hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - svetter så mye
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 svetter så mye
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 05/03/2004 :  08:27:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei!!!
er det normalt at hesten skal svetter så dne renner av dne etter en litt hard økt?? tur/bane(dressur/sprang)
hun er vel i brukbar form.....
alltdi god framgang....men blir ikke brukt hverdag, som regel hver helg....
har dere tips??

Destrier

Norway

Skrevet - 05/03/2004 :  08:46:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Kun hver helg...

Og så svett at det renner...

I brukbar form... ?

Nei, dette er absolutt ikke normalt!
Begynn å ri den litt hver dag, og slutt å ri den så dørgende svett.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 05/03/2004 :  10:15:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har ikke anledning til å ri hver dag...og det renner ikke...var bare et uttrykk.....
Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2004 :  14:10:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
syns ikke det er så rart at hesten svetter... du sier du rir den som regel hver helg... altså så kan det være du ikke rir han den ene helga, og da går det to uker mellom ridetimene/turene..??
hva gjør hesten i mellomtiden/i ukedagene? står bare ute eller noen andre som rir/trener den?
dersom det bare er du som rir den i helgene som regel så høres det ikke ut som den er i noe særlig god form...

du spør om tips... hva da om?? å ikke la hesten svette?? - eneste som kan hjelpe er å ri/trene den jevnligere. få noen til å ha hesten på fòr om du ikke har tid selv...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/03/2004 :  14:58:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg føyer meg nok inn i rekken og er enig med de andre her..denne hesten er ute av form,og har sikkert lang pels i tilegg,og ris for hardt.

Ri jevnere og sakk av på tempo,om mulig barber.Det er til det beste for HESTEN om du er flink og legger på et dekken ute til vi får det litt varmere i luften.Den vil etterhvert begynne å klø,for du får ikke vekk gammel og størkna svette når man ikke for vasket hesten,det "blander seg med hudens fettlag,og derfra oppstår det kløe.

Den taper veldig mye kroppsvarme ved svetting,og etter økten tar det tid for kroppen og få stabilisert dette igjen. Så mye svetting er ikkke bra,og ikke på denne tiden av året.Gi hesten ekstra salt i maten pga.det store væsketapet.

Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 05/03/2004 :  15:32:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også en hest som svetter lett. Ikke fordi han er i så utrolig dårlig form, men fordi han er sånn. (svetter ikke hver dag, men etter gode turer med noe fart eller god trening på banen). Blir brukt stort sett hver dag.
Når de andre hestene såvidt har antydning til svette på halsen, er han som regel våt, men sliten er et ord som ikke finnes i hans verden.
Når de andre begynner å bli slitene, da kan han godt ta en tur til.
Har innfunnet meg med dette, barberer han om vinteren (får på seg gode dekken slik at han ikke fryser), og passer på at han aldri fryser.

Har hatt han i 8 år, både uten dekken og som dekken hest, og det var ingen forskjell på svettingen, bare hvor lang tid det tok før han var tørr.

Siden han svetter så lett som han gjør, gir jeg han salt i maten i tillegg til at han har saltsten(den spiser han ikke noe på selv om han ikke får salt i maten, spiser kun saltstein om sommeren på beite)
Gå til toppen av siden

Fengur

Skrevet - 05/03/2004 :  15:46:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester som svetter mye bør ABSOLUTT få Regulator!! Det er fullt med elektrolytter som forsvinner ut av kroppen ved svetting. Det innheolder også mye salt og hjelper mot melkesyre. Relativt nytt i landet, men i stor vekst. Det er et dansk for og de har nå kommet med Regulator Complete som er et kraftfor ! Gå inn på www.regulator.dk Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 06/03/2004 :  12:55:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Bare i helgene! har du ikke tid til aa ri hver dag, boor du egentlig ikke ri hesten i det hele tatt. Det er ikke bra for hesten aa gaa hardt to dager, for saa aa vaere helt i ro en uke, og saa gaa hardt igjen. All slags plager, skydommer og skader kommer av det. Om du virkelig ikke har tid til aa ri hver dag, er det lurere aa gi hesten ferie. Har selv netopp gitt Nick ferie fordi jeg ikke kunne ri han, og trener kan bare trene to dager i uka; ikke bra for hesten. Om du ikke har tid til aa engang komme i stallen de andre dagene i uka(tar jo bare 30min aa trene hesten litt forsiktig om du virkelig har daarlig tid, og DET faar man til naar man likevel er i stallen), synes jeg du skal selge hesten.

Hester TAR faktisk mye tid, og det er synd naar folk ikke tar seg tid til de. Her paa stallen er de 2 skrekk tilfeller. De blir ALDRI tatt ut, aldri sett eieren(og jeg er der hver dag, ettermiddag og morgen i helgene. I ferien er jeg der hele dagen), hesten har ingen muskler og ser helt grusomme ut. Hesten din har dte sikkert mye bedre, men det blir fort slik. Ikke gjoor det mot hesten din!

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/03/2004 :  13:23:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det faktisk ikke krise for hesten om den ikke blir ridd hver dag, vel og merke hvis den får gå *mye* ute (helst hele dagen, eventuelt hele døgnet). Hesten vil naturligvis få kondisjon og musklatur deretter, men direkte skadelig er det nok ikke. Man bør imidlertid kanskje spørre seg hva som er vitsen med å ha hest hvis man ikke har tid til å ri den. Men for noen, må det kanskje bli slik i en periode, som for eksempel for Beauty som har vært syk.

MEN hvis hesten tusler på beite 5 dager i uka, kan du ikke ri den hardt når du først rir. Du kan ikke engang ri den "normalt" for å si det sånn. Ridningen må stå i forhold til hva hesten er trent for og vant til. Hvis den er vant til å gå på beite 5 dager i uka, bør man ri svært forsiktig når man rir de resterende to dager. Litt forsiktig baneridning, eller en rolig tur, ikke alt for lang. En times tid er antagelig absolutt max på tur, 15 minutter er kanskje passelig på banen. Og da mener jeg virkelig rolig i begge tilfeller! Skritt, rolig trav i korte intervaller, kanskje en kort galopp eller to hvis hesten er skolert til å kunne galoppere rolig og avslappet. Pauser underveis. Sprangridning bør man kutte helt ut i en slik situasjon. Hesten vil ikke være i form til det.

Dette er hva jeg ville anslå, jeg har ikke erfaring med å trene på denne måten. Man må selvfølgelig følge nøye med på hestens signaler. Et signal er at den svetter mye, og det tyder på at man rir den hardere enn den har godt av. En hest som er i god form og som går jevnt, kan godt svette en del når man krever mye av den. Men for en hest som ikke går jevnlig, må man være mye mer forsiktig.

Det er kanskje ikke så gøy for rytteren å ri på denne måten. Hvis man ikke rir så ofte, så vil man kanskje ri "skikkelig" når man først rir. Men hestens helse må gå foran!

Et lite PS: Hester kan også svette av stress. Hvis det er tilfelle, bør man legge om treningen sin slik at man sikter inn på å roe ned hesten. En stresset hest kan ikke jobbe konstruktivt da den bruker størsteparten av energien sin på å stresse. Så lenge den stresser, må man kreve lite av den rent fysisk, fordi den ikke har energi til overs til å yte noe særlig. Men i dette tilfellet høres det absolutt sannsynlig ut at hesten svetter, i alle fall delvis, på grunn av at den ris for hardt i forhold til hva den er klar for.

Redigert av - eligj den 06/03/2004 13:28:48 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2004 :  13:35:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Du kan fint ri hesten i helgene, men du må ta det rolig. Har du hatt melkesyre etter en treningsøkt før???? Hester ute av form får det også veldig lett, og det er VONDT! Tenk på hesten din, ri den mer og prøv å få den i bedre form.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 07/03/2004 :  19:20:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei igjen folks...
for det første hun er IKKE min......!!!!
og har begynt å tatt meg tid til å ri mandag,onsdag, fredag,lørdag og søndag-----går skole, og det er grunnen!!!!!
hun har ikke lang pels.....
og går ute hele døgnet ,unntatt når det er kjempe kaldt.....

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/03/2004 :  03:06:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Du trenger faktisk ikke å ri hver ENESTE dag,det er en mellomting av å ri i helgene og 6 dager i strekk.Du kan da vel øke med 2 dager i starten,ingen vits å overdrive heller...

Litt rart hun ikke har pels om hun går ute nesten hver dag hele døgnet,men da kan vi jo glemme at det er pelsen som er problemet.Da er hesten mest trolig i dårlig form...

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 08/03/2004 :  23:47:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Bra at du rir hesten mer enn i helgene naa;)

Hvilken rase er denne hesten? Jeg har inntrykk av at fullblodser og "heite" hester(arabere) svetter mer enn kaldblodser. Naa vet ikke jeg om dette stemmer, men jeg tror at svetten kan vaere av stress/opphisselse. Hvordan er hesten aa ri da? Er den sprek og skvetten? Hvordan for faar den? Blir hesten annpusten ogsaa? Naar kommer svettingen(med en gang du begynner aa ri, mot slutten av treningen, eller etter paa naar du har skrittet av hesten)? Og hvordan rir du hesten(paa tur eller bane), og i hvilket tempo?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/03/2004 :  08:32:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hun blir svettet etter turen som regel...sjelden anpusten, kun når vi har hoppet og sprettet i dyp snø.....
ridd kun tur i det siste......
tempo varier fra skritt, til trav, til rolig galopp...
foret er jeg ikke fornøyd med men....
hun får vanlig høy, og saue pellets...fæle greier...kun smuler omtrent...har spurt om de kan kjøpe champion komplett.
vet ikke om det har noer å si at hun er midt i røytingen(hun hadde mer pels enn jeg trodde), og hun er visst drektig....eieren mente hun skulle følle i mai, men hun " er for tynn".

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 09/03/2004 :  10:35:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Tuller du?

Hvis ikke - har jeg en følelse av at dette er en dyrevernsak.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 09/03/2004 11:05:01 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 09/03/2004 :  12:03:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
det er kraftfor, men halvparten er jo smuler....
hun er ikke akkurat tynn, men heller ikke smellfeit(høygravid)....kan hende de har bommet, for jeg så hun var brunstig i desember en gang.....
men hva mnete du med tuller du??

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.