hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva jobber DERE som ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva jobber DERE som ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 17

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/10/2004 :  22:22:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
2BI hadde også objektsamling. Og ekskursjon... Og skjæring i div dyredeler... Så jeg ser ikke med blide øyne på faget og kan ikke si jeg gleder meg til å ta det :P Men jeg skal høre med rådgiverne og sjekke hva som lønner seg! :)

Jeg skal ihvertfall ta naturfag.. Er nødt til å rette opp den 2'ern..
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 13/10/2004 :  23:24:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm... sitter og tenker litt her nå... Jeg har altså 3,4 i snitt (hvis jeg ikke husker feil) Og jeg lurer litt: hvor mange karakterer må jeg sammenlagt forbedre meg for å få snittet over 4 ? Eller, sagt på en annen måte, hvor mange fag må jeg ta og hvor bra karakter må jeg få ?

Jeg tror forresten jeg har et LITE snev av dysleksi når det gjelder tall, av en eller annen merkelig grunn har jeg vane for å blande 4 og 9.. skjønner ikke hvorfor... Hmpf.. Skremmende tanke.. Jeg sitter jo som sagt i kassa og ikke engang de letteste regnestykkene klarer jeg å ta i hodet... Flaut
Men jeg hadde ingen noen større problemer med å takle matta på grunnkurs da.. (ikke som jeg husker ihvertfall) grunnen til at karakterene fra 1 og 2 klasse ligger på bunnnen er at jeg rett og slett ga faen i alt som het skole... Noe jeg ANGRER sinnsykt mye på nå....

MEN, jeg lurer altså på hvilke fag jeg skal ta opp...

Har også tenkt litt på det med at jeg har trossalt bare 7mnd å studere på (hvis privatist eksamen er i mai slik jeg har hørt) Og hvis jeg skal ta opp mange fag så blir det sinnsykt mye arbeid og lesing... For jeg aner jo ikke hva jeg skal legge vekt på og må derfor pugge alt som står i bøkene. Vet ikke hva som er lurest jeg... å ta opp mange fag og "satse" på at jeg går opp kanskje en karakter eller to, eller å ta opp litt mindre fag og kanskje få 5 eller 6 i de... ?
Skal til den gamle vgs skolen min og få tak i boklister og sånt til fredagen.. skal prøve å få huka tak i de som har greie på privatist ordningene...
Uansett er tanken på at jeg ikke har noen å spørre skremmende.. jeg kjenner ingen som er lærere og har ikke råd til å betale for privatundervisning eller... Jeg er liksom "helt alene" Tenk om jeg kjører meg fast i noe! Yyyaiks.. Kjenner ingen som har tatt opp fag som privatist eller..
Håper det går bra.. Uff..jeg bekymrer meg altfor mye.. kommer til å få magesår før jeg er 20!

Nei, dette blir rotete.. Måtte bare lette litt på tankene mine ! Hehe... hjelper å skrive ned ting! Får det satt det litt på perspektiv liksom!

Woha ! God høst ihvertfall! :) Tror jeg skal ta meg en gåtur i det klare fine høstværet og friske opp det stakkars hjernen min! :)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2004 :  23:39:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvis ikke ditt vitnemål er veldig ulikt alle andres vitnemål, står både utregnet snitt, og antall karakterer skrevet opp.

Antall karakterer man har er varierende. Kommer ann på kombinasjoner av studieretningsfagene, og om du f.eks. har hatt valgfag eller ikke i tillegg.

Snittet ditt er alle karakterene summert, delt på antall karakterer. Du vil heve snittet ditt med 1/(antall karakterer) dersom du forbedrer en karakter et "nivå" (f.eks. fra 2 til 3). To "nivåer" (f.eks. fra 2 til 4) gir 2/(antall karakterer) bedre snitt. Osv. Evnt to karakterer/fag opp et "nivå" (f.eks. to fag fra 2 til 3) gir 2/(antall karakterer). Osv.. Du må nesten regne dette ut selv.

Pass bare på at det blir gjennomførbart det du velger. Ikke ta for mye vann over hodet, og risiker og ta dukken.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 13/10/2004 :  23:54:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja... hvor mye er FOR mye ? Hm.. Ett fag blir vel for lite... det blir to og tror jeg... men er 3 fag for mye ? Jeg har jo 7 mnd på meg.. Kanskje 4 fag ? Fransk har jeg 2'er i, men det tør jeg rett og slett ikke å ta opp... selv om den 2'ern ligger der og trekker ned snittet mitt så takker jeg gudene for at jeg ikke strøk, noe lærærn min sa jeg kom til å gjøre. Så den skal jeg la ligge ifred :P

Tror forresten jeg skal søke på arkeologi og.. Det høres veldig spennende ut..
IT og psykologi virker også artig.. men jeg vet ikke om det kanskje kan bli litt tørt ? Jeg har null peil på programmering av datamaskiner og er vel egentlgi ikke så intressert i det.. er vel mer psykologi delen jeg synes høres morsomt ut.. hadde vært gøy å lært seg å lage hjemmesider og lært photoshop og andre "tegneprogrammer" Dette er vanskelig :P :P *gruble til hjernen kortslutter*

Ja jeg skal prøve å ruske opp i de sovende (eller døde?) mattematikkcellene mine og se om jeg kan klare å finne ut av hvor mange fag og karakterer som må "fikses" på for at snittet skal heve seg til over 4 :) Tenk så gøy det hadde vært å fått skikkelig høyt snitt og VIST at jeg kom inn på det jeg ville? Misunner de som jobba seriøst på skolen nå ja.. DUM har jeg vært..
Heldigvis er det aldri for sent å rette opp sånne ting..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  00:02:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Vanlig på Bjørknes for ett år er 3 fag. (En på jobben tar tre fag der i år).

For å rette opp i en ting; Du lærer ikke photoshop og andre tegneprogrammer på UiO. Du lærer heller ikke å lage hjemmesider i den forstand at du sitter med en editor og lager dem; her skal det kodes og skrives.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  00:09:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn... Hvis jeg tar opp eldre hist (har 3'er i det ) og naturfag og 2BI, og hvis jeg får 5 i karakter på alle tre, da har jeg øket snittet mitt til 3,8.. Så jeg må ta opp flere fag... eller få 6'er i disse tre faga.. men nå har jeg jo f2ordypningspoeng da.. og de har jeg ikke regna med for jeg er usikkert på hvordan jeg skal regne ett fordypningspoeng.. + at jeg har psykologi og tegning,form&farge (valgfag begge to) og der har jeg bare "deltatt" ettersom man ike fører karakterer i valgfaga.. Så jeg vet ikke HELT hvordan jeg skal regne ut snittet mitt for å være ærlig.. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  00:16:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
For mye er så mye at du ikke klarer det. Hva som passer deg vet vel ikke jeg. Noe oversikt over hva som er overkommelig har vel du også en anelse om? Vi kjenner ikke dine studievaner, din selvdisiplin og dine evner. Vi aner ikke hva du har manglet for å ikke få bedre karakterer enn det du har, og vi aner heller ikke hva slags karakterer du har..

Føler du at du lå på vippen i noen fag, og vippet ned er dette kanskje noe å lukte litt på. Om du hadde like mange fag som meg vil en kjapp hoderegning tilsi at du må forbedre alle karakterene i 16 fag med et nivå. Alternativet er å forbedre f.eks. 8 fag 2 nivåer. Osv.. Du har nok en jobb forran deg. Et eller to fag fra eller til gjør sannsynligvis så liten endring at du ikke når noen vei. Men alt er en start, og du kan være heldig å finne ut at den lille forbedringen faktisk var alt det var behov for.

Om du tror at IT og psykolgi-studiet er å lære photoshop og lage hjemmesider bør du nok finne et annet studie. Du har rikignok et lynkurs som går ganske detaljer og dypt til verks i hjemmesidesnekring, men det er det. Du blir ikke webdesigner når du er ferdig. Da kan du prøve deg på MI istedet. Eller en eller annen form jalla IT-skole. Det finnes noen av dem (Næringsakademiet og IT-akademiet f.eks.). Disse skolene har ofte ikke opptakskrav i form av karakterer, bare en saftig sum penger du betaler i skolepenger.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 14/10/2004 00:17:53 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  00:18:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal altså legge sammen alle karakterene mine, og dele de på antallet fag.. Vet ikke hvordan jeg skal regne med valgfaga da.. Er det brae "listefyll" som ikke skal regnes med? Det gikk tross alt ikke ann å få karakter i de..
Jeg har ihvertfall tre 2'ere, åtte 3'ere, syv 4'ere, to 5'ere pluss fordypningspoeng i rettslære og engelsk, åsså har jeg jo som sagt to valgfag der jeg bare har Deltatt. (I tilfelle noen hadde VELDIG lyst til å regne ut :P *optimist* Jeg er ikke lat altså, jeg er bare litt dum/uvitende/forvirra )
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  00:23:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kommer nok ikke til å ta IT.. det er middelalderen jeg har lyst til å studere..selv om det kanskje ikke vil lønne seg når jeg skal ut i arbeidslivet.. Skal jeg følge "hjertet" (for å være litt dramatisk) så blir det middelalderstudier. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  00:29:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Antall fag med karakterer er: 3 + 8 + 7 + 2 = 20

Snittet er da:
(3*2 + 8*3 + 7*4 + 2*5) / 20 = 3.40

Du må forbedre deg med 12/20 for å komme opp i et snitt på 4 blank.

F.eks. en karakter bedre i hele 12 fag,
eller f.eks. to karakterer bedre i seks fag,
eller f.eks. tre karakterer i fire fag.

Jeg har ikke tatt hensyn til fordypningspoeng, for jeg vet rett og slett ikke hvor mange fordypningspoeng som gis.

Valgfag du kun har bestått/godkjent i teller ikke på snittet. Da heller ikke under antall fag. Valgfag du evnt har fått karakter i telles med.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  00:36:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Oj Spoff, der sier du noe.
Min gamle VGS snøt meg da for ett års valgfagskarakter!
Valgfag GK hadde jeg ridning og hestekunnskap - bestått.
Valgfag VK1 hadde jeg tvungen fotografi - 5.
Valgfag i VK2 hadde vi for mange timer til, så det ble integrert i mediefagene, men dette vil da si at det egentlig skulle vært et eget fag. Siden jeg fikk 6 vil det si at jeg jo (nesten) fikk det der og.
Surt. Snittet mitt kunne vært 5 blank da. Men jeg kom jo inn der jeg ville da ;-)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  00:38:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Her kan du lese med om poengbereging.

Du vil få 0.5 realfagspoeng for 2BI. Om du hadde engelsk og rettslære t.o.m. tredje klasse vil du få fordypningspoeng for et av disse fagene (et er vel alt obligatorisk). Altså 2 poeng til. = 2.5

skolepoeng = snitt * 10 + fordypningspoeng = 3.4 * 10 + 2.5 = 36.5

konkurransepoeng = skolepoeng + tilleggspoeng = 36.5

Det er på bakgrunn av skolepoeng og/eller konkurransepoeng du stiller med. På konkurransepoengene kan du i tillegg få tilleggspoeng for alder, folkehøyskole, militørtjeneste eller videre universitetsutdannelse. Siden du ikke har noe av dette vil konkurransepoengene dine være det samme som skolepoengene. Og for din del er det skolepoengsgrensen du bør sjekke på de studiene du ønsker å søke til.

Hvis jeg ikke har oversett noe..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 14/10/2004 00:46:17 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  00:41:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oj Spoff, der sier du noe.
Min gamle VGS snøt meg da for ett års valgfagskarakter!
Valgfag GK hadde jeg ridning og hestekunnskap - bestått.
Valgfag VK1 hadde jeg tvungen fotografi - 5.
Valgfag i VK2 hadde vi for mange timer til, så det ble integrert i mediefagene, men dette vil da si at det egentlig skulle vært et eget fag. Siden jeg fikk 6 vil det si at jeg jo (nesten) fikk det der og.
Surt. Snittet mitt kunne vært 5 blank da. Men jeg kom jo inn der jeg ville da ;-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Jeg fikk iallfall valgfagskarakter medregnet i snittet i sin tid.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  00:47:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det fikk jeg og, fra VK1. Men pga. for høyt timeantall på VK2 ble det medregnet i karakteren for alle mediefagene (siden det var fotografi nå også, som jo inngår i medier og kommunikasjon).

Menmen. Spiller ingen rolle. Jeg har forsåvidt blitt snytt for karakterer fra ungdomsskolen også. (Lærere som fører opp i sin egen protokoll, men ikke på vitnemål bl.a.).
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 14/10/2004 :  10:16:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg får satste på å ta opp fire fag jeg da...

Kjæresten min (som har enda dårligere snitt enn meg :P ) og jeg har snakket litt om å ta opp noen fag til neste år, istedenfor å ta de som privatist nå... Jeg er litt skeptisk til hele den privatistgreia ettersom jeg må være helt alene om det og jeg må selv finne ut hva som legges vekt på ol.. og jeg bør jo ihvertfall ta opp 4 fag... noe som er ganske mye.. Så jeg vet ikke hva som er lurest jeg ;å ta de som privatist nå med et kanskje halvgodt resultat eller å utsette studiene ENDA et år ( :( ) og melde meg på voksenkurs til høsten.. Hadde vært deilig å fått begynt å studere til høsten men...
Gå til toppen av siden
Side: av 17 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.