hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva jobber DERE som ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva jobber DERE som ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 17

olda

Skrevet - 10/09/2004 :  22:05:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror det er viktig å plukke opp litt av hvert for så å bruke sin egen intuisjon og forståelse. hestetrener/terapeut, som jeg liksom skal være kan gi mye penger hvis du jober riktig. dessuten er det verdt utrolig mye for din egen trivsel at du faktisk tjener penger på det beste du vet, ikke sant. det gjelder å sortere ut de gode hestefolkene fra de mindre gode, og sånn er det også med kurs ol Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  22:10:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok jeg hadde trivdes med å jobbe med hester... Det eneste minuset er vel at det er nesten like menneskekontakt som hestekontakt (er litt sjenert av meg og liker meg best sammen med folk jeg "kjenner godt"..) :P

Men å tjene så bra at jeg har råd (og tid!) til å ha min egen hest som jeg kan drive med på "fritiden" er noe jeg helst vil. Har også litt (for) store planer om bil og hus.. :P Vokser det sikkert av meg men.. Hehe.. Er ikke bare bare å være en drømmer :/
Gå til toppen av siden

olda

Skrevet - 10/09/2004 :  22:26:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei he he, vet alt om det...er bare vanskelig å ha tid til jobb,hus familie, venner osv...derfor veldig greit å jobbe med hobbyen og vennene sine, nemlig hester Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  22:54:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heldigvis (sier heldigvis jeg.. does that make me look weird? :P ) har jeg aldri vært noen sosial person...så noe enormt behov for å treffe andre har jeg ikke.. (fester nesten bare på nyttårsaften f.eks) Har heller ingen planer om å få barn...så da gjenstår det bare kjæreste, hus,bil og hest..Hm..ikke "bare" det men :P Vil ihvertfall ha en god lønn... Har sett hvordan det er å slite med økonomien.. tror ikke det er spesielt lykkebringende eller særlig bra for helsa (mamma er konstant stressa,sur og "småsjuk") Så jeg vil som sagt tjene nok til å leve slik jeg ønsker.

Hadde jeg hatt beina litt mer på jorda hadde jeg kanskje innsett at den jobben jeg leter etter ikke finnes..men som sagt..jeg er en drømmer og derfor også evig optimist :P
Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 11/09/2004 :  09:54:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Babylunah.
Ja,det er sånn aksjer fungerer.PS,jeg sitter jo ikke bare på ræva som du kaller det,jeg jobber jo serøst og mange timer pr uke,med hest.Men det er et valg jeg har tatt nå,men siden kan det hende jeg prioriterer på en annen måte.

Hvis du tar en beriderutdannelse,trenger du ikke ha så mye kontakt med folk,men motta hester til tilridning/utdannelse eller få inn problemhester som skal fikses.
Hør med Oslojente,hun kjenner Danmark/tyskland og proffmiljøet godt.Hun kan fortelle deg hvem du skal kontakte,hva som kreves og ikke minst hvilke læresteder som er gode og hvilke som er mindre gode.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/09/2004 :  10:27:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er lurt å finne et studie man interesserer seg for, ikke bare et som man tror kommer til å gi deg en jobb med masse penger. Det er umulig å vite med arbeidsmarkedet, for det forandrer seg hele tiden.

For eksempel: I årene før jeg skulle begynne å studere, mente man at jus var veldig sikkert, at det var et nærmest umettelig behov for jurister, fordi de kan jobbe med så mye forskjellig. Nå er situasjonen slik at nyutdannede jusstudenter sliter med å få seg jobb, og mange ender opp med å skyfle papirer til mye lavere lønn enn det de forventet da de begynte. De attraktive jobbene går stort sett til erfarne jurister, og noen få nyutdannede med toppkarakterer.

Man bør selvfølgelig være såpass realistisk at man tenker litt over hva slags jobber man kan få ved å studere et fag, og tenke over om man kunne tenke seg den jobben. Men hvis man velger ut i fra hvilket yrke man tror kommer til å gi en godt betalt jobb om la oss si 3-5 år, så kan man sitte igjen med skjegget i postkassa.

Heldigvis begynte jeg å studere før man måtte velge studieløp allerede første semester. Jeg til tilfeldigvis et kurs i programmering, og fant ut at dette var noe jeg ville fortsette med. Nå er jeg utdannet innenfor data og kommunikasjon, og er kjempefornøyd med det. Men hvis jeg hadde måttet velge utdanningsprogram allerede før jeg begynte på universitetet, hadde jeg antagelig vært kjemiker, noe jeg i ettertid er veldig glad for at det ikke ble.

Redigert av - eligj den 11/09/2004 10:28:23 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/09/2004 :  10:39:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hm...kan jo skrive litt om hva jeg intresserer meg for da: dyr, tegning, historikk, arkitektur, natur, alt som har med mytologi å gjøre samt samt okkulte ting.. + vil tjene bra og helst ha en "ni til fire" jobb... :P Uff..kommer aldri til å finne drømmejobben.. blah :P
Opprinnelig postet av BabyLunah

Må bare si at med disse interessene, så høres det veldig trist ut å studere til eiendomsmegler i alle fall. Er eiendomsmegling noe du interesserer deg for overhodet?

Jeg kan jo si litt av hva slags fag som finnes på universiteter og høyskoler som kan matche dine interesser.

Natur: Her finnes jo alle naturfagene. Man behøver ikke være noen matte-racer for å ta en del av disse, men i de fleste studiene må man overleve med litt mattematikk. Dette er ikke verre enn at man klarer det hvis man er motivert. Innenfor biologi er det jo mange retninger, både mot dyr og planter.

På Ås (like utenfor oslo) har de en del studieretninger som kan være interessant for deg som er opptatt av natur og dyr. Jeg vil anbefale deg å kikke på www.nlh.no.

Historie: Kan man studere på universitetet. Jeg tror de er i ferd med å legge om studiene der til mer "studentvennlighet". Kjenner ellers lite til de fagene på universitetet, men sjekk www.uio.no.

Mytologi er jeg sannelig ikke sikker på hvor hører hjemme, men det finnes jo folk som studerer det også. Sjekk www.uio.no.

Glemte helt å ta med veterinær, men det har du sikkert tenkt på. Et alternativ, er dyrepleier. Jeg tror det er ett års studie, men jobbene man får er nokså dårlig betalt såvidt jeg vet. (Det gjelder gjerne disse ett-års studiene generelt, men det er antagelig bedre enn ufaglært arbeid.)

Redigert av - eligj den 11/09/2004 10:48:24 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  11:46:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ellers, selv om du ikke har med dette på listen over interessante ting, er digitale medier veldig interessant. Der får du sosiale, kulturelle, teknologiske, historiske og rettslige studier på en gang. (Høres mye ut, men du har selvfølgelig ikke alt på samme år ;-) Gå til toppen av siden

Elisabeth J

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  11:46:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideElisabeth J  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElisabeth J  Svar med kopi av melding
Jeg driver og utdanner meg innen hest. er lærling i hestefaget.jobber nå på en veldig stor travstall og trives godt med det. er jo mye jobb,men utrolig lærerikt.

jeg er enda ikke sikker på om det er hest jeg vil jobbe med i fremtiden,men tar det som det kommer.

Men de yrkene jeg ser på som intr er travtrener,dyrepleier,vekter eller jobb i militæret.

::Elisabeth:: Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  12:42:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Christine71, mente ikke at du bare satt hjemme liksom... var bare et utrykk.. Men synes uansett du er grøsselig heldig som "bare får penger" :)

Ellers så takker og bukker jeg for alle forslag. :) Er kjekt å høre andres synspunkter..

Data er forresten også noe jeg kunne tenkt meg å jobbe med... (sitter en god del timer ved datan hver dag.. :P ) Tenkte på mulitmedia designer..men fant ut at skolegangen koster 80 000 for ETT år + det er vanskelig å få jobb etterpå, med mindre du er ufattelig god..

Vet liksom bare at jeg vil ha en jobb med en høy (og trygg) inntekt og at jeg må trives med jobben..

Formosissima, digitale medier... hva går det ut på? Og hva jobber man med når man er ferdig med utdannelsen?

Når det gjelder biologi er det noe jeg ikke kommer til å satse på :P Gikk ut med en SVAK 2'er i biologi..rett og slett fordi det kun handlet om insekter, innvoller og andre mindre interresange ting.

Å jobbe med hest hadde nok kanskje vært noe som passer meg..men etter hva jeg har hørt så ligger de fleste hesteryrker på under 300 000 i årslønn..noe som egentlig er veldig lite...
Hvis jeg skulle jobbbet med hest måtte det isåfall blitt noe innen horsemanship ellerno..Men etter hva jeg har forstått så innbærer det ofte mye reising..noe som reduserer muligheten for å eie egen hest. Er forresten ikke den som er tøffest når det gjelder litt "hete" hester (er egentlig ganske pysete :/ ) så om det er så lurt vet jeg ikke...

En ting jeg alltid har likt er å skrive og tegne... Er også glad i data... så om disse to tinga kan la seg kombinere til et yrke som medfører litt penger så hadde kanskje dette passet midt i blinken for meg? :)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  13:26:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Digitale medier er et bachelorstudie på UiO, dvs. det tar 3 år. Og koster hele 530,- pr år ;-P

Ved digitale medier har du, som allerede nevnt, et helt drøss med innfallsvinkler; sosiale, kulturelle, historiske og teknologiske. Det første semesteret er vel mest rettet mot det teknologiske. I løpet av de tre årene du studerer der, skal du ha fag som Java-programmering, digital representasjon (design og forståelse av lagring, konvertering og filer innen bilde, lyd, video og web), yttringsfrihet, sosiale og kulturelle perspektiver på digitale medier (interessant!), digitale mediers historie, globale medier, globalisasjon osv.
Du trenger generell studiekompetanse for å komme inn, og snittet i år var 46.9 eller 49.6., dog var det på primærkvoten.

Etter du har gått på digitale medier, kan du jobbe innen media, reklame, IT, pedagogikk, forskning eller i store mediebedrifter - samt jobbe for andre bedrifter som ønsker å representere seg selv via et digital medie. - Du har altså et hav av muligheter.

Her kan du lese mer om digitale medier
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  13:30:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare 3år og billig! Hm... høres positivt ut so far... :P Studiekompetanse har jeg..men snittet er det værre med :P Tror det ligger på 3,etellerannet.
Er det lett å få seg jobb da? Og er disser jobbene godt betalte?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  13:54:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om det er lett å få seg jobb er det ingen som vet, siden dette studiet var nytt i fjor. Men, det er stadig spørsmål etter folk med kompetanse ikke bare fra "eldre" medieformer, men også nyere. Avhengig av hva du jobber som, får du lønn deretter.

Et tips er å "drite i" lønnen når du velger studie, før du er ferdigutdannet har du ombestemt deg 1000 ganger om hva du skal jobbe med. :-)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  15:00:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Innser sakte men sikkert at hvis jeg skal jobbe med noe jeg trives med og samtidig ha tid til kjæreste og egen hest så kan jeg bare gi opp å tjene godt :P Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  15:07:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En ting man også skal være klar over er at veldig mange studier fører til en jobb som overhode ikke har noe med det du har studert. Finnes utallige jobber der ute, og mange kan man ikke utdanne seg til. Det arbeidsgiver istedet ser etter når han/hun leter etter en ansatt er din evne til å tilegne seg kunnskap. Som akademiker (altså universitetsutdannet) viser du i stor grad hvordan du har klart det, og at du klarer dette! Selve læringsprosessen og måten å tilegne seg kunnskap på blant akademiske fag er vel så viktig med hensyn på hva du lærer, som det som faktisk står skrevet fra perm til perm i pensumbøkene.

Nå er ikke dagens universitetsstudenter de samme som før. Universitetet har blitt langt mer lik en høyskole, og forskjellen mellom høyskole og universitet er ikke så stor lenger. Men likevel.. Du vil i veldig mange jobber stille sterkere med en "unyttig" utdannelse, nettopp fordi du kan vise at du faktisk kan lære.

Skal du velge studie ut fra lønn kan jeg love deg en kjedelig studietid, og en ellers svært tørr fremtid. Ikke gjør det.. Finn ut hva som interesserer deg. Ta en utdannelse innen dette. Du trenger faktisk ikke jobbe med dette likevel, men selvsagt er det mange jobber som krever at du er faglige rustet til jobben din. Selv om andre jobber ikke nødvendigvis krever en bestemt faglig kompetanse.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
Side: av 17 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.49 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.