hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - foring med "silohøy"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 foring med "silohøy"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Skriver May

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2004 :  19:04:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
mr. rufus digger: Som "Lyngen" skriv e d forskjell på kusilo å hestesilo. Når du sir at "silo er farli uansett" vitne d om manglanes viten om silofôr.
Joda, d e hæsta som har død av det, men d e vældi vikti å dagli se til rundballen/silofôret.
E man nøye nok med det, vil man unngå at hæstan skulle dø av den grunn.
Riktig at kyrne har et anna mage/ fordøyelsessystem, men som sagt e d forskjell på siloen.

På stallen hær går alle hestan på fri tilgang på rundballe ute. Den ettersees kvær dag, å ingen har tatt skade av det. Inne får dæm tørrhøy til kvelds.

Du skal behandle din dårligste hest like bra som din beste.. Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2004 :  09:19:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Silo fôr er kun farlig dersom det har gått varmgang i ballen, eller at det er feil innhold av bakterier. Det er derfor viktig å pakke dette riktig og kjenne at den ikke lukter vondt når den er åpnet. Er så heldig å ha en samboer som har tatt flere kurs i dette som går på rundballe for, så jeg har lært en del om det. En kan aldri lære for mye

Selv bruker jeg "heste silo" (silo uten syre) til mine hester (i tillegg til høy), og er kjempe fornøyd. Det er helt støvfritt og hestene elsker det. Vet og om mange som bruker "ku silo" (med syre) til sine hester, og det går også bra. Hestene deres var litt løse i magen i begynnelsen, men etter tilvenning gikk det over. Også de blander godt med høy.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 26/09/2004 :  11:36:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Heihei..

Min hest får både silo og høy fra gressballer. Dette er da uten noen som helst tilsetning.

Det med at hester ikke tåler silo, er feil. Tror det har noe med kvaliteten på siloen og type gress en bruker. Du gir jo ikke raygras til hest, fordi dette er et veldig sterkt gress. Dette er et gress for kyr som skal produsere rikelig med melk.. Men *vanlig* silo går helt fint å gi, min tåler det i allefall. Noe av det beste han vet

Silo er forresten et veldig bra alternativ til tynne hester..

Vi kan ikke diskutere uenighet, men vi kan diskutere hva vi er uenige om.. Gå til toppen av siden

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 28/09/2004 :  22:38:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
viss siloen er så bra som høy som dere sier, hvorfor ikke bruke høy da lixom???? er det mulig????uvitehet mangler dere selv azz!!!hva men tilsetnings-stoffene karnsje??? hester SKAL ha høy få det inn!!!!det er jo ikke for å være ekkel at jeg sier det men fordi jeg tenker på hestenes beste...også på deres hester!!!! Gå til toppen av siden

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 28/09/2004 :  22:59:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
det fins like mange meninger som svar, og ikke alle har rett!!! noen syntes det jeg mener er helt teit mens andre syntes at deres meninger er teite...sånn er det og sånn blir det!!!jeg tar til takke uten silo men dere får gjøre som dere vill!!vi kan jo ikke si til verander at: FOR MED SILO OG IKKE FOR MED SILO for det får dere velge selv!!! Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 29/09/2004 :  11:43:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hum...Jeg prøver igjen.
Rundballe for, dvs. gress pakket inn i plastikk, er BEDRE en høy, rett og slett fordi næringsstoffer ikke er tørket ut. Høy er som kokte grønnsaker kan man si.

I naturen spiser hestene gress, ikke høy, derfor er det mye mer naturlig for hestene å spise for som omtrent er gress. Tilsetning stoffer FINNES IKKE i vanlige rundballer.

For min del skulle jeg gjerne ha fort mine hester med høy, fordi det tar mye kortere tid å fore og det er tørt og lett (slipper å bli klisset på hendene). Men siden jeg tenker på hestene gir jeg dem rundballe istedenfor.

En annen ting er, hvorfor betale dobbelt så mye for høy når det inneholder ca halvparten så mye næring som rundballe.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 29/09/2004 :  14:42:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
på stallen har vi kun brukt rundball nå i 3 hele vintre...og har kun merket max 5 baller som var dårlig, og det på tre år...ypperlig for når det er kaldt, her jeg bor kommer vi opp i 30-....
har selv tenkt å bruke rundball til hesten, når hun skal gå ute, og få noe høy på kvelden...

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.