hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Krybbebiter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Krybbebiter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  14:00:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på hvor mange som har hest som er krybbebiter!? I hvilken grad er hesten det? Svar selv om du ikke har en krybbebiter og da(hvis du vil selvfølgelig...) :)

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:37:42

MaHi

» VIP

Skrevet - 21/02/2003 :  19:36:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
ene hesten jeg holder på me er krybbebiter...det er satt metall kant på kanten av boksen sånn at hun skal slutte... har du/dere noen andre råd???

Redigert av MaHi den 21/02/2003 19:38:59
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  20:36:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
La hesten gå mer ute. (hele døgnet er jo det beste, da=)
Kanskje den kjeder seg?

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2003 :  20:53:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heng en sånn lekeball i taket. Kanskje den vil leke med den!? Kommer jo an på om hesten er leken av seg liksom.. Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2003 :  11:08:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Er hesten krybbebiter,så prøv å la den få gå så lenge ute som mulig. Prøv å heng,lag noe å henge opp,legge på gulvet inne i boksen dens. Kansje en slik Jully Ball (?),eller hva det heter...
Du kan også ta på den en krybbebiter rem..
Min hest er ikke krybbebiter! :O)
Gå til toppen av siden

elin
» VIP

Skrevet - 23/02/2003 :  19:31:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester er ikke krybbebitere, men ut fra min erfaring får hester stalluvaner av kjedsomhet. De bruker uvanene som "dop". Gå til toppen av siden

MaHi

» VIP

Skrevet - 25/02/2003 :  22:24:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
greit at de kan få det av kjedsomhet...og takk for alle svar på d spm... men faktumet her er at hesten står nesten alltid ute... bortsett fra når den blir ridd og om kvelden... Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 25/02/2003 :  23:11:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Krybbebiting kommer ikke av kjedsomhet, derimot akkurat det motsatte, nemlig stress. Hester som har en stresset hverdag, med mye stress i stallen begynner med krybbebiting. Ikke gi hesten en slik Jolly Ball, de fleste hester blir stresset av det, og i tillegg stresser de opp de andre hestene på stallen. La hesten få så mye fred og ro som mulig, og hold den i aktivitet uten å mase med den. Krybbebiting er også arvelig, så du bør sjekke ut om noen i din hests stamtavle er/var krybbebitere.
Akkurat nå har jeg ingen hest, men jeg skal ikke ha en hest som er krybbebiter når jeg kjøper hest neste gang.

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  17:58:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, det kommer ikke direkte av stress. Indirekte kommer det av stress. En grunn er kjedsomhet. En hest som er vant til liv rundt den hele tiden og slikt, kjeder seg når den står i ro. Den har ikke lært å slappe av. Derfor gjør den ting som dette av kjedsomhet. Det er jo en grunn til at det ofte er trav og galopphester som er krybbebitere. Det er jo fordi de er vant til å stresse rundt, og ha et hektisk liv. Og konkuranssehester. + hester som er i mye aktivitet.
Enig?

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  18:11:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Nei, ikke helt enig. En på stallen her har hest som er lettere krybbebiter. En annen på stallen sa hun var redd hesten skulle kjede seg så ille at den ble krybbebiter, men da fikk hun høre at krybbebiting kom av stress, ikke av kjedsomhet, og at hun ikke trengte å bekymre seg. Det er hvertfall det jeg har hørt, og jeg synes det høres ganske logisk ut. Men, det er jo delte meninger om det som alt annet. Og det er nok også mulig at stress ikke påvirker noen hester på samme måte som det gjør med andre hester.

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  18:37:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg. Det er sikkert forskjellig fra hest til hest og da. Høres logisk ut begge grunnene synes jeg!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/02/2003 :  22:59:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg har ikke hest som er krybbebiter, men jeg har en venninne som har en hest som er det. Hun pleier å smøre tabasco på stedene kan pleier å gjøre det på... det hjelper faktisk.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 26/02/2003 :  23:20:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tabasco? *hihi* Det hadde fått meg til å holde meg unna i alle fall :).

Hvilke erfaringer har dere med krybbebitereim? Det fjerner jo ikke egentlig problemet, men hindrer den egentlig hesten i å sluke luft og krybbebite når den er på? Mener jeg har sett hester som greier å sluke luft og slikt selv når den er på.
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  12:50:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har sett en del hester som har brukt krybbebiterreim, men jeg har aldri vært no mer borti det en det. Tipper det er noen små luringer som klarer å sluke luft, tross denne reima!

Men er det noen som veit om måter å bli kvitt dette problemet for godt?

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2003 :  22:25:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Forebygging av tilstanden er aa gi rikelig med hoey og halm av god kvalitet.
Hos enkelte individer opptrer denne stereotypen allerede i foellalderen. Andre hester kan laere adferden av en som allerede er krybbebiter. En del hester faar ingen m`en av krybbebiting, men flertallet faar fordoeyelses problemer med gasskolikk, blir rufsete i pelsen og blir avmagret. Krybbebiting har etter en undersoekelse vist seg at kan i noen tilfeller vaere arvelig disponert.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 14/03/2003 :  01:12:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv aldri hatt noen hest som har vært krybbebiter. Men, jeg har sett mange hester med det problemet, og det har for en stor del vært hester som har stått mye inne (jeg kan egentlig ikke komme på at det motsatte har vært tilfelle!), hester som blir lite brukt i forhold til dens behov, eller omvendt; hester som blir utsatt for for mye press.

ALLE UVANER KOMMER AV STRESS, OG STRESS KOMMER AV KJEDSOMHET ELLER YTRE PÅVIRKNING!! Uvaner er hestens improvisasjon for å ha noe å gjøre, og når hesten f.eks. står inne i en boks på 2,5 * 3 meter, så er det ikke så mye mer enn forskjellige uvaner å velge mellom hvis hesten har tenkt å få tiden til å gå litt fortere... Hestene har behov for å bevege seg og være sammen med andre hester - husk at det er et flokk/streif-dyr! De fleste hester som står unødvendig mye inne over lengre tid utvikler før eller siden en eller flere uvane(-r)
Akkurat som hos oss mennesker kan også høye prestasjonskrav fremme uvaner/psykiske problemer!

For å forebygge, eller til en viss grad kurere uvaner som krybbebiting, bør du la hesten gå mye ute, sørge for at den får tilstrekkelig med mosjon/stimuli, og sørge for at kjedsomhets/stress-faktoren blir minst mulig når den står inne! (La den ha noe å spise på hele tida, ikke la den stå aleine, ikke ha på for høy musikk i stallen, fjern alle andre potensielle stressmomenter osv..)
Krybbebiter-reim virker på de fleste hester til en viss grad når den er festet riktig, men ikke på alle.

(Husk også at uvaner ofte smitter!)

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.