hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Hvordan?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*heidi*

Skrevet - 13/06/2004 :  22:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lyst til å trene hesten min til at den kan stole på meg osv.. men har noen et eller flere tips? eller skal jeg få en "proff" til å hjelpe meg? Er det non som reiser rundt å hjelper eller må jeg komme til dem?
Klem!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2004 :  00:31:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye man kan si her! Først må du iallefall begynne med grunnleggende lederskapsøvelser, der tillit og et sterkere bånd mellom rytter og hest så absolutt skapes! Lederskapøvelser på bakken, som at hesten skal gå bak deg, stoppe når du stopper, vike for press osv, gjør at hesten etterhvert ser på deg som sin leder, og dermed vil den stole på deg i alle situasjoner, også når du rir.

For å ta min hest som et eksempel, prøvde hun meg veldig ut da jeg kjøpte henne. Men heldigvis har jeg holdt litt på med nhs i noen år, og hadde blant annet trent med slike metoder på flere hester fra før, så det tok ikke lang tid før jeg fikk den respekt og det forhold jeg ville ha til henne. Hun prøver seg enda, men det er feks kjempe lett å få henne på henger nå (noe hun syntes var kjempe "skumelt" før!). Så det gjelder å være konsekvent og trene regelmessig med slike hester.

Det kan være lurt å kjøpe noen bøker eller filmer, og følge med om noen nhs trenere er i området der du bor! Lurt å søke hjelp hos noen som ser hesten og deg, slik at man kan se hvordan hesten er og hvilket kroppsspråk du bruker!
Ble ikke så mange konkrete tips, for da blir jeg sittende noen timer å skrive!

Lykke til:)

Hege Gå til toppen av siden

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2004 :  21:48:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Hei!

For å få hesten til å stole på deg så må du være lederen. Lederskap er ganske greit og enkelt forklart med tre ord: KONTROLL AV BEVEGELSE!

Så for å få hesten til å stole på deg så må du kontrollere dens bevegelser, Du har kasnskje opplevd at når du skal prøve nye ting med hesten din, så blir den litt usikker. Når du har gjort denne øvelsen noen ganger, blir den tryggere. Så kan du gå på neste ovelse, og neste og neste. Du trenger ikke å ha kontrollert ALLE bevegelsene til hesten, men den blir etter vert vant til å møte nye ting, og ta det med ro... Når du har kommet til det punktet at den stoler på deg når du gir den en ny oppgave, så sier det deg selv, da stoler den på deg! Og her er det bare fantasien som setter grenser!
Du må også ha tid! Tid sammen med hesten, tid til å kontrollere!

Finn noen som kan hjelpe deg med denne kontrollen... Eller... rettere sakt... hjelpe deg med fantasien!

Lykke til!!!!!

Ikke tenk, bare ri! Og nyt det! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.