hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Løper u, kaster av og sparker etter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Løper u, kaster av og sparker etter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

beno

Skrevet - 26/08/2004 :  08:40:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi kjøpte i vinter en godt skolert ponny - kat. 1 til vår datter på 11 år. Hun har ridd i 5 år og er interessert i både dressur og sprang - har også startet på mindre stevner. Ponnyen vi kjøpte har de siste 4 årene blitt brukt mest til dressur, men har stor kapasitet i sprang og har tidligere startet LA. På treningene i sprang (nesten hver gang) løper han plutselig ut, vil gjerne kaste av og deretter gjør han et par bakspark som kan se ut som om han sparker etter rytteren eller om det er i glede av å ha kastet henne av (?). Etter dette gjør han seg noen runder i full fart for så å bli stående helt rolig og er lett å fange inn. Inne i ridehuset gjør han ikke dette. Ponnyen ris også av mor og en annen stor ungdom og da prøver han seg ikke på dette, så det virker som om han ikke har tilstrekkelig respekt for den unge rytteren. Hun er jo relativt lett så hun er letter å få ut av balanse også når han virkelig går inn for det. Siden han ikke gjør dett mot de andre rytterne synes jeg det er vanskelig å vite hvordan gripe de an. Når han fanges inn er det da for sent å "straffe" han - eller hvilken metode skal vi bruke ?
Siden dette skjer ofte blir jo rytteren også utrygg, treningen blir preget av dette og som foreldre ønsker vi ikke å risikere "liv og helse". Forøvrig er ponnyen slik vi ønsker han skal være derfor ønsker vi primært å finne løsninger istedet for å selge.
Har noen gode råd ville vi bli glade.
Mvh. Beno

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2004 :  09:46:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
For å kunne bedømme hvor dette problemet starter, burde en nesten sett ekvipasjen. I utgangspunktet er det enkelt å si at dette ikke er noen barneponni, men det vil jo avhenge av det barnet som rir.

Du forteller han aldri prøver denne adferden med annen rytter. Gjelder det også sprangtrening? Om dere altså rir sprang med ham og han aldri tar fram slik adferd da, så vil jeg tro han ikke ris så bra av din datter. Det kan handle om feil sits og balanse, tøyletak som gir ufrihet til hesten og hemmer den i spranget osv.
Dersom dere andre IKKE rir sprang med ham, så vil jeg si det kan være en av tre årsaker eller en kombinasjon. Først har man rideteknikken, dernest manglende respekt, og i tredje instans kan det hende ponnien ikke liker sprang og gir uttrykk for det på den måten som får sprangtreningen til å stanse øyeblikkelig og gir ham en pause.

For å finne løsningen må man altså finne årsaken til problemet...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2004 :  12:22:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Line her. Men ser ikke instruktøren hva som er problemet? Og er det ingen andre som setter seg på når han gjør slikt? Blir datteren din veldig nervøs av dette?
Jeg har hoppet med mye rart oppgjennom årene, men aldri opplevd noe slikt. Nå som jeg har blitt litt eldre, har jeg derimot mistet litt mot og blir lettere nervøs. Erfaringen har jeg, derfor har jeg med mine hester alltid jobbet med gjensidig respekt på alle områder. Jeg er også veldig lita og lett, og hesten merker godt hvis man i tilegg mangler erfaring osv.

Ikke straff hesten etter at den har gjort dette, da er det mye bedre hvis en voksen person setter seg på og hopper den litt. Det er jo kjempe synd hvis den fungerer fint ellers, så gjør som Line sier; finn årsaken til problemet. Prøv ut ulike metoder for å se om det blir en forbedring. Kanskje en erfaren person må hoppe den en periode? En annen ting er at hvis den synes dette er veldig gøy, og den blir hoppet med veldig sjelden eller at den har hatt fri/rolig tur dagen før, kan det utløse en ekstra kraft i den!

Hege Gå til toppen av siden

beno

Skrevet - 26/08/2004 :  14:02:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sett svarene så langt, og er enig i at det er viktig å finne årsaken til problemet, men det er det som er så veldig vanskelig. Han gjorde dette en periode tidligere også i våres, så da tok instruktøren "over" og det var kun hun som hoppet han i 1 1/2 mnd. Da gjør han ingenting.
Den hoppes normalt 2 g. pr. uke og jeg tror han synes det er kjempegøy, men bør han hoppes noe særlig mer i uka ? De andre dagene er varierte treninger på banen i dressur eller tur.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 26/08/2004 :  14:08:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uffda....

Jeg tror det er mye som du allerede har mistenkt selv; altså den har funnet ut at den kan utfordre/ikke respektere den yngste rytteren, og da blir det en "jeg tester hvor langt jeg kan tøye strikken" greie..

Dette er ikke en "uvanlig" adferd, dette er noe du ofte kan se både på rideskoler og andre steder, hvor hesten har fått overtaket og "morer" seg...Det er helt naturlig for en hest å strebe etter å stadig få høyere rang, og viljen sin, om ikke noen setter ned foten og sier; NEI.

At den sparker bakut, er ikke av glede, men den utfordrer! Det kan kjappest kureres vekk i longeringslina eller helst i en rundpaddock hvor hesten er løs, og uten rytter. Arbeidet med å få vekk dette bør gjøres av en som vet hva han/hun driver med, og kan time det riktig.

I korte trekk provoserer man frem bakutsparket, om det ikke kommer av seg selv...Man beordrer hesten til å feks. galoppere,(ikke beinfly, bare en overgang til galopp) om den da i starten viser det MINSTE tegn til å ikke ville, og begynner å slå med halen/sparke bakut osv., SMACK på med tauet eller en piskesnert, på bakparten/hasene. Sørg for at det er såpass tydelig at du får en respons. Det er det vi er ute etter.

Da vil den trolig fare frem noen steg litt raskere, så ikke gjør noe mer, du har fortalt nå "hvor skapet skal stå"...
Roe det hele ned, og be om en ny fatning, motsetter eller begynner hesten å "fjolle", gjenta snerten på bakparten/hasen akkuratt i det hesten letter på rompa.Her gjelder det å lese hesten nøye,å ta den litt "på senga."

Dette må som oftest gjentas 1-2 ganger, alt ettersom hvor tøff hesten har blitt.Som regel trenger man ikke korrigere dette senere under rytter, da det handler om å statuere et eksempel, og da spiller det liten rolle hvor du gjør det, bare du gjør det til rett tid, ...Det er hele cluet.

Man kan også få vekk bukking/bakutspark under rytter, ved å korrigere med sporer og ri hesten frem i det den vil sparke ut. Da blir den fokusert på at bukking betyr frem å jobbe, og da er ikke det så veldig "artig" lenger...

Alt dette krever en bestemt, men rettferdig korrigering, ellers kan det gjøre vondt verre og/eller forbli et problem.

OBS! Dere må ALDRI straffe hesten etter at den har gjort ugjerningen, det vil den ikke forstå.Man må ta det i DET øyeblikket den har TENKT TIL Å GJØRE DET.Her må man bruke litt sykologi, og komme hesten i forkjøpet.

Har vært igjenom dette selv flere ganger, særlig på rideskolen med hester/ponnier som enkelte elever fixet bra, og andre ikke fikk til i det hele tatt! Viker du 1mm, er det gjort, da har den prøvd seg å fått "positiv" tilbakemelding...

Det var desverre ofte jeg "plukka opp" unger fra ridebanen, og ponnien sto stille i et hjørnet og så ut som uskyldigheten selv..Satt jeg meg opp, var det ikke noe "hyss" i det hele tatt..Rideskoleponnier og andre eldre skolerte, vet hvordan de kan komme unna, det er bare å gi dem en sjans...

Slik kan unghester også oppføre seg når de finner ut at "de late herlige dager" er over.De kan gjøre som ponnien deres, eller late som de plutselig er redd for noe ved banegjerde, kaste seg til siden, rytter detter av, og den får pause fra alt maset...Og har den hatt succe med det en gang, prøver den seg som oftest igjen, helt til noen setter ned foten...

Ponnien deres er voksen, men den vet nok godt å "utnytte" sitasjonen når den byr seg. (Dette har den garantert hatt succe med før) Hester er født late, så får de overtaket, sier de NEI..

At hesten flyr ut i forkant, er også et problem for seg.Her må evt. en dreven rytter sette seg på å ta i tu med problemet, i det den tar ut.Om den ikke vil gjøre noe hyss med voksen eller erfaren rytter, kan man prøve å lure den til å tro at rytter ikke har full kontroll..la den få litt "spillerom" å se hva som skjer.Trolig vil en reaksjon komme etterhvert når den forstår at rytteren ikke er "helt med".

Å ta et reelt tak i innvendig tøyle, samtidig som man driver hesten frem i en liiiten volte, er ofte meget effektivt, fordi det blir SLITSOMT for hesten, og da er det ikke noe "gøy" lenger.Så fort hesten viser velvilje og vil senke farten og hodet, la den stoppe og ta en pause.

Dette er belønningen, men det må man ikke gjøre før man er 110% sikker på at hesten har gitt seg.
Som jeg nevnte tidligere, kan også dette løses i rundpaddock, ved at hesten finner ut at det faktisk er SLITSOMT å løpe ut...(Man driver hesten frem til det blir "jobbing" for den) Man utnytter egentlig det hesten har startet selv, men som nevnt er jaging og beinflying runde etter runde, ingen løsning! Her er det en hårfin grense, og den må man nøye vurdere.

Problemet her er også at rytteren kun er 11 år, man kan ikke forvente at dette skal fixe seg på no time! Men om en voksen får korrigert problemet, er det meste løst..til neste gang...he,he.

Lykke til, dette ordner seg nok!

Redigert av - xxxx den 26/08/2004 15:30:07 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.