hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - foring med "silohøy"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 foring med "silohøy"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

anitab
» VIP

Skrevet - 04/08/2004 :  10:25:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Lurer på om noen har erfaring med foring med "silohøy", gress som er fortørket og så pakket i plast. Lurer på å kjøpe dette til høsten, men vil gjerne høre mer om det først.

Hilsen Anita

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2004 :  19:41:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann.

Jeg har ikke fôrt på det selv,men i år skal jeg det! Det er ikke silo jeg har da,for det er ikke tilsatt noen ting.(tror det da kalles ensilage eller noe?) I fjor fikk jeg 'smaksprøve' på slikt høy,og det likte de veldig godt. Grunnen til at jeg gikk for rundball i år var for at det var meldt drittvær og da hadde vi ikke fått det 100% tørt..Og så pakka vi det inn istede. Og for at det er lettere for Mason og spise=)
Bare pass på mugg osv!! Det er veeeldig viktig at hesten ikke får i seg det.Men det vet du nok=)

Lykke til

Du er fremdeles ung hvis morgnen etter kvelden før fremdeles gjør kvelden verdt morgnen etter...

Gå til toppen av siden

Lucen
» VIP

Skrevet - 04/08/2004 :  19:56:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forskjell på tørrsilo og ensilage. Ensilage er blitt veldig vanlig som grovfor til hest de siste åra.
Ensilage (og silo) er veldig godt for, du slipper støv i foret og hestene ser ut til å like det. Den ene hesten min tåler ikke ensilage eller silo så han får høy. De to andre hestene mine spiser kun tørrsilo, legger inn litt høy så tennene skal få noe grovere å jobbe med - men de spiser kun høy "når nøden blir størst".
Ensilage er mye kraftigere enn høy, så mengden må regulerest deretter - også kraftforet.
Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2004 :  22:07:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men ordet 'silo' kommer vel av tilsettningen? Det har jeg hørt iallefall.. Men men..man lærer så lenge man lever:)
Du er fremdeles ung hvis morgnen etter kvelden før fremdeles gjør kvelden verdt morgnen etter...

Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 06/08/2004 :  00:33:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt silo i alle år men har nå gått over til höy halve året. Har tro på variasjon i foringen. Silo har fungert fint. Gå til toppen av siden

akj

Skrevet - 06/08/2004 :  23:54:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Bare en litt generell forklaring til uttrykkene dere bruker her:

Det er tørkingen og slåttetidspunktet som er forskjellig, og navnet kommer ikke av om det er tilsatt ensileringsvæske eller ikke.

Silo brukes om grovfôr som er slått tidligere enn høy, og således også har høyere næringsinnhold.
Graset kan lagres på forskjellige måter; f.eks. i en silokum eller som rundballer. Hvis graset er tørket lite når det tas inn, er det nødvendig å tilsette ensileringsvæske for å unngå varmgang og mugg. Er graset tørket mye, vil ensileringsvæske normalt ikke brukes.

Høy er altså "det samme graset", men slått senere. Det har derfor en lavere næringsverdi enn silogras, men det er tørket lenger og består av mindre vann enn silogras.

Silogras er som regel et smakelig gras som hestene liker. Men man bør ha mange hester skal man bruke de største rundballene, hvis ikke så mugner ballen før du rekker å fôre den opp. Hester er veldig vare for mugg.

Høyensilage er en mellomting av silo og høy. Det er tørket lenger enn silogras, men ikke like lenge som høy. Og det er pakket i plast.
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 09/08/2004 :  00:14:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er også viktig å vite at höy inneholder mer protein enn silo.
Gå til toppen av siden

ch_berta

Skrevet - 17/08/2004 :  18:29:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann.

Jeg har föret hesten min på Silo det siste året, brukt litt høy i tillegg, men for det meste Silo. Jeg har vært veldig fornøyd med det, og hesten har fungert fint på det..

Det er 2 ting de må tenke på, Silo har ikke like lang holdbarhest som høy pga. tillsetnings stoffene.
Og du må gi mere Silo en høy, fordi det er vann i siloen så drfor veier den mere en høy, så du må øken med kiloene, du kan ikke gi samme mengde som høy.

Men ellers er det flott å fore på synes jeg.

Carine
Gå til toppen av siden

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 02/09/2004 :  21:03:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!!!
silo er kufor, ikke noe for hester!!!
hesten min får IKKE silo, det kan være falig!
fordi om ingen hester du kjenner eller har hørt om ikke har reagert på det så er det faktisk hester som har dødd av det!!!så bare pass deg for silo!!!spiller ingen rolle åssen type silo det er for det er falig uansett!!!!!
Gå til toppen av siden

Tam Tam & Skott

Skrevet - 05/09/2004 :  23:49:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis silo er "dødsfarlig" så skulle hesta mine vært døde for maaange år siden! :) Det går heelt fint å fore hester med gras. Hvorfor skulle kveg tåle det mer enn hest?
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 07/09/2004 :  09:54:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er forskjell på silo og "silo". Ordentlig silo er tilsatt maursyre, mens "silo" er gjerne tørket gress pakket i plast.
Vi har "silo" beitet på stallen, men det er ikke silo vi forer med der, det er tørket gress i plast (plasten er fjernet så klart)
Hos oss foretrekker hestene "siloen". Men man bør hver dag sjekke at det ikke er noe galt med ballen. Og den bør ikke vare for lenge, holdbarheten kommer helt ann på været.
Gå til toppen av siden

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 10/09/2004 :  21:55:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
grunnen til at kuer tåler det mere enn hester er fordi at de har et helt annet mage-system!!! Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 14/09/2004 :  20:12:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til alle som er i mot rundballefor vil jeg gjerne opplyse om at dette foret kun er gress pakket inn i plast uten noe tilsetningstoffer, eneste forskjellen er at klorofyllet som gir grønnfarge forsvinner ved mangel av sollys.
Hester som lever på rundballe for om vinteren spiser egentlig gress hele året, ikke bare på sommerbeite. Hester er skapt til å spise gress, ikke høy. Næringsnivået er derfor omtrent like mye som i gress om sommeren, tror nok alle hester vil ha godt av å spise dette.

Silo er en type for som ble brukt mer før i tiden, nå har de fleste gått over til rundballe. Siloen ble slått rett fra marka og tømt i de store runde silo holderene bøndene har i låven. For å hindre forråtnelse, siden foret ikke blir dekket til, brukes syre av div typer.

Syns det er rart at mange fremdeles tror at alt som ikke er høy automatisk må inneholde syre.
Bra rundballefor lukter og smaker som gress, ikke rart hestene elsker det.

Flere og flere ser ut til å gå over til rundballe. Det har vist seg at hester som er vanskelige å holde i godt hold med høy, legger på seg ved overgang til rundballe. Ikke trenger man å være avhengig av tørke om sommeren heller, noe som er med på å holde foret billigere en høy.

Eneste minus med dette foret er at det er mer arbeid å fore med det, og at etter en balle er åpnet må den brukes opp i løp av noen få dager.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2004 :  08:21:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Helt enig med bruna33:)

Hesten min foretrekker faktisk rundball fremfor høy, hun ble bedre i magen og la på seg da jag flyttet til en stall som forer med det:) De forer med høy på stallen jeg står på nå, men jeg har fått ordnet det slik at hun har fri tilgang på rundball mens hun står ute på beite (fra 8-20), og jeg må mer eller mindre dra henne ut av beitet, selv i skikkelig trønderdrittvær, hehe;)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2004 :  12:57:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med bruna33 jeg å! Jeg har heller ingen betenkeligheter med å gi hesten min rundball! Det blir jo det samme som med høy- er det av god kvalitet er det ikke "farlig" å fore med det.
Hege Gå til toppen av siden

Fengur

Skrevet - 15/09/2004 :  16:00:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
For ikke å tenke på fordelene med støv! Vi har 3 astmahester på stallen. Når vi forer med rundballe så er de så godt som symtomfrie:) Eneste problemet vårt er at flere av hestene er i litt vel runde gjennom vinteren.... Men det blir jo bare billigere når en slipper å fore med store mengder kraftfor. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.