hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva jobber DERE som ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva jobber DERE som ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 17

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  15:58:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den ADen tror jeg er noe overdrevet.
En ny AD får ca. 200 000 i lønn. En som har jobbet noen år kan få 350 000. Er du derimot drittgod, og har masse flaks og jobb hos et stoort annerkjent firma, -kan- du i sjeldne tilfeller komme over 500 000. Men du skal være veldig god da, og veldig kreativ.

(Da overvåker du, og designer reklamer.)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  16:56:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitter og ser på ponnistutterier på internett nå... Drømmen er vel å leve av hest... Stutteri eller noe... hadde vært herlig. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  17:07:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Fylkesvetrinær 522 000... Wow! Hadde DET vært drømmejobben eller? :D

Opprinnelig postet av BabyLunah

Hvis du generelt hater matte, kjemi og de andre realfagene, skal jeg love deg at dette ikke er drømmejobben for deg

En ting er å se på lønninger. Men du bør også se hva yrket egentlig dreier seg om. Veterinær er mye mer enn å raspe tenner og sette vaksiner. Dette er sannsynligvis det kjedeligste en veterinær gjør.. En veterinær har også i løpet av utdannelsen vært innom mange deler av veterinæryrket. Veterinærer jobber med mye mer enn å være dyrleger. Noen jobber i Næringsmiddeltilsynet, noen jobber som dyrlege på store dyr, noen jobber som dyrlege på smådyr, noen jobber med fisk og fiskeoppdrett, noen jobber på slakteri osv. Og en fylkesveterinær er da en "overordnet" veterinær, som gjør langt mer enn å reise fra stall til stall for å besøke hester. Og fylkesveterinær er et yrke du går ut i etter mange års erfaring som veterinær. Men veterinæryrket er å regne som en relativt godt betalt lønn.

For din del, som ikke liker realfag, kan kanskje dyrepleierstudie vært noe. Men som dyrepleier tjener du dårlig igjen. Men studier og jobbene du får er langt mer praktiske enn veterinæryrket.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  17:29:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke tenkt til å satse på vetrinær yrket liksom.. Har ALTFOR dårlige karakterer til å ha noen sjans for å komme inn på det studiet uansett :P Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 18/09/2004 :  21:23:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
De lønningene som du lista opp, får folk stort sett etter å ha jobbet i mange år, bare så du er klar over det. Salgsleder IT feks, da kan man antagelig ha en IT-utdannelsen, enten fra universitet (5 år) eller evtl høyskole (3 år), eller kanskje noe mer økonomisk (siviløkonom feks). De som tar slike utdannelse kan bli 1000 forskjellige ting, og lønna varierer fra 250-500 000, hvorav de gode lønningene går til de aller flinkeste etter mange års jobbing.

Det er helt håpløst å se på en slik liste og finne ut at aha! IT-salgsleder 499000, det må jeg bli! For det første, kan det hende at en karriere innen IT-bransjen kan bli flere år forsinket dersom man går ut fra studiet om la oss si 4-5 år, fordi IT-markede plutselig kan være nede i en bølgedal. For det andre kan det hende at selv om du tar en utdanning som åpner for det, blir du aldri flink nok til å få en slik stilling i et firma som betaler slike lønninger. (Jeg sier ikke dette fordi jeg tror du er mindre flink enn andre, men fordi slike godt betalte stillinger kun går til de spesielt flinke, som jobber hardt (langt ifra 9-4), og viser gode resultater.)

Og igjen: Det er de lengste studiene som gir best utsikter til høy lønning - etter noen år. Du kan like gjerne innse det med en gang. Med kortere utdanning, må du være enda dyktigere, jobbe enda hardere, og antagelig ha litt flaks også, for å bli blant de som tjener veldig bra.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  22:04:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vel mer eller mindre innsett at det viktigste for meg er at jeg får nok fritid..så får jeg vel heller ofre "millionærlønna" :P
Kommer nok til å ende opp med et h****** lån men... med de planene jeg har :P

Urk
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  22:38:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er på tide å skrinlegge alle de drømmene litt, og heller ta for seg en etter en; altså å komme litt ned på jorden. Lønn, fritid, hus osvosv. er slikt du kan tenke på etter noen år med utdannelse, den største bekymringen du bør ha nå, er å finne ut hva du skal søke på og om du har karakterer til å komme inn der.
For å si det mindre pent; "Drit i" hus, fritid, lønn osvosv. og skaff deg et studie før du begynner å planlegge alt dette. Du kan ikke planlegge hele livet ditt uansett, det blir aldri slik du har tenkt.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  22:40:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg utdanner meg nå som omsorgsarbeider, og har funnet ut at det er viktigere å jobbe noe med man trives med enn med noe man ikke kan fordra(som man kun jobber med for å få de 500 000 i året). Er jo greit å jobbe i helsesektoren da, lett å få jobb, og man jobber turnus så man har en del fritid(kommer jo litt ann på hvor mange % man jobber da)... men drømmer nok om en jobb der jeg kan jobbe med intr min, nemlig hester... Får se hva jeg gjør når jeg er ferdig på skolen...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  23:17:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
uten drømmer kan bare bare gå å henge seg...er jo fint å ha planer for fremtiden..så vet man at selv om ting suger nå sår blir de kanskje bedre.. så å gi slipp på de drømmene kan jeg ihvertfall ikke gjøre.. hehe
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  23:21:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lillings..hadde jeg vært mer utadvent og glad i mennesker så kanskje helsesektoren hadde vært noe for meg..men... jah.. :P :)
Å jobbet med hest hadde vært flott sikkert... eller noe innen data og/eller design..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  23:30:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men det er fint å ha drømmer som i det minste har et lite snev av rot i virkeligheten.
Selv har jeg jo også drømmer. Men først skal jeg ha en utdannelse som kanskje, om jeg står på, gir meg det jeg drømmer om. Men en ting har jeg lært, og det er kanskje viktig for fler her å lære? - Ingenting er gratis! Du må arbeide for det du vil ha.
Sett deg først målet om å ta en utdannelse, så kan du bekymre deg om hus, bil, båt, hest, barn, regninger, ekteskap, hytte på fjellet osvosv. etterpå.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  23:33:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å skaffe seg et lite steinhus, fin bil og hest... er det helt virkelighetsfjernt ? Synes da ikke det... Da er det isåfall mange andre som er langt mere virkelighetsfjerne enn lille meg.

Selvsagt skal utdannelsen komme først... Hvis ikke har jeg jo ikke råd til å oppfylle noen av drømmene mine.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  23:36:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er ikke virkelighetsfjernt, men det er ikke det du bør bekymre deg om nå.
Skal du tenke på steinhus, bil og hest (og kun det) mens du studerer, går det nok så som så med pensumlesning osv.
Mener aldri noe vondt med det jeg sier, men det er på tide å åpne øynene sine litt nå. Du har fått mange gode råd her av mange virkelig flinke personer, men det virker som om du har bestemt deg - og at ingenting kan få deg på annen mening.
Sier igjen at du burde tenke mer på å komme inn på et studiested, enn hva som skal skje etterpå.
Prøver nå og trekke meg ut av "debatten"...
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  23:46:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke bestemt meg for noen ting jeg liksom.. vet bare hva som skal skje ETTER studiene.. ikke underveis.. sliter fremdeles med å bestemme meg for hva jeg skal søke på .. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 19/09/2004 :  00:10:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er veldig bra at du har bestemt det for å ta en utdannelse og sørge for at du har råd til å få oppfyllt i alle fall noen av drømmene dine :) Jeg ønsker deg lykke til, og håper du finner noe som du synes er interessant og som etter hvert kan gi deg en bra jobb. Gå til toppen av siden
Side: av 17 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.