hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva jobber DERE som ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva jobber DERE som ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 17

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  23:17:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
joda.. men da må det være noe jeg virkelig intresserer meg for. Orker ikke 5år med tørre fag ! Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  23:44:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Fag er ikke tørre om det er noe du interesserer deg for.. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  23:51:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei nettopp.. Men om jeg skal bli noe jeg intresserer meg for så får jeg enten ikke jobb, eller så tjener jeg dårlig. Tror jeg da :P Ifølge Jobbfeber så..
Lover ikke godt dette her ! Ay ay ay.. mulig jeg er for sær..
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/09/2004 :  00:02:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på om du har litt høye forventninger til studier og arbeidsliv. Du vil ha en maks 3 års utdannelse, det skal være "gøyalt" (ikke matte, jus eller andre litt tyngre studier men heller mytologi og dyr), du skal ha minst 300.000 i startlønn, du skal få en morsom jobb..

De fleste må streve litt i studietiden. Det er ikke kjempegøy å studere i seg selv, man har ikke så mye penger, og i perioder blir det mye eksamenslesing og lite annet. Når man er ferdig, må de fleste jobbe litt for å få den første jobben. Den første jobben er ofte ikke den kuleste, ei heller veldig godt betalt.

Til gjengjeld, lærer man masse som man har nytte og glede av senere. I et studentmiljø møter man nye venner, oppdager nye verdier, får kanskje nye interesser. Og sist men ikke minst, opparbeider man seg verdifull kompetanse som ikke alle har. Man har en mulighet til å få seg en spennende jobb som er bra betalt, om ikke nødvendigvis i løpet av det første året etter studietiden, men i løpet av noen år.

Jeg tror dessverre ikke det er noen "quick and easy" vei til kul jobb og masse penger. Helt riktig at du må finne noe du interesserer deg for, men med dine krav til jobb og lønn, må du sannsynigvis igjennom et eller annet relativt krevende studie.

Som sagt, så anbefaler jeg deg å kikke på fagene som undervises på landbrukshøyskolen på Ås (www.nlh.no). Jeg tror studiene der er mindre "tørre" og akademiske enn på universitetene (selv om de også tilbyr vanlige universitetsfag), samtidig som de tilbyr flere solide utdannelser. Dessuten ryktes det at studiemiljøet der er veldig bra. Og dessuten tror jeg Ås er et bedre sted, i alle fall økonomisk, å ha en hest i studietiden enn Oslo.

Lykke til med valget i alle fall. Hva du enn finner på, sørg for å kikke på flere forskjellige muligheter først sånn at du i alle fall er godt informert om hva som finnes der ute.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  00:07:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
det trenger ikke å være så morro..men skal jo helst holde ut med det da..

har faktisk vurdert å ta et friår til hvis jeg ikke finner ut hva jeg skal gjøre..selv om ikke alle er enige med meg så synes jeg det er bedre å drøye litt og virkelig være sikker..istedenfor å begynne på noe for så å slutte halveis i studiet fordi man angrer.

Hvilke muligheter finnes den innen data da ? Noen treårige studier med relativt god lønn ?
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  00:09:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fant forresten ikke noen oversikt over de forskjellige studiene på den siden du viste meg.. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/09/2004 :  00:36:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med fem-årig studie i informatikk, ligger man relativt godt an. De jeg kjenner, har fått bra startjobber med lønninger et sted mellom 290.000 og 370.000 i året (som er BRA startlønner). IT-markedet svinger også en del, de siste 4-5 årene har vært ganske tøffe, men jeg har inntrykk av at de fleste ikke har gått langtidsledige, og når de først har fått jobb, har det vært en ganske ok jobb.

Med 3-årig studie tror jeg man ligger greit an. Mindre enn 3 år, vil jeg ikke anbefale. De som har hatt ett og to års høyskolestudie, var også de som mista jobben først, og som hadde vanskeligst for å få jobb da det var verst i it-markedet for et par år siden. Jeg kjenner ikke så mange som har tatt et slikt 3-årig studie (bacchelor grad), så jeg vet ikke nøyaktig hvordan lønn og slikt ligger an, men jeg tipper det ligger litt lavere enn de som har 5 år (det som nå kalles master grad). Kanskje rundt 250.000-300.000, men det er gjetting.

Hvis du faktisk synes at data høres litt spennende ut, så kan jeg fortelle at det er det :). Mange tror at det er mye vanskelig matte i datastudiet. Du må nok igjennom minst et mattekurs i løpet av et 3-års studie, men hvis du velger den minst matematiske retningen, er det ikke uoverkommelig for normalt oppegående studenter. IT-studier kan være veldig mye forskjellig. Men generelt kan man si at mye dreier seg om problemløsning: Finne løsninger på mer eller mindre praktiske problemer. Det kan være problemer knyttet til hvordan man bedre kan utnytte IT i et prosjekt, det kan være daglig drift av IT-systemer i en bedrift (passe på at alt virker som det skal), det kan være programmering (lage dataprogrammer som andre bruker), eller det kan være mer matematiske problemer.

Du kan kikke på web-sidene til Høyskolen i Oslo (www.hio.no) og Høyskolen i Østfold (www.hiof.no). Disse høyskolene ligger i og relativt nær Oslo, og jeg tror de gir utdannelser av bra kvalitet. Jeg tror du får en såkalt bacchelor grad etter 3 år på en slik skole. Etter disse 3 årene kan du eventuelt velge å ta en master grad, som er to år til. Eller du kan jobbe noen år, og så ta en master.

Når det gjelder å ta et friår, så tror jeg ikke det nødvendigvis er så dumt. Jeg tok selv et halvveis friår hvor jeg tok halvt studie. Det var i løpet av dette året jeg fant ut hva jeg ville studere. Men det er et par feller du må passe på å ikke gå i.

Den første, er å bli så vant til å jobbe (feks. i butikk, stall eller liknende), og å bli så avhengig av lønna at du aldri kommer deg ut i studier etterpå.

Den andre, er å ikke gjøre noe fornuftig et helt år, og så være like usikker, like langt etterpå, slik at man ender opp med å ta et friår til.

En mulighet, er å ta et halvtids-studium hvis det er mulig nå om dagen. Eventuelt kan man ta kurs innenfor ting man er interessert i, gjerne i retninger hvor det kan ligge en utdannelse å lure litt lenger frem. Poenget er: Det er litt viktig at du kommer noen vei i løpet av dette friåret, slik at du faktisk finner ut hva du har lyst til når friåret løper ut.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/09/2004 :  00:39:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fant forresten ikke noen oversikt over de forskjellige studiene på den siden du viste meg..
Opprinnelig postet av BabyLunah

Ås? Her har du en oversikt i alle fall:

http://www.nlh.no/?viewID=87e3e09ea8c3799b1842fe227694f71b

Du finner den ved å klikke deg frem på studietilbud, bacelor-studie.

Redigert av - eligj den 12/09/2004 00:39:42 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  01:11:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm... var mye matte og kjemi der. Hehe..
Noe kreativt og "u-tørt" tror jeg nok passer for meg..synes ihvertfall matte og sånt er dønn kjedelig.
Det er vel mulig å tjene over 400 000 selv om man bare studerer i 3år? Håper da det :P
Slik det ligger an nå har jeg overhodet ingen anelse om hva jeg vil studiere til året... og det skremmer meg .. :/ Vil egengtlig bare bli ferdig med alle studier og begynne å tjene penger og bygge hus osv så fort som mulig :)

Er disse datajobbene typiske "9 til 4" jobber ? Og er det muligheter for å jobbe hjemmefra ?
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/09/2004 :  10:20:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er vel mulig å tjene over 400 000 selv om man bare studerer i 3år? Håper da det :P
Opprinnelig postet av BabyLunah

Eh.. Er du klar over hvor mye 400.000 er? Og du vil tjene *over* 400.000 - i startlønn? Og du vil jobbe 9-4? Selv med en 5-årig utdannelse er dette fullstendig urealistisk, men med en 5-årig utdannelse kan du komme i nærheten med gode resultater, en del flaks og mye stress og overtid. Med en 3-årig kan du bare glemme det med en gang.

Men igjen: Er du klar over hvor mye 400.000 egentlig er? Du kan leve veldig greit på 300.000 også. Nå har jeg ikke tallene i hodet, men jeg tror at de fleste unge som går ut i arbeidsmarkedet i dag, og da tenker jeg på de som har en eller annen utdannelse, tjener mindre enn 300.000 i startlønn. I de første årene går dette bra for de fleste, i allefall hvis man har en samboer, og ingen barn. Etter hvert i løpet av noen år, vil lønna øke ettersom man får arbeidserfaring og viser resultater.

Synd at du ikke er villig til å ta et kvart år med matematikk, for da hadde du hatt veldig mange muligheter. 3-årig informatikkstudie på høyskole for eksempel. Og studiene på Ås, som jeg synes ser interessante ut. Felles for en del studiesteder, er at det er mye fellesfag det første året, gjerne litt matematikk. Moroa begynner det andre året, når man begynner å spesialisere seg. Da er fagene morsommere, og i mange tilfeller mindre tørre og mer praktiske.

Jeg ser nå at du har helt rett: Du har nok små muligheter, sannsynligvis ingen, til å finne et studie og en jobb som kan gi deg det du ønsker. Men jeg må si at jeg synes du har unødvendig høye krav, og du er lite villig til å jobbe for den høye lønna du vil ha i fremtiden. Som du sier, du får prøve å finne noe du kan leve med, men jeg tror det er på tide å tenke litt realistisk også.

Redigert av - eligj den 12/09/2004 10:30:09 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  10:52:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Fra høsten av så settes kravene til matematikk opp i studiene informatikk og matte/teknologi/læring. Nå -må- man ha minst 2MX i matte for å komme inn, altså holder det ikke lenger med generell studiekompetanse. Dette fordi en del gutter(!) sliter med å henge med i svingene, siden det er såå kjedelig å gjøre matte. (Ja, det var dette Universitas skrev ;-) Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/09/2004 :  10:53:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fossissima: Gjelder dette universitetsstudiene eller høyskolestudiene (eller begge)?

Eller gjelder det kanskje bachelor-studiet? Det er jo snart ingen forskjell mellom universitetsstudier og høyskolestudier lenger.. (Noen av oss synes det er en trist utvikling - for studentene.)

Redigert av - eligj den 12/09/2004 10:54:46 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  10:54:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Må si det samme som eligj; 400 000kr i lønn er mye i startlønn, f.eks så tjener medisinske fysikere (siv.ing, som jeg er) på sykehus rundt 400 000kr i året, og det etter 5 års masterstudium, samt at de fleste har en doktorgrad (3-4 år) i tillegg!!
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 12/09/2004 :  10:57:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er informatikk ?

Å tjene 400 000 i startlønn er ikke noe "krav" fra min side liksom... Men ETTERHVERT..når man har jobbet noen år...
Er mulig jeg tar matte til sommeren (har bare gk matte)

Så du påstår at det er umulig å jobbe 9 til 4 og tjene 400 000 ? Hm.. høres aldeles ikke lovende ut. :/
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/09/2004 :  11:07:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Informatikk er data. 3-årig data som var det du nevnte. Noen steder kaller man det informatikk, andre steder kaller man det data.

Jeg sier ikke at det er umulig å jobbe 9-4 og tjene 400.000, men at det er tilnærmet umulig med dine krav til studier. Det kan nok være mulig å komme opp i 400.000 i løpet av noen år med 3-årig studium. Det kommer nok an på studiet. Jeg vil tro at med 3-årig informatikk, er det mulig, men det kommer veldig an på hvilken studieretning man velger, hvordan markedet svinger og rett og slett hvor dyktig man er.

Men litt av problemet, er at disse tingene svinger hele tiden. Det er vanskelig å si hvordan det vil se ut om 3-4 år. I perioder er det generelt litt vanskelig å få seg jobb som nyutdannet - nesten uansett hvilken utdannelse man har. Det er derfor man må være forsiktig med å tenke kroner og øre på den måten du gjør: Bli raskt ferdig, tjene penger, nesten uansett hva det er. Studerer du noe du har interesser for, og jobber hardt i noen år, og tenker litt smart når du velger spesialisering, så ligger du sannsynligvis ganske bra an nesten uansett.

Men jeg tror egentlig ikke jeg har mer å bidra med her. Annet enn å si lykke til :)
Gå til toppen av siden
Side: av 17 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.