hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Må jeg ha tilskuddsfor ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Må jeg ha tilskuddsfor ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Skogstroll

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  22:18:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Får islandshest i oktober.. Har planer om å fore han på Norgesfor (pellets) samt hvitløk. Den vil også få saltsslikkestein. Vet ikke helt hvor mye pellets jeg skal gi han enda...
Kommer nok til å ri minst èn hard galopptur (på ca 2,5 timer) i uka + litt sprang og vanlig turridning. Vil vel ikke kalle det hardtrening..
Men det jeg lurer på er, trenger jeg noe tilskudd? Vitaminer? Olje? osv osv...
Er ingen ekspert når det gjelder for så jeg setter pris på tips og forslag

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  22:27:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge du har variert kraftfor, så inneholder dette som regel det som hesten trenger, og da behøver du iallefall ikke å bruke i dyre dommer på tilleggsfor og vitaminer. Har den problemer med feks pels, høver osv, kan du jo vurdere det. Du kan jo feks be veterinæren ta en blodprøve etter at du har hatt den en stund, så ser du om hesten mangler noe!
Hege Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 10/09/2004 :  22:49:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
god ide :) Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  18:52:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Jeg vil annbefale Champion Complett med urtekrydder fra Felleskjøpet!!:) Den dekker det meste av det en hest trenger. Hvis du ikke bruker saltstein, så kan du ha grovsalt i høyet.....
Som hege.jo sier, så må du se hesten litt ann før du begynner med vitaminer og de greiene der!!:)

Jeg gir hesten min ca. 2 kg Champion på en dag....

-Inga&Sleipner-

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  19:02:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker saltstein :)

Foretrekker å holde det så enkelt og billig som mulig.. (hesten må jo få i seg det den trenger da selvsagt)

Hva synes dere om å gi fri tilgang på høy?
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 11/09/2004 :  19:22:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
komplett fra champion er som Inga sier ganske greit siden det inneholder alt i ett :)

Så lenge hesten ikke har problemer med overvekt, er det ikke noe i veien med fri tilgang til høy.

Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2004 :  22:03:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Jeg mener at Champion (Komplett/Oppdrett/Energi) IKKE egner seg for Islandshester da de er svært nøysomme og ikke er så sterk i magen, så de kan lett få magesår av Champion sitt for, det de sa til meg på Felleskjøpet er iallefall at de ikke anbefaller det til Islandshester, evnt kanskje som tilskudd (Gull) men ikke noe annet, og hun som sa det driver islandshest oppdrett. Selvsagt, noen tåler det, noen ikke. Men hester fra Island iallefall, som ikke er vant til kraftfor, kan for få magesår, og da er det gjort..... Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2004 :  22:06:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Olje er veldig energigivende, men det smører tarmene, men slik jeg ser det, helt unødvendig. Salt, noe slags vitamingreier (altså hvitløk) og pallets (evnt havre) er alt de trenger. Husk at på Island lever hestene på silo/høy, ikke noe annet (ikke 100% alle men) og de blir brukt hardt!

Fri tilgang på høy er ikke dumt! men husk å vende han gradvis til det, hvis ikke spiser han seg fort lei! Først sluker han alt fordi han tror det forsvinner, deretter blir han lei... Så ta det gradvis, så er det veldig smart:)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  07:57:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt om mange hester som lever av bare høy. Må jo være veldig billig for eiern :)

Vignir du som er islandshestmenneske, hvor mye bruker du i mnd på å fore pånnin din? (tror jeg har spurt deg før men med min hukommelse så.... :P )
Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  10:56:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Joa, hadde vært kjempebillig å bare fore høy, men nå er kraftfor inkl i stalleia da, så ville ikke merket så mye:P

Vignir får altså 1 L Norgesfor Hestepellets, 1 ts hvitløk, 1 ts salt og 3 dl müsli. Vil si det er mer enn nok, kunne nok kuttet ut müslien, men så er det noe med å tilsette smak og ikke gjøre hesten lei;) Tar selvsagt å vanner dette ut i grøt av to årsaker,
1: hvitløk er pulver og hesten (de fleste kresne iallefall) vil nekte å spise kraftforet sitt så lenge den kjenner smaken av pulveret.
2: Limet som holder pellets sammen, kan i værstefall gi heftig hull i tenna på hester som spiser dette hele livet tørt.

Har du en stall hvor kraftforing er inkl , og hvor de forer morgen og kveld, vil jeg anbefalle 1/2 L morgen (pellets) og 1/2 L kveld (+ hvitløk) på kvelden. Hvis dere forer kraft selv etter tur, slik som oss, vil jeg anbefalle 1 L etter ridning + hvitløk. SLik du beskriver hesten, altså med middels vilje, ville jeg også slengt med 1/2 L havre til kvelds. Men husk på at hester noen ganger utvikler eksem pga fôrallergi, så sjekk at han tåler havre først!

KLemklem
Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  10:59:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Glemte jo helt å svare på det du spurte om.. *humre*

Champion Gull (musli) 280 kr for 40 L (3 dl om dagen)
Norgesfor musli: 140 kr for 40 liter: 1 liter om dagen
Hvitløk : 140 kr for 1 Kg, ca 1 ml om dagen
salt har du evig.. hehe.. kjøpte 20 kg for to år siden! og har kanskje tatt 1/10 av det.. og det går ikke ut på dato heller;) Havsalt.

Men jeg betaler kun hvitløken og muslien, salt får jeg av stallen, pellets også. Den største utgiften hadde nok også blitt pellets siden han spiser mest av dette!
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  20:05:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Billig hest i kosten da med andre ord :) Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 16/09/2004 :  21:38:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Om man regner pris per forenhet, finner man ut at det ikke er så billig å fore med bare høy. Det er imidlertid viktig at hesten får tilgang på mye grovfor av god kvalitet, og da kan det hende at hester som fra naturens side er nøysomme, som f.eks. en Islandshest ikke vil trenge så mye ekstra. Det den MÅ ha, er vitaminer og mineraler, da det grovforet vi dyrker består av få vekster, samt er dyrket på et ensartet jordsmonn. Derfor må man sørge for å tilsette dette i tillegg til høyet. Om man forer med 'ferdigpellets' som er produsert i Norge, og med anbefalt mengde (et visst antall kilo per 100kilo hest), så trenger man ikke tenke på å gi noe mer. Men om man forer med mindre mengde, så må man supplere med ekstra tilskudd.

Behovet for energi kan variere (akkurat som hos mennesker), men behovet for mineraler og vitaminer er nokså konstant. Det er også viktig å huske at spesielt fettløselige vitaminer taper seg med lagring, slik at det kan være nødvendig å gi litt mer tilskudd midtvinters og frem mot våren (til beitegraset kommer, eller til man får ny høyslått).

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 17/09/2004 :  00:04:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
I siste nummer av Ridehesten (nr. 9 september 2004) er det en veldig utfyllende artikkel om foring. Jeg anbefaler deg å lese dette, evt kjøpe bladet hvis du ikke abonnerer). Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 17/09/2004 :  07:39:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skal jeg vettu Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2004 :  22:14:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
er lurt å gi en neve salt i kraftfôret, ellers så trenger man ofte ikke å gi noe annet en kraftfôr(hvis det er et "alt i et" fôr da)...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.