hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøpe hest???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kjøpe hest???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

alexax

Norway
Innlegg: 117

Skrevet - 04/07/2004 :  18:03:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Heisann, jeg vurderer å kjøpe en 17år gammel hest.
Hun har vært spranghest men hadde fri år i år.¨
Hun må sprøytes hvert år i leddene,men fungerer helt normalt uansett,oppfører seg som en unghest.
Hun selges som turhest.
Bør jeg kjøpe henne? Jeg er ute etter en hest jeg kan lære av og hun er en super læremester, jeg er bare skeptisk til å kjøpe en såpass gammel hest...hva synes dere??? Og hvis jeg kjøper henne hvordan bør jeg trene henne???

håper på svar


Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..

eligj

Innlegg: 1294

Skrevet - 04/07/2004 :  20:28:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Din skepsis mot å kjøpe en såpass gammel hest er absolutt berettiget. For å være helt ærlig, vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe denne hesten. Du spør om hvordan du bør trene henne. Vel, i og med at hesten selges som turhest, tåler den antagelig ikke annen trening enn lett turridning eller meget lett baneridning. Sprangridning kan du sannsynligvis bare glemme.

Siden hesten er såpass gammel, har hatt fri et år (antagelig pga dårlige bein) og allerede må sprøytes hvert år, er dette en hest som ikke er verdt mer enn slaktepris. Hadde den vært 17 år og aldri vært halt, hadde det vært litt annerledes. Men denne hesten har tydeligvis en halthetshistorie. Med litt flaks kan hesten kanskje gå en stund til, men det er stor fare for at den ganske raskt kan bli så dårlig i bena at du ikke kan ri den mer, i alle fall hvis du bruker den mer enn veldig, veldig lett.

Hadde jeg eid en slik hest, hadde jeg ønsket å gi den bort til noen som er villige til å gi den et godt hjem, og som kan godta at hesten plutselig en dag kan bli kronisk halt. Hvis du er villig til å bruke penger på oppstalling, skoing og veterinær på denne hesten, bør du heller spørre om eier er villig til å gi henne bort, evt. la deg ha den på helfor. Men husk: Hvis du får henne til eie, kommer du antagelig ikke til å få gitt den bort senere, så du må være forberedt på å ta avgjørelsen selv den dagen det er på tide å la den slippe.

For å være ærlig nok en gang: Jeg hadde heller spart opp litt penger og kjøpt en hest det er mer fremtid i, og som du kan bruke normalt uten å bekymre deg for at bena skal ryke. Beklager at jeg ikke er mer positiv, men jeg synes jeg må være helt ærlig. Det kan jo være at det er andre her som har andre meninger.

Redigert av - eligj den 04/07/2004 20:40:00 Gå til toppen av siden

alexax

Norway
Innlegg: 117

Skrevet - 04/07/2004 :  21:23:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
heisann,takk for svar:p
men d jeg mente med fri år, er at hun står på sommerbeite og ikke blir konkurrert med i år! Hun har ikke dårlige ben:)
mvh.

Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..
Gå til toppen av siden

eligj

Innlegg: 1294

Skrevet - 04/07/2004 :  21:50:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
heisann,takk for svar:p
men d jeg mente med fri år, er at hun står på sommerbeite og ikke blir konkurrert med i år! Hun har ikke dårlige ben:)
Opprinnelig postet av Kaldblods_rytter


Okay :)

Men husk at man sprøyter ikke hester med helt friske bein. Og man selger ikke helt friske hester som turhester..

Du kan jo evt. få en veterinær til å undersøke henne, så får du en skikkelig vurdering av henne. Men velg en veterinær selv, ikke bruk selgerens veterinær. Men jeg mener uansett at en hest på 17 år som må sprøytes for å kunne brukes, ikke er et godt utgangspunkt.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway
Innlegg: 885

Skrevet - 06/07/2004 :  02:34:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Enig med Eligj, det er en betydelig sjanse for at du kjøper katta i sekken. Når den "må" sprøytes i leddene hvert år så bør det ringe en varselklokke. Hvis du er inneforstått med at hesten kanskje må pensjoneres eller avlives om ikke så lenge, og du ikke betaler stort mer enn slaktepris, så kjøp gjerne hesten. Men du kan være heldig og få mye ut av den selv om den ikke høres ut som et røverkjøp akkurat!
Gå til toppen av siden

~*+Chasja+*~
» VIP

Innlegg: 29

Skrevet - 17/07/2004 :  18:58:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Om du bare vill ha en hobby/nybegynner hest som du kan læra nyttige ting av, er nokk dette en hest du kan kjøpe. (Du må vere forberett på at det ikke er så mange år igjen før den bare kan gå rolige turer) Men om du vil ha en hest du kan satse på, bør du nokk se etter en annen.

Klem fra Jeanette!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.