hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva jobber DERE som ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva jobber DERE som ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 17

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  03:04:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gjennomsnittlig, ja. Men det "telles" jo ikke.
Man får utbetalt 6052 pr. måned.
16 000,- ved skolestart, som da skal gå til depositum, skolepenger, stipend o.l., (noe mindre for de som ikke har lang reisevei for å komme hjem på besøk), og deretter 16 000,- i Januar.
Jeg skjønner bare ikke hvorfor de ikke la de 16 000 i Januar til månedspengene istedet..

Opprinnelig postet av Formosissima

Før, faktisk det nest siste studielånet jeg fikk, bestod av en stor sum penger i begynnelsen av semesteret, vær så god posioner ut selv, neste utbetaling er neste semester Skal si jeg synes det var greit da den nye ordningen kom. I tillegg ble det litt mer penger i kassa, men også strengere krav til å ikke være forsinka.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  07:47:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Villblesa, er enig med deg at trivsel i fritiden er viktigere enn trivsel på jobb. (bør jo ikke hate jobben sin akkurat da)
Har litt lyst til å leve av å drive med hest.. Men er liksom ikke sikker..

Landbruksskole... Har du noen nettsider jeg kan se på ?

Jeg vil gjerne jobbe med data men frykter at det kan bli litt VEL tørt å jobbe med det hver dag? (eller? Jeg vet ikke så mye om datayrkene..)

Noen som vet noe om arkitekt yrket og utdannelsen ?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  09:40:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Landbruksskole... Har du noen nettsider jeg kan se på ?

Jeg vil gjerne jobbe med data men frykter at det kan bli litt VEL tørt å jobbe med det hver dag? (eller? Jeg vet ikke så mye om datayrkene..)

Noen som vet noe om arkitekt yrket og utdannelsen ?

Opprinnelig postet av BabyLunah

Norges Langbruksskole: NLH

Hva man synes om en datajobb tror jeg er veldig avgjørende med hensyn på hva slags datajobb du får, og selvfølgelig også med hensyn på hvordan din interesse er nettopp for dette. For noen er dette sikkert toppen av kjedsomhet når det gjelder yrker, mens andre trives med det. En ting som iallfall passer meg godt med flere av datayrkene, er at data ofte er en god blanding av teori og praksis. Iallfall sett i forhold til beslektede yrker (iallfall for min del, sett ut fra beslektede fagfelt jeg har utdannelse fra), som jeg har en oppfattelse av at raskt blir veldig teoretisk. For min del er en salig blanding bra.. Men selvfølgelig, dette passer ikke alle. Og lurt å få en viss ide om hva man passer til, eller eventuelt ikke passer til, før man er ferdig utdannet. Men igjen.. Selv om du utdanner deg til en ting er det i dag veldig ofte at man kan jobbe med noe helt annet. Utdannelse er noe som gir deg faglig kompetanse, men også lærer deg en helt del annet som det å lære, løse problemer etc. Det er flere bedrifter som ansetter kun fordi du har denne evnen, og ikke fordi du er rådyktig i et eller annet fagfelt.

Et par arkitektskoler:Finnes også utenlandske. Jobbet for noen år siden sammen en som utdannet seg til landskapsarkitekt. Det hørtes igrunn veldig spennende ut. Vet arkitektstudiet er vanskelig å komme inn på. I tillegg til gode karakterer (tror du må ha det), må du utføre en opptaksprøve, for å vise din kreativitet. Ta kontakt med en arkitektskole, så får du kanskje fjorårets oppgave. Og en ide om hva du kan vente deg. Forhør deg også om hvordan det er med karakterer, for dette er jeg ikke helt sikker på.

gunzilla

Skrevet - 17/09/2004 :  16:55:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror ikke arkitektskolene i Bergen og Oslo har karakterkrav, kun opptaksprøve. Som sikkert er vanskelig nok når det er rundt 900 søkere, og bare 10-20 plasser.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  20:55:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
skal spare meg litt penger og dra til oslo og ta sånn yrkestest hos de derre..hm..hva heter de igjen a ? Emmile..emmeli...eller no. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  07:35:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilken 9 til 4 jobb kan man tjene bra på ? (med bra så mener jeg ikke en million eller no liksom..mener så bra som det er mulig å tjene uten å jobbe rumpa av deg) Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 18/09/2004 :  08:19:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jobber som er godt betalt uten noe særlig utdannelse er vel heller få.
Men man kan jo tjene bra om man har guts,satser og starter en egen bedrift,da med noe du vil trives med for da er det lettere å stå på,men det må jo samtidig være noe det er et marked for.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  08:25:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Starter man egen bedrift må man jo ofte jobbe hele døgnet .. og gratis.. den første tiden da.. :P
Jeg har aldri sagt jeg ikke skal ha utdanning har jeg vel ?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  08:27:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvilken 9 til 4 jobb kan man tjene bra på ? (med bra så mener jeg ikke en million eller no liksom..mener så bra som det er mulig å tjene uten å jobbe rumpa av deg)

Opprinnelig postet av BabyLunah

Hva er god nok lønn da?

Iallfall.. Fra tid til annenstår det tabeller i avisene med hva slags lønn du kan forvente deg innen de ulike yrkene. Akuratt nå fant jeg ingen direkte henvisning til en slik artikkel, men Statistisk sentralbyrå har statistikker som likevel kanskje kan hjelpe litt. Ta en titt her. Husk at begynnerlønn og gjennomsnittslønn kan være veldig forskjellig. I mange yrker, hvor du både kan jobbe offentlig og i privatsektor vil nok også variasjonene fra jobb til jobb også kunne variere mye. Og da også med hensyn på arbeidstid og andre arbeidsvilkår også. Husk at det også er andre goder som følger en jobb enn bare lønn per måned. Hva med pensjonsordinger? Ferie? Hvor mye pålagt overtid? Bedriftslege? Bedriftsbarnehage? Bedriftshytte? Dette er noe som kommer i tillegg til jobben som kun lønn og arbeidsoppgaver som skal utføres. Og selvfølgelig er noen av tingene goder ikke alle verdsetter på samme måte, mens det for andre igjen er svært viktig.

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  08:35:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva god lønn er ? Tja...over 350 000 vel Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 18/09/2004 :  08:50:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
350000,- ?? Ok,men da snakker vi vel ikke om en god lønn?
Men du kan ikke regne med å få fin bil,fint hus og ha hest som seriøs hobby for den lønnen....
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  08:59:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei da må jeg vel tjene mer da. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  11:26:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
...Og ta mer enn 3 års utdannelse.. ;-) Gå til toppen av siden

gunzilla

Skrevet - 18/09/2004 :  13:21:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
DinSide har lønnsoversikt for 600 jobber, så kan du jo få en pekepinn på hvilke yrker som ligger på det lønnsnivået du ser for deg.
Husk at tallene er snittlønn da, altså ikke det du kan forvente å tjene de første årene... ;p

http://www.dinside.no/php/art.php?id=100371&=katnav
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  15:07:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei de første åra får man ikke 400 000..det HAR jeg faktisk fått med meg :P

Men takk for linken Gunzilla...sitter og ser på den nå.
Fylkesvetrinær 522 000... Wow! Hadde DET vært drømmejobben eller? :D
Eiendomsmegler ... 539 000..
Journalister ser vist ut til å ligge høyt i lønn.. noen av de.
Salgsleder IT... 499 200... Hva slags yrke er det ? Hvilken utdannelse...?
Art director reklame... 426 800.. Hva jobber man med da ?
Gå til toppen av siden
Side: av 17 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.