hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Helt spinnvill på banen - hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Helt spinnvill på banen - hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/06/2004 :  22:45:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Luna har blitt en fin dame på tur nå - lingen problemer med å stoppe eller styre, og ikke mer stress. Nå er problemet banen, problemet er dog ikke -så- stort lenger, siden jeg har ligget i hardtrening med henne, men;

På bane er det full fres! Enten er hun veldig ivrig, ellers så prøver hun alt hun kan for å bli fortest mulig ferdig. Hesten er helt forandret, det er dog blitt bedre. Fra første skritt er det stressing og opp i trav, men hun kan nå gå (forholdsvis) rolig , men det skal ikke noe til før at det går opp i trav igjen, hun må bare ikke holdes lenger.
Arbeidstrav har også blitt mye bedre, og hun går veldig pent om man sitter og konstant passer på at hun ikke stikker.
Derimot er det verre med lettridning - der raser hun ivei med største iver, og blir veldig sterk. Har prøvd mye for å slakke ned farten, men ingenting ser ut til å hjelpe.

Rir mye vendinger, serpentiner, bøyde spor, volter og lignende, noe som fungerer bra så lenge svingene ikke blir for skarpe. Har også prøvd travbommer og bommer med høyde på - uten den rette effekten.
(Les; hun tar dette for hinder og hopper med den største glede over dem, går over i galopp og blir veldig sterk).

Galopp er da ikke noe jeg ønsker å terpe på på banen før trav sitter.
Noen som har noen tips? Jeg er snart tom for ideer. Det er altså ingen problemer i det hele tatt når det kommer til tur - det er kun på banen hun blir oppspilt. (Hun har aldri blitt ridd på bane før nå - men hun er ikke redd, ørene er alltid rett frem). Sterkere bitt eller hjelpemidler er ikke noe jeg ønsker å sette på henne, da hun er ung og rimelig grønn - og fungerer greit på tur.

Dette ble kanskje rotete, bare spør hvis det er noe som er uklart.

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2004 :  00:20:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir mye etter sentrert ridning prinsipper, og disse hjelper MYE på den type hester som din. Poenget med sentert ridning er at man i utgangspunktet skal ha fokus på seg selv og sitt "senter". Ved hjelp av bla pust og andre teknikker, blir det plutselig ingen sak å ri hester som til vanlig farer av gårde.

Det er kjempe vanskelig for meg å forklare alle prinipper og øvelser her, men prøv å pust deg dypt ned i hesten, ikke fokuser så mye på tøylen. Du kan også prøve å låse igjen bekkenet ditt, slik at du med kroppen sier brems. Over bommer har det vist seg å være bremsende å stå i litt lett sete (siden man da stenger bekkenet), og ikke fokusere på tøyler her heller. Tenk at noen drar deg oppover i en tråd, og at det henger blylodd fast i bena dine, slik at du blir så lang som mulig, og dermed også kommer deg dypere ned i hesten. Jeg har opplevd store forandringer på hester som til vanlig bare løper av gårde, men man må ta et steg om gangen, og det kan ta litt tid før galoppen sitter.
Tenk iallefall halvparder hele tiden, og rett fokus over til deg, slik at du er rolig og puster godt. Ikke ri inn på ridebanene og forvent at hesten skal stresse, det er du som ikke skal stresse og føre dette over på hesten.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe Sally Swifth's bok om sentert ridning, der det er gode beskrivelser og illusrasjoner. Sentrert ridning er i utgangspunktet det samme som klassisk ridning, men det forklares på en helt annen måte, og man rir etter litt andre prinsipper, som iallefall jeg synes hjelper kjempe masse når jeg rir både dressur og sprang.

Vet ikke hvor mye du jobber med lederskap, men en hest med respekt for sin rytter på bakken, har også respekt når man sitter på!

Jeg skjønner godt hva du sliter med, og det kan gå litt på både på at du selv må slappe av mer, og at hesten må få større respekt for deg ellers. Det er mye jeg kan komme med her, men hjelp fra en instruktør og noen bøker er iallefall mer forståelig enn et lite innlegg her!

Håper du fikk noen nye ideer å tenke på! Lykke til:)

Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/06/2004 :  11:30:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tusen takk!
Jeg rir etter Karin Blignaults prinsipper, som også går veldig mye på rytteren, rytterens vekt og blanase og hvordan hesten reagerer på det og det mht. hvor den setter bena osv.

Lett sete blir vanskelig, for da hopper hun - det var altså dette jeg prøvde når den kjære hesten fant sine spranggener og hoppet over to travbommer ;-)

Jeg prøver å la vær å tenke på stressingen, men det kan jo være det er noe igjen likevel. Hun går i allefall pent i skritt og arbeidstrav nå - det er lettridningen som tar av. Galopp tør jeg som sagt ikke tenke på inne på banen enda - for da blir det fart i frøknen ;-)
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2004 :  12:02:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Holder du henne mye igjen p tøylene? Travermerra mi blir mer stressa når jeg holder mye igjen, arbeider derfor mye med ræva og forholdninger, med en gang hun responderer på ei forholdning og slakker ned i skritt igjen, får hun slakkere tøyler. Kan hende du allerede rir sånn, men kan vaffal si d . Kanskje hun har svake ryggmuskler? Merra mi har vistnok d, derfor trver hun nesten bestandig i en nedoverbakke på "banen" vår...

Lykke til =)

Mvh Lena

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

efremmin

» VIP

Skrevet - 22/06/2004 :  16:14:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hello!
Jeg har rir som oftest stressedte hester og har et tips som kanskje kan hjelpe hvis du ikke har prøvd på det før:
Det kan hede du går litt fort opp og ned i salen i traven, da kan hesten prøve å gå fortere for å få dens rytme til å passe til din rytme. Så det du burde prøve neste gang du rir hesten din er å ikke holde fullt så mye i tøylene og gå litt saktere opp og ned i salen samtidig som du lener deg litt tilbake.... Du skrev at du ikke turte å begynne å ri gallopp på banen ennå, kanskje det er derfor hesten din er litt stresset, for når du rir lett er du kanskje redd for at hesten skal fatte gallopp og sette av gårde med deg på ryggen?... Hester har jo som kjent en god evne til å kjenne når rytteren er nervøs, så derfor lurer han kanskje på hva som skal skje siden du virker litt nervøs.... Jeg vet ikke om dette stemmer, men da vet du det hvertfall til senere....
LYKKE TIL!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/06/2004 :  16:34:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tusen takk.
Er nok ikke nervøs, ble litt feil å skrive at jeg ikke turte å gå i galopp, da det jeg mener er at jeg ikke vil terpe på galopp før skritt og trav sitter. :-)

I dag var hun mye bedre, og vi jobbet en del på volte - dette var da etter hun hadde vært ute på en forholdsvis lang tur. Travet rolig og fint! Men bare av og til - og bare på volten. Hesten er heller ikke traver ;-)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/06/2004 :  22:00:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Dette er virkelig et skudd i blinde Formosissima, men kan det være at hun ikke er særlig sterk denne hesten din!? Og at hun derfor løper av gårde for å komme som du selv sier "fortest mulig unna".
Har du noen mulighet for å longere litt da!? Ofte kan jo arbeid fra bakken gi en bedre oversikt for deg om hvordan det står til med bevegelser etc hos hesten. Om du er konsekvent her så kan jo din stemmebruk få betydning for hvor rolig du får henne også under rytter.

Personlig mener jeg at det at hun løper ikke behøver å bety mangel på respekt for deg, det kan like gjerne bety at hun rett og slett ikke forstår hva du vil, eller ikke er i stand til å utføre det.
At du ikke ønsker å galoppere før du kontrollerer de andre gangartene syns jeg er en fornuftig avgjørelse!!

Ellers er jo den evindelige "knip og hold igjen med saaaakte bevegelser" en gjenganger som det slett ikke skal kimses av (men jeg har prøvd å ri saaaaaaaaaaakte opp og ned på en hest som løper veldig og det er sannelig ikke like lett alltid, men iallfall verdt et forsøk)
Selvom jeg heller ikke syns du skal _fokusere_ på hodet/tøyler så syns jeg du skal fokusere på ettergift og start/stopp (herunder må jo ofte tøylen komme inn om det skal bli bra..)

Hva med å prøve deg med bare en eller to bommer på bakken forresten og skritte over disse..slik at hun skjønner at de ikke kommer til å spise henne og derfor kan gås over (og ikke nødvendigvis hoppes over)

Mitt siste forslag er noe mer useriøst: dra en uke til Marit Delebekk...da kan du være sikker på at hun ikke gir seg før du og hesten har fått til det hun hadde tenkt..(har vært der en uke, og føler at jeg har lært masse,masse , selvom det tok litt tid å venne seg til temperamentet til Marit da)

Guro (som ønsker lykke til)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2004 :  00:33:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som det er nevnt her- tenk takt og rytme, og i dette tilfellet rooolig takt! Syng en sang (høy eller inni deg!) der takten er rolig, og fokuser på å holde denne mens du rir.

Når det gjelder det med bommer, så blir det kanskje ett problem å stille seg i lett sete når hun hopper over dem! Tenkte ikke over det jeg! Men gjør som Guro sier, skritt rolig over og ros når hun gjør det riktig!

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2004 :  10:36:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei. Fint å høre det går framover med Luna. Jeg sitter her og tenker på to ting. Det ene er allerede nevnt her, at hesten kanskje ikke er sterk nok til dressur-arbeid enda og trenger mere grunntrening med skritting og klatring i ganske bratte oppover og nedover-bakker. Det andre er at hun kanskje er veldig grønn og uerfaren og trenger å lære alle signaler som om hun var en nystartet 3-åring.

Jeg tror jeg ville brukt MYE tid på skritting også på banen. Lære henne signalene steg for steg. Trene på stå-skritte-skritte raskere-skritte roligere-stoppe-stå. Når du kjenner hun forstår og lystrer deg mykt og villig, kan en øke til trav noen skritt før en tar henne ned i skritt igjen... Altså lære henne at det snart kommer et signal om å ta det rolig, og at hun i stedet for å vente på et signal om å øke, begynner å vente på signalet om å ta det roligere... 4 skritt trav og så skritt er nok i starten til å få henne til å skjønne at dere "ikke skal noe sted", men at det hele dreier seg om å høre på dine signaler og forstå dem og lystre dem. Mye ros og tålmodighet... Forklare-forklare-forklare. Vente og vente til hesten gjetter rett, og så rose veldig overdrevet i starten.
En myk og rolig trav som på minste signal går over til skritt igjen fortjener at du hopper av og river av salen der og da i en fei mens du skamroser hesten... Og la henne få fri 20 minutter før du tar neste treningsøkt. Bedre med mange små med store framskritt som resultat enn en lang, slitsom økt der hesten blir forvirret, stresset, lei og sliten i hodet og du blir frustrert og irritabel.... ;-)

Hilsen Line, som "startet" Troll Runar i februar med grunntrening, og red ham inn i april/mai...

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/06/2004 :  15:40:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle svar igjen. Som sagt oppførte hun seg veldig fint i går, men da var hun sliten etter turen.

Det med bratte opp og nedoverbakker er ikke noe problem, dette er ting hun forserer daglig, bl.a. på beitet. Det eneste som finnes rundt her er også bratte opp og nedoverbakker - så dette har hun gått daglig i i nesten 2 mndr nå. Hun har allerede dannet en del muskler i rygg og bakpart.
Driver ikke med avanserte greier, med unntak av å stresse ned på banen, da hun garantert kommer til å bli ridd av en del grønne turister når de drar på fjellet i overimorgen. Sukk, hadde jeg bestemt der i gården hadde aldri den hesten blitt satt på turistridning - men, de tar henne vel vekk hvis noen faller av.

Problemet med skrittingen er at jeg må holde og holde hele tiden, får nesten dårlig samvittighet til tider - men jeg drar ikke, og har en "firm contact" hele tiden. Traven gikk jo som nevnt mye bedre i går, men kun når vi holdt oss på storvolte - da ble det nok andre ting å tenke på enn å rase rundt på sporet.

Nå får jeg ikke gjort så mye mer med Luna, skal visst ut og ri tur med Magne senere, så bærer det vel opp på fjellet.. Sukk. Siste gang jeg ser henne, da. *Snufs*
Gå til toppen av siden

Sig

Skrevet - 24/06/2004 :  17:23:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes alltid hjelper å få hjelp av en rytter som er mer erfaren enn meg selv. Det er bra å kunne se hesten bli ridd av andre. På de måten kan du fra bakken studere reaksjonen til hesten.

Ellers er det viktig å ha en rolig lettridning (men det har du vel prøvd så godt du kan?)

For meg fungerer det å prate litt med hesten å gi mye ros når den gjør ting riktig.

Lykke til! Du finner sikkert ut av det, det virker som om du er en god hesteeier som ikke gir opp så lett.

Trosterudstallen til Alnaparken!!! Gå til toppen av siden

MariaR

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2004 :  12:50:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMariaR  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMariaR  Svar med kopi av melding
Jeg hadde samme problem med en hest jeg red før, hvis den stikker, prøv å still den, IKKE VRI DEN, mot gjerde. det hjelper ofte. for hesten får ikke til å løpe i full fart hvis hodet dens ikke er rett fram...! funket på den jeg red før hvertfall!
R.I.P. Mr Pilot!

Vil alltid elske deg gutten min! *Borte gjemt, men aldri glemt*
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/06/2004 :  11:40:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle tipsene, jeg fikk da prøvd de ut før jeg og Luna dro hver sin vei. Snufs. Takt og rytme var noe jeg prøvde å tenke litt på fra før av, men har jobbet veldig mye med mitt eget sete, bl.a. etter Karin Bligenaults prinsipper om "righting reactions" og "functional movements" - noe som har hjulpet veldig både på meg - og faktisk Luna. Hun stresser fortsatt litt på banen, dog. Men traven har blitt roligere.
Men nå er hun jo som sagt på fjellet og blir ødlagt av totalt grønne personer på tur. :-(

Jeg eier nok ikke Luna, men jeg driver aktivt og "prakker" henne på familien til kjæresten som allerede har 5 islandshester ;-P
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/06/2004 :  11:42:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Anngående det med mer erfaren rytter, så hadde det blitt litt vanskelig, da jeg er den eneste som har drevet "ordentlig" med ting, og ikke "bare" lært å ri ute på tur som bor der..
(Det er ikke noe galt i det, men det foregår en del stygg/merkelig ridning)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2004 :  23:15:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å få med andre på å leie inn en instruktør en helg? Trenger ikke ta den dyreste du finner, men det er sikkert flere ok "hobby" instruktører som synes det er spennende å hjelpe andre! Dermed får både du og de andre som rir der du bor litt hjelp og nye innspill!
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.