hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva jobber DERE som ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva jobber DERE som ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 17

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  19:24:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hòlarskolinn bl.a.
Du må dog være veldig godt for å komme inn der :-)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  19:36:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Då må jeg vel trene litt :P Har bare ridd islender et par ganger..hhehe Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  19:46:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, du får bare begynne ;) Var det ikke du som nettopp har skaffet deg islandshest og? Bedre å gjøre noe du liker enn å slite deg gjennom studier i 5-6år.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  20:00:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo jeg får en liten islandsvallak i førsten av oktober :D Gleder meg som en unge :) Blir mye isis ridning da ja :D

Forresten, hvilke yrker kan man jobbe hjemmefra? (skal ikke velge et yrke bare fordi jeg kan jobbe hjemme altså..bare lurer :) Moren til typen min har kontor hjemme hos seg selv... (hun driver med regnskap og lønninger og sånn for et firma) Virker veldig allright.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  22:53:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Æææh.. Jeg blir jo rent nervøs av alt dette yrkessnakket.. Hva skal JEG bli da? *drukne i jobbfeber.no* Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  23:13:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ikke tenk på det nå, Ragnhild. Gjør deg ferdig med VGS først :-P Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 13/09/2004 :  07:39:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Misunner de som ikke trenger å tenke på sånt ennå as... Misunner de som er ferdig utdanna og de som gleder seg til å gå på jobb og.. :P Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 13/09/2004 :  08:59:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men, jeg spør igjen jeg, i hvilke yrker kan man jobbe fra sitt eget hjem ? (hjemmekontor liksom) Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 13/09/2004 :  10:44:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det er vel flere som tilbyr hjemmekontor løsninger, men det er som oftest til folk som har jobbet en stund har jeg inntrykk av.
En del nettselskaper benytter seg vel også av hjemmekontor.

Forøvrig syns jeg kanskje dine krav til utdanning, jobbtid, og jobbsted setter enkelte grenser for det du kan gjøre.Om ikke gjør din drøm en tanke umulig.

Men hvis du liker datamaskiner, og datating skjønner jeg ikke hvorfor du ikke prøver det. Bedre å ha en utdanning innen noe man tror man vil, enn noe man tror man får gunstig arbeidstid med.
Per dags dato sliter datalinjene (feks på NTNU) med å få inn særlig mye folk, samtidig som IT-bransjen har hatt tørke i noen år, dette skulle borge for at man om 3-5 år kanskje igjen skal ha større sjanse for å få jobb, iallfall er det det som blir sagt, med tanke på at dataselskaper begynner å ta inn folk igjen nå (ikke bare kvitte seg med dem).

Som Eligj sier: det er ikke alltid like gøy å utdanne seg, samme hvor interessert du er møter du på fag som er mindre interessante, eller du sliter i enkelte fag, som igjen gjør livet slitsomt for en periode. Men driver du med noe du har interesse for så er sjansen for at du likevel fortsetter absolutt størst.

Så til det med å "vite helt sikkert" før man begynner: jeg visste "helt sikkert" at jeg skulle gå Teknisk kybernetikk på NTNU da jeg begynte der, rett etter videregående. To år etter var jeg ikke like sikker, og dermed går jeg nå Geofag og Petroleumsteknologi. Greit nok så bruker jeg 6 år i stedet for 5 når jeg skifta linje, men jeg har lært en god del, og jeg har lært at det er lov å ta feil. For det andre så er det mange som er feks på folkehøgskole 1 år, og dermed har jeg jo ikke mer utgifter enn det de har...
Du kan velge løsninger det året du tar fri som gir deg større kunnskap om hva du vil. Du kan feks teste om hesteinteressen din er stor nok til å jobbe lange dager til luselønn med det. Eller du kan høre om du får være visningsassistent hos en megler, eller lærervikar eller, eller. Det finnes mange muligheter. Jeg personlig syns kanskje at et år til i kassa på Rimi ikke er vel anvendt tid i så måte. Da det ikke gir deg noen ny kunnskap, og antageligvis bare betyr at du ender opp i samme dillemma enda en gang neste år. (men det var bare min personlige mening, og det kan hende mange er uenig med meg)

Guro - på vei til å bli sivilingeniør, og med håp om at det var rett vei.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 13/09/2004 :  11:12:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Babylunah.

Personlig synes jeg du virker som en litt lat sutrepave som vil ha alt rett i fanget.
Jobbe med noe du interesserer deg for,tjene godt,jobbe minst mulig,slippe å gå ut av døra hjemme og på toppen av alt.........noe du trenger lite utdannelse til. Det er sånne som deg som aldri kommer lenger enn til ett A4 liv kassa på Rimi i en eller annen bygd,og kan bruke resten av livet til å sutre.
Forøvrig synes jeg denne debatten IKKE har noe på et hesteforum å gjøre,så lenge ikke jobben/utdannelsen har noe med hest å gjøre.
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 13/09/2004 :  13:45:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Hva med litt bakkekontakt mht jobbønsker.....
Det er ikke mange jobber hvor du etter kort utdannelse kan heve en begynnerlønn på 400 000. Jeg kan ikke komme på noen som ikke er lyssky eller direkte straffbare.....

Mvh Anne
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/09/2004 :  14:23:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Aetat har bl.a. yrkesvalgstester som muligens kan hjelpe deg litt på vei. Selv har jeg igrunn aldri blitt klok på sånt, da jeg alltid har hatt en viss ide om hva jeg vil bli (og testene har peilet i litt annen retning, selv om de riktignok aldri har vært helt på bærtur), selv om retningen har endret seg underveis. Jeg har iallfall hatt den fordelen at jeg aldri har vært i tvil, men bare funnet noe annet som jeg oppfatter som ennå mer interessant. Ofte er dette ting du finner ut av etterhvert også. Som Guro sier, og som eligj sier, er det veldig vanlig å endre retning på veien, og den bølgen surfer jeg også på. Hadde jeg kjørt et fast løp etter videregående hadde jeg blitt statistikker, evnt kjemiker. Jeg er glad jeg ikke endte opp der den dag i dag..

En annen ting er at du ikke kan få alle ønsker oppfylt. Du må se hvilke verdier ved en jobb du kanskje må unnlate for å få jobben du ønsker. Kanskje du må bo usentralt, kanskje du må tjene dårlig, kanskje du må ha lang utdannelse, kanskje du må ha ubekvem arbeidstid osv.. Selv om det også finnes oppnåelige yrker innen det valget du tar som fyller opp endel av dine krav, er du også som nyutdannet og uerfaren også nødt til å være ennå mer kresen for å oppnå erfaring. Dette gjelder faktisk alle yrker vil jeg si..

Angående hjemmekontor er det mange type jobber som tilbyr dette. Iallfall en løsning med deler av jobben hjemme. Selvstendig næringsdrivende eller frilanser er vel det som garanterer mest hjemmearbeid, ellers kan du jobbe via en annen arbeidsgiver, og kanskje jobbe mye hjemmefra på den måten. Lærere har endel hjemmearbeid. Flere kontorjobber har også denne muligheten.

Men en annen ting.. For meg vil det være helt uaktuelt å ha en jobb hvor man må jobbe hjemmefra. Rett og slett fordi jeg liker å omgås andre mennesker, ha noen å kommunisere med, og diskutere jobbproblematikk med. Dessuten er det viktig å skape et godt jobbmiljø på en jobb som faktisk består av mye tid i livet ditt. Selvfølgelig er det ikke alle som har samme syn på dette som meg, men tenk litt på hva slags ulemper og fordeler et hjemmekontor vil ha. For min del ser jeg flest ulemper. En annen ting du bør vektlegge.. Hvor viktig er dette i forhold til f.eks. god lønn, interessant jobb eller kort/lang utdannelse?

I bunn og grunn vil jeg anbefale folk å velge noe de trives med. De færreste yrker er så dårlige betalt at man ikke kan leve med det. Selvsagt kan det være en last om man tjener alt for dårlig, men det må da være nok jobber å velge i til å klare seg bra, selv om man ikke blir millionær. Hadde alle kunne blitt millionærer av å få en jobb kort og greit, og jobbe lite, hadde det ikke vært noen som var millionærer.. Man bør innse at man sannsynligvis vil bli en av mengden..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 13/09/2004 :  22:11:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser det er noen som ikke har fulgt med helt på hva jeg har skrevet ja... Som jeg skrev i et tidligere innlegg, jeg har IKKE noe krav om å få 400 000 i BEGYNNERLØNN... Men å få det etterhvert..etter å ha jobba noen år hadde ikke vært å forakte.

Er det så merkelig å ville tjene godt da? Jeg vil ha fin bil, fin hest og fint hus (ikke et stort hus riktig nok..bare et fint et:) Jeg vil også ha litt tid sammen med typen min hver dag så at jeg vil ha normale arbeidstider er vel heller ikke no å hoppe i taket for. Jeg vil heller ha en jobb jeg trives -relativt- godt med og tjene så bra at jeg har råd til å drive med det jeg liker på fritiden min, enn å ha en jobb jeg viirkelig liker og tjene så dårlig at jeg kanskje ikke har råd til fin bil og fin hest osv.
Tror nok kanskje data kan være det ideelle... Men jeg vet veldig lite om de forskjellige datayrkene.. fant nemlig ikke så mange datayrker på jobbfeber.
Får nok testa ut hesteinteressen min dette året....hvis jeg elsker det like mye som jeg håper jeg vil gjøre så kanskje det blir hesteutdannelse på meg? Har litt lyst til å starte islandsheststutteri ellerno.. Blir vel ikke rik av det eller men..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/09/2004 :  22:48:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Problemet er vel at du ser ut til å ville tjene veldig godt uten å gjøre noe reelt for det. (Altså å ta en god utdannelse over fler enn 3 år.) Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/09/2004 :  11:02:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis jeg skal gå på skole mer enn 3år skal jeg ihvertfall ende opp med en jobbb hvor jeg gleder meg til å gå på jobben.. Hvis man etter 5 år med studier gruer seg til å gå på jobb så har man kasta bort 5år liksom.
Hvor kan jeg lese mer om forskjellige datayrker? (og hva heter de forskjellige yrkene innen data?)

Vil finne et yrke jeg trives med...vil ikke grue meg til å gå på jobb resten av livet.
Gå til toppen av siden
Side: av 17 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.