hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 2 tingen...!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 2 tingen...!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

miliam

Norway

Skrevet - 21/06/2004 :  14:15:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Heihei!!
Bare lurer...at hvordan kan man få en hest til å legge seg ned/sitte??!!
Har litt lyst til å prøve det

oxo en tingen til!!!!!!
en hest jeg stelte før kunne plutselig bråstoppe på tur og deretter NEKTE å gå fremover, uansett hva jeg gjorde så nektet han. Jeg presset med beina, ga han et "rapp" med pisken (ikke hardt assa! sånn at han merket det!!!) men når jeg gjorde det så hoppet han sideleng/steilte og bukka, han skulle IKKE gå fremover dit jeg skulle.
jeg er sikker på at hvis jeg hadde snudd ham så hadde han mer en gjerne gått hjemover igjen, men det ville IKKE jeg
jeg klarte å få ham inn i skogen etter 5-10min, men ble nødt til å gå av siden han begynte å steile.
var han redd og jeg var dum som presset ham eller bare tulla`n og prøvde å ta ledelsen??

Hvordan kan jeg se/merke dette så jeg ikke straffer hesten når han ikke har gjort noe galt??
sikker et dumt sp.mål, men

klmz

http://archi.milady.biz

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2004 :  14:59:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Hei!!

For å få en hest til å legge seg ned må den først stole på deg, og den bør vare litt leken. Og i god fysisk form! Når jeg lærte hesten min å legge seg ned brukte jeg benlonge(et tau du "binder" opp benet til hesten med, fest det rundt benet og ta enden rundt magen på hesten.) Så tok jeg tauet fra grimen over manken så hesten bøyde seg vekk fra meg (du står på den siden du har bundet opp benet) så er det bare å stå der og lirke og lure litt, etter en stund vil den kanskje forstå og den vil legge seg. Det tar litt tid for hesten å forstå hva den skal, så vær tolmodig. Bruk gjerne godbit for å "lokke" den ned. Få noen til å hjelpe deg! Men dette må du ikke finne på å gjøre hvis du ikke er sikker på at den tåler det og ikke før du har fått tillit og respekt hos hesten.
For å få hesten til å sitte må den bare reise seg sakte fra liggende stilling.

Høres ut som at hesten tester deg. Sånn gjorde min hest også de første turene jeg red han. Det går over hvis du bare får den til å gå. Gjerne gi et lite rapp med pisken... eller fler... for å få den til å gå. VÆR BESTEMT!

Lykke til!!!!

Ikke tenk, bare ri! Og nyt det! Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 21/06/2004 :  18:07:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
TusenTakk for svar
http://archi.milady.biz Gå til toppen av siden

miliam

Norway

Skrevet - 21/06/2004 :  18:10:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
glemte noe!!! atte jeg skal vel ikke binde fast beinet i magen?? eller skal jeg det?? hehe, hørtes bare litt snodig ut!! Klm

lekkerParaply

Skrevet - 21/06/2004 :  18:43:56  Vis profil  Svar med kopi av melding

At, jeg har ikke noe erfaring med å legg ned hester,
men har sett på når det blir gjort.
Du står på venstre side av hesten, bøyer ned hodet på hesten,
litt i mellom hovene..Så løfter du opp venstre fot samtidig..
Ikke noe tau eller noe!
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 21/06/2004 :  19:14:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Å legge ned hesten:

Strigle den svært nøye og etter alle kunstens regler. Hold gjerne på en time. Flett helst også man og hale. Slipp den ut i en gjørmete padock.........

Har du på forhånd trent med klikker, klikk når den legger seg og belønn.
Gå til toppen av siden

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2004 :  20:04:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Hei!

He he... nei... ikke bind benet fast til magen. Men hvis du har et longeringstau med en hempe (eller hva man nå kaller det) i enden. lag en løkke som kan justeres med hjelp av hempa på enden... litt vanskelig å forklare. Åsså tar du resten av tauet over manken og under magen, så holder du bare i enden. Du finner ut av det!

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2004 :  20:23:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å legge ned hesten:

Strigle den svært nøye og etter alle kunstens regler. Hold gjerne på en time. Flett helst også man og hale. Slipp den ut i en gjørmete padock.........

ja, det er merkelig hvor effektivt det der er gjerne sleng i en vask først, og bruk masse av den dyre shampoen du har spart spesielt til en dag hvor hesten skal være spesielt fin. vask man og hale i tillegg.

mvh kristy og sølepånni lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lillern

» VIP

Skrevet - 23/06/2004 :  13:46:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallå Nusse!
Jeg vil bare si at jeg ville ikke brukt tau til å binde med, hadde hesten min vært helt TOTALT rolig, så ja kanskje! =P Men hesten min kan fortsatt sitte og ligg på komando.. =D Morro det..
Jeg brukte ikke tau på han.. Først lærte vi han og bukke HELT ned! Kneet ned i bakken.. Hodet mellom beina! =P Etter det så lærte vi han og legge begge beina ned i bakken,, så kom baken når han var klar.. Og der LÅ han! *klapp klapp* ~~Masse godbiter~~ Men han lå ikke lenge den første gangen da! Etter endel ligge trening så begynte vi og stoppe han på vei opp fra ligg,, da ble det sitt.. =D Nå er han 4 år og han bukke, sitter og ligge =) Pluss masse annet.. Det er lettere med hingster innbiller jeg meg.. De er så lekene! =P
jaja,,, jeg måtte bare komme med min mening =P
hehe.. Hilsen Lillern og Comet! =D
Gå til toppen av siden

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2004 :  17:32:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Hei Lillern!

Det er nok den beste måten å gjøre det på ja! Men har du en hest som tåler det meste, som den bør gjøre for at du skal få den til å legge seg, så er det egentlig det samme hvordan du gjør det!
Men når man begynner med tau, så lærer jo hesten seg hva det går ut på. Jeg begynnte med tau, nå trenger jeg ikke en gang grime for å få han til å legge seg.
Men man får velge selv!

Og ja... unge hingster har lett for å lære sånne ting... de er jo de mest lekne!

miliam

Norway

Skrevet - 23/06/2004 :  19:53:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemiliam  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemiliam  Svar med kopi av melding
Hihi, har ingenhingst jeg, men kan jo kjøpe en da....!! neida :P hehe, bare tuller tusen takk for alle svar folx
koz

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2004 :  20:00:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!

Hadde akkurat samme problemet med hesten min. På tur kunne han plutselig stoppe og nekte å rikke seg. Men det dummeste du gjør er å snu og vende hjemover..da vet hesten at den har vunnet "kampen.."
Så det jeg gjorde (for uansett hvor mye sjenkler jeg brukte nektet han å gå fram..) så jeg tok tøylene i en hånd og klasket han på halsen med dem på hver side helt til han tok et skritt, da roste jeg masse og gjorde det om igjen helt til han gikk framover igjen. En annen ting som også hjalp (han lytter veldig til stemmen) var å skrike FRAM!!! flere ganger.
Nå har jeg vunnet et par ganger og nå har han begynt å lystre!
Grunnen til at hester gjør det er: at de enten vil teste deg eller at de er usikre/ merker at det er noe/noen et stykke videre. Hesten min er litt redd hunder en gang,så på tur en gang stoppet han fra et hus noen meter unna,og jeg klasket til og kjempet og tilslutt gikk han fra med nølende steg..og når vi kom forbi gjerdet var det to rottweilere som stormet mot porten..og det hadde han merket en stund før..

Lykke til!!!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2004 :  20:42:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
unnskyld meg, men
Kopi av melding:
En annen ting som også hjalp (han lytter veldig til stemmen) var å skrike FRAM!!! flere ganger.

du vet at hester hører meget godt ja? hester skriker også meget sjeldent, kose lydene er heller lave... så jeg tviler på at det var skrikingen din som hjalp, heller det at du ikke gav deg.

Lolita er litt sånn noen ganger, hun nekter plent å gå. vanligvis så er det fordi hun er redd, men noen ganger er hun bare sta. det siste er som oftest når vi går en annen vei enn de andre hesten vi rir sammen med. i sistnevnte tilfelle så er det nok med et rapp med pisken, så går hun frem igjen. er hun derimot redd, så hjelper dette veldig lite, det jeg må gjøre da er å prøve å overtale henne. da sitter jeg en stund og småprater med henne, forteller henne alt mulig. hvis det ikke hjelper så hopper jeg av leier henne. da pleier hun å bli roligere, og gå frem. har vel en sammenheng med at jeg er litt sjef, og når jeg går fresmt så viser jeg at det er trygt. eller så ser hun vel det som en gylden sjanse til å bli kvitt meg

jeg tror egentlig du må merke dette selv. du merker lett at en hest (særlig hvis du kjenner den) er redd, den spenner seg og forteller deg med hene kroppen at det er skummelt.

mvh kristy og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2004 :  13:59:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Kristy.

Var kanskje feil å skrive skrike, men jeg sier bestemt fram! Når han stopper,og han hører veldig på stemmen. Jeg har vært med på å ri han inn,så jeg tror jeg vet det best sjøl...og læreren min har fulgt ham siden han var 2 timer gammel,og det samme sier hun.
Jeg vet godt at hester ikke skriker så mye i flokk (utenom hingster som sloss og brunstige hopper).
Men på noen hester så hjelper det "å bruke stemmen" litt. Jeg sørger selvfølgelig alltid for å rose han mye når han går fram igjen. Jeg sitter ikke akkurat og skriker meg ihjel oppå han, men som sagt sier jeg bestemt fram noen ganger for så å rose.
Det hjelper på noen hester,men ikke alle. Vi er alle forskjellige..
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2004 :  17:18:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er forskjell på å skrike å på å prate bestemt....

mvh kristy og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2004 :  14:08:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja,unnskyld da kristy at jeg skreiv skrike først og ikke bestemt..skjønner godt forskjellen på det.. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.