hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva jobber DERE som ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva jobber DERE som ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 17

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  11:23:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
eligj; Dette gjelder universitetsstudiet, som jo også har blitt bachelor. Men, man får jo heller ikke gå opp til master om man ikke har tatt det treårige bachelor programmet. Jeg synes forøvreig også det er veldig dumt at ordningen med grunnfag, mellomfag og hovedfag er borte, da jeg hadde staket ut omtrent hele utdanningen min, men ble nødt til å gjøre om på det når jeg søkte ;-/

Digitale medier har i allefall en del av de samme fagene som informatikk, med unntak av matten.

Trekker meg ut jeg også :-)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  11:26:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært inne på Jobbfeber og snust litt... Interresant side... Blir til tider mer forvirra enn opplyst av å lese der men :P Det er så UTROLIG mange rare yrker man ikke vet om :)

Psykolog og vetrinær var engang "drømmeyrkene" mine..Men med de sinnsyke krava de stiller til karaktene måtte jeg tatt hele videregående omigjen for å ha noen sjans til å komme inn på et av de to studiene.. Det blir 3 + 6 år på skole... noe som er lite aktuelt :P

Det skremmer meg litt at man må ha matte for å komme inn på så mange studier... Ser nesten ut som jeg må ta matte gitt ! (men hvis det sikrer plass på et trivelig studie så er det selvsagt verdt det)

Yrker som så litt spennende ut: etonolog, HMS ingerniør, idèhistoriker, arkeolog, illustratør, kunsthistoriker, arkitekt, ridelærer :) , sosialantropolog, agronom i økologisk landbruk, gartner, ernæringsfysolog, + farmasøyt..men det er bare fordi jeg av en eller annen sær grunn alltid har synes det ser "koselig" ut å arbeide på apotek. :P
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  11:32:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Sosialantropolog, ernæringsfysiolog og farmasøyt krever jo veldig mye utdannelse, samt at du kun jobber med mennesker - som du sa du ikke ville jobbe med.. :-) Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  11:47:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe..okej...vel, da blir det nok ikke de yrkene...
Er vanskelig å finne ut hvordan et yrke er ved å lese om det på internett :|
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/09/2004 :  13:08:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, farmasøyt, også kalt pilletrilling, kan jo også bedrives på et laboratorium :) Men farmasøytstudie inneholder nok ganske mye matte og kjemi, og det var i alle fall for noen år siden *veldig* vanskelig å komme inn på.

Men hvis det er noe du er nysgjerrig på, ikke avskriv det på grunn av hva vi sier. Undersøk litt selv også. Ernæringsfysiologi feks. kan man sikkert gjøre mye med.

Redigert av - eligj den 12/09/2004 13:09:44 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  13:55:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal snuse litt rundt jeg :) Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 12/09/2004 :  14:08:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke ta en beriderutdannelse hvis du er så interessert i å jobbe med hest,og har talent?Da har du jo også lønn under utdannelsen,selv om den er lav,pluss at du har losji der du utdanner deg,og mulighet for å ha med egen hest.
Som ferdigutdannet har du jo muligheten til å tjene godt.
Du kan enten ta hester i trening til ca 250 kr timen,eller undervise privattimer (som er 30-45 minutter)for samme prisen.Hvis du er dyktig vil du få masse å gjøre.Har du lyst til å jobbe en helg kan du også holde div weekendkurs på staller.
Si at du trener/underviser 6 hester/elever pr dag,det er 1500,- kroner dagen,hvis du jobber 20 dager pr mnd,vil det si ca 360.000 i året.
Eller du kan få fast jobb på en salgsstall/hingstestasjon e.l.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/09/2004 :  14:23:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å være helt ærlig: Jeg tror ikke berider er tingen å satse på hvis man skal tjene 360.000 i året. Berider og hestetrener er ikke et særlig pengesterkt yrke. Unntakene er de få, virkelig gode og attraktive. Antar Paul Fielder og Klaus Balkehnol greier seg godt. Men de aller fleste som jobber som trenere og ryttere, har det ikke fett. De jobber hele tiden, og tjener så det går akkurat rundt. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  14:26:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Om du skal tjene godt som berider skal du først og fremst være svært dyktig. Og du kan glemme alle drømmer om å bo i Norge vil jeg tro.

Jeg kjenner en som bor i Tyskland, og har tatt beriderutdannelse. Hun tjener 3000kr/mnd, men får kost og losji. Det er ingen drømmeinntekt.. Iallfall ikke i mine øyne.

Men at noen tjener mer ser jeg ikke bortifra.

Opptaket til beriderutdannelsen er også svært tøff, og du bør ha endel praksis og vise stort talent for å komme inn.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 12/09/2004 :  14:42:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
En venninne av meg har en berider som kommer 5 dager pr uke og underviser/trener henne og hennes 2 hester.Bruker kanskje 2 1/2 time på hele jobben,og får 12000,- i mnd bare fra henne.Hun tar også andre hester i trening 250 kr "timen" og da skal hesten være ferdig pusset og salet.Og hun tar ridetimer,privattime 250 og 2 på timen 200 hver,og en ridetime er 30-40 min,og de skal være ferdig oppvarmet.Hun har også alt for mye å gjøre og må si nei til mange,så jeg tror det er et stort marked for GODE beridere. Og som freelance/selvstendig kan man selvfølgelig tjene mye mer enn fast ansatt.
Og jeg snakker om berider,ikke en som har vært på Starum.........
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  14:55:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Breider er f.eks. 6-årig utdannelse i Tyskland ja. Det er det hun jeg kjenner har. Finnes også beriderutdannelse andre steder i verden. Ikke i Norge, men f.eks. i Danmark.

Du skal ha et godt grunnlag av kunder, og være godt etablert for å få dette til. Kundene skal også være på samme sted.. Ofte trenger ikke folk hestene sine beridd regelmessig over en lang periode, men bare innen korte perioder. Dette er frilansjobbing som krever enorm innsats fra deg, du skal være et sted nisjen er god, og du skal kunne finne nok kunder til enhver tid for at dette skal gå rundt. Du skal være svært heldig om du finner dette i Norge. Mulig Andread Helgestrand oppnådde en grei status som berider, men ellers er det mye jobb for liten fortjeneste. Selvsagt spiller din trivsel i arbeidet også inn, og for de som velger berideryrket tror jeg det nettopp er dette som er avgjørende.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 12/09/2004 :  15:36:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere må huske at ingen beriderutdannelse er mer enn til Pst.G.
Og ansatte beridere har ikke spesielt godt betalt som grunnlønn.Men er du f.eks på en salgsstall får man provisjoner av salgshestene man har jobbet med,og er man på en hingstestasjon får man bonuser når man viser hestene i konkuranser/mønstringer.Og da sier det seg selv at en middels berider tjener dårlig,men har du stort talent på utdannelse av hest/styrking av musklatur,balansering mm eller gjør det bra på konkuransebanen tjener man bra.
Men de fleste gode beridere begynner for seg selv og kan gjøre store penger på salgshester eller hingstestasjon.Og bygger seg opp et navn og en anerkjent stall.
Sammenlikne Andreas Helgestrand med andre som er ansatt som beridere blir litt tullete,for han hadde flaks og ble ansatt hos Kjeld og de leker butikk ;)) har bluehors som en ren hobby/tapsprosjekt.
Men jeg kjenner ganske mange andre beridere som gjør det bra,men de tjener mest på egne salgshester.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  16:45:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
6årig utdannelse? Det er ganske lenge :)
Nå er jo jeg som sagt utrolig pysete..ihvertfall når det gjelder store hester :P Men hvis det finnes noe slikt som islandshestberider så hadde jo det vært skikkelig artig :D
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  18:45:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje jeg skal starte rideskole...eller treningsstall..eller utleiestall... :) Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  19:02:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis du liker islandshester kan jo gjør noe i den retningen. Du kan reise til Island og begynne å jobbe/trene på en stall, så når du har hele islandshestridningen inne kan du komme til bake til Norge og undervise islandshestryttere. Island har helt sikkert noe undervisningsopplegg for islandshestinteresserte, sjekk ut noe der. Er jo stor interesse for Islandshest for tida. :)
Gå til toppen av siden
Side: av 17 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.