hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva med hestens bitt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hva med hestens bitt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2002 :  23:47:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Dette er nok en av de mest diskuterte diskusjonene i den siste tiden.. men jeg velger alikevel å ta den opp igjen her.

Hva bitt bruker du til hesten din, hvorfor, og hvordan trives hesten din med det?

Selv bruker jeg et mildt bitt på begge hestene mine. Et helt vanlig trinsebitt, verken for tykt eller for tynt. Midt på treet!
Grunnet til det er selvfølgelig for de har ikke behov for noe annet! De trives vel OK med det, men etter jul kommer jeg nok til å gå over til sidepull, om ikke for alltid, så vertfall over en periode..

Synest man får mye mer utav hesten ved å ri den med sidepull! har også tenkt litt på biteless bridle, men jeg får først skrape sammen noen penger til sidepull!

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:19:18

amayan

Norway

Skrevet - 26/12/2002 :  19:25:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg brukte vanlig trinsebitt på hesten min, men gikk over på tredelt da det ble anbefalt av en hestetannlege. vanlig trinsebitt kan nemlig gjøre skade i munnen på hesten.

på hester som er sterke i munnen bruker jeg også d-bitt, som også er veldig bra.
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2002 :  20:07:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå har jeg ikke funnet meg en hest, men kommer nok til å bruke vanlig trinsebitt. to eller tre delt, har hørt at tredelte bitt ligger bedre i munnen. er ikke fan av pelham-bitt og denslags.

syns pessoa-bitt er så sinnsykt fint, og har så lyst på et, men kan jo ikke tenke sånn. hvis hesten ikke trenger det skal jeg ikke bruke det.

Gå til toppen av siden

knatten

» VIP

Skrevet - 26/12/2002 :  20:36:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker et tynnt muffebitt på Araberen min. Det fungerer veldig bra. Det er mildt, og har ikke ringer som kan klype han i munnvikene. Han har veldig liten munn, derfor tynnt bitt. Ellers vil det bli for mye for han og gape over. Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 26/12/2002 :  22:21:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
pessoa bitt bruker jeg bare hvis det er høyst nødvendig, da bare i dressuren. det er et fælt bitt! Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 26/12/2002 :  22:30:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Bruker bare eplebitt på hoppa mi jeg. Det funker helt fint.

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

Lisa__Moen

» VIP

Skrevet - 27/12/2002 :  11:44:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisa__Moen  Svar med kopi av melding
Jeg bruker tre-delt bitt på islandshesten min og hun trives kjempefint med det, dette er når jeg rir, men når jeg kjører bruker jeg et mildt to-delt kjørebitt. Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 27/12/2002 :  20:43:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
På den ene hesten min bruker jeg stort sett bare sidepull. Da jeg gikk over til det, ble vår verden sammen helt forandret. Hun ble mye mer vàr for mine signaler fra vekt, sjenkler, stemme etc. Samtidig er hun strålende lykkelig for at hun slipper bittet.

Jeg får samlet henne på sidepull, så det fungerer for så vidt i dressur, men hun er ikke sterk nok, og jeg får ikke støttet henne like godt som med bitt. Så vi rir stort sett dressur med et tynt, lett trinsebitt. Jo tynnere jo bedre, for hun (som de fleste andre hester) er smal mellom lanene og et tykt bitt presser på de. Dessuten har hun tungefeil, og hun fungerer best med et slikt bitt.
Vi hopper også med sidepull.

Min hest er mye lettere å holde med sidepull. Hun drar mye mindre, og reagerer raskt når hun får lett press mot nesa.

Min erfaring er at man ikke vet hvordan hesten trives med bitt og forskjellige bittyper før man har prøvd noe annet...
Gå til toppen av siden

tutta

Skrevet - 27/12/2002 :  23:49:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker best å bruke vanlig gummibitt- todelt.. Er slett ikke fan av sterke\skarpe bitt!! Huffamei... Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2002 :  00:53:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Fant forøvrig en bra side om bitt:
http://www.hooks.se/tips_april_no.htm

Jeg har ikke egen hest selv, men bittet hestene jeg rir bruker, og bittet jeg foretrekker er et vanlig, ikke hult trinsebitt (ikke tre-delt). Selvfølgelig ikke et som er for skarpt.

Jeg er lite tilhenger av bitt med smak. Kan godt tenkes at eplebitt er ok. Men jeg har hørt om flere som bruker bitt med kobber fordi dette smaker søtt. Nå er ikke jeg kjemiker, men har såpass kjemikunnskaper at jeg forstår at iallfall kobber som smaker søtt betyr at små mengder kobber "løsner" fra bittet. Kobber er et metall, og metall er ikke bra for menneskekroppen og helt sikkert ikke for hestekroppen heller.

Jeg har ikke tidligere hørt at trinsebitt kan ødelegge hestens munn. Hvorfor det egentlig? Hesten har jo ikke tenner der bittet ligger, og vanlig trinsebitt er jo mildere enn de tre-delte..

--
spoff
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 28/12/2002 :  10:29:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg er ikke sikker på åssen den ødelegger hestens munn, men det var det hestetannlegen sa. det var noe oppi ganen. 3-delt bitt er ikke skarpt, men det på en måte en blanding av mildt og skarpt. derfor er det bittet veldig fint. husker ikke hva mer tannlegen sa om det bittet, men det var det han anbefalte!

Gå til toppen av siden

Thea

» VIP

Skrevet - 28/12/2002 :  13:22:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
En av årsakene til at bitt kan ødelegge hestens munn, er fordi de er vesentlig mye smalere mellom der de ikke har tenner enn de bittene vi putter i dem. Tenk når vi putter inn et bitt som er en cm eller mer for tykt inn i hestens munn, for så å stramme igjen med nesereimen!!! Det kan UMULIG være noe godt... Da presser bittet mot de tannløse delene, og dette kan føre til sår, byller osv osv. Veterinæren vår har lang erfaring med tannbehandling, og han sier selv at det er utrolig mye skader i hestemunner som man ikke ser selv.

Hestens munn er ikke laget for at vi skal ha bittet i den - det er bare "flaks" for oss at hesten ikke har tenner akkurat der. Om hesten hadde hatt tenner der, så hadde vi nok ridd rundt bittløst hele gjengen uten problemer. Kanskje noe å tenke på...
Gå til toppen av siden

Christine

» VIP

Skrevet - 28/12/2002 :  14:11:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et to-delt bitt kan lett få den såkalte "nøtteknekker-effekten". Det vil si: Når du drar i tøylene, vil midten av bittet presse seg opp i ganen i munnen til hesten. Et tre-delt bitt vil ikke få den samme effekten i og med at det ikke blir en spiss på det - det har jo et flatt ledd i midten.

En annen ting som er positivt med det tre-delte bittet er at det i teorien kan innvirke på kun den ene siden av hestens munn, uten å ha direkte kontakt med den andre siden slik et to-delt vil ha. Dette gjør at det tre-delte bittet vil gi hesten et mye tydeligere signal og det blir en finere kommunikasjon mellom deg og hesten.

For å oppsummere: Det tre-delte bittet er ikke sterkere enn det to-delte, og kan i mange situasjoner til og med virke mildere for hesten. Jeg foretrekker absolutt et tre-delt fremfor et to-delt.
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 28/12/2002 :  18:32:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
takk christine, det er akkurat det jeg mente med to og tre delte bitt. foretrekker tre delte og d-bitt framfor alt annet

Gå til toppen av siden

Athletic_Crown

Skrevet - 28/12/2002 :  20:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har tenkt til å bruke et tredelt trinsebitt på hoppa mi..

kos kristine & athletic
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  01:06:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Ser de fleste bruker trinsebittet! det er bra :)
Vel, nå er det vertfall farvel til bittet her på gården en stund! har nemlig kjøpt meg sidepull! satser på positive reaksjoner fra hesten min når hun blir ridd med denne i stedet for bittet!

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.