hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Han viker for press... hva naa?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Han viker for press... hva naa?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/06/2004 :  03:29:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Naa har jeg trent en del NH med hesten min. Han stoler fullt paa meg. Har gjort plastik pose trening, og fluespray trening. Han foolger villig etter meg, og stopper naar jeg stopper. Har laert han ground tie, men har aldri forsookt det utenfor paddocken. Synes det er litt risikabelt. Han rygger om jeg ber han, og han viker for press. Naa tror jeg det er paa tide aa gaa videre, men jeg vet ikke hvordan.

Jeg leter etter en oovelse som gjoores fra bakken som kan faa han til aa gaa frem, og forstaa skjenklene bedre. Hvordan gjoor jeg det? Jeg har ingen assistent, saa det er venskelig. Noen tips?

Har ogsaa ett spoorsmaal. Noen ganger etter hesten har utfoort en oovelse, snur han seg, saa jeg er rett foran han. Han vil helst at jeg skal staa foran han. Hvorfor det egentlig? Hva betyr dette?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2004 :  10:19:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Nicky snur seg og gir deg begge øynene sine, og dermed full oppmerksomhet. Det er bra. Han spør også om det er greit nå, og om han har gjort det bra. Hvis du tillater det, vil han gjerne komme til deg.

Skjenkel trening fra bakken kan vanskelig utføres fra begge sider samtidig... ;-)
Derfor må du nesten jobbe 1 side av gangen. Plasser deg rett bak hestens skulder og legg to fingre der skjenkelen din vil ligge. Legg på et press som du tar vekk STRAKS hesten flytter seg vekk for presset (fra deg med baken). Tren fra begge sider. Hold hesten i leietau og grime når du trener dette, slik at du har kontroll på bevegelsene hans. Han skal jo ikke gå vekk fra deg, bare flytte seg for presset. Noen hester flytter seg etterhvert FØR fingrene dine rekker å komme i nærhesten av hesten en gang... Da kan detl ønne seg at du stiller deg slik at kroppen din blokker for utsikten, slik at hesten ikke reagerer før fingrene berører siden dens.

Tren dette fra begge sider. Senere setter du deg opp og trener det samme fra hesteryggen. To skjenkler for fram trener du etterpå. Legg tøylene godt fram (løse) slik at hesten forstår hvor "åpningen" er og går fram for press fra to skjenkler. Husk å rose ved den minste tanke om bevegelse i rett retning.

Denne treningen gir deg en hest som blir meget følsom for skjenklene, så husk å bruke så lite som mulig press, og kun så mye som nødvendig... :-)

Lykke til.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.