hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Følsom for sjenkel....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Følsom for sjenkel....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Czaronna

» VIP

Innlegg: 30

Skrevet - 13/07/2004 :  20:04:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Enda et nytt spm. på meg!! Hehe...
Lurer på hvordan jeg får hesten følsom på sjenkel (UTEN SPORER!) igjen??? Hun var det før, men så begynte jeg å ri litt med sporer uten å bruke dem noe særlig, men så ble hun litt mindre følsom. Hun er fortsatt følsom for sjenkel, men når jeg ikke rir med sporer blir det litt "tungt" å ri henne fram;)
Vil kunne ri henne fram og ha henne helt lydig for sjenkel uten sporer igjen.
NOEN TIPS?????

Klemz fra meg...;);););)

epetra

» VIP

Norway
Innlegg: 272

Skrevet - 13/07/2004 :  21:09:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
hva med pisk? hesten min er gått fra sjenkeldød til, ja, meget følsom. rei henne med sporer i dag etter lang tid uten, var nesten litt skumelt av og til, de blir altså lagt på hylla =OD
en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

Czaronna

» VIP

Innlegg: 30

Skrevet - 13/07/2004 :  22:21:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, har jo tenkt på det og, men lixom...hvordan skal man ri med den? man kan jo ikke sitte å pirke borti med den heller hele tiden...føler det lixom er beina man skal bruke, pisk bare av og til når det trengs..men hvis ingen andre har noen andre råd, så må man vel bruke d man får;)
Hvordan har du brukt pisken når hesten er sjenkeldød og når du ikkehar brukt sporer???
Pirker du hele tiden el hva???
Uansett, takk for at du iallfall svarer:D

Klmzzz fra meg:D
Gå til toppen av siden

Oslojente

Innlegg: 350

Skrevet - 14/07/2004 :  09:23:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først et spørsmål:Hvorfor er dere så imot sporer?Man bruker jo ikke helene men leggen når man rir,sporer er noe man legger til som en forsterkning når hesten ikke hører,korrigere eller tydliggjøre signal når man rir hest som er innridd på små signaler.
jeg personlig tror at hvorfor mange hester blir sjenkeldøve er at ryttere sitter og maser med hele tiden når de rir,da betyr det liksom ikke noe mer og ikke er konsekvente.Hesten skal gi et svar på en liten beskjed,selv om man ikke får riktig svar alltid.Hvis hesten ikke svarer,legg til et lett trykk med sporen,hvis den fremdeles ikke hører gi den et lite rapp med pisken samtidig med sjenkler og fortell et det betydde faktisk noe.men straff aldri enhest som svarer deg,selv om den gjør noe annet enn du ber om.Tren masse overganger.Og husk gi den ros når den svarer.
En annen ting som hjelper er å jobbe de skikkelig i longe eller to liner,og lære de å gå på stemmen,du kan da bruke det som en forsterker når du rir hvis den ikke hører.
Men det viktigste av alt,vær alltid konsekvent,så hesten under en trening ikk slipper unna med mer og mer og rytteren må mase mer og mer med sjenkel,dette er en ond sirkel,og til slutt blir man helt utslitt av å ri en hest 20 min på bane.Og hesten ser deg kun som et irreterende vesen med urolige ben.
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway
Innlegg: 272

Skrevet - 14/07/2004 :  16:52:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
liker bare ikke å ri med sporer, en om jeg skal låne bort hesten min? vil helst ikke låne bort sporer til noen på hesten min!

men, først hadde Kristy Laura på for, men hun ble lei Laura Laura ble mye bedre da, ikke komplett sjenkeldød....
da jeg fikk henne var hu grei sånn til vanlig da andre rei foran meg, men alene og sånnt ble det tyngre.
jeg presser først litt med sjenklene og smatter, ingen virkning? hardere, gjentar(men ikke stressa. men sånn, sjenkel, vente noen sekunder) gjør det ikke lenge, 2-3-4 ganger, rapp med pisk. smeller ikke til(om hun ikke rygger og kødder på, men det er en annen sak) men et "fint" lite rapp som forteller "jeg er sjefen, du skal høre på meg"
nå kan jeg ri tur alene/foran uten og måtte "pushe" på
hele tiden. men nå får hesten min rikelig med mat, så hun er vel etter det også da =OP

er nok andre måter også, men denne er den som har funket for meg....

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

Czaronna

» VIP

Innlegg: 30

Skrevet - 15/07/2004 :  00:21:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for forslag og tips:D
Jo jeg liker ikke å ri med sporer (selv om jeg pleier å ri med både sporer og pisk) p.g.a at jeg syns at alle burde klare å ri hesten naturlig, uten sporer.

Klmz fra meg:)
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia
Innlegg: 362

Skrevet - 15/07/2004 :  06:43:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
JEG VET MIRAKEL KUREN!


Jeg har en SUPER oppskrift paa hvordan faa hesten til aa lystre skjenklene bedre. Har slitt med skjenkel doov hest lenge, men naa i loopet av en uke med denne metoden gaar han SUPERT fram. FLYTER av gaarde som en GP hest, uten kraftig skjenkelbruk!

Foor jeg begynner maa jeg bare minne om at hester ikke svarer til skjenkler av forskjellige grunner. Hesten maa selvfoolgelig vaere frisk, fri av smerter, og med utstyr som passer foor man kan be dem gaa frem. Rytteren boor ogsaa ha veldig god kontrol over skjenkeler, armer, fingre, og sete, for at denne metoden skal virke.



METODE:
1. Be hesten gaa frem med veldig lite press med under skjenkel(IKKE haelen, legg muskelen). Bruke veldig lite press, for dette er det presset hesten skal svare til naar du ber den gaa frem i skritt. Til galopp vil du trenge sterkere press, saa det er veldig viktig at du bare klemmer forsiktig med skjenkelen. Pass selvfoolgelig paa at du holder hendene i ro, og slipper hesten frem.

2. En skjenkeldoov eller treig hest vil enten ikke reagere i det hele tatt, eller saaaaakte sneile seg fram.
a) Om du ikke faar en reaksjon, gir du hesten ETT hardt kakk i siden. Du SKAL faa en kraftig reaksjon fra hesten med dette. Den maa skjoonne: "hun vil vist noe..." Med engang du faar oppmerksomheten, klemmer du veldig forsiktig med skjenkelen igjen. Slip MED ENGANG du faar en reaksjon.
b) Om hesten sneiler seg frem, klemmer du en gang til forsiktig. Om han ikke gaar fortere, gir du han ETT hardt kakk i siden, saa du faar oppmerksomheten, foor saa aa klemme forsiktig igjen.

3. Etterhvert vil hesten lystre, og gaa godt fram. Da er det utrolig viktig at du slipper opp skjenkelen din. IKKE fortsett aa bruke skjenkler. Hesten skal fortsette i ett gjevnt tempo uten at rytteren konstant maa pirke i den for at den skal fortsette. Om den senker farten, klemmer du forsiktig en gang, og om den ikke lystrer, faar den ett kakk.


Ri MASSE overganger slik. Pass paa at du beloonner hesten naar den gaar fint. Slip den frem med hendene, og sitt rolig. Ikke be om for mye av gangen. Husk aa gi den pauser som beloonning naar den gjoor noe bra. Og selvfoolgelig aa rose han:) Jeg liker ogsaa aa holde trenings ookten veldig kort. 30min er faktisk nok. Men aa skritte(aktivt) paa tur, eller gjoore noe gooy paa slutten av treningsookten er lurt. Det er veldig viktig aa slutte naar hesten gaar godt, og ikke bli overivrig.

Denne metoden virker paa hester som er skjenkeldoove fordi de er blitt saa vant til at rytteren maa stootte opp med skjenkler hele tiden. Disse hestene er litt forvirra, og vet ikke helt hva det er du vil naar du bruker enda mer skjenkler, fordi du bruker de ellers hele tiden. Kanskje hoores denne metoden brutal ut? ABSOLUTT ikke mer brutalt enn aa sitte aa pirke hesten i siden hele tiden. I begynnelsen sitter man aa pirker hesten i siden med skjenkler hele tiden. Saa begynner man aa pirke hesten med sporer hele tiden. Saa begynner man aa sparke hesten i siden hele tiden. Naar det ikke virker lenger, har du ett stort problem, og sannsynligvis en hest som har vondt i sidene. Hesten maa VILLE gaa frem, og om det den faar for aa gaa frem er harde spark, gidder den bare ikke.


SKjoonner? Denne metoden har jeg hatt SUPER fremgang med! vet det er mange som sliter med det samme, saa der har du loosningen. Haaper paa tilbakemeldinger om det er noen som proover dette!

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Czaronna

» VIP

Innlegg: 30

Skrevet - 15/07/2004 :  19:16:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk Cathy og Nicky!!!
Skal prøve den metoden om 2 uker når jeg begynner å ri igjen (hesten min er på beite:))!
Tusen takk, høres jo logisk ut, og det er akkurat sånn som deg jeg tenker; først rir du uten sporer, så med sporer, så med enda lengre sporer, så med ENDA lengre sporer, og til slutt, ja, da har du et STORT problem! Hesten har vondt i sidene og vil ikke fram...! Det er det jeg er redd for med min hest!
Igjen, tusen takk for tips! Skal gi tilbakemelding om et par uker etter å ha prøvd metoden;) Forressten har du msn?? Kan jo snakkes der...

Klemzzz fra meg:)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.