hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - prate med hester???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 prate med hester???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ChristinaOgGampene
» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  18:23:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har lest ei bok om ei dame som kan prate med hester, og jeg lurer på om det virkelig er mulig?? jeg mener det hørtes liksom så virkelig ut i den boka men også kan det hende at den som skreiv boka har veldig god fantasi....

er det noen av dere som kan noe om dette eller veit om det går ann å lære??? hadde vært utrulig moro...

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2004 :  18:43:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Har aldri lest bok om emnet, men har sett at de finnes, hester "prater" ikke når de kommuniserer, de bruker kroppsspråk og det kan vi lære til en viss grad, men jeg tror ikke hest og menneske noengang kommer til å forstå hverandre 100%. Så folk som mener de kan kommunisere med hester verbalt, klarer jeg ikke helt å ta på alvor, men fullt mulig at de har et godt lag med hester:) Men som sagt, jeg har adri lest noe om dette, så jeg kan vel egentlig ikke uttale meg:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 03/09/2004 :  18:56:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg var, og er fortsatt, kritisk til dem som får lange taler ut av hestene (og andre dyr) om alt fra miljøpolitikk, til fargen på bandasjene.... Men, det er mye mellom himmel og jord som vi ikke kan forklare, og den ene Henry Blake boken, den der han skriver om at hester kommuniserer i bilder - den gir jo et bra bilde av hestens kommunikasjon. Om man klarer å lese engelsk, så anbefaler jeg boken "Straight form the horse`s mouth. How to talk to animals and hear them talk back" av Amelia Kinkade. Den er virkelig bra, og man velger selv hva man ønsker å tro eller ikke. For hva det er verdt, så les den som en hvilken som helst skjønnlitterær bok.

Min personlige mening er at noen mennesker kan snakke med dyr. Alle har muligens evnen, men jeg tror ikke at dette er noe som man lærer seg på et helgekurs.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Surfinbird

» VIP

Skrevet - 10/09/2004 :  13:44:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil få med at jeg tror Henry Blake har bøker oversatt til norsk også.. Tror hvertfall det er en henry blake bok jeg har på norsk.. hehe! Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 30/09/2004 :  11:48:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener at man kan prate med hester på et viss nivå, ved å bruke kroppsspråk og hestens egen adferd. og hvis man lærer hesten å kjenne kan man nok lese hesten. her er et eksembel:
hesten min er litt spesiell av seg, det er forresten alle hester:)
hun likte ikke salen og liker den vel fremdeles ikke. og når jeg rei henne så kunne hun finne på å gå veldig rart med frambeina. det viste seg at salen sklei så langt framat den klemte i gjordleie. og det var hennes måte å si dette er ikke riktig. og jeg har flere slike hendelser, der jeg har forstått på en måte hva hun har "sagt".
det er nå min mening da:)

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  16:23:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg tror det er mer mellom himmel og jord enn det vi forstår.. Jeg tror det finnes folk som har evnen til å "snakke" med dyr. Ikke at de snakker direkte,men at de går dypere ned i bevisstheten og kan "snakke" med hester gjennom bilder (telepati). Skulle gjerne ønske jeg kunne det! Selv leser jeg hesten via kroppspråket.
Tror du/dere kan gå inn på en nettside som heter www.flammehuset.no (eller.net) husker ikke, men der kan dere ta kontakt med ei som driver med sånt!

"Dyrets sjel er en del av din egen...
Din er havet...
Dyret er dråpen som treffer det og skaper ringer i vannet..."
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2004 :  16:45:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg mener det er fult mulig å "lese" hva hesten prøve å fortelle deg. Men har vært borti folk som sier de kan sitte med hesten å snakke om hvilken farge på spennene de foretrekker og sånt, det synes jeg virker litt vel drøyt.
Gå til toppen av siden

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 20/10/2004 :  22:24:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
alt du vill vite får du svar på igjennom telepati, tro meg! Gå til toppen av siden

Muntermule

Skrevet - 21/10/2004 :  14:44:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg har alltid vært veldig tvilende til dette, og aldri klart å forstå at det kan gå an, men vi hadde en slik "hestehvisker" på stallen som "snakket" med mange av hestene. Hun visste absolutt ingenting om noen av hestene, og hadde aldri vært på stallen før. Hun snakket også med hesten jeg rir, og fortalte hva han sa om fortiden sin. Hester sender visstnok bilder av opplevelser som hun ser. Hesten jeg rir var travhest tidligere,men han gikk aldri noe bra, fordi han var redd for de andre hestene, og han likte det tydelig ikke. Dette fortalte hun oss, og sa at han hadde vist bilder hvor han ble slått og tvinget til å løpe så fort han kunne. Dette viste han tydelig at han hatet. Hun sa masse mer om han også, om personlighet og alt, og alt stemte. Alt av hva han liker og ikke liker, hvordan han liker å bli behandlet, hvordan han hadde hatt det under oppveksten og gjennom livet osv. Jeg syns det var helt uforståelig og klarte ikke helt å tro på det. Hun snakket med mange andre av hestene også, og alt hun sa om den stemte med det eierne visste fra før av. Så etter dette har jeg begynt å tenke på det annerledes, men jeg forstår fortsatt ikke hvordan det går an, det er veldig rart.. Mulig noen bare er født med denne evnen? vet sannelig ikke jeg assa.. Gå til toppen av siden

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 28/10/2004 :  22:40:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
noen har det medfødt, andre lærer av å ta kurs i det!!!du kan gå kurs, det skal jeg i april. du kan selvfølgelig ikke bli like god som en som har det medfødt Gå til toppen av siden

Elariel
» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2004 :  16:47:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseElariel  Svar med kopi av melding
Jeg er 100% sikker på at det er mulig å ha en kommunikasjonsform mellom hest og menneske på nesten samme måte som snakking. Jeg red hos ei dame i sommer som har ei god venninne fra Sverige som driver med nettopp å snakke med hester. Ho har skrivd ei bok om dyrekommunikasjon, nå husker jeg ikke helt hva den het, men ho heter iallefall Emilie et eller anna. Veldig spennende! Ho er svært kjent og har snakka med hester og andre dyr i hele Norge, bl.a. hesten til Märta Louise. Det er mye mellom himmel og jord vi ikke kan forstå og vite om, og jeg tror å snakke med dyr er fint mulig. Ho svenske hadde snakka med alle dyra på gården der jeg rei, og fått mye ut av en islender som ikke hadde hatt det så bra. Ho fant ut hva han hadde av traumer, og nå har han det kjempefint! Og hester forstår jo mye mer enn vi tror, det er jeg helt overbevist om - ser det stadig på mine egne hester at her er det mer under overflata enn vi tror... Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2004 :  23:27:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Forhesten min har hatt besøk av en slik dame. Kopierer det jeg har skrevet på hjemmesiden hennes om det.

Det finnes også folk som kan snakke med dyr, eller altså finne ut hva de føler, hvordan de har det og hva de mener om ting. 3. Juni fikk Absira besøk av en sånn dame. Da fikk vi vite en god del nyttige ting ;)

Absiras eiere hadde tenkt til å sette føll på henne, men det ble det ikke noe av. Absira ville nemlig ikke ha noen. De hadde også prøvd å sette henne foran en vogn, men hun var livredd for disse tingene som hang på sidene hennes. Absira hadde visst veldig lyst til å bli kjørt med, hun var bare redd, fikk de vite. Hun har et vondt minne fra en av de forrige eierne, som sannsyneligvis hadde prøvd å kjøre med henne. Så etter beitetid skal de prøve igjen :) Ellers var alt greit. I paddocken er hun litt ensom, og har litt problemer med Galea, men ellers er alt greit. Jeg er ikke for tung (heldigvis) og hun har det veldig bra og trives med det hun blir brukt til. Hun vil også gjerne være med i flere stevner, bare det ikke blir så ofte som i sine yngre dager, da det var bare stevner hele tiden ;) Beviset på at denne damen kunne "snakke" med hester kom etterpå. Hun som rir Galea hadde merket at hesten gikk så rart i det siste når hun red, og lurte på om det var noe i veien. Skaden var ikke synelig, men denne damen fant ut ved å lese hestens tanker at det var (høyre/venstre , husker ikke hva det var hun sa :P) bakben. Til slutt fant de ut at det stemte.
Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  17:08:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Hallo, for en syk side! (flammehuset.com) Jeg leste historien om Victory, en hest som ble reddet fra Egypt. Som om hester, eller andre dyr for den del, har samme følelser som vi mennesker? Hesten vil liksom føle seg nyttig?

”Det lyser her – det lyser av alt. Jeg vil stå her og se og se og tenke og hvile. Jeg vil tenke på det jeg forlot, og jeg vil la det gamle få dø i meg. Det må dø i min sjel. Det som handler om overgrep og nedverdigelse. Jeg trenger å lære å stole på menneskene igjen, og jeg skal klare det. Men det vil ta tid. Vær tålmodig med meg. Gi meg tid til å omstille meg, til å tro at jeg virkelig kan noe. For jeg er en sjel med mening.” Visstnok et sitat fra Victory selv.

Det finnes et ord for dette: antropomorfisering! Hvorfor skulle hester (eller andre dyr) ha samme abstrakte begreper som vi mennesker? Sjel? Overgrep, nedverdigelse? Evnen til å planlegge fremtiden? Nei, det blir for dumt for meg...

Men selvfølgelig kan man lese en hel del ut av hestens kroppspråk og oppførsel! De "snakker" jo til oss hele tiden, det gjelder bare å være oppmerksom på det. Skjønt jeg tviler på at noe av det betyr "Du, så fin du er på håret i dag!" ;)

Just my two cents!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 28/11/2004 :  18:37:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
At hester har en SJEL, det er jeg ikke i tvil om.

Det kan nok godt hende de tenker på en mer avansert måte enn man tidligere har trodd, men at de tenker på samme måte som mennesket ?... ?... neeeh... jeg vet ikke helt....

Men at de tenker og føler er det ingen tvil om.
Og dermed burde også telepati være fult mulig.

Men det finnes mange kvakksalvere rundt omkring..så man bør være kresen med hvem man velger og hva man tror på ;)
Gå til toppen av siden

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 08/12/2004 :  22:13:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
herregud "avur" selfølgelig har hester en sjel!!!! de er i allefall mye kokere enn mange av oss. hester har følsere akuratt som oss, og min hest gir klare signaler viss det er noe. det er det maaaange som har sett!! du burde ikke være så neggativ før du har satt deg inn i det!! viss du har et sjikkelig godt forhold til hesten din så skjønner du hva jeg mener. men det er jo også viktig at noen har forskjellige meninger da Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 09/12/2004 :  11:32:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg hvet ikke helt hva jeg skal tro når det gjelder telepati, men det er mye jeg har trodd ikke fantes, men som finns alikavel. tror egentlig ikke at de kan tenke like avansert som oss, men at de kan tenke det tror jeg. for ikke skrevet mer nå, skal prøve å komme tilbake senere:)

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.