hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva jobber DERE som ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva jobber DERE som ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 17

Lyph

Skrevet - 14/09/2004 :  11:37:51  Vis profil  Svar med kopi av melding

Er det ikke bra snart nå? Hvor selvsentrert går det ann å bli???????????? Hva med å opprette egen hjemmeside hvor folk kan betale for å gi deg råd. Kanskje du blir rik da???????? Prøv psykolog ! Virker som du egentlig er livredd for å måtte jobbe (man velger jo selv om man skal grue seg for å gå på jobb eller ikke...Vi lever i et demokrati hvor man har ganske stor innflytelse på sitt yrkesvalg).
Kvakk!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  11:45:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Datayrker er også så mangt faktisk

Nå har jeg min bakgrunn fra Universitetet i Oslo (UiO), og av den grunn er det mest naturlig for meg å henvise dit. Du kan f.eks. ta en titt her: Studieprogrammer innenfor Informasjonsteknologi (se i første omgang på bachelor-tilbudet). Her får du en oversikt over hvilke studietilbud UiO har innen området. Digitale medier er det programmet Formosissima har begynt på. Programmet de kalles informatikk (bachelor) er vel "vanlig data", mens Elektronikk og datateknologi sannsynligvis inneholder for mye fysikk for din del (i.o.m. at du ikke liker det), og Matematikk, informatikk og teknologi inneholder endel matte som du hører av navnet (det var jo også noe du ikke likte). Programmet som heter informatikk har også litt matte. Det er overkommelig, men om du har stor mattefobi er det kanskje best å holde seg unna.. Men du sa du likte psykologi! Hva med IT - språk, logikk, psykologi (også kalt humanistisk informatikk)?

Er også to andre programmer der - Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet (rettsinformatikk) og Teknologi, organisasjon og læring (informatikk didaktikk). Disse har jeg rett og slett ikke så mye peil på. Om du er interessert i juss eller pedagogikk er muligens disse også interessante for deg.

Innen hvert program kan du gå inn på linken (har forsøkt å lage aktive linker også i mitt innlegg for å gjøre det enkelt), og i menyen til venstre kan du se på f.eks. "Oppbygging og gjennomføring". Da ser du hvilke kurs dette programmet krever, og hva det på den måten inneholder. Under "Veien videre - jobb og studier" får du et innblikk i hva slags type jobber du kan vente deg å få med denne bakgrunnen.

Ellers finnes det andre alternativer. Høyskoler har nok endel tilsvarende, men de tilbyr nok mer "ren informatikk" hvor matte og fysikk inngår, og informatikk som et mer teknisk fag. Denne varianten "IT - språk, logikk, psykologi" har jeg inntrykk av at er en ganske "myk" variant av informatikk. Kjenner ikke til høyskoler som tilbyr dette, men det betyr ikke at det ikke finnes. "Digitale medier" er nok også ganske "myk" variant av informatikk, og har ikke matte eller fysikk som obligatoriske emner. "Digitale medier" tror jeg også er en ganske unik variant du ikke får så mange andre steder (dette vet sikkert Formosissima bedre enn meg, og kan bekrefte eller avkrefte dette).

Det finnes studiekonsulenter på både universiteter og høyskoler, og disse kan du ta kontakt med dersom du har spørsmål. Men etter min erfaring er ikke alltid disse studiekonsulentene like oppdaterte innen alle finurlige retninger, så om du har anledning er det ikke dumt å komme i kontakt med noen som studerer akuratt det du ønsker, og også snakke med dem. Men ikke slå fra deg tanken om å snakke med studiekonsulent.. Noen er også veldig åpne. I februar/mars er det åpen dag for alle fra vgs på Blindern. Vet ikke om du går på vgs nå, eller om du er ferdig. Men i praksis gjelder denne dagen for alle kommende studentet. Studiekonsulenten vet nok når dette er, og kan sende deg info. Så kan du ta en tur, snakke med folk, og få et inntrykk av "store Blindern" (som desverre kan virke litt stort og skummelt første gang, men ikke la deg skremme av det).

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 14/09/2004 11:54:11 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  11:46:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøver bare å finne en jobb som jeg ikke vil mistrives i.
Selvsentrert? Jeg jobber da for min egen del gjør jeg ikke? jeg jobber for at JEG skal få penger..akkurat som de fleste andre jobber for at DE skal få penger.
Er livredd for å ende opp med en jobb som er drittbetalt og som jeg hater. Har ikkeno imot å jobbe så lenge jeg trives og får penger.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  12:01:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Forresten.. Angående mulige jobber kan det være lurt å ta en titt over aktuelle utlysninger, og følge med en tid innen de områdene du etterhvert kan se på som interessante. Av og til krever muligens utlysningene noe fagligbakgrunn for å forstå hva de egentlig leter etter, så "hopp over" at du ikke skjønner dette. Du vil iallfall få et inntrykk av type jobber, og hva slags personer med hensyn på utdanning og andre egenskaper de ønsker til disse yrkene.

Noen steder du kan se på utlysninger:I tillegg til at bedrifter gjerne utlyser på egne hjemmesider også, men da må du vite om bedriftene og gjerne deres fagområde på forhånd.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  12:41:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Spoff :) Takk for en lærerikt svar (er koselig å få svar som både er hygelig og som jeg lærer noe av )

IT - språk, logikk, psykologi høres intressant ut!
Jeg har ikke matte fobi, er bare ikke så altfor glad idet (det er litt for tørt til at jeg klarer å intressere meg for det..gikk ut med en 3'er på gk matta uff )

Må man ha MX1 eller MX2 for å komme inn på IT - språk, logikk, psykologi , informatikk og digitale medier?
Er det lett å få seg jobb etter å tatt et av disse studiene?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  12:51:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
For å komme inn på IT, språk, lohikk og psykologi og digitale medier trenger man kun generell studiekompetanse, dvs. et visst antall matte/naturfag/engelsk osv. timer, men dette får du uansett karakterer fra fks. allmenfag eller medier og kommuniksajon, som jeg gikk.

Anngående digitale medier, har vi alle de samme fagene som informatikkstudentene har - med unntak av matten. Dog er det en del matte i faget "digital representasjon", men ikke mer enn at jeg overlever - og da er det absolutt levelig for andre som avskyr matte ;-)
I stedet for matte har vi rettsinformatikk og medievitenskap.
Men man kan også gå opp til master i informatikk eller medievitenskap fra digitale medier, så man er ikke "låst" i master i digitale medier.; du har altså fler valg enn ved de andre studiene.
Som Spoff sier, så er digitale medier et unikt studium som kun tilbys ved UiO.

For å komme inn på informatikk må man fra høsten av ha 2MX i matte. Ved digitale medier holder det med 1MY/1MX (jeg har 1 MY). IT-osvosv. vet jeg ikke, jeg hadde dog dette studiet på 3. valg når jeg søkte.

Forøvrig så har NiTH også en del studier som kan være interessante for deg, bl.a. it og kommunikasjon, hvor du 2. året studerer enten litteratur, psykologi, pedagogikk eller lingvistikk.
(Kom fotøvrig også inn der, men tok digitale medier i stedet ;-)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  12:55:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Tror ikke "IT-språk, logikk, psykologi" har noen forkunnskapskrav utover generell studiekompetanse.

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  12:55:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
er 1MY det samme som Gk matte? (jeg hadde ikke matte i 2 eller 3 klasse) NiTH? Hva er det? :P *føler at jeg burde vite det* Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  13:11:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
1MY og 1MX er forskjellige, man kan ha begge deler på GK. Men de teller like mye i studiekompetanse, og ingen av dem er dårligere. (Dog er vel MY mer for yrkesfag, og MX mer for allmen).

NiTH er Norges Informasjonteknologiske høyskole.
Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  13:18:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Selv sliter jeg UTROLIG mye med å finne ut hva jeg skal utdanne meg til..har snust litt på eiendomsmeglerstudiet, men vet ikke om jeg er interresert nok i hus og eiendommer til å trives med jobben. Vet bare at jeg helst vil ha en "ni til fire" jobb og vil gjerne tjene relatitvt godt (over 400 000 kanskje...)

Kanskje på tide å komme ned på jorden litt? Tror du skal lete VELDIG lenge før du finner en jobb som fyller "ni til fire", over 400 000 i året og jobbe hjemme? Mente du nevnte det et sted..
Uansett, onkelen min tjener rundt 500 000 netto i året (regner med du mente brutto) altså ca 900 000 brutto i året. Han er slagssjef/direktør for Nokia Norden! Han er 41 år, studerte regnskap og masse kjedelig dritt i 8 år i USA og jobbet på ManPower under luselønn i 12 år, for å komme seg oppover. Tro meg, jenta mi, vil du holde på de krava bør på påberegne iallefall 6-8 år til på skolebenken, kun studerende matte og økomomi. Hestefri i 8 år altså;)

Eiendomsmegler skal du brenne for, om du da ønsker å være best. Det er et "hardt" marked, du må være frempå og virkelig engasjert, utadvendt og direkte. Har du generel studiekompetanse? Fra allmenfag? Hvis NEI, kan jeg love deg at du skal søke lenge etter drømme jobben din, hvis JA, anbefaller jeg å studere regnskap/it/økonomi. JA, det er DRITkjedelig, jeg har selv hatt økonomi i tre år, men da har du best muligheter for en herlig jobb! (det er da etter 6-8 år studering på et drittdyrt universitet som gir det studielønn til oppetter øra)
Klem
Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  13:21:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
StudieLÅN, ikke lønn.. høhø.. ikke helt våken:P Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  13:58:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
NiTH? Hva er det?

Opprinnelig postet av BabyLunah

Ser Formosissima har svart, men her også en link.

NiTH kalte seg tidligere DPH (Den polytekniske høyskole).

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  22:02:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har generell studiekompetanse fra allmen ja.. (har matte fra GK...men vet ikke hva slags matte..så vidt jeg kan huske så kunne vi ikke velge..) Har ikke MX1 eller MX2.

Hmm...typen skal kanskje ta over firmaet til faren sin.. så hvis alt går i boks så trenger jeg kanskje ikke å få noen superlønnet jobb for å få råd til det jeg vil ha... Fnis.. Neida... Æsj, nå er jeg ekkel. Blir jo bare mer og mer pengegæærn jeg. Snork.

En kamerat av onkel er eiendomsmegler, skal spørre om å få bli med han innimellom så jeg virkelig får avklart om det er noe for meg eller ikke.

Og det studiet som het IT og komunikasjonsvitenskap på NiTH er vist ikke der lenger.. var for liten interesse for det sto det.

Ettersom jeg bare hadde økonomi på GK (noe jeg husker veldig lite av) kan jeg vel egentlig ikke si sikkert om jeg misliker faget, men har et liten mistanke om at jeg ikke holder å studere det i 6-8år.

*stikke hull i ballongen sin og sveve langsomt ned på jorden*
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  22:08:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nå må du endelig huske at forhold "nå til dags" ikke akkurat pleier å vare evig. Eller "til døden skiller dere ad".

Du kan ikke gå rundt og tro at du og typen vil være sammen for evig, og derfor sluntre i å ta en ordentlig utdannelse.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  22:14:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei det er sant. Og altså, det VAR faktisk en spøk. (en dårlig en sådann)
Har overhodet ingen planer om å ende opp som "husmor" ellernoe hvis det var det du mente!
Gå til toppen av siden
Side: av 17 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.