hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva jobber DERE som ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva jobber DERE som ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 17

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  15:44:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Angående studieveiledning. Ta en titt på disse sidene:Egentlig er disse tjenestene ment for de som alt er studenter. Men om du tar kontakt er det godt mulig de kan hjelpe deg, eller eventuelt sende deg videre til noen som kan.

Angående Ex.Phil. synes jeg det er det minste du bør bekymre deg over. Var i samme situasjon som deg med denne tanken da jeg begynte. På mitt studie var det mulig å utsette Ex.Phil til siste semester om man ønsket. Noe jeg gjorde.. Men resultatet var at jeg til slutt meldte meg opp i et intensivkurs over to dager, tok eksamen og bestod. Letteste og billigste kurset jeg har tatt noen gang iallfall Nå vil sikkert mange rive seg i håret av denne ideen, men for meg var det fort gjort, og overhode ikke så uoverkommelig som jeg hadde ventet. Dette var forøvrig et intensivkurs som ikke ble arrangert av UiO selv, men som jeg tilfeldigvis kom over i Universitas (studentenes avis). En kamerat av meg gjorde akuratt det samme, og fikk til og med god karakter (jeg fikk bare litt over bestått, men som oftest mer enn bra nok for de fleste. Iallfall på mitt studie..).

Angående det å gå rett fra vgs til universitetet (som det også har vært snakk om her), så er jeg både for og imot. Jeg vil si at jeg aldri har vært spesielt voksen eller moden for aldern, men for min del var det uaktuelt å sitte i kassa på Rimi et år etter vgs. Til tross skoleleihet, begynte jeg direkte på UiO, og har igrunn ikke angret på det noen gang. Overgangen fra vgs til universitetet er stor, som igjen oppleves veldig forskjellig. For min del var det nok på mange måter mest positivt. Jeg slapp jo unna alle de fagene jeg synes var gørr kjedelige fra vgs, samtidig som man møter et nytt miljø som for meg var en veldig positiv erfaring. Men dette er nok også en individuellsak. Men de fleste jeg kjenner har gått direkte, og jeg kjenner ikke til at disse har dårlig erfaring med dette. Igjen er kanskje overgangen også styrt litt av studie. Det er godt mulig..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  16:40:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har bare gode erfaringer med å gå direkte - jeg liker universitetet mye bedre enn VGS, for å uttrykke meg litt naivt. Jeg har mye bedre selvdisiplin og interesserer meg virkelig, selv om noen av fagene kanskje ikke er det jeg interesserer meg mest for (Host, INF1000 Spoff, host).

Men nå tror jeg at jeg er av den delen av befolkningen som er (veldig) voksen for alderen, i allefall når det kommer til slikt og det å klare seg selv og å stå på egne ben :-)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  17:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe..Spoff, jeg er heller ikke spesielt voksen av meg (noe jeg til tider ser på som en positiv egenskap ;) Men jeg begynte ikke på Rimi fordi jeg mente det var dumt å begynne rett på universitetet... hovedårsaken til at jeg tok meg et friår var for å tenke litt og finne ut hva jeg har lyst til.. Jeg var ikke spesielt motivert til å "bare søke på noe" ettersom jeg ikke hadde en anelse om hva jeg kunne tenke meg.
Det er helt greit med et friår men jeg gleder meg til å komme igang med studiene igjen... Blir faktisk ganske inspirert til å fortsette studiene etter å ha sotte en stund i kassa :P
For barnslige folk som meg så tror jeg det kan være fornuftig å komme seg ut i arbeidslivet litt og møte "livets realiteter" før man går videre...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  18:57:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har dog alltid hatt en ide om hva jeg vil gjøre. Selv om planene har endret seg flere ganger har jeg aldri vært i tvil. Det er jo kanskje også en grunn til at jeg aldri vurderte noe friår. Tror mange trenger et friår rett og slett for å finne ut hva man egentlig vil. Og det er jo også greit..

Jeg har dog ikke jobbet på Rimi, men har vel også en karierre i kassa. Dog på Centramat. Og aldri igjen..

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  22:01:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe...
Nei det er ikke akkurat drømmeyrket (for meg ihvertfall) Og jeg er litt imponert av de som "holder ut" å sitte i kassa år etter år etter år....
Tror nok dette friåret vil gjrøe meg godt... Både med tanke på at jeg "sosialiserer" meg ved å bli tvunget til å snakke med masse fremmede folk (noe jeg aldri gjør ellers) samt jeg får virkelig tid til å tenke... TROR jeg har funnet ut hva jeg skal studere nå.. og det føles SÅ godt!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/10/2004 :  22:14:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
I fjor kom ingen inn på historiske studier med mindre enn 4 i snitt. Hm... jeg ligger nok litt under det snittet da... Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/10/2004 :  22:42:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om du har mye under 4 i snitt og har ambisjoner om å komme inn på universitetet, tror jeg nesten jeg anbefaler deg å ta opp igjen en del fag fra VGS for å pynte på snittet :-) Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/10/2004 :  22:52:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis jeg regnet ut riktig så har jeg 3,4 i snitt.

Har nemlig tre 2'ere som følger meg (var faktisk fornøyd med 2 i fransk, fordi læreren sa jeg kom til å stryke og at jeg like gjerne kunne gi opp..men det gjorde jeg ikke så jeg klarte å stå med en 2'er ! ) har også 2 i biologi fra vk1 og naturfag fra gk.

Redigert av - Skogstroll den 05/10/2004 22:53:31 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2004 :  23:07:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Ja, det er synd at urelevante fag skal trekke ned snittet og minske muligheten til å kunne studere det man vil. Men sånn er det desverre, så som Formosissima sier bør du ta noen ekstra fag hvis du tenker deg inn på universitet.
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 05/10/2004 :  23:25:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
da kommer jeg nok til å gjøre det Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/10/2004 :  00:16:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bjørknes tilbyr for en rimelig OK pris å ta enkeltfag fra VGS på et halvt år eller et helt år. Funker visstnok fint å kombinere med andre gjøremål :-) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2004 :  08:48:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du får vel også ekstrapoeng ved å ta noen kurs i forkant også vil jeg tro. Slik var det iallfall i min tid, men da var det jo tiden hvor alle kom inn på universitetet uannsett snitt, bare de hadde generell studiekompetanse også..

Isåfall kan du ta ex.phil, evnt også ex.fac. Så har du noen studiepoeng unnagjort når du starter, slik at du enten kan spandere på deg et litt slappere semester før eller siden, eller ta et annet kurs du kunne tenke deg ved siden av.

Skogstroll

Norway

Skrevet - 06/10/2004 :  10:29:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Smart :)

Men jeg bor jo ikke i oslo ennå da... og det blir jo litt tungvint å dra helt til oslo bare for å ta ett eller to kurs/fag?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2004 :  10:41:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ex.phil og eventuelt ex.fac pleier å bli undervist mange steder. Finnes sikkert noe alternativ nærmere deg. Du kan bl.a. sjekke opp på høyskolene.

Fag fra vgs kan man også ta som privatist, men for å sikre seg god karakter er nok en sånn "få gode karakterer"-skole ganske lurt. I 3Bi på vgs hadde vi en lærer som hadde jobbet på en slik skole. For det første var hun utrolig flink til å lære bort, og for det andre var hun veldig flink til å fokusere på det i pensum som var viktig. Og så fremstille det på en systematisk måte, slik at man fikk dette inn. Etter å ha hatt denne lærern skjønte jeg hvorfor alle på sånne "ta opp fag, og få gode karaktere"-skoler alltid hadde så høyt snitt. Muligens også noe påvirket av elevenes motivasjon, men likevel.

Angående ex.phil (og ex.fac) tror jeg til og med Bjørknes tilbyr dette.. De hadde iallfall det før den nye studiereformen.

Det finnes ikke noe alternativ til Bjørknes i Østfold da?

Skogstroll

Norway

Skrevet - 06/10/2004 :  11:40:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg aner ikke hva bjørknes er så det spørsmålet blir litt vanskeli å svare på :) Men kunne det hende at Høyskolen i Østfold undervister i ex.phil da ?
Og anbefaller dere meg ikke å ta opp fag fra vgs på den vgs skolen jeg gikk på ?
Gå til toppen av siden
Side: av 17 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.