hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva jobber DERE som ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva jobber DERE som ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 17

Skogstroll

Norway
Innlegg: 780

Skrevet - 11/09/2004 :  15:29:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noe av det jeg interreserer meg for : tegning, hest, data, historie (vikinger, keltere, menneskets oppbrinnelse..++ ) , mytologi, skriving, arkitektur/design, natur, psykologi, parapsykologi, førkristen mytologi, hunder, katter og dyr generelt..

Vil gjerne jobbe hjemmefra..og til vanlige arbeidstider..vil gjerne også slippe å bo i oslo eller en annen "storby" under studiene..

Ting jeg absolutt ikke liker/kunne tenke meg å jobbe med: Matematikk, fysikk og språk (de værste faga fra vgs :P ) barn og eldre (eier ikke tålmodighet med mennesker... )
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway
Innlegg: 3639

Skrevet - 11/09/2004 :  16:04:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
MI har endel interessant innen design. Nå er dette også en skole som koster penger da, og godt mulig det finnes alternativer som ikke er så dyre. Har en venninde som har tatt grafisk design, og siden jeg er litt sånn hoppyspire innen formgivingsfag var jeg i sin tid også på en utstilling de hadde med avgangsprosjektene. Var veldig mye morsomt, men arbeidsmarkedet kan være ganske tøft etterpå. Iallfall var det da min venninde var ferdig. Hun var da heldig og fikk seg jobb da, via noen obskure kontakter. Aner ikke hvordan lønnen er, men jobben virker veldig morsom.

Angående studiesteder i de litt mindre byene. Ta en titt på hva de ulike høyskolene har å tilby. Høyskoler tilbyr vanligvis 3-års utdannelse, og gir deg bachelor. Noen har også begynt å tilby master innen enkelte retninger. Høyskoler er skoler som ofte er "billige" å gå på, og det er mye "rart" som finnes av tilbud rundt om i landet.

Det pleier også å bli arrangert en ung-messe (tidligere var den på Sjølyst, men tror den nå arrangeres på Lillestrøm) rundt februartider (er jo søknadsfrist for slike studier 15/4 mener jeg å huske). Kan være en ide å dra hit..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway
Innlegg: 780

Skrevet - 11/09/2004 :  16:33:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp... skal sjekke ut MI siden :)
Tror de fleste design yrker er dårlig betalt..hvis man i det hele tatt får seg jobb..
Har snust litt på interiørarkitekt for litt siden fant jeg ut at der og er lønna elendig..selv om jobben i seg selv er morsom...
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway
Innlegg: 1671

Skrevet - 11/09/2004 :  17:19:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Man bør nok ikke velge yrke og utdanning etter lønnsnivå, viktigst er vel å finne noe du virkelig trives med, er det ikke? Hva skal du med en million i årsinntekt hvis du hater det du driver med? Selv er jeg ferdigutdannet sivilingeniør, godt betalt yrke det (hvis man får jobb:)), men ikke det jeg vil drive med resten av livet, så jeg fortsetter studier (og pengenød) noen år til jeg:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway
Innlegg: 780

Skrevet - 11/09/2004 :  17:27:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er bare det å finne ut hva man egenlig vil da... Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway
Innlegg: 2178

Skrevet - 11/09/2004 :  17:31:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
hvis du er opptatt av arbeidstider og lønn, kan du sjekke ut de forsjellige yrkene på www.jobbfeber.no, der står lønn og slikt oppført.

En godt betalt 9-4 jobb er jobb som ingenør i oljebransjen.. mange her i Stavnager som jobber i oljefirma, og der er det temmelig høyt lønnsnivå. Faren min jobber i olja, eller hadde ikke jeg hatt råd til hest :P Men så spørs det jo hvor lenge olja varer da..

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway
Innlegg: 780

Skrevet - 11/09/2004 :  17:41:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
jobbfeber har jeg vært inne på mange ganger :) Blir nesten litt forvirra av å se på alle yrkene... har ikke hjulpet meg så veldig mye =/

Må man ikke vært intressert i olje for å jobbe i oljebransjen? :P
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway
Innlegg: 2178

Skrevet - 11/09/2004 :  18:36:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
hehe, nei ingeniør er vel mer det å bygge å utforme ting og sånt.

Men det viktigste syntes jeg er å finne noe du vil jobbe med. Har samme "problem" som du egentlig, er på siste året på videregående og aner ikke hva jeg skal bli. Så jeg har bare tenkt å følge drømmen jeg.. få meg jobb i England med hest :P Hvis ikke det går vil jeg jobbe med unger eller innen reiseliv (har reiseliv som studieretningsfag, så er litt inni der). Tar det nok som det kommer, for vel se hva jeg blir til slutt.

Jeg er også interessert i mytologi og historie som du sier, og det går jo ann å studere det. Har du mye kunnskaper innen et felt er det mye du kan jobbe som, egentlig... Hvis du først skal studere i 3år er det best å studere noe du faktisk syntes er interessant. Du får fordype deg i "mer utdanning" brosjyren å se om du finner noen artige høyskoler/linjer :P Hurra.. hehe.

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway
Innlegg: 780

Skrevet - 11/09/2004 :  18:50:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er vel ikke så glad i å bygge ting så jeg tror ikke ingerniør er tingen for meg ;)

Hehe... godt å se at det ikke bare er meg som sliter med å finne ut hva jeg skal gjøre... Blir like letta hver gang jeg hører at jeg ikke er alene om å være forvirret jeg :D

Tror det er vanskelig å få seg jobb hvis man utdanner seg til historiker eller noe i den kategorien der... Desuten er det (etter hva jeg vet) seks år på skole...og de seks åra er i oslo...
Hjeeeeeelp! hehe.. Nei... jeg er altfor kresen og sær og rar...og jeg må få beina ned på jorda snart.. Hvis ikke kommer jeg vel til å sitte i kassa på Rimi resten av livet (marerittet mitt det se :P )
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway
Innlegg: 4435

Skrevet - 11/09/2004 :  19:15:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
MI utdannelsen innen design er ikke veldig mye verdt (no offence), vil du jobbe med det, prøv heller å komme deg inn på SHKS. Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway
Innlegg: 780

Skrevet - 11/09/2004 :  19:17:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men når man jobber innen den yrkesgruppen (design) får man vel ikke no fast lønn? Er det ikke mer slik at man får lønn hvis og når man får "oppdrag" ? Innbiller meg at å være designer neppe gir noen trygg og fast inntekt... Gå til toppen av siden

eligj

Innlegg: 1294

Skrevet - 11/09/2004 :  20:58:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil tro at noen designere jobber freelance, og noen har faste stillinger. Men når det gjelder design, så vær kresen i hvilken utdannelse du velger! En ett-årig web-design "utdannelse" kan se kult ut, kort og relativt greit studie, men spesielt attaktiv på arbeidsmarkedet blir man neppe.

Generelt, så er det gjerne de litt lengre studiene (3-5 år) som gir interessante jobber og ganske bra lønninger. Det gjelder ikke i alle tilfeller, men generelt stemmer det ganske bra.

Og igjen: Vær forsiktig med å velge "motefagene". I løpet av studietiden din kan arbeidsmarkedet plutselig snu seg, og det som så lukrativt da du begynte, kan plutselig være "ut" når du er ferdig. Hvis du da har slitt deg igjennom et studie du ikke har vært interessert i, og dermed kanskje fått litt dårlige resultater, og i tillegg må slite med å finne jobb, kan det bli vanskelig å motivere seg.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway
Innlegg: 780

Skrevet - 11/09/2004 :  21:22:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har tenkt meg en utdannelse på 3år... (5år blir veeeeldig mye...:/ )
Vil gjerne finne en jobb jeg trives med og hvor jeg kan tjene godt nok til å realisere de rare planene mine :P
Tror nok ikke det hjelper å ha en jobb man elsker hvis man sliter med å betale regninger og ikke har råd til noe av det man har ønska seg i mange år... Selv om penger ikke betyr lykke så kan faktisk penger være med på å gjøre deg lykkelig ved å gjøre realisering av drømmene dine mulig. For min del har jeg sett hvordan foreldra mine har det og har IKKE lyst til å "ende opp" som dem... Tiltross for at de trives (ihvertfall faren min) i jobbene sine så sliter de med å betale alle de faste utgiftene og kan bare drømme om å unne seg litt "ekstra luksus" (som f.eks en sydentur)
Så... det optimale hadde selvsagt vært å finne en jobb som jeg virkelig trives med og samtidig bringer inn en god del penger... Men har inntrykk av at for å få til noe slikt må man intressere seg for matte, økonomi, jus eller noen av de andre tørre faga.. :P
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway
Innlegg: 2178

Skrevet - 11/09/2004 :  22:33:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
ja, du har nok rett i det, de såkalte "tørre" fagene er nok de mest innbringende. "get rich quick and easy" funker nok ikke, da er du usannsynlig heldig... Må nok slite for penga som alle andre ;)

Nei, du får vel satse på å gifte deg med en millionær, heller :P

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway
Innlegg: 4435

Skrevet - 11/09/2004 :  23:10:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om du skal ha en jobb som har så godt betalt som jeg tror du vil ha, må du nok påberegne -litt- mer enn 3 års utdannelse. Gå til toppen av siden
Side: av 17 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.