempo.(Men det er en helt annen historie, det er westernridningens grunnprinsipper som ikke har noe med dette å gjøre)

Jeg ser som sagt ingen grunn til stadig å bruke bøyd spor og hest i trening for å sette muskler.
For meg ihvertfall, fungerer det like greit å ri hesten rett også, både på tur og bane så lenge øvelsene er samlende og styrkende med tydelige overganger og tramp.
I stigninger/bakker har man derfor gode muligheter til å kjenne hvor man har hesten å pushe bakbeinsaktivitet, uten at hesten blir for lang og at man "mister den".

Men som jeg sa i mitt første innlegg, er det sikkert mange gode treningstips for å oppnå et tilfredsstillende resultat.Og alle hester har forskjellige utgangspunkt og forutsetninger både med tanke på rase og rytters intresser.

Dette er kun mine beste erfaringer, og de fortsetter jeg med så lenge jeg er fornøyd med muskelsettningen og at hesten fungerer til mitt bruk....

Redigert av - xxxx den 04/10/2004 11:44:58 Gå til toppen av siden

R.I.P.

» VIP

Norway
Innlegg: 33

Skrevet - 06/10/2004 :  21:25:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg har skjønt under treningen med min hest (som ennå ikke er ferdig "å sette" muskler) er at longering har vært veldig viktig... men innspenning, ganske slakt faktisk, da han vil søke ned og jobbe med ryggen.. Som Gr8 ride sier, samlet trav opp en bakke, kan faktisk være i skritt eller galopp også, så lenge hesten er samlet, vil den sette muskler.
For min hest har det fungert bra med ridningen også, da når han går samlet og gjør maaaaaasse sideførende bevegelser... Slik enkelte sier at det skal gjøres: ri hesten masse i samlet form, rett frem, er sikkert en grei måte å gjøre det på.. jeg kan ikke si at det er feil, siden jeg da ikke har ridd hesten min slik...
Hesten min som er gammeltraver har nå fått muskler i ryggen, og det er jo da en fordel iogmed at jeg ikke lenger rir han på skjellettet...
Lykke til videre

You are and will always be my little shining star... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.7 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.