hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tømmekjøring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 tømmekjøring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  13:02:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
tømmekjørte Lolita i dag! stakkar hesten, jeg forvirret jo henne med alt jeg gjorde i begynnelsen, men til slutt fikk vi teken på det, og jeg avsluttet med en fin slalomløype. hun er jo så følsom i forhold til Laura, så hver gang jeg tok litt for hardt i en tøyle for å svinge henne litt, hev hun seg nesten helt rundt, og bråstoppet (hæ, hva vil du nå).

uansett, dette virket det som hun likte, så jeg tror jeg skal tømmekjøre henne en del fremover, til jeg får en ny sal (jipiiiiiiii, mamma vant 18000 i lotto i går!!!!!!!!!!!!!!), og i den forbindelse så må jeg vite litt mer vha jeg skal gjøre. jeg prøvde meg på en versade, men det ble lite vellykket... hvordan gjør man det?

kan ikke ha øvelser som er for anstrengende for beina, eller involverer annet enn skritt, da hun er litt halt. dyrlegen kommer på tirsdag, men hvis hun står uten trening, blir hun gal! derfor blir det bare lett trening...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  15:53:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Versade er utrolig enkelt:) Lurt å langs veggen/gjerdet i starten for å få støtte. Det du gjør er å følge med når hesten løfter bena, det er da du kan påvirke bevegelsene, du holder jevn støtte på utvendig hånd, i det hesten løfter innvendig fremben, tar du litt i innvendig tøyle, da vil innvendig fremben plasseres litt innenfor sporet, pass på så hesten ikke forsvinner innover ved at du holder støtte på utvendig hånd, hesten vil da plassere innvendig bakben mer under seg, og vips: versade (selvsagt ikke en perfekt versade, men dog..). Jeg dessuten lært hesten min å vike for tøyle på rompa, så jeg bruker det til å styre bakparten, og dessuten kan du påvirke hestens bakpart ved din egen plassering (dette har hjulpet meg nå som jeg også har begynt med travers).

Nå regner jeg med at Destrier har mer, og bedre råd enn meg:)
Lykke til! :)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  16:52:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, når jeg tenker meg om så har jeg lest det før...

men, det var en liten ting til: hvordan skal man stå i forhold til hesten? jeg prøvd ut litt forskjellig, men havnet alltid rett bak (med en meters mellomrom selvsagt) henne. men når jeg går slik, får jeg sett så lite til henne, hun er jo så forferdelig høy! ingen ponni detta nei... jeg prøvde å holde meg litt på siden av bakparten, men det ble så 'balji' når jeg skulle snu henne helt, da jeg måtte kaste tømmene helt på den andre siden for å få det til skikkelig (og da ble jo hun forvirret, og stanset).

og hvordan gjør du travers? er helt blank på slike ting, så jeg trenger så desperat hjelp

mvh kristy&lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  18:30:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Min lille frøken er ponni hun da:) så jeg har ikke noe problem med å se over henne:) Men jeg går enten på siden, ved hofta, eller rett bak (tråkker nesten på halen hennes), bruker foresten longeringsgjord, slik at tøylene holder seg på riktig side. Når jeg skal ha en versade mot f.eks venstre, går jeg på hennes venstre side, for å flytte baken hennes, slik at den ikke bare følger fremparten innover. Ved travers er det bakdelen som skal innover. Dette har jeg akkurat begynt med, så jeg bruker fremdeles veggen i hallen som støtte, jeg plasserer meg da mellom veggen og hestens hofte, slik at hun må flytte rompa innover, her er det imidlertid vanskeligere å holde hesten i rett stilling, hun vil da gjerne gå over i en sjenkelvikning, så her også må man ha kontroll over hvilke ben som er i lufta, og påvirke disse ved tøyletrykk. Jeg holder også her en støttende utvendig tøyle, men innvendig tøyle må være mer aktiv, og lede, slik at hesten holder seg riktig stillt....veldig vanskelig å forklare med ord, samtidig som jeg selv holder på å lære meg dette (så det finnes nok bedre metoder enn de jeg bruker).

Holter var også superforvirret i starten, men med masse ros, så slapper hun mer av, og nå er hun som en drøm (tok ikke lang tid å lære henne de ulike øvelsene)

Såg foresten på klassiskdressur.com at det skal være et lang-tøyle-dressur kurs på Hiberg Hestesenter neste helg, er ikke det i nord-trøndlag?langt unna deg? kan sikkert anbefales (har kjempelyst til å være med selv, men er litt knapt med tid nå midt i eksamensperioden...huff...)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2004 :  20:31:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
ponni ja... ja, det er noen som har det! neida, elsker snuppa mi, angrer ikke på noe. blir så kjedeli med de små til slutt hm, må prøve på onsdag, kanskje det går bedre da.

Hiberg?? aldri hørt om det... men så er jeg ikke så 'in' i staller utenom Steinkjer heller da, det er så lukket her jeg bor. så det kan godt være rett utenfor byen.

sukk, hørtes fristende ut det ja, men har ikke råd. alle pengene jeg har går med til Lolita, og så vil jeg ikke be foreldrene mine om mer peng enn nødvendig. neste helg så har jeg forresten ikke tid, skal på stevne. ikke starte altså, men jeg er nødt til å være der, for jeg må prate med salmakeren som solgte meg salen min. den er for liten, så jeg må ha meg ny...

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.