hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen råd om stressa hester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Noen råd om stressa hester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

kreset

» VIP

Norway
Innlegg: 49

Skrevet - 02/06/2004 :  19:11:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen råd om hvordan en skal ri en varmblodstraver som tar hodet opp for å springe avgårde på tur? Hvis jeg holder henne igjen steiler hun noen ganger. Jeg har prøvd og ridd med slakke tøyler og da var hun roligere, men kontrollen er ikke helt bra da. Jeg har martingal og strikk som jeg kan prøve. Senere har jeg også tenkt til å longsjere henne endel. Hun er kjempestressa på tur, hun fyker oppover bakkene og det er ikke så lett å roe henne ned. Hun går heldigvis saktere både på flata og i nedoverbakkene.

Noen som har erfaring med travhest og ridning?

Silje H

Norway
Innlegg: 237

Skrevet - 03/06/2004 :  09:12:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Har ikke personlig erfaring med ridning av stresset traver, men venninna mi kjøpte en x-traver for noen år siden som hun skulle ri på tur...

Hun kuttet ut alt kraftforet i en periode...lot han kun gå på høy. (Fikk brød og gulrøtter når resten av gjengen i stallen fikk kraftfor.) Han roet seg betydelig, og da begynte hun forsiktig å øke på med litt kraftfor igjen. Dette fungerte bra!

Men hvis du har mulighet til å bruke en ridebane eller noe, er det sikkert lurt å longere litt først, evt ri 20-30 min der, før du går ut på tur. Da har han fått brukt litt krefter ihvertfall!

Så er det et spørsmål om hvorfor han stresser på tur. Er ikke sikkert han er for sprek eller er redd eller dum. Kanskje han rett og slett alltid har blitt fortalt at han skal gå hurtig, og dermed tror at han skal frese avgårde fortest mulig... Hmmm, på en eller annen måte må du få han til å forstå at han faktisk skal GÅ sakte - at det er det du ønsker.

Jeg ville først prøvd å kutte ut kraftfor, og deretter "slite" ut noe av kreftene på banen først. Deretter kan du evt prøve med hjelpetøyler for bedre kontroll på tur? (Uansett er martingal et greit hjelpemiddel. Når hestene får hodet høyt nok opp mister vi all kontroll.)

Lykke til!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway
Innlegg: 49

Skrevet - 03/06/2004 :  16:42:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tipset! Hun går allerede på lite kraftfor. Det med ridebane er tingen, men det mangler jeg selvfølgelig... Skal trene henne på bane senere i sommer. Jeg prøvde å ri henne med strikk i går og da ble hun bedre med en gang!! Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Innlegg: 2031

Skrevet - 03/06/2004 :  18:42:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå kan grunnen til at hesten din stresser på tur være helt andre ting enn energi også. Det kan bety at hun faktisk tror det er sånn det skal være..
Har hun dårlig med ryggmuskler vil det vel også være tyngre å bære deg opp bakker enn på flatmark. Og da er det greit å forte seg å bli ferdig med bakken slik at man slipper unna litt lettere (dessverre ser nok ikke hesten din helt nytten av å få flere muskler..)

En ting jeg tenkte på var så enkelt som: har du tenkt på å snakke med henne!? Om hun er travtrent er hun nok godt trent for stemmen. Prøv enkle "ptroooo" kommandoer sammen med tøyler og sete for å stoppe henne, da tar hun kanskje stoppingen fortere, rose masse, og ri fram igjen...
Om hun etterhvert begynner å ta ting litt mer så kan du jo også ri sideførende øvelser, fordelsvendinger osv for å holde henne engasjert!!

En annen ting: om hesten din stresser på tur så syns jeg du skal holde deg til rolig tempo på tur til hun har sluttet å stresse, dette kan ta tid, men i det lange løp vil du vinne på det. Prøv å få henne til å forstå at det er lov å gå rolig på tur, man må ikke løpe osv.

Hvis hun faktisk har lite muskler i ryggen så kan du jo også prøve å leie henne på klatreturer, så får du trim, og hun slipper litt billigere unna. Longering er også fin trening for ryggen (forutsatt at du gjør det riktig) men da dette sliter på beina er det ikke å anbefale at du gjør det _altfor_ ofte.

En annen ting kan være å rote litt rundt her, Natalie S har blant annet mange gode svar om omskolering av travere (hun har selv en omskolert liten kaldblodshoppe!!!)
Tror en del av disse innleggene ligger under trav og under generell ridning og trening!!

Guro
Gå til toppen av siden

tanya_86

Innlegg: 1

Skrevet - 04/06/2004 :  12:09:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Ikke kutt ned på foret! Hesten vil fort bli tynn!
La hesten få gå ute så mye som overhode mulig! Hvor mye står han ute nå?
Ikke bruk tvangsmiddler da har du tapt kampen. Du må jobbe med hesten fra bakken og få gjensidig tillit og respekt. Det er det alt handler om!
Hvis du ikke tør å trene hesten din uten tvangsmiddel, bør du kansje tenke deg litt om, kansje dette ikke er rette hesten for deg.. Eller kansje du kunne fått hjelp av mer erfarne folk som vet hvordan man skal trene slike hester..

Håper dette var til hjelp. Jeg beklager hvis jeg virket litt kvass.. Prøver bare å hjelpe :)

Håper jo selvfølgelig at du og hesten din finner ut av hverandre :o)
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway
Innlegg: 237

Skrevet - 04/06/2004 :  12:27:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Til dels er jeg enig med Genja her!

Det hun kaller "tvangsmidler" (da regner jeg med at hun mener bruk av strikk og hjelpetøyler og den slags) synes jeg også at du bør unngå. En martingal er et veldig greit hjelpemiddel, da det ikke skader hesten overhodet, så lenge den går riktig! Men kaster den hodet opp i været, vil den hjelpe deg å ha kontroll, mens med en gang hesten har hodet i normal stilling, vil den ikke merke noe til martingalen i det hele tatt! En strikk eller hjelpetøyler kan ofte gjøre ting verre, så sant de ikke blir brukt 100% riktig!!

Når det gjelder foret er jeg til dels uenig. Så lenge hesten har fri tilgang på grovfor, vil den ikke rase ned i vekt så fort. Det er selvfølgelig ikke ønskelig å fortsette i lengden med å trene en hest uten å gi den kraftfor, men det kan være en grei hjelp til å begynne med! Men den må jo selvfølgelig få brød, gulrøtter, epler o.l slik at den ikke føler seg "utelatt"! Så fort hesten roer seg noe på dette, kan den begynne å få litt kraftfor igjen (lavt energinivå!) Det finnes også musli-typer som skal virke beroligende på hesten!

Men igjen, jobb så mye som mulig med hesten, la den stå mest mulig ute, og forhåpentligvis vil dette bedre seg!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Sinnerud gård

Innlegg: 8

Skrevet - 04/06/2004 :  16:03:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)
Har x-traver på helfôr, en gammel damen(19år) men stressa til 1000..hehe.. IKKE kutt ut kraftfôr.. Hvis d r varmblods du har, så r de tynne nok fra før av liksom..;) Jeg har funnet ut at de ALLDRI blir slitene uansett hvor mye man rir dem oxo.. hehe.. Det funker å bruke stemmen og halvparader og masse sete. Lat som om du rir dressur, det funker:)(ståene martingal funker, pass på at den ikke blir for stram så hesten ikke får strekt på seg)

Lykke til!

Klem fra Cam & Punky (Cam & Punky <3 <--Vip)
Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway
Innlegg: 49

Skrevet - 04/06/2004 :  18:17:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle tips! Hun står ute hele døgnet, så det er nok veldig sunt for henne. Det blir mye gress og litt brød og kraftfor. Helt enig at jeg ikke skal bruke mye "tvangsmidler", derfor rei jeg med strikken veldig slakt og tok den helt av etter da jeg kom halvveis på rideturen. Det at hun skal forte seg opp bakkene stemmer nok, for hun går saktere både på flata og i nedoverbakke! Jeg merker at hun er mye flinkere nå etter at jeg har blitt trygg på henne; rir med slakke tøyler og tungt sete, da går hun også saktere!! Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Innlegg: 827

Skrevet - 09/06/2004 :  01:31:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Først, ikke prøv å roe ned hesten ved å gi den mindre mat!! Det er rett og slett dårlig gjort ovenfor hesten, og du kan få problemer når du seter opp rasjonen igjen.

Veldig mange travere VET ikke at de kan ta det rolig. De blir trent mye, og ofte foregår det i litt høyt tempo, mye traving osv. Mange har heller ikke helt lært seg hva et tøyletak betyr, de skjønner faktisk ikke hav du ber om når du tar i tøylene. Det kan være en gruynn til at hun hiver opp hodet, hun er vandt til at folk drar i henne, men skjønner ikke hvorfor og prøver å unngå å få vondt. Akkuratt i bakker, mange slipper hestene sine i bakkene også, så hesten tror at den skal gi på der. Har hatt noen slik hester selv...

Så først så ville jeg blitt sikker på at hun fostår hva du ber om. Jobb med henne på bakken først, få henne til å rygge ved å ta lett i tøylene. Gi etter med en gang hun legger vekta bakover, etterhvert ber du om ett skritt, to skritt osv. til hun rygger ved det minste tøyle tak. Gjør samme mens du sitter oppå. Der etter gjør du dette fra skritt, alltid minimal tøyletak, og gi etter med en gang hun gjør det du ber om. I begynnelsen kan det også værre lurt å rygge noen skritt etter at hun har gått fra skritt til holdt, for å understreke poenget. Samme fra trav også. Du bør ha et inngjerdet området til dette.

Om du nå VET at hun skjønner tøyletak så ville jeg lagt inn oppgaver på turen. Mange hester stresser seg opp når de skal gå rett fremover, og da kan den hjelpe å gi de noe å tenke på. Ved å legge inn volter, serpentiner, havparader, overganger o.l. Så må hesten konsentrere seg litt, og deb slutter å tenke 'rett frem'. Så ri litt mellom trær det du har mulighet til det, ri rundt en stein e.. Bruk terrenget og gi ehsten noe å jobbe med!

En annen ting jeg har brukt på et par stressa kaldblodser som ikke kunne skrtte skikkelig, var at HVER gang de gikk opp i trav uten at jeg hadde bedt om det, så rygget jeg dem noen skritt. Dette funket utrolig bra på de jeg hadde, og de roet seg kraftig ned! Kunne gå på helt løse tøyler. Men på noen ehster kan dette bare gjøre det verre, hesten akn bli provosert av å bli 'holdt tilbake' og den kan begynne å steile. Slik som din gjør når du holder den igjen, så jeg tor ikke at dette er rette metoden på din hest. Men det kan være verdt et forsøk. Bare pass på at du har hesten på bittet, for om hesten går med hodet opp så vil det faktisk være ubehagelig og vondt for den å rygge. Ryggtappene gnisser mot hverandre og gir smerter.

En annen metode. Lær hesten one rein stop. Jeg har skrevet mer om det her: http://home.no/eoh/one.html

Du kan få endel info om stressa hester på Johansens sider, her: http://www.equs.no/forum/viewtopic.php?t=24

Håper du får litt hjelp her da. Lykke til!

Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Innlegg: 184

Skrevet - 09/06/2004 :  16:23:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Må si meg TOTALT uenig i at du skal kutte ned/ut kraftfôr!!
En normalt voksen varmblodstraver som blir ridd jevnt trenger nok mat!
Jeg tror ikke en hest kan bli roligere av natur ved å bli tatt fra energibehovet sitt!
Litt dårlig sammenligning, men bare for å sette det på spissen;
Om jeg hadde hatt ett fryktelig hyperaktivt barn ville det ikke falt meg inn å kutte ned på matrasjonene.. u see?
Finn heller ut om du kan forandre på fôrplanen, og finne fram til fôrslag som er bedre egnet..

Jeg har selv en x-varmblodstraver, og vet godt hvilke 'ulemper' en slik hest kan ha.
Synes Irriducibili gir noen gode råd, jeg har hatt bra resultater med å få flicka til å tenke litt "bakover" når jeg skal ha henne roligere!

Mange travere er vant til å få gå å takte temlig fort forann vogna, og det vet jeg at ikke er et behagelig skrittetempo når du sitter oppå!
Nå vet jo ikke jeg om denne hesten er travtrent eller om hun har gått som ridehest lenge..
Du må tenke på at det ikke bare er trening som gjør varmblodstraveren slik den er, det har også med avl å gjøre. Det går ikke ann å putte ridehest og travhest i samme bås.

Hvis hun er travtrent og kanskje ganske ny i 'rideverdenen' (Eller aldri har blitt riktig omskolert)
kan det være et tips å trene på det som ligger nærmere det hun er vant til til å begynne med ihvertfall,
F.eks tømmekjøring. (er så fan av det:)

Et annet tips; kontakt nærmeste FDAT. (Foreningen for den allsidige travhest)
www.FDAT.no

uff, dette ble kanskje litt rotete..

mvh Stine


Gå til toppen av siden

Surfinbird

» VIP

Innlegg: 55

Skrevet - 09/06/2004 :  19:32:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min, var/er/nesten/ en x-traver. Hun har aldri gått i løp, men jeg vet at hun har blitt trent en del med. hun har egentlig ingen "traver-nykker" men hun kan bli ganske hissig og dra hodet opp å løpe.. har ikke gjort det med meg, bare nesten.. en gang på tur.. Jeg har ridd en del med strikk, noe som er en stooor hjelp!! Må bare si det.. ta masse masse masse halvparader, vendinger osv.. aldri la henne "løpe" seg i gang i gallopp... håper dette var en liiten hjelp vaffal! Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway
Innlegg: 49

Skrevet - 10/06/2004 :  23:23:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange hester blir skikkelig oppgira når de blir ridd ut på åpne marker. Hesten jeg har på for roet seg ned når jeg kom ut på marka og rei i åttetall og slikt! Så det kommer jeg til å fortsette med. På skogsveien ville hun ikke stå i ro når jeg stoppet henne, men på marka stod hun helt stille!
Takk for nye tips. Jeg har ikke kuttet ned formengden, men gir henne ikke så veldig mye kraftfor heller. Hun står tross alt ute og spiser grønt gress hele døgnet.

Litt vittig, for hun er super rolig å leie på, men stresser med en gang noen setter seg på. Da kommer konkurranseinstinktet fram sikkert. Hun virker ikke redd for noen ting rundt henne (som biler, dyr, bekker og stokker som ligger i veien). Hun stresser kun av seg selv.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway
Innlegg: 508

Skrevet - 11/06/2004 :  08:32:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hva vil du, ri eller være passasjer?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway
Innlegg: 49

Skrevet - 13/06/2004 :  17:19:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil ri! .... Gå til toppen av siden

Destrier

Norway
Innlegg: 508

Skrevet - 15/06/2004 :  12:13:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Ok, da må du begynne med å ri henne inn. Travere er normalt ikke innridd, de er bare blitt ridd på, om du skjønner forskjellen. Alle hester må ris inn ordentlig for at de skal bli fine ridehester.

Innridningen begynner med longering, og tilvenning til utstyr, inkludert akseptering av bitt. Når det er 'på plass', går man videre til sjenkelhjelpere, og så tilvenning av ryttervekt slik at hesten finner sin 'nye' balanse, og kan bevege seg uten at den ekstra vekten (av rytteren) faller ned på framparten. Dette vil si at hesten må flytte noe av ryttervekten bakover gjennom overlinjen.

Alt dette må du gjennom, og til slutt har du en flott ridehest som hverken stresser eller løper. Underveis har du garantert lært en hel masse.

I og med at du stiller det spørsmålet du gjør, har du allerede svart at du ikke selv kan så mye at du er i stand til å gå hele veien alene uten hjelp. Derfor bør du finne en instruktør som kan hjelpe deg. Lykke til!


Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway
Innlegg: 49

Skrevet - 15/06/2004 :  18:37:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun er innridd til en vis grad altså! Hun kan sjenkelvirkning og har begynt å lære galoppen. Hun kan også å stoppe og å rygge ved å bruke tøyler og sjenkel. Dessuten spurte jeg et spørsmål for å høre andre synspunkt eller metoder... Jeg har bare hatt henne i to uker, og sist jeg rei var hun snill som en engel! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.