hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøpe en hest som er krybbebiter??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Kjøpe en hest som er krybbebiter??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/07/2004 :  11:53:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hei!!

Nå har jeg altså kommet over verdens skjønneste fjording!!!
Og; hun er til salgs!

Men det er ett problem: Hun er krybbebiter. Burde jeg kjøpe henne da? Hun er helt frisk utenom det, og har ingen uvaner ellers. Hva kan jeg eventuelt gjøre for å hindre henne i å være krybbebiter???

Tar imot alt med takk!!!!

www.hestene.no

larissa

» VIP

Skrevet - 17/07/2004 :  17:26:42  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei!
Hvis hesten er krybbebiter så må du huske å ikke betale for dyrt
for hesten... Krybbebiting er egentlig en veldig stygg uvane hesten
har... Det kan jo komme av at den har stått mye alen og kjeda seg
å når en hest har en uvane har den lett for å legge til seg flere...
Men det er jo opp til deg å avgjøre! ;-)
Men man kan også kjøpe en reim man har rundt hestens mule når den er inne....
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2004 :  19:18:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å kjøpe seg en hest med uvaner, kan være å kjøpe seg problemer, derfor bør nok prisen være lavere enn ellers. Luftslukere kan blant annet lettere få kolikk.
Men det er noen "løsninger": Det finnes jo krybbebiterreimer som man har rundt halsen til hesten, tror ikke jeg ville hatt en reim rundt mulen til hesten..
Man kan også skru ned krybba til hesten og gi kraftfor i bøtte eller legge det oppå høyet. Man kan også tette igjen "hull" og kanter i boksen slik at hesten ikke har noe å bite på.
Lufsluking kommer som nevnt ofte av kjedsomhet og lite stimulanse, derfor bør hesten får stå så mye som mulig ute og den bør ha variert og "spennede" trening!
Har hørt at man også kan få hesten opperert, men det koster visst endel.

Hege Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 18/07/2004 :  13:02:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tusen takk for rådene deres. Eieren skal selge hesten til nedsatt pris. Han sa at han kom til å selge for omlag halvparten av det hesten er verdt p.g.a. krybbebitingen. Jeg har tenkt å la hesten gå i løsdrift og sammen med andre hester. Hm... Tror jammen jeg slår til og sikrer med drømmehesten jeg!

Takk for hjelpen!!!

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Czaronna

» VIP

Skrevet - 18/07/2004 :  23:07:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo:D
Ja, du burde absoultt kjøpe den hesten hvis du liker den så godt!!:D
For krybbebitingen kan du enten kjøpe luftslukerreim (helst sånn med reim som går foran og bak ørene, funker best på den hesten vi har på stallen som er luftsluker iallfall;)), eller så kan du kjøpe en krybbe som er laget av metall. Det kan hende hesten synes der er litt ekkelt å ta tennene rundt, så kanskje den slutter (gjorde iallfall ponnien til vennina mi).
Andre tips er å ha fôrball inni boksen til hesten så den har noe å gjøre på mens den er inne. Du kan også henge opp pinner med bark, mange hester liker det også;)
Hvis du ikke har mulighet til å få tak i metallkrybbe, kan du feste krybba helt ved bakken nesten, da er det vanskelig for den å sluke luft.

Hilsen meg:)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/07/2004 :  23:38:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes du skal kjøpe hesten jeg, hvis det er drømmehesten. men du må være litt obs på at det kan være vanskeligere å få stallplass for en krybbebiter, og vankselig å få solgt den igjen hvis du har behov for det. krybbebiterreim funker ikke alltid (og personlig så synes jeg det er dyreplageri som bare fjerner symptomene, og ikke årsaken), og etter det jeg har hørt så fungerer ikke operasjon alltid heller. men, så lenge du skal ha den på utegang så går det sikkert helt fint, da får den jo den friheten den gir uttrykk for å savne

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 19/08/2004 :  21:11:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
synes du skal kjøpe hesten jeg, hvis det er drømmehesten. men du må være litt obs på at det kan være vanskeligere å få stallplass for en krybbebiter, og vankselig å få solgt den igjen hvis du har behov for det. krybbebiterreim funker ikke alltid (og personlig så synes jeg det er dyreplageri som bare fjerner symptomene, og ikke årsaken), og etter det jeg har hørt så fungerer ikke operasjon alltid heller. men, så lenge du skal ha den på utegang så går det sikkert helt fint, da får den jo den friheten den gir uttrykk for å savne

mvh tone kristin og lolita

Opprinnelig postet av kristy

operasjon funker uanZ for di fjerner en muskel i halsen som vanlige hester ikkke bruker, min ponni krybbebiter,å jeg tok sånnen ekkel krem over alt, for reima virket ikke...da lerte hun kun og gjøre det ut i lufta...for når di gjør det lenge så kan di utvikle seg... hun har hatt kolikk 5 ganger på ett halvt år..
Gå til toppen av siden

Lisa og Mr.Rufus Hjort

» VIP

Skrevet - 28/08/2004 :  21:47:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjøp i vei!!!!! hesten har magesår,men dette er lett å behandle....ta akepungturbehandlin på den og begynn på homopatmedisiner, viss du vill den skal slutte....den er krybbebiter fordi at når den tar tak i krybba og biter så får den i seg luft i magen, men det gjør den for å dempe smerter!!!dette er helt sant...har vært borti det masse.. krybbebitig og luftsluking er magesår!!!!!!! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.06 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.