hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjordinger- er de ikke flotte?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Fjordinger- er de ikke flotte?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Anette

Norway

Skrevet - 06/01/2003 :  15:48:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Okei, da tok jeg feil. Men fjording er nok fortsatt ikke en rase som vil passe for meg. Men fjordinger er flotte, det er sant

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2003 :  14:25:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hehe.. den er grei du anette :) Ingen har lik smak i denne verden :)

Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2003 :  17:42:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
jeg liker fjordinger kjempegodt jeg!
hadde fjording på fôr for et par år siden, ei lita, kraftig hoppe med kort rygg! dette var min første hest! bedre første hest finnest ikke! hun var sta og sprang ut i begynnelsen, men når jeg lærte meg å ri på henne ble hun gradvis bedre og bedre. tilslutt hoppa vi en halv meter! kanskje ikke så mye for deg, men for meg var det ganske stort!!!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  19:37:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Selv er jeg vel ikke direkte fjordingfan. Var det da jeg var mindre da Nå har jeg ikke egentlig en yndlingsrase, men mer yndlingshester. Og det er lenge siden yndlingshester har vært fjording.. Kan forsåvidt bare være tilfeldigheter.. Har jo kaldblodshest som er en av yndlingene, og en kaldblods er jo gjerne ganske lik er fjording på mange måter.

Men vil likevel vise dere en link med en fjording jeg virkelig likte..

En fjording av de mest sjeldene.. Men utrolig flott må jeg si!

--
spoff
Gå til toppen av siden

camilla:o)

Skrevet - 18/01/2003 :  07:27:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordingen er råååå!
Har hatt en fjording på for i ca. 1 år nå og han er kongen av alle fjordinger :) når han nå drar tilbake til eieren sin, skal jeg ha en ny hest.
Ser da etter større hest (han er bare 145)som jeg kan ri høyere dressur og srprang med enn det jeg har gjort hittil.. de fleste andre i stallen sier at jeg "MÅ" få meg stor hest, men det driter jeg egentlig i, gjør det fordi jeg vil selv!!!

selvfølgelig er det mange dårlige fjordinger oxo(late/treige) men det er det vel i alle raser!!!?
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2003 :  10:51:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig er fjordingen NYDELIG! Har selv to stykker, ei på 7, hoppe, og en hingst på 10 mndr. Hoppen er av den høye, slanke typen, og føllet ser ut til å arve det. Dere ser bilder av begge to inne på galleriet. Hoppen min har til nå hoppet 125 cm, og har kapasitet for mer!!! Hun samler seg og går på bittet som en millionhest, hun går som en drøm for sulkyen... Og er helt enestående som turhest... Syns folk skal slutte å rakke ned på fjordingen, de som gjør det viser bare hvor lite peiling de har...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 08/04/2003 :  18:37:54  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det finnes definitivt mange flotte fjordinger!
Men personlig vil jeg ikke akkurat påstå at fjording er den rasen jeg ville hatt selv, av flere forskjellige grunner som jeg ikke skal nevne her. Men fin er den, og fjordingføll er mere nydelige enn noen andre føll synes jeg!

At folk bør holde fordommene sine for seg selv på stevner og andre store ryttersamlinger er jeg så absolutt enig i! Det er ikke akseptabelt å mobbe mennesker i noen sammenheng, og det bør heller ikke være akseptabelt å mobbe hestene til folk. For mange vil det være like ille å få slengt hånlige bemerkninger etter hesten sin, som hvis noen skulle sagt "for en stygg unge du har" e.l. om noens barn.. Det er jo ikke normalt såvidt jeg veit, selvom det er mange "stygge" barn...

Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Skrevet - 08/04/2003 :  19:02:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
HeiHei!
må vel få segt litt i denne saken også...
Fjordinger er flotte, lærevillige, snille og rolige. Du får ikke bedre nybegynner-hest, men alle er ikke så lette å ri heller. Har ei avlshoppe på 4 år. Hun hopper 115cm og går LB dressur. Hun har jo bare blirr ridd på i litt under et år! Hesten jeg hadde før, altså min vennindes hest går MB dressur og hopper 110 baner og 120 enkelihinder. Så man kan jo komme langt med denne rasewn også! Da jeg skulle starte i MB med fjordingen lo alle av oss. skjønner ikke det for vi kom faktisk på 4 plass. De såkalte "fine" hestene kom jo langt bak oss. Denne hesten har faktisk vunnet LA og har startet i fjordhest NM.
Er det ikke egen rase nm for dølehestene også da?
tror at jeg leste det i *dølehestens venner* en gang. Tar jeg feil errer har jeg rett??
Det er jo noe positivt og noe negativt med alle raser, er det ikke?
hvor gammel er gina? du skal vel ikke tilfeldigvis på stevnet som oslo og akershus fjordhest arangerer den 27 april? noen andre som skal?
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2003 :  00:00:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Stormy: :) gina er snart 18 år! tror ikke jeg reiser helt til oslo på stevne, veldig langt unna meg skjønner du!
Innlegga her viser tydeligvis at fjordingen er like god som andre hester!
P.s, jeg og gina klarte å hoppe 115 cm sist uke for første gang :P *stolt*

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2003 :  23:40:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hei Anne=)

Gratulerer da=) Jeg husker selv følelsen da gjerdet Miriam hoppet over ble målt:) Suuuuug i magen... Hehe. Ikke verst for ei dame på 18 år nei... Driver du aktivt i div. lag og organisasjoner for fjordhesten??? Du må se på Galleriet, tror det ligger bilde av begge barna mine der om de har komt inn, det ligger iallefall av Miriam der;) Hvor holder dere til???

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

linnlk
» VIP

Skrevet - 10/04/2003 :  22:55:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei alle sammen!

Ville bare si at fjordingen er en super hest! Den er veldig allsidig og har (som offtest) et nydelig gemytt!

Jeg starter LA sprang med ponnien som jeg rir, (som ikke er en fjording altså, men en sportsponni), men har aldri sett ned på NOEN som starter fjordinger!

Stå på jenter! Dere viser det samme pågangsmotet som fjordingen har!! Hehe! Neida... Men jeg mener at det er bra dere viser at dere er glad i denne rasen, for det ER virkelig en flott rase!!

Hilsen meg....!
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  15:41:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjording er en av de fineste og beste rasene i verden og jeg har hørt mange le av de, men når de ser at den f.eks klarer å dra en tung slede med seks voksne personer opp en bratt bakke uten å slite i det hele tatt blir de stille...
Hadde egentlig tenkt å kjøpe meg fjording i fjor, men den jeg hadde i tankene var da ikke til salgs så jeg kjøpte meg ei kaldblodshoppe... Men hun går sammen med mange fjordinger så jeg rir/kjører de ganske ofte oxo...
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/04/2003 :  15:59:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det virker som de fleste her har et godt inntrykk av fjordingen. Veldig bra! Jeg har ridd mye fjording, men føler meg egentlig for lang for den (er nesten 1.80 høy). De greier selvfølgelig helt fint å bære meg, men jeg sitter ikke like komfortabelt og pent på en fjording som på en større hest som passer meg bedre i størrelsen. Sjenkelen havner liksom på helt feil sted. Når beina dingler 10 cm under magen til hesten, så ser det ganske teit ut.. ;) Så for min del er størrelsen til fjordingen det mest negative. Men finner jeg den perfekte fjording på 1.55, så kan det nok hende at jeg faller for fristelsen.

Noe av det mest positive med fjordingen, synes jeg er at den er driftssikker, nøysom og ukomplisert. I tillegg til at den er allsidig selvfølgelig.

Har surfet på en del fjording-sider i USA og Canada. Fjordingen er faktisk veldig populær "over there", og det finnes mange seriøse stutterier som avler frem grisefine fjordinger. Har ingen linker på lur her og nå, men skal prøve å legge noen inn neste gang jeg smurfer rundt på de sidene.
Gå til toppen av siden

crissy_88

Skrevet - 11/04/2003 :  18:27:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Fjordinger er jo fine de!!!
De som rakker ned på fjordinger og andre raser kan jo tenke sg litt om, kanskje de synes fjordinger ikke er sååå fine, men de trenger vel ikke "skrike" d ut for d??!! Hold d for dere selv!
Jg selv rir islandshest og fjordingen til tanta mi innimellom...
Ofte når jg kommer på stier m islandshesten og møter en annen rytter på en varmblods f.k.s påstår ryttern til denne hesten at jg MÅ flytte mg, d er jo hun som liksom rir den fine hesten i følge henne...!
Jg vet ikke hva jg skal si jg, men jg holder mg til islandshest og fjording og klablodsraser :)
D er jo tross alt de som gjorde omtrent alt arbeidet for 200 år sia!!
Tenk over d!
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  13:51:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Hei!
Fjordinger er diggbare! Rideskolefjordinger bidrar til å gi et utrolig dårlig rykte til en så bra hesterase! Glemmer aldri den beste hesten jeg har ridd i hele mitt liv! Fjordingen Brage...Han kasta meg av i andre time, var på rideleir, men jeg kunne jo ikke gi opp en si\om hoppa sååå bra og gikk sååå bra dressur. Nå har jeg en islandshest, men skulle jeg ha valgt en annen rase, ville fjordingen stått høyt på lista!
Forresten noen som vet hvor Brage er nå? Han gikk rideleir på Stall-k 2000, men ei som var der tidligere på sommeren, kjøpte han.Han sto på Stall-k en stund etterpå også! Ta kontakt hvis du veit no!
Ellbell...
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.