hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva med hestens bitt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hva med hestens bitt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  14:02:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Jeg vet om noen som rir med pessoa bitt når de hopper, men aldri i dressur!! Det er jo heller ikke lov å starte med et pessoa bitt i dressur, derfor er det bortkasta å ri med det når du trener.

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  01:14:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
På min forrige hest brukte jeg alltid et helt normalt trinsebitt i massiv messing når jeg red dressur og på tur. Når jeg hoppet brukte jeg derimot et tre-delt bitt, også i massiv messing. Det tre-delte bittet brukte jeg fordi min hest ble svært sterk når jeg hoppet. Hun trivdes, og gikk helt fint med disse bittene.

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/02/2003 :  22:56:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
ja, tredelt bitt er supert. det er mildt samtidig som det er sterkt, og det ligger mye, mye bedre i munnen på hesten.

Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 02/02/2003 :  21:20:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hei sann! Forhesten min bruker fortiden stang-bitt. Det er en rett stang... Hun er litt vanskelig å hole igjen noen ganger, så da er det bittet veldig bra, men hvis man tar for mye da blir alt mye verre. før brukte hun vanelig trine bitt:)

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2003 :  15:22:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg brukte vanlig trinsebitt paa fullblodsen jeg hadde foer.. Synes det var litt svakt for han i begynnelsen og tenkte paa aa skaffe meg tredelt siden den forige eieren hans brukte det paa han. Men etter en stund, da jeg begynte aa bli vant med munnen hans passa det kjempefint:) Foretrekker de svakeste bittene, men hvis hesten maa ha et hard saa har man jo ikke saa mye valg... Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 03/02/2003 :  18:22:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
De siste årene har jeg ridd mest på tur. På turhodelaget bruker jeg ikke nestreim og jeg bruker et todelt gummibitt. Vet at disse kan være litt for tykke. Hesten lukker munnen og bittet ligger slik det skal, da er det vel ikke for tykkt? Når man ikke "snurper" sammen munnen med nesereim, tar vel ikke hesten noen skade av tykkt bitt? Grunnen til at jeg bruker et slikt bitt er fordi jeg bare bruker bittet som en "nødbrems" på tur. Stort sett holder det å bruke sitsen som brems. På det hodelaget jeg bruker til dressur / sprang har jeg et litt tynnere todelt trinsebitt i metall. Når jeg kjører bruker jeg et "traverbitt" (todelt trinse med "haker"), kjørebittet er enda litt skarpere. Når jeg kjører har jeg ikke de hjelperne som jeg bruker når jeg rir, derfor synes jeg det er tryggest med et litt skarpere bitt da.

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2003 :  16:53:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker eplebitt på hestene mine. på fullbloden min pessoa-eple, og på dølen min et trinse-eple med rulle på midten. begge er fornøyd med dette. det eneste med det bittet til dølen er at han tygger så kraftig på det at det deler seg til slutt. derfor har jeg planer om å kjøpe et trinse bitt med kopperrulle til han. har også brukt vanlig trinse på fullbloden, men opplevde da at hun henger seg mer på. et annet bitt som funka ok var et ganske tynt tredelt trinsebitt.
har et vanlig pessoabitt til fullbloden og, men det har jeg ikke brukt så mye.

hack har jeg prøvd på dølen min, men han er litt ung, så han skjønte kun når han skulle stoppe. men det er en vanesak, så vi får se hvordan det går.

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2003 :  21:20:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker tredelt bitt på hoppa mi. Grunnen til det er at hun som solgte meg det sa at det ikke kunne klype i munnen til hesten, at det var sterkere en et vanlig todelt, men samtidig mildere. Den midterste delen er "løs" slik at det ruller rundt og derfor klyper det ikke. Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2003 :  21:52:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
til kerry:
det er ikke bortkastet å ri med pessoa på trening. det er omvendt. det er en fordel. hvis hesten går bra på pessoa, kan man trene med det, og starte med trinse. for da har du trent hesten på tøylen med pessoa på trening, og er da lettere å ri på trinse. jeg har nemlig en fullblod som har en tendens til å bli noe "stum" med vanlig trinse, men med pessoa er hun mye lettere i munnen. hun har stått en stund pga en skade, så nå når jeg har begynnt å trene henne opp igjen med muskler i nakke og hals, kan vi begge ha en fordel av å ri med pessoa når vi trener. og da senere når hun er klar for å starte dressur, har hun fått nok muskler til å gå på tøylen, uten å stritte i mot. det er nemlg pga av at hun egentlig ikke har nok muskler i nakke, hals og rygg at hun blir "stum" i munnen. hun blir "stum" når jeg jobber henne på tøylen, men ikke hvis jeg bare rir...
dette ble litt komplisert, men...
er du enig kerry???
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 04/02/2003 :  22:28:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg bruker tre-delt bitt til hesten min. Men da jeg fant ut at både jeg og hesten liker bedre å ri med grime og tau/tøyler, gikk jeg over til det. (når hun har bitt i munnen forventer hun at vi skal springe. Derfor "leter" hun etter grusveier hele tiden..) Med grima slapper hun mer av og hun er også mer lydig og hører etter på hva jeg sier. Nødbremsen her er å "brekke" nakken. Altså; en tar enten tak i grima eller tauet og drar hodet forsiktig bakover mot rumpa til hesten. Da blir hesten helt "låst" og kommer ingen vei en rundt og rundt.. (dette er en trenigssak. Etter mye trening vet den hva du vil og gidder da ikke stresse med rundt og rundt "dansing")
Jeg mener; tar hesten bittet, så tar hesten bittet... Hesten kan ikke "ta nakken" på den samme måten som bittet. Etter mye trening vil hesten stoppe bare at du drar tauet forsiktig mot rumpa! (I stedet for å kramp - dra i munnen. Da kjenner hesten vondt og kanskje redsel fra rytter, og blir enda "villere" /reddere..
Men jeg skal lære hesten min at bitt ikke betyr å springe! Siden hun har vært traver, kan hun sikkert ha mange minner om bitt, og grusveier og tror derfor at det gjelder fortsatt... (jeg kjøpte hesten min rett før sommerferien..)
Jeg liker at hestene stopper når jeg sier pro, og STÅR til jeg sier "gå" igjen. (Jeg liker ikke å måtte dra i tøylene)
Dette er også selfølgelig en treningssak.
Da tror jeg at om jeg en gang må virkelig nødbremse og dra i tøylene/tauet, så vet hesten at nå mener jeg VIRKELIG alvor.
Drar du like hardt hver gang,vet ikke hesten forskjell på "nå kan du", "nå vil jeg at du gjør", og "nå MÅ du"!! Viss dere skjønner..

De fleste er sikkert i mot den "treningsmetoden", men jeg vet at det funker på MIN hest! Og jeg tror at denne metoden kan være en hjelper for å få hesten til å "lye" med bitt også.. (Jeg vet ikke før jeg har prøvd..)
Gå til toppen av siden

annema

Skrevet - 17/02/2003 :  16:21:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideannema  Svar med kopi av melding
Jeg bryker et vanlig trinsebitt på hesten min.
Prøvde gummibitt på henne, men det likte hun absolutt ikke!
Synes hun fungerer veldig bra på trinse iallefall:)

Gå til toppen av siden

lm
» VIP

Skrevet - 17/02/2003 :  18:07:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg varierer på bittene etter hvordan jeg skal ri, og hvordan hesten er.

På nordlandshesten går det mest i halv-sjekk bitt, d-ringsbitt, eller tre-delt. Aldri sterkere enn disse. Det fungerer helt greit, mye bedre en det tjukke trinsebittet. Rir noen ganger med sidepull på han også.

På araber hoppa mi bruker jeg sidepull, tre-delt bitt, trinse bitt, muffebitt og stang og bridon når jeg konkurrer dressur.

Har ingen fast bitt type.
Eplebittet er kun sals triks, ingen hest bryr seg om det smaker eple eller ingen ting....
Gå til toppen av siden

Calypso

Skrevet - 17/02/2003 :  18:10:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! på hesten min bruker jeg pessoabitt,men skal gå over til eple pessoa snart. og når jeg får begynt og trene litt dressur skal jeg venne han til muffe. og bare bruke pessoa i sprang. han er ganske hard, så det er derfor jeg bruker pessoa. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 19/02/2003 :  11:50:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser det er en del som bruker pessoa-bitt her. Personling synes jeg Pessoa-bittet er et skummelt bitt fordi det er et mye kraftigere bitt enn det kan se ut til. Selve bittet er todelt og ganske tykt, altså ikke så skarpt. Men på grunn av måten bittringen festes til kinnstykket på hodelaget, og måten tøylene festes til bittet, får man et VELDIG MYE HARDERE effekt på hestens munn enn man får med et vanlig todelt trinsebitt. Bittet er noe mildere, men ikke mye, hvis man fester tøylen i andre ring i stedet for tredje.

Det kan virke som om hesten går lettere "på tøylen" når man bruker et slikt bitt. Ja, den går kanskje lettere ned med hodet, fordi Pessoa-bittet drar hodet til hesten nedover og bakover mot halsen/brystet, igjen på grunn av hvordan bittet festes. Dette betyr ikke på noen måte at hesten går på tøylen! Det er også en dårlig måte å legge hesten ned på fordi man i stedet for å ri hesten frem til tøylen, drar den "bakover" og nedover. Altså ingen fremdrift, heller det motsatte. Derfor har Pessoa-bittet ingenting med dressurtrening å gjøre, med mindre det er den eneste måten man har for å styre eller stoppe hesten.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2003 :  12:34:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
vel, da har heller ikke glidetøyler eller andre hjelpemidler heller noe med dressurtrening å gjøre da? kommer jo helt an på hesten om man skal bruke pessoabitt! f.eks. fullbloden min går bra med pessoa, men det gjør ikke dølen min.
i en bok jeg leste(en sprangridningbok) stod det at pessoabittet gjorde hesten stum i munnen. jeg viste det til en dame som KAN hest. hun bare lo av det. selvfølgelig kan det virke slik på noen hester, mens på andre virker det motsatt...
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.