hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "leiie trening"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 "leiie trening"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MartineNN

» VIP

Skrevet - 30/06/2004 :  22:53:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på, hvordan jeg skal begynne på bakken!?Hva skal jeg gjøre når hesten ikke stopper når jeg vil, hvordan skal jeg få henne til å gå bak meg, holde seg et stykke unna meg. Hva skal jeg gjøre om hun blir sur hvis jeg legger pree på henne, og hun ikke vil flytte seg!?

Håper på svar...!!

Hilsen Frøya åg martine

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2004 :  23:57:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg synes du skal starte respekt-treningen før du går ut på leieturen... Flytt hesten over alt, egentlig. Rygg den et steg hit eller dit, be den flytt rumpa si unna på boks eller ved oppbundet tilstand og pussing. Gi den signaler om at du er sjef og krever et steg hit og et steg dit.
Allerede der starter hesten å utfordre deg ved å grine på nesa, flate ører eller neglisjere deg om jeg har rett...

Og hvis jeg har rett, bør du få hjelp til å trene deg selv slik at du greier å få fram et dominant kropps-språk... Fins det noen med kunnskap du kan spørre?

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2004 :  00:16:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Line (her også!), og vil komme med en liten "advarsel"- det kan bli farlig hvis man trener nhs uten å vite hva man egentlig gjør! Har sett flere eksempler på folk som ikke setter seg inn i prinsippene men bare snapper opp feks ryggning fra andre, og tror at "hvis jeg rygger hesten nå og da, blir hesten snill"!! Det de blant annet ikke får med seg er hvorfor de gjør det de gjør med hesten, timing og ros. Dette kan føre til misforsåelser mellom eier og hest, da eier feks ikke bruker kroppsspråk og timing rikitg.

Jeg selv gjorde noe lignende for noen år tilbake da jeg hadde mine første runder i rundpadock. Jeg var ikke fullstendig klar over mitt eget kroppsspråk, og hesten spraket etter meg. Heldigvis var den ene nhs treneren min der, og hun fikk ryddet opp i det. Lærte fort at jeg ikke skal "trikse" i rundpadock uten å vite hva jeg gjør...!

Jeg sier ikke at du er slik, men som Line sier, skaff hjelp (eventuelt også bøker og filmer), slik at du ikke risikerer at hesten tar deg! Jeg får det kankje til å høres farlig ut nå, men noen hester kan faktisk bli litt vel grinete når man plutselig begynner å stille krav osv! Det er iallefall viktig å være konsekvent og ikke bli redd selv om den legger på ørene. Å ha en hest med respekt gir deg fordeler på mange områder, så ikke gi opp!

Hege Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.