hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjordinger- er de ikke flotte?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Fjordinger- er de ikke flotte?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Mie Ulrika

Skrevet - 24/04/2003 :  14:09:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville bare si at vi har tre supre fjordinger på rideskolen vår ( og en ikke så super).

Bella er bare 137 og 2'er ponni og har startet middels i sprang. Hun er pigg og kjempe sprek og hadde hun vært ti år yngre skulle jeg gjerne hatt henne selv (hun er 20).

Elvira er verdens snilleste rideskole hest og gjør alt hun får beskjed om. Dessuten elsker hun å hoppe og går bra voltige.

Lidokka er egentlig ikke så super for hun er sur å meggete, men en fin sprek fjording selv om hun ser tung ut.

Vindjar går LA dressur og har hoppet 115 bane. Desverre er han TUNG å ri, men han er en fin hest allikevel.

Fjordinger er kjempekule!
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2003 :  19:10:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Heia!!! Heilt enige..!! FJORDING RULA!!!

Til Kerry: ej også veit om en fjording som hadde hoppa 145cm! Det hoppa er desverre død no(kolikk og tarmslyng!) Ej veit i alle fall at ho har hoppa 125cm leikande lett!! Ej har sett på når ho har hoppa!!!!

Ej har også fjording!!! Ei hoppe på 7 år, har hatt ho i ca. 5 år har også eit hopp-føl på eit år (skal stillast ut 25. Mai!) på sist utstilling (følutstilling i haust) blei ho BESTE HOPPE FØL i Ørsta..!!! Ej har hoppa 90 cm med hoppa mi, ho har kappasitet til MASSE meir for ho tar eit 90 hinder som om det var eit på 120cm...!!! Det virka som om det ikkje er noken forskjell på høgda for ho!! KOOZZA OG KLEMZ
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 26/04/2003 :  09:43:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Fjordinger har ikke riktig kroppsbyggning til aa komme langt innen dressur. De er ikke avlet for konkuranse, og er derfor ikke brukelig for det heller. Fjordinger har rett og slett ikke det riktige steget og scwungen som kreves i dressur. Derfor kan de umulig naa langt. Greit nok at de kan utfoore oovelser og slik, men det er mer enn det som kreves. Fjordinger passer derfor ikke for konkuranse ryttere, men heller for de som driver med hobby ridning, tur ridning, familiehest, rideskole, eller bare de som er uinteresert i konkuranse. Hester er avlet til forskjellige ting, og det de er avlet til, blir de brukt til og. For eksempel: En shettlandsponni kommer ikke langt paa travbanen, siden den ikke er avlet til det, og derfor ikke har den farten som kreves. Saa personlig er ikke fjordinger riktig for meg, jeg driver mest med konkurranse og vil gjerne klatre opp i klassene med min hest av en annen rase, heller enn en fjording som jeg ikke kunne naadd langt med! Skjoonner? Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2003 :  16:55:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Til Beauty: Ej er enig eigentlig men fjordingane blir jo berre bedre etter kvart!! Du må jo vere einig i at der er MANGE gode og flinke fjordinga!!Me har jo hatt fjording på garden sida ej var år og no er ej år, når ej blir komfirmant skal ej kjøpe mej en større slik at ej får "uvida" "karriera mi"......!!!!! Men ej har ALLTID og vill ALTID synst at fjordingane er BEST!!! Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2003 :  22:43:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
klart fjordingene kan brukes i konkurrannse sammenheng!!!!!
jeg vet om MANGE gode fjordinger som gjør det veldig bra på stevner.
rir selv på fjording og er kjempe fornøyd med det!!!
starter mange stevner, og kommer aldri hjem uten plasseringer!
så ikke kom her å si at fjordingen ikke kan, for det kan den!!!!

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 26/04/2003 :  23:46:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
joda, de kan konkureres med, men ikke paa hooyt niva... hvis man leter etter hest som skal brukes i klasser hooyere enn MB, passer ikke fjordingen, og det er derfor man aldri ser fjordinger i annen NM enn fjording NM. I fjording NM ser man ikke saa mye paa steg og elastitet, men det gjoor man i vanlig NM...

Fjordinger er flotte ja, jeg red selv mange fjordinger naar jeg bagynte aa ri. Da vant vi en del LA, men vi kom aldri mye lengre enn det, i hvertfall ikke naar motstanderne sitter paa rase hester som passer perfekt til dressur. jeg liker fjordinger, men jeg kommer ikke vidre med de...
Gå til toppen av siden

mari_solbakken

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2003 :  15:29:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemari_solbakken  Svar med kopi av melding
Eg synes fjordinger er noke av det vakreste som eksisterer. eg har tenkt meg på utstillinga på Eid til helga, hingsteutstillinga, er det nokon som veit kva som skal foregå når der oppe? Når det er lurt å dra opp for å få med seg det som skjer?

Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2003 :  17:21:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ahem, excuse me Beauty, men tenk litt før du uttaler deg.. I Dressur NM for ponni i fjor, vet du hvilken rase som kom på 5. plass?? Nettopp, en fjording! g at fjordinger ikke kan brukes i konkurranse syns jeg er helt feil av deg å si, les igjennom debatten så ser du hvor mange som starter både sprang, dressur og kjøring!

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  16:41:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Beauty: Fjordhoppa mi har hoppet 130 cm med rytter her for at par dager siden! Jeg er altså den stolte rytteren;) Hun går som en drøm... Bedre enn de fleste varmblodser jeg har ridd... Og hun er svært, svært utrent. Ute av form.

Er dere ikke enige at det finnes ikke den hest eller ponni som tar seg bedre ut foran stasvogna en en vaskeekte norsk fjording? Eller som ser kulest ut når den utfører vanskelige dressurøvelser??? Schwungen, i dont care, tøffere med de små gule=) Eller når en fjording hopper over et rødt, hvitt og blått hinder??? Fjordingen er nasjonalromantikken selv!

Ang at fjordhester er små: Ja, de aller fleste, men det finnes fjordinger på 160 cm. Hoppen min er 152 cm. mnkh.

Fjordingen knuser de varmblodige rasene i gemytt, temperament, tålmodighet og utseende! Det fins ikke den ting du ikke kan bruke fjording til! Gult er Kult;)

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2003 :  19:28:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Til Beauty: Ej skal berre fortelle dej det at ej he vunne over noken av dei BESTE RASE-HESTANE her i sprang...!!!!!!

hiiler=o)
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2003 :  20:07:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Fjordinger ruler...
Har islandshest, men fjordinger ruler

(sier ikke at islandshester ikke gjør det)

tihi
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 30/04/2003 :  01:39:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
fjordinger har nok en stoorre sjanse mot rasehester i sprang, men ikke i dressur. Hvorfor er det ingen fjordinger paa Oslo Horseshow for exempel? Gå til toppen av siden

Echo

» VIP

Skrevet - 30/04/2003 :  16:51:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.. jeg tror grunnen til at mange tenker så stygt om fjordinger er det at de ser så små og klompete ut..
selv har jeg ridd fjordinger,men syns Islandshester er MYE bedre...nå rir jeg på varmblods..men det er en annen sak..
fjordinger ER søte,de er kjempe søte..men helt rlig egner de seg ikke til mye annet en rideskole,kjøring og rideskolehester..det er IKKE stevnehester,kanskje utstilling men ikke stevne..
sorry,men det er min mening..
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2003 :  19:36:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hallo??? Hvorfor er Oslo Horseshow viktig? Hvorfor kan ikke en fjording brukes til annet enn rideskole og kjøring??? Hehe, da har dere vært ute for de feile fjordingene! Fjordhestfolket har ikke den trangen til å bli bedre en alle andre i sprang og dressur!!! de kjøper en hest de ikke aner hva kapasitet den har som oftest, fordi de skal ha en hobbyhest! jeg har mine som hobbyhester, men jeg vet at jeg og hoppa mi kunne gjort det bra med den rette treningen!!! Hun er en ridehest av klasse!!! Og det er de fleste andre fjordinger og! Etter min mening finnes det ikke bedre hester en de gule!!!

Elizabeth, Miriam, og Stormegutten da=)
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2003 :  21:37:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Til Beauty: Det er mange fjordinga som hoppa høgt, men 160 cm på eit hinder e jo for dei "store gutta"..!! og viss du ser på klassene over eit stevne så kan du ikkje konkurrere med HESTA på 130 cm (hindera altså)...!! Der jo egne klasser, men her ej kjeme ifra he me berre sånne så "lokale" stevne, der me he hinder-størrelsane: 50/60, 70, 80,90 100 og 110 cm..., der kan ein fjording hoppe 110 cm viss den vill, men fer du derrimot til Sula, kan du ikkje det..............!!!! Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.