hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva jobber DERE som ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva jobber DERE som ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 17

Skogstroll

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  07:46:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Drømmer er fine greier =) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  13:17:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Folk som kun jobber med hest oppfatter det ofte slik som Stormy sier. Det blir rett og slett for mye hest.. På den måten at du er i stallen på jobb. Og når du først er ferdig på jobb er du fremdeles i stallen, og utfører de samme arbeidsoppgavene med din egen hest. Det blir til at du ikke lenger har en hobby, og at du omgås lite forskjellige folk. Tror mange synes dette blir for ensformig, og hørt flere enn Stormy som påpeker dette. Mange synes sikkert dette er ok. Finner endel folk som faktisk ikke har noen hobby de brenner veldig for. Men fra å komme fra skolebenken hvor du har de egen vennekrets, eller komme fra en annen jobb med egne venner, blir det litt vanskelig og plutselig kun omgis stallmenneskene. Selv om man kanskje ikke alltid er sammen med folka på jobben i fritida, tror jeg det er litt ok å ha de menneskene du omgås når du har fri, og de du omgås når du er på jobb. Med en hestejobb blir skille mellom jobb og fritid raskt veldig uklart.

Men selvfølgelig.. For mange er det jo også fordeler med å ha hobby som jobb. Også selv om man gjerne skulle ønske skille mellom jobb og fritid burde være større.

Men kan også være ok å kunne trekke seg tilbake fra jobben ved å dra i stallen med andre mennesker og nyte friheten når f.eks. det er hektisk tid på jobben. Igjen kan det være ok å trekke seg tilbake blant kollegaer de dagene hvor man igrunn er drit lei hest og stallfolk..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  18:04:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror egentlig jeg vil fortsette å ha hest som hobby..og ikke som yrke. Ikke at jeg tror det kommer til å skje, men det kunne jo hende jeg begynner å forbinde hest med jobbing og kjedelig arbeid.. og miste interessen... det vil jeg ikke skal skje.

Men en annen hobby jeg har som jeg godt kunne tenke meg å jobbe med er fotografering :) Elsker å fotografere.. har med meg kamera uansett hvor jeg er.. ehe
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  19:35:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm... hva slags "grener" finnes innen fotograf yrket egentlig ? Tittet litt inne på Jobbfeber og der sto det:
" Medier og kommunikasjon GK
- Medier og kommunikasjon VK I
- Toåring lærekontrakt i fotograffaget "

Jeg har jo gått allmenn :/ betyr det at jeg må gå enda to år på vgs ?? Eller finnes det en annen vei å gå ? (ikke at to år er så mye..)

Men å bli fotograf tror jeg hadde passet meg ypperlig.. natur og dyrefotograf kanskje ?

Noen som kjenner til ulemper of litt annen fakta om yrket ? (har en følelse at man ikke får det rette inntrykket at å lese på Jobbfeber )
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  20:34:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Angående foto kan du sjekke ut diskusjonsforumet på Foto.no. Der er det et eget underforum som heter utdannelse.

gunzilla

Skrevet - 29/09/2004 :  22:05:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes en fotofagskole i Trondheim, der man kan velge mellom to linjer etterhvert, den ene er portrett. http://www.fotofagskolen.no/
Jeg tror du vanskelig kan overleve av å være natur- eller dyrefotograf i Norge. De fleste fotografene jobber i fotobutikker og driver med portrettfotografering, og tar evnt. på seg litt reklamefoto i tillegg.

Det går det vel an å begynne å jobbe hos noen, med tanke på å ta over butikken eller bli medeier. Jeg jobbet i to fotobutikker mens jeg gikk på skolen, og det var allright og varierte oppgaver.
Oppgavene mine bestod bl.a. i framkalling/kopiering, salg i butikken, innramming, skifte film (nei, mange greier ikke det selv.. ;), montere takkekort og skolefoto, ta passfoto, og jobbet også litt med laminering av fagfotografier.
Fotografene har selvfølgelig portrettfotografering i tillegg, samt samtaler med brudepar og brudefoto utendørs, sistnevnte høres skikkelig allright ut!
Det er en slags evighetskarusell, og oppgavene er stort sett de samme. (Film inn, framkalling, film ut osv.) MEN det er ikke sikkert andre jobber er morsommere. Jeg har ikke vært borti så mange jobber. Trivdes bra i fotobutikken.
Tror forresten sjefen på den ene butikken tjener bra, han har 3 fotobutikker. Men så blir det jo tilsvarende mer ansvar, og du er selvstendig næringsdrivende med alt det innebærer.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  01:32:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kanskje litt utenfor tråden slik den har utviklet seg nå.

Men leste akuratt litt i et sånt jobbilag Dagbladet hadde som et tillegg 23. november (utrolig hva man finner når man rydder..). Aetat har gjort undersøkelser på hvilke bransjer som det sannsynligvis vil være best jobbmuligheter i i fremtiden. Deres liste er:
  • IT-arbeidere
  • Bygg- og anleggsarbeidere
  • Helsepersonell
  • Ingeniører
  • Lærere
Dette er ting som kan være greit å ha i bakhode, men å velge utdannelse ut fra dette ene og alene synes jeg ikke er noen god ide. Brenner du veldig for andre interesser, er du sannsynligvis høyere kvalifisert til å lykkes i den retning, enn å få en jobb med stor etterspørsel i en bransje du overhode ikke er interessert i å være.

Dagbladets skribent skriver også litt om "Dette er de ti yrkesgruppene som kommer heldigst ut fremover". Mange av de samme yrkesgruppene som finnes i aetats liste, men vedkommende skriver følgende om samfunnsvitere: "Vil nok slite med å få jobb som saksbehandler i kommunal virksonhet, men har gode jobbmuligheter i mange andre bransjer, ettersom de kan gå inn i så mange typer jobber". Bare tenke at kanskje dette kan passe deg? Du som ikke liker språk og realfag.. Hvordan er samfunnsfag? Der er det jo mange ulike fagfelt du kan studere, og som Dagbladets skribent påpeker er det veldig mange jobber det er behov for samfunnsvitere i. Selv om ikke jobben i seg selv er veldig relevant for studiet. Tenker bare dette kan være en ide dersom du er veldig i tvil, og kunne tenke deg noe med et bredt spekter av muligheter etterpå.

Er dog overhode ikke samfunnsviter selv, så skal ikke ta dette som god fisk. Men etter hva jeg tror tror jeg dette stemmer godt..

Apropo foto.. Det er veldig interessant. Men som gunzilla påpeker er det veldig få som klarer å leve av dette ene og alene. Det er også et ganske tøft marked å komme inn i, som jeg tror baserer seg mye på frilansing. Altså en veldig usikker jobb. Hvor man om ikke annet bør ha en sidejobb, av en litt sikrere art. Men igjen.. Jeg er heller ikke fotograf, selv om jeg frilanser litt på hobbybasis i denne bransjen (jeg har aldri tenkt til å leve av dette), så hør igjen med noen som er mer inne i gamet.

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  12:04:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Spoff =) Takk for hjelpa :D Du har faktik vært til mye, mye hjelp! Så takk igjen! :)

Samfunnsfag er da greit nok det :) Hadde det ikke på vgs så jeg kan ikke si jeg husker sååå mye av det, men hadde jeg mislikt det hadde jeg nok husket det :P Hvor kan jeg lese mer om dette ?

Nå vet jeg null og niks om yrket så det kan hende jeg brenner meg kraftig, men jeg er veldig interresert i kultur og tradisjoner (spesielt til gamle folkeslag) Vet ikke om det kunne vært mulig å kombinert dette med det du nevner jeg ?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  14:40:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Universitetene tilbyr iallfall samfunnsvitenskap. Nå vil jeg tro kanskje tradisjon og kultur gå mer innn under historie, men det går ann å kombinere et studie innen historie og samfunnsvitenskap vil jeg tro. Uten at jeg egentlig vet.. I gamle dager var iallfall ikke dette noe problem.

I dag (etter at den nye studiereformen tredde i kraft) er det vanlig å følge såkalte program. I disse programmene er det derimot ofte såkalte blokker for valgfrieemner. Og her bør du ha anledning til og også velge emner på tvers mellom fakultetene ville jeg tro (i Oslo har en f.eks. Historisk-filosofisk fakultet og Samfunnsvitenskapelig fakultet, som jeg tror tilbyr endel du kunne vært interessert i).

Ta en titt på disse sidene:Tar du en titt på de programmene som finnes innen disse to retningene tror jeg du kan finne noe som passer deg. Om jeg har forstått deg riktig ut fra hva du liker og ikke liker..

Nå er det igjen vanskelig å påpeke hva slags jobber du vil ende opp med. Men tro dette i stor grad er fordi man kan brukes til så mye. Under hvert program står det også et underpunkt med arbeidsmuligheter, så ta en titt der. Tar du denne retningen er det ofte måten du har lært å tenke p, lære deg til og det at du har vist at du kan beherske en slik utdannelse som gjør at du får jobb videre. Og ofte i noe som delvis eller overhode ikke har relevans for det du har studert. Eller som selvfølgelig har det..

På UiO finnes det studieveiledere du kan ta kontakt med å få hjelp av. Også for å vurdere om dette er noe for deg.. Så kan du etterpå slå fra deg tanken, eller tenke mer på det. Og da vurdere om du vil gjøre dette i Oslo, ved et annet unviersitet eller kanskje du finner en høyskole som tilbyr dette.

Det finnes også muligheter for å begynne på høyskole, og bygge videre på en grad på universitet etterpå. Sånn dersom du var litt "redd" for store skumle Oslo, eller du finner en høyskole som tilbyr noe som er helt unikt og av veldig høy interesse for deg. Uannsett anbefaler jeg deg egentlig å følge et ferdig oppsatt program fra starten. Da blir du kjent med folk som er i samme situasjon som deg, som er ferske og også søker en vennekrets. Og så er det enklere å sette opp ting til en endelig grad. Men det finnes som sagt muligheter..

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  19:16:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Wow ! Der var det mye interresant ! Fant noe som så spennende ut: Vesteuropeiske middelalderstudier! :D Tre årig..
"Du kan studere runer, norrønt, latin eller et annet vesteuropeisk middelalderspråk. Du kan også fordype deg i studiet av religion eller idéhistorie, kunst, arkeologi eller litteratur fra middelalderen." Tror nok kanskej jeg har funnet ut hva jeg skal studere til høsten jeg
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  19:22:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
IT - språk, logikk, psykologi så også litt spennende ut... Det gjorde også Estetiske studier !

Nå ble jeg inspirert her! Takk Spoff! :)

Edit: Har lest litt mer om de forskjellige fagene og IT og psykologi virker som et merkelig og interessant studie. Litt spesielt å blande psykologi og IT ? Tror nok kanskje det blir middelalderstudier eller Psy&IT... Men hvem av de to Har KJEMPElyst til begge deler.. Ble skikkelig inspirert jeg nå ! Hehe.. får lyst til å sette meg bak pulten igjen gitt!

Vet du noe om hvilke opptakskrav de har ? jeg har som sagt ikke verdens høyeste snitt :P

Redigert av - Skogstroll den 03/10/2004 19:42:19 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  22:33:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ofte er det mulig å kombinere ting. Om du velger UiO vil du se at hvert program har blokker som heter "valgfritt emne" eller noe i den dur. Da kan du legge inn de emnene du selv ønsker.

Angående opptakskrav er jeg rett og slett ikke sikker. Men det går ofte ann å følge flere av kursene som "privatist" (mulig det kalles fritt studie elns) uten å være tatt opp til et program. Så om du skulle være uheldig å ikke komme inn på det du ønsker, kan du starte med de kursene det programmet du ønsker å følge har likevel, og ta en bakvei. Hender jo at studenter faller fra av ulike grunner, og er det en ledig plass, og du har de fleste fagene som trengs, får ofte du overta denne plassen.

Ta kontakt med studieveileder som sagt. Da får du nok vite litt om opptakskrav. Hør også litt om hvordan det er å ta en bakvei. Det finnes ofte mange bakveier å gå.

Det finnes også muligheter for å ta ting i litt motsatt rekkefølge. La si du f.eks. begynner på Psy&IT. Tar første semester, og kanskje finner ut at det var middelalderstudier du burde gått (eller omvendt selvfølgelig). Da kan du ofte stokke litt om på tingene, slik at de emnene du tok som var "bortkastet" i det programmet du avsluttet, istedet kan puttes inn som valgfrie emner senere i middelalderstudiet. Men igjen.. En studieveileder vet nok bedre enn meg. Dette er overhode ikke mitt fagfelt. Men ting fungerer litt generelt på hele UiO.

Lykke til!

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  11:22:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du en internettside, et navn eller en mailadresse så jeg får kontakt med en av disse veilederne ?
Hadde vært utrolig spennende å studert middelalderen...
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  13:24:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ponnimamma, jeg tar meg et friår fra skolen nå (som du kanskje har lest) og går derfor ikke rett fra vgs til UiO...
Og det er vestauropeiske middelalderstudier i oslo jeg har peila meg inn på:) Synd det bare er 20 studieplasser ! Er litt reff for å ikke komme inn..

Forresten det med bøkene var smart :) Nå har jeg ikke så mye penger til rådighet ettersom jeg bare er vikar, men skal se om jeg får lagt til side noe ved neste lønning og bestille noen bøker derfra !

Ser på timeplanen at man ikke kommer utenom Ex.Phil i dette studiet og.. hehe.. (hvorfor har alle på universitetet dette faget forresten?) Og hva er ec.fac ?
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/10/2004 :  13:44:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Du må ha Ex.Phil uansett hva du skal studere på Universitetet, det er vel bare på høyskoler du slipper dette. Ex.Phil er Examen Philosophicum, altså en "eksamen i filosofi" for å si det litt vel forenklet; du lærer argumentasjon og filosofilære. Hvorfor alle har det, er et godt spørsmål - men det er dette som er det "forberedende" alle måtte ta -før- de begynte ved universitetet før i tiden.
Ex.Fac er en eksamen spesielt for fakultetene.
Gå til toppen av siden
Side: av 17 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.