hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva jobber DERE som ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Hva jobber DERE som ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 17

Skogstroll

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  21:25:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
oj...må nesten fortelle om en liten skrekkopplvelse jeg hadde på jobben i går.. Den sto en fyllik i køen..(som var lang.. ) (køen altså) Og jeg er jo helt ny og sånn..(jobber som kassadame ja)..så jeg brukte jo litt lenger tid enn det som tydeligvis var akseptabelt..så ha skrek like gjerne ut: "Hvorfor er du alltid så JÆVLÆ treg?? Haru'kke gått på skole for å lære deg å telle a???" osv..
Resultat: Meg hylgrinende på dass.
*sukk*

Dagens moralprat var da: jeg skal ALDRI jobbe på et sted hvor jeg møter så mange mennesker.

Så eiendomsmegler er altså lagt på hylla..langt bak på hylla. Så... jaja...
livet er ikke lett.
Gå til toppen av siden

gunzilla

Skrevet - 25/09/2004 :  19:56:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lønner det seg økonomisk med høyere utdanning?

Noen som har synspunkter på dette? Jeg tror at i de fleste tilfeller er svaret nei, tar man fem år på høgskole/universitet pådrar man seg ofte 250.000 kr i studielån. (Som kanskje fordobler seg før det er ferdig nedbetalt) I tillegg må lønnsinntektene man skulle hatt hvis man hadde jobbet istedenfor medregnes .

Er veldig forskjellig hvor mye man tjener i jobben man får etter utdanning. Utdanninger med realfag er ofte godt betalt. Selv er jeg ikke 'realfagsmenneske', og vet ikke hva som er lurt..
Jeg mener ikke at alt dreier seg om penger, men det er jo interessant om man får noe igjen for å studere i mange år. :)

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/09/2004 :  20:38:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lønner det seg økonomisk med høyere utdanning?

Nei, du har helt rett, det lønner seg ikke. (Ble bare litt langt å sitere hele innlegget ditt, iallfall når det står rett over).
De som har yrkesrettet utdanning har jo mange år med forsprang på oss med med høyere utdanning hva inntjening angår.
Nå vet jeg ikke heeelt hva andre folk tenker, men for meg er det underordnet om det lønner seg eller ikke, bare jeg har til mat, og opphold (samt å nedbetale mitt "store fete" studielån).
Jeg utdanner meg fordi min interesse ikke ligger i å bli hestefaglært, kokk, mekaniker osv.
Jeg er heller ikke utpreget kjempepraktisk, og derfor ligger ikke sånt for meg (altså kjempepraktiske yrker)
Klart det er kjekt med 350 000 i året, men da har du gjerne et studielån å dra på, samt mangel på et sted mellom 5-7 år som andre folk alt har tjent penger.
Forøvrig ligger vel muligens noe av forskjellen også i at man kan se for seg større lønnsvekst om man er høyere utdannet, enn når man er faglært (med mindre man får svennebrev og driver sin egen bedrift..noe jeg tror er _mye_ jobb)
(jeg har iallfall et visst håp om at jeg skal kunne se fram til en viss lønnsvekst, selvom det ikke er et overordnet mål;))

Kopi av melding:

Er veldig forskjellig hvor mye man tjener i jobben man får etter utdanning. Utdanninger med realfag er ofte godt betalt. Selv er jeg ikke 'realfagsmenneske', og vet ikke hva som er lurt..

Vel, lærere tjener ikke sååå himla dårlig de..og da behøver du jo ikke elske realfag, bare som et eksempel på at realfag ikke er den eneste veien til laaang og tung utdanning
Jeg tror det handler litt om å se mulighetene framfor å se alle hindringene, om vi skal bare se på det som ikke er så kjekt eller bra så ved å utdanne oss (studielån, lengre tid med heller lite penger osv) så ville vel ikke mange i Norge utdannet seg til annet enn det man kan gjøre mens man bor hjemme

Forresten: hvis man syns realfag er OK, men ikke drømmefagene går det jo ann å kikke på feks radiograf (de som tar røntgenbildene på sykehus osv), dette virker som en morsom jobb, og iflg min venninne er utdanningen artig, og utfordrende (forutsatt selvsagt at du er interessert). Utdanningen finnes på noen høyskoler rundt om i landet, og er 3 år (man kan bygge på så det blir lenger).

Kopi av melding:

Jeg mener ikke at alt dreier seg om penger, men det er jo interessant om man får noe igjen for å studere i mange år. :)

Opprinnelig postet av gunzilla

Jeg tror ikke man får annet igjen enn arbeidsoppgaver som kan interessere en, og hvis man har flaks selvsagt også greit med penger. Men i dag er det mer usikkert enn før. For noen år tilbake strømmet studentene til siv.ing utdanninger på NTNU (daværende NTH), og før de var ferdig hadde omtrent alle jobb, slik er det da ikke helt lenger..(etter 1/2 år som ferdigutdannet er fortsatt ca 7% arbeidsledig, og de med jobb har langtfra noen relevansgaranti)

Jeg tror poenget mitt her er at man kan ikke kikke på utelukkende en motivasjon for å utdanne seg, man må gjerne ha flere, og de flere bør også være grunner som ikke er direkte "overfladiske" og kan endre seg med en gang (ikke at du må vite _hva_ du skal bli for enhver pris, men at du må ha et ønske om å bli _noe_ (hvis noen skjønte hva jeg mente med det..))

Forresten tror jeg at jeg leste at de som var utdanna i 2003 som sivilingeniører nå hadde en snittinntekt på 344 000 (muligens at det var snittet når de var nyutdannet..litt usikker) i privat sektor.

Langt innlegg..
Håper noen fikk noe ut av det

Guro

redigert pga et par dårlige uttrykk.

Redigert av - Guro den 25/09/2004 22:37:58 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 25/09/2004 :  21:09:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
lunah; Jeg tror dessverre du risikerer å møte på uforskammede mennesker i alle yrker, uansett hvor lang utdannelse du har. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2004 :  17:17:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med eligj; Man må takle uforsakmmende mennesker og vanskelige situasjoner uansett hva man jobber med, og det gjelder både de man jobber sammen med og eventuelle kunder. Sånn er livet...
Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/09/2004 :  17:42:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg jobber på mækkærn *hosthost*, og der møter man også uforskammede mennesker. Men jeg setter meg ikke ned og griner av den grunn :-) Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  10:42:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei da er vel kanskje du litt tøffere enn meg. Najs for deg . Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  10:46:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten, det finnes da yrker hvor man slipper å møte SÅ mange forskjellige rasshøl som man gjør når man sitter i kassa, så ikke kom og fortell meg at man uansett yrke må REGNE med å få dritt slengt i trynet hver uke på jobben... Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  10:53:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
På noen jobber omgås du et fåtall mennesker, men det er ikke alltid dette fåtallet er folk du trives veldig godt sammen med. Sånn sett er en kundebehandingsjobb greit. Du omgås ikke disse personene som dine faste kollegaer, og flertallet er ok mennesker. Å kunne omgås mennesker er viktig i alle sammenheng. Og du skal ikke alltid vente at dine nærmeste kollegaer er de menneskene du trives best sammen med. Den gode egenskap er og likevel klare å omgås slike folk. En utfordring, men en nødvendighet..
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  11:18:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, men det er jo noen yrker som er mindre "sosiale" enn andre liksom... Og sjenert og pysete som jeg er så har jeg nok ikke den beste deltidsjobben :P Men jeg lærer ihvertfall å snakke til alle slags folk da.. (så NOE positivt følger faktisk med jobben som kassadame )

MEN, jeg bør jo kanskje nevne at butikken jeg jobber i ligger i det minste attraktige hjørnet av byen og det reker MANGE rare folk rundt der... 70% av "stamgjestene" er alkiser.. De "vanlige" folkene som kommer pleier å være ok. (bortsett fra en og annen sur gammal hurpe)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  15:03:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Man lærer å omgås andre folk også.

De aller, aller fleste har faktisk hatt en og annen kjip jobb opp gjennom årene. Og faktisk hjelper det å ha litt arbeidserfaring av ymse slag også når du en gang er klar for å søke "drømmejobben". Jeg vet om folk som aldri i livet har hatt en deltidsjobb. Og som faktisk ikke har en eneste person å sette opp som referanse. Selv om kanskje jobbene du har hatt opp gjennom tiden er faglig urelevante, lærer du mye om det å jobb, omgås mennesker (dette er faktisk svært viktig i de fleste jobber), ha ansvar og samarbeide med kolegaer. Dette er egenskaper det hjelper å ha en attest på, eller en person som står som referanse for, selv om dette ikke er faglig relevant for jobben. Om ingen kan dokumentere at du er et ok menneske, vil neppe "drømmejobben" heller ha deg.

Og ja.. Du møter utfordringer. Men du lærer faktisk mye av dette også. De mest "basale" ting kan gi deg mye lærdom. Noe du kanskje først oppdager i ettertid.

Og jada.. Jeg kan godt skrive under lista på de som også har sittet i kassa, og ikke nødvendigvis har elsket denne jobben.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 27/09/2004 :  19:21:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
To av de tre jobbene jeg har hatt har vært kjipe.. hehe..(jada, jeg vet jeg er altfor urealistisk og kresen)
Min første jobb:
-Tørke av border og samle inn tallerkner og bestikk og putte det i vaskemaskinen (jobba på en kro) Jobba 8timer og fikk kun èn pause..resten av tia var vaske vaske vaske..
Jobb2:
Plukke sopp :D Heheh... det var faktisk ganske allright i førsten..jobba sammen med veninna mi og vi kunne skravle så mye vi ville. Men jobbforholdene var mildt sagt dårlige, det var kald, rå luft (det måtte det jo være pga soppen) lønna var 75kr (før skatt) og hvis vi var syke i f.eks 5 dager, så fikk vi ikke lov til å jobbe på 5dager etter at vi var friske. (ble straffa for å være syke.... helt sykt.) Og vi viste aldri om vi skulle jobbe i èn time eller tolv timer fordi alt kom ann på hvor mye soppen hadde vokst.. En rar jobb som jeg ikke savner.

Såh... føler at det å sitte i kassa en en betraktelig bedre jobb..til tross for masse j***** irriterende og skumle mennesker :P Men holder ikke ut her resten av livet liksom... satser på noe LITT mer komfortabelt og kreativt.

Kunne tenke meg å gå en datalinje hvis det finnes noe slikt på BI eller en annen skole i østfold.
Gå til toppen av siden

gunzilla

Skrevet - 28/09/2004 :  18:00:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok noen yrker du møter flere uforskammede mennesker i enn andre, ja. Rubbel og bit av befolkningen kommer jo inn på Rimi for å kjøpe mat.. Men sånne kan du møte på i de fleste yrker.

Men uansett er det nok noe man bare må venne seg til, og istedenfor lære seg en måte å takle det profesjonelt på.
Jeg vet ikke om du har sett dokumentarserien fra flyplassen i London, men de som jobber med kundebehandling der får masse kjeft hvis flyet er forsinket o.l. Og de venner seg nok til det på en eller annen måte. :)
Jeg trente karate for noen år siden, og det ga mange gode 'bivirkninger', som bedre selvtillit, og dermed bedre grunnlag for å takle ubehagelige situasjoner. (Vel, jeg mener ikke at du skal slå ned kundene hvis du plager deg altså ;p)
Har egentlig ingen andre råd til hvordan du kan bli tøffere... Selvtilliten stiger sikkert gradvis ettersom du lærer deg kassa 'på rams', og føler deg trygg på arbeidsoppgavene dine. :)

Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 28/09/2004 :  19:46:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gunzilla, ja har sett det programmet :) Hehe... flinke til å holde på maska de folka der ja !!
Selv om jeg hater det nå så tror og håper jeg veldig at jeg kommer til å bli litt flinkere å omgås mennesker... Kanskje jeg tilogmed lærer meg å takle nebbete mannfolk uten å bli tomatrød og/eller begyne å grine :P Hehe..hadde ikke vært å forakte.. Ser på jobben som terapi for sjenerte lunter jeg. Kjenner at det går bedre allerede...(selv om jeg fikk DEN isklumpen i magen da han rappkjefa alkisen stelte seg i køen min i dag...men det gikk da bra..:) :p
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  01:57:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vel, noe JEG har erfart er at jeg ikke noen gangs kal jobbe med hest igjen:) Det var kjempegøy og lærerikt, men jeg følte livet mitt ble BARE hest. Og ingenting annet liksom. Det var hest ut og hest inn i et år, og jeg var mildt sagt lettet når alle reiste på beite. Jeg forguder hester, men jeg orket bare ikke å bli over-horsed på den måten. Jeg har nå et nesten hestefritt år, hvor jeg øser all min tid utenom type og jobb over unghesten min:) I år er det bare meg og han, og det er herlig:)

Jeg har dessverre ikke fullført videregående, men drømmer om enten å bli skipper(les:kaptein) på en supplybåt, eller noe innen design og tekstil. Eller noe innenfor astrologi kansje... MEN, det er lov å drømme...

Gå til toppen av siden
Side: av 17 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.