hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Får ikke lov!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Får ikke lov!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LinnRenathe

Skrevet - 05/06/2004 :  21:03:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hingst som jeg har et problem med..kan ikke akkurat kalle det et problem heller, men jeg får ikke lov til å ta han på ansiktet.
Når jeg prøver så løfter han hodet høyt, går vekk eller bukker med hodet opp og ned. Hva gjør jeg for å få klappa han ? hehe ;)

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2004 :  00:51:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
La vær å klappe han i fjeset da, klø han heller på manken/skuldrene. Hester koser ikke hverandre i fjeset, så bare la det være og prøv igjen senere. Mange hester hater å bli tatt på i fjeset. Mange tror at "håndskye" hester har blitt slått i ansiktet osv, men de fleste hester er redd for ansiktet fra fødselen av.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2004 :  12:08:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Stormy: Man kan ikke bare la vær å ta hestene i ansiktet. Hvis han får sår der eller har gnidd hodet inn i gjørma når han ruller seg, må man jo få lov til å ta på hodet for å rense såret ellr børste vekk griset.

Hesten jeg har på for liker heller ikke å bli tatt på i ansiktet, han går sin vei når jeg prøver på beite, han går i sirkler når jeg prøver å boksen og hvis han står bundet, kaster han på hodet slik at grima ryker :/ Men heldigvis er han godt trent når det gjelder å ta på hodetøy, så hvis jeg tar på han grime/hodelag og holder i det(IKKE binde ham fast) mens jeg holder på med fjeset hans, går det helt fint. Må bare ha rolige bevegelser og være tålmodig :)

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2004 :  15:35:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest kan også være litt "purkete" når jeg skal ta på hodet hennes, men dette gjelder først og fremst når jeg skal børste (hun er stallens snilleste hest å ta på hodelag blant annet!). Jeg tror det kommer av at hun bare har funnet ut at hun "ikke vil bli børstet" (for jeg får lov til å ta på hodet, ører osv), og når hun kaster hodet i været, eller går sin vei når jeg kommer med børsten, viser hun ikke meg mye respekt. Heldigvis er dette et av de eneste områdene hun ikke viser meg respekt på, så jeg jobber med saken!

Moralen er: tren lederskap og vær tolmodig (ikke bli sint!) :)

Hege Gå til toppen av siden

LinnRenathe

Skrevet - 06/06/2004 :  18:44:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svarene :) Jeg bestakk han idag med en liten gullerot..og mens han knaska fornøyd så strøk jeg han i panna og det gikk fint til han var ferdig å spise hehe.. Kan det være fordi han vil teste meg ?? Har nylig kjøpt han.. Han har allerede testet meg med napping/glefsing..første dagene glefsa han ut i lufta rett ved siden av meg ganske ofte. Aldri borti meg.. men nå har han slutta. Måtte ta frem "sinte" stemma ;)

Klem Linn og Siljan!
Gå til toppen av siden

*GuroL*

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2004 :  12:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
trur d e en lur måte d dær å bestikke han... eller d at han får satt ting i ei positiv ramme men ikke forvent får mye... d e bedre å ta små steg av gangen, stryk en gang til han blir vandt til d, åsså øke du gradvis til du får jøre såm du vil.... men d kan ta vældi lang ti!!

værden e ikke sorthvit, men den har mange forskjellige grånyansa Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2004 :  13:50:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan godt være at han tester deg ut, og da kan det være lurt å fortelle hvor "skapet står"! De føler seg mye mer tryggere, og blir dermed "snillere", når du er konsevent og de vet hva de har å forholde seg til (det er akkurat det samme med barn!). Så tren lederskap fra bakken (gå bak, stoppe når du stopper, flytte seg når du ber han om det osv osv), og du vil få en snillere å tryggere hest å holde på med på alle områder! Tren hver dag, og ikke slutt å trene selv om det virker som ting har ordnet seg. Min hest er en helt annen når jeg har hatt henne til trening i eksamenstiden, fordi de ikke har vært konsekvente hele tiden.
Hege Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2004 :  12:15:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
bruk tiden til hjelp... JEg driver med islandshest, og spesielt hestene som kommer fra island reagerer vedlig hvis man skal klappe ører eller hodet. De går sin vei, kaster hodet bakover ol. men det er ikke pga mishandling, de tåler helt fint å få på hodelag så lenge du er forsiktig med ørene, men siden de får gå i store flokekr i hele oppveksten er de litt mer sky ovenfor mennesker. Hester har også intimsoner, og får å få lov til å komem inn i dem må hesten stole på deg. Siden hesten din er ny for deg ogh du for han må du gi det litt tid, klapp og kos langs manen oppover mot hodet, sakte men sikkert, vær oppmerksom og ikke gå lenger opp enn at hesten bar viser motstand uten handling. Sakte men sikkert skjønner hesten at du er helt kul og at du ikke skal noe med hodet hans, kanskje vil han også like det etterhvert også :)

men vær tålmodig, noen hester trenger mer avstand enn andre.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 09/06/2004 :  00:56:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å ikke få berører hodet til hesten er viktig å få gjort noe med. Som sagt før her, den kan få sår som skal behandles, man må få på hodelag, tenner skal sjekkes osv.

Bestikking ville jeg ikke brukt. Unødvendig med en hest som ikke vil komme med hodet dersom den ikke får noe godt. Du kan heller gi en liten belønning ETTER at hesten har latt deg berører hodet.

Er hesten veldig sky så begynner du med å stryke den oppover halsen, nærmere og nærmere hodet. Forsiktig hele veien, når du merker at han begynner å bli urolig så stryker du lenger nedover igjen. Etterhvert så finner han ut at det ikke ern oe farlig dette her., og du får helt til slutt lov å berører hodet hans.

Jeg ville også hørt med tidligere eier, se om det finnes en grunn til at hesten oppfører seg slik. Om han har vært redd for hodet mens han var hos forrige eier så må du ta det rolig. Prøv også å finne ut hvorfor han har vært redd for hodet sitt hos den andre eieren.

Om han ikke har vært redd for hodet før, og du heller ikke har gjort noe som har gitt han grunn til å være redd, så hadde jeg gått ut fra at han testet deg litt. Da hadde jeg lagt hånda mellom ørene og holdt den der til han roet seg. Og først da tatt vekk hånda. Gjentatt dette til han var helt rolig. Dette har jeg gjort selv på hester som har fått litt 'innfall' om at det er farlig å bli berørt på hodet. Men da har jeg også visst at de ikke var direkte redde. Er han det må du ta det litt mer forsiktig som tidligere forklart.

Går nok bra dette
Gå til toppen av siden

LinnRenathe

Skrevet - 09/06/2004 :  01:20:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
har prøvd det dere skriver med å stryke forsiktig over manen og jobbe meg fremover..nå får jeg stryke/klappe han litt i ansiktet. men det er ikke så mye..hehe :) Men det ser ut som om det "løsner" etter hvert :)
Tusen takk for alle råd :)
Gå til toppen av siden

Surfinbird

» VIP

Skrevet - 09/06/2004 :  19:38:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ville ha startet med manken, nakken halsen osv.. først.. gi han kanskje en liten godbit når du får kose han der.. etterhvert nærme deg hodet hans, gi da masse ros og la han få litt fred etter at du har fått lov å ta på hodet de første gangene!! Ikke prøv å fortsette eller noe.. håper dette hjalp.. men husk: Du må gjøre det sakte!! Fort deg SAKTE!! Aldri forhast deg =) Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2004 :  00:36:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kansje den har vondt? Da hjelper det ikke alltid med ros og kos. Ørene kan være problemet. Du kan jo prøve å ikke ta han i ansiktet utenom når du er nødt, og heller gi han kos på andre måter... Det der kan komme av seg selv...
Gå til toppen av siden

Sig

Skrevet - 24/06/2004 :  17:28:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten jeg holder på med var veldig redd for ansiktet sitt når jeg begynte med han.

Det jeg gjorde var å alltid la han komme til meg. Jeg strakte ut hånden, og av nysgjerrighet kom han å snuste ned i hånden min. Så begynte jeg med å klø han under haka. Jeg gjorde dette hver dag en stund og til slutt var snill som et lam og lot meg bruke en VELDIG myk børste over hele ansiktet. Han synes det er deilig og ber alltid om mer.

Trosterudstallen til Alnaparken!!! Gå til toppen av siden

Mayah89

Skrevet - 26/06/2004 :  22:49:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei:)
jeg har et forslag til deg:
ta med deg hesten din ut på en bane, hvor du er helt alene. Ta på han longsjeringsutstyr. så setter du han ut i trav. så får du han til å komme til deg. så forsøker du å ta på ansiktet hans. hvis han trekker seg unna, sender du han ut i trav igjen. Slik holder du på en god stund til han skjønner at det er bedre å være med deg og bli klappet i ansiktet enn å springe rundt.

Koz Nuvanda89=)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.