hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva jobber DERE som ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva jobber DERE som ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 17

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2004 :  13:07:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Bjørknes er en privatskole som tilbyr videregående utdannelse, enten ved at du tar alle fag som du gjør på vgs, eller ved at du tar enkeltfag du enten mangler eller ønsker å forbedre deg i.

Angående det å ta opp fag på den skolen du gikk må du nesten høre med dem. I utgangspunktet tror jeg du kun har krav på tre års videre utdannelse, og med mindre du har strøket i et fag er det ikke sikkert du har rett til å ta dette opp gratis. Jeg aner ikke.. Har aldri tatt opp noen fag fra vgs.

Ser ut til at Høyskolen i Østfold tilbyr Ex.phil (les mer her) og Ex.fac (les mer her). Ser ut som de også tilbyr noe sammfunnsgreier på denne høyskolen, men ofte tilbyr ikke høyskolene en så "spesiell" utdannelse. De har heller mer av det generelle, som de fleste vil ha.

Et tips når du lurer på noe.. Google. De svarene jeg gir i den debatten er i stor grad ting jeg ikke bare vet fra før, men finner ut ved et fornuftig søk i Google.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 06/10/2004 :  17:37:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk vite fra studierådgiverne på UiO (sendte mail til dem) at så lenge man bare har ett friår så søker man på likt grunnlag som de som går rett fra vgs...så jeg HÅPER jeg får tatt opp noen fag i år, så jeg får søkt til våren Gå til toppen av siden

gunzilla

Skrevet - 09/10/2004 :  13:14:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
BabyLunah: Hva slags jobb ser du for deg etterpå da?

Syns det er verdt å tenke litt på hvor man havner etterpå. Det er litt dumt å ha det kjempbra mens man studerer, så havner man kanskje i en kjedelig jobb etterpå som man absolutt ikke så for seg.
Mange som blir lærere f.eks fordi de ikke finner noe annet å bruke studiet sitt til enn undervisning.

Ikke for å svartmale.. Vil bare du skal tenke over alle sidene.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2004 :  14:31:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En ting man bør være klar over. Med en akademisk utdannelse (altså en universitets utdannelse) har man ofte et stor utvalg av muligheter. Man utdanner seg ikke nødvendigsvis til å bli fastspikret i et eneste yrke. Ofte er valgfriheten veldig stor, og med en slik bakgrunn er du ofte kvalifisert til å søke jobber som overhode det ikke har noe med hva man har studert å gjøre.

Selvfølgelig bør man ha i bakhode hvilke muligheter man har, men synes ikke nødvendigvis er studie er bortkastet selv om man ender opp med et helt annet yrke fagligsett. Ofte reflekterer utdannelsen til din evne til å lære, og ikke at du kan det og det på rams som er egnet for det og det yrket.

Skogstroll

Norway

Skrevet - 10/10/2004 :  01:27:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gunzilla, hvis du går inn på internett sidene til UiO og leser om middelalderstudiene så står det ramsa opp noen yrkesgrupper som man kan få jobb i når man er ferdig med utdannelsen.
Og jeg tror faktisk dette kunne være noe som virkelig passet meg! Jeg har ihvertfall alltid vært intr i fortiden og da spes middelalderen :)

Så istedenfor å analysere og planlegge hele min fremtidige karriere, slik jeg i utgangspunktet hadde tenkt til, så skal jeg heller slappe av og prøve å lære mest mulig om det er intresserer meg for :)

For tiden venter jeg på svar fra rådgivern på min gamle vgs skole... håper på å kunne ta opp noen fag iløpet av dette året!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  14:53:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da fikk jeg svar fra rådgiveren da!
Jeg har bestemt meg for å ta opp biologi1 og naturfag (har 2 i begge) og eldre historie og matte1MY (som jeg har 3 i) Rådgiveren sa at den eneste muligheten jeg har til å ta opp dag nå er å ta de som privatist siden det er for sent å melde seg på noen kurs nå... Huff og huff... Håper det går bra.. Skal en tur innom skolen og spørre etter bokliste til uka.

Noen som har erfaring med å ta opp fag som privatist ? Jeg har hørt det er vanskelig...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  15:35:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke tatt opp fag i vgssammenheng selv, men vet at det er muligheter for å ta privatundervisning hvis du trenger det. Da må du selv finne personen som kan lære deg tingene, og selv også avgjøre om du tror vedkommende kan lære deg det du trenger. Det som er vanskeligst ved å ta opp par som privatist er vel å være selvdisiplinert.

Jeg har sett oppslag på Karrieresenteret på UiO hvor folk ønsker privattimer til vgseksamner, og jeg har i avisene sett både de som tilbyr undervisning og de som der søker etter en lærer.

Den som skal lære deg dette bør ha en viss insikt i stoffet selv. Kan være en som alt er lærer i disse fagene (kanskje best iom at disse kjenner pensum godt), eller f.eks. en student som bare trenger litt penger og har kunnskapen inne.

Om du finner noen som er i samme situasjon som deg kunne det kanskje vært mer motiverende å lese sammen. Men vet ikke hvordan du evnt finner andre. Er jo også litt viktig at dere passer hverandre nivåmessig.

gunzilla

Skrevet - 11/10/2004 :  17:03:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror fag som historie utgjør veldig lite på snittet. Men tar du fordypning i biologi eller matte får du vel hele ekstrapoeng du kan legge på og evnt. tas opp i den andre kvoten? (Den med forbedret/over 21 år)
Er ikke helt sikker på det siden jeg ikke gikk allmennfag selv, men det står sikkert om opptakspoeng på www.samordnaopptak.no
I papirutgaven av Søkerhåndboka finner du det iallefall. :)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  17:29:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regner man ikke ut snittet ved å plusse sammen alle karakterene sine og så dele de på antall fag man har ??? Da spiller det vel ingen rolle hva slags fag det er ? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  18:14:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er slik man regner snitt ja, men tror det gunzilla sikter til er at det gis tilleggspoeng for fordypning i realfag. Og da vil fort en 3MX være veldig mye verdt.. Selv med en 2er.. Men har du 2 i 1MY er kanskje ikke matte det som vil motivere deg mest å ta. Biologi er vel sånnsett det realfaget som er minst matematisk.

Et alternativ kan være å ta flere fag, som du vet du kan score høyt på. Finnes kanskje noen enkle valgfag Men tror uannsett beste måten å oppnå tilleggspoeng på er å ta realfagspoengene eller videre utdannelse på høyskole eller universitet.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 11/10/2004 18:15:36 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  20:10:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilke fag er realfaga ?

Jeg har 2 i Biologi1, hadde det lønna seg å ta Biologi2 istedenfor å ta opp Biologi1 da ?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  20:32:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvilke fag er realfaga ?

På vgs er det fysikk, kjemi, matte og biologi. I tillegg til naturfag. Men obligatorisk naturfag og matte fra første klasse gis det ikke tilleggspoeng for, i.o.m. at dette er noe alle har.
Kopi av melding:

Jeg har 2 i Biologi1, hadde det lønna seg å ta Biologi2 istedenfor å ta opp Biologi1 da ?

Opprinnelig postet av BabyLunah

Jeg vet ikke hva forskjell på Biologi1 og Biologi2 er. I min tid het det 2BI og 3BI, hvor 2BI var andre klasse biologi, og 3BI var tredje klasse. Vanligvis er det lurest å ta disse studieretningsfagene i kronologisk rekkefølge.

Har du biologi fra andre klasse tror jeg du kan få ekstrapoeng bare ved å ta biologi fra tredje klasse, og på den måten score mer på en 2er der eventuelt, + realfagspoeng. Men biologi er et labfag og da får du vel ikke lov til å ta det som privatist? Tror du må ha labben godkjent..

Men jeg vet ikke. Realfagene er veldig endret siden min tid. Selv om jeg har reform 94 har jeg gammel ordning med hensyn på biologi og kjemi (og fysikk som jeg ikke hadde) da de ikke rakk å gjennomføre studiereformen her før jeg startet.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 11/10/2004 20:32:53 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  20:57:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
2BI er 2klasse bio og 3BI er 3klasse bio.. som du sa.. Er bare jeg som kaller det biologi 1 og 2. :P
Jeg har som sagt 2BI (fikk 2'er)

Skal høre med de når jeg drar dit og snakker med de... Sukk.. GRUER meg.. :(
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  21:47:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis du kunne tenke deg å ta 3BI til tross for dårlig karakter er det muligens mer å tjene på det. Evnt ta opp 2BI i samme slengen. Nå er vel pensum i bio endret litt siden den gang jeg tok det, men etter hva jeg husker er det egentlig ikke så mye overlapp. Så på den måten vet jeg ikke om 2BI blir enklere. Jeg likte igrunn 3BI bedre enn 2BI jeg da.. Men det varierer. De fleste i bioklassen min hadde vel motsatt syn.

Uannsett.. Sjekk oop hvor mange realfagspoeng du får ved å ta 3BI, og hva snittet ditt blir med f.eks. en 2'er der. Og så må man selvfølgelig satse på å gjøre det bedre enn en 2er. Men greit å se hvordan det blir i "verste tilfelle". Selvfølgelig er det da krav til at du står, men det burde absolutt være overkommelig.

3BI har vel obligatorisk objektsamling kom jeg på. Vet ikke hvordan dette er når du evnt tar dette som privatist. Det må du sjekke opp.. Og det er kanskje ikke tid for å samle fine sommerfugler og flotte blomster nå, men man burde klare å få til noe likevel. Men husker selv at det som var morro med dette var å gjøre det om sommeren, og sette ut insektsfeller etc.

Igjen.. Hør med noen som vet dette. Jeg vet ikke

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  21:53:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Rådgivene har helt roen på dette med poeng og fagkombinasjoner, og de får spørsmål om det hele tiden, så hør med de og du blir sikkert opplyst om alt du lurer på :) Ikke ver redd for å spør masse, det er jobben deres å svare. Lykke til!
Gå til toppen av siden
Side: av 17 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.