hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pysete ridning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pysete ridning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  20:21:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Mener forresten IKKE at folk som raser rundt i full galopp over alt ikke er glad i hestene sine, men om det noen gang skulle skje noe med hest eller rytter, så har de lite de skulle ha sagt - de har jo trossalt vært med på å få det til å skje.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/05/2004 :  20:58:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hvor gamle er egentlig disse vennene dine!?
Jeg tror også jeg må melde meg inn i gjengen med pyser (sånn for ordens skyld...vi er en del dressurtanter her så vil du ha sympati på "være forsiktig og tenke sikkerhet" fronten tror jeg du har kommet til rett sted!!)

Man skulle jo tro at mennesker med gamle løpshester skulle være ekstra forsiktig...iom at de vanligvis har hester med masse løpsinnstinkt osv.
Forøvrig er det ofte bedre å komme hjem hel og i en bit, framfor å ha en hest med masse skader...

Jeg er forholdsvis heldig da forhesten min er noe bortimot det letteste å stoppe/holde igjen, og som selvom hun vil gå etter de andre villig hører på kommandoer om roligere tempo, slik sett _kan_ jeg ri på tur med hvem som helst...Men det blir jo ikke særlig koselig turer av sånt, det er jo det aller kjedeligste. Mine grunner for å ri på tur med andre er jo ikke bare sikkerhet, men også det at det er koselig å snakke med noen, (dvs andre enn den på 4 som innimellom litt ufrivillig blir tillagt meninger om været og det meste i mangel på noe bedre )
Men jeg har også vært på tur med forholdsvis ukjent hest, hvor hun jeg var på tur med _måtte_ trave og galoppere opp alle bakker fordi hennes hest skulle sette muskler...gjett om jeg var fresende sinna før vi var tilbake...Men for høflighetens skyld så gadd jeg ikke si så mye.

Nei du, ta vare på hesten din du (misforstå meg rett, antar de andre gjør det også..)
Problemet inni mitt hode er bare: hvorfor peiser folk på med beinbeskyttere og dekken osv. hvis de likevel skal springe hesten til døde..Dvs at den skal ikke tåle noe fra hoven og opp..Men enkelte innbiller seg jo åpenbart av hoven er en død ting som det aldri kan skje noe galt med.
Altså: prøve å unngå langtidsskader på bein og høver er jo forholdsvis godt anvendt tid vil jeg tro, da beina ofte er vanskelige å lege, iom at hesten jo helst må stå på dem, og gjerne gå på dem for daglig.

Guro (medlem nr x av "pyseklubben" til Kristine- )
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  21:30:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ang hun som skulle trene muskler når hun løp i oppoverbakker; det er tyngre for hesta å gå i oppoverbakker, derfor danner de mer muskler på den måten :P Når hesten traver opp jukser den jo bare! Hehe..
Tror jeg skal starte en såkalt pyseklubb jeg. Tror jeg hadde fått mange ivrige medlemmer!

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  22:15:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
er med dønn

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  22:19:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Er med, på en sær måte. Lille Silje her, er nemlig mer bekymret på banen enn på tur O_o
Har en runde hvor vi kan rase fritt, siden jeg rir alene er det sjeldent noe problem - hesten elsker å gå der - han vet når han kan løpe og når han må stoppe. Så det er ikke noe villmannsgreier - det liker jeg heller ikke. Men jeg ser ingenting i veien for litt kappløp under kontrollerte forhold.

Må vel si jeg er pysete jeg og ;)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  23:26:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er også blant dem som har fått dette pysestempelet, og skal ærlig innrømme at det er en del ting, spesielt i forbindelse på tur, som jeg har endel respekt for.

Skal også sies at jeg var supertøff for cirka 10 år tilbake. Som mange andre i denne alderen var jeg ute etter å sprenge grenser, og synes dette var innmari artig. Blant annet var jeg hestepasser for stallens galeste hest, som nesten ingen turde å ri. Men jeg fikk også min lærepenge. Etter en tur på denne gale hesten (rei med en stressa varmblodstraver som stresset min hest veldig opp), som klart kan defineres som min verste tur fikk jeg meg virkelig et slag i trynet. Hesten jeg rei hadde en tendens til å begynne å bukke om han ble stressa. Og på vei ned en bratt nedoverbakke, med asfaltert bilvei på den ene siden (jeg rei vel egentlig i kanten av bilveien), og med et gedigent stup på andre siden begynte hesten å bukke. Flate glatte sko på bar asfalt,nedoverbakke og kun 0.5 meter fra dette stupet skal jeg påstå at selv om det ikke skjedde, så var muligheten for en eventuell alvorlig ulykke ganske så nære. Men vi kom vel ned bakken, og kom oss videre. Om ikke dette var nok satt hesten i gang med en bukkeserie under en lav gangbru. Det endte opp med at jeg ble slengt i taket gjentatte ganger, og var nødt til å dukke ned og lene meg fremover for så å jage hesten ut. Dette er desidert noe av det verste jeg har opplevd. Jeg er glad jeg hadde hjelm. Knotten på toppen ble knust, og stoffet skrelt av, men jeg heldigvis skadefri. Og på vei hjemmover.. Men på vei hjem kom en gedigen sementbil som ikke lot seg å ta hensyn til min stressa hest, og som bråket veldig. Det resulterte i at hesten tok helt av, og satt av gårde. Selvfølgelig forran denne sementbilen (først da tok sjåføren alvoret og stoppet). Det bar over veien, og inn i et boligstrøk. Og heldigvis fikk jeg bråbremset hesten inn i en garasje, og stoppet. Så fikk vi småtrippet oss hjem, og jeg rei aldri denne hesten utenfor stallområdet igjen. Og jeg skal si at denne situasjonen fikk satt meg på plass. På en side bra, da jeg slapp unna disse viltre årene uten fysiske skader. Men på en annen side trist, da skrekken for å ri på tur (spesielt i trafikken) fremdeles sitter friskt i minnet.

Det jeg i seg selv er pysete for er det å ferdes i trafikken, og på steder hvor en må ri under bruer (denne stupepisoden har fått meg til å ha stor respekt for å ri over bruer også) eller i områder hvor det ikke bare er skog og mark. Skogen og marka er jeg fremdeles kjempe tilhenger av, men dessverre gjør dette med trafikken det litt vanskelig å komme seg ut i marka. Det går bra på en hest jeg stoler på, men tanken slår meg hver gang jeg rir under en bro. Noen ganger hopper jeg av for å hoppe på igjen etterpå (dette er gitt at hesten lar seg utføre dette med).

Min opplevelse er at de fleste, litt voksne, med fornuft og erfaring respekterer mine turerfaringer og den skrekken jeg har for enkelte tursituasjoner. Men jeg opplever også de som kaller meg pyse, og ikke helt skjønner alvoret. En ting jeg for eksempel aldri har vært redd for er å trave i skogen. Men "ryktene" om min turskrekk har ført til litt spydige kommentarer om at "jeg har hørt at du ikke tørr å trave på tur, er det sant?". Dette har da vært yngreårige og mer uerfarne ryttere som har sagt, og som voksen er dette selvfølgelig en ting jeg enkelt hever meg over. Men skjønner godt at slike påstander ikke er enkle å tanke om en er yngre. For 5 år (+) siden hadde nok denne kommentaren vært noe som heller hadde såret meg, enn noe jeg glatt kunne ha hevet meg over.

Jeg har ikke i seg selv erfart tilsvarende "lærepengesituasjoner" som nevnt over når det gjelder for eksemepel å kappe på tur. Men jeg har som så mange andre vært med på disse grensesprengende turene også. Selv om jeg der og da ikke innså alvoret i det, er dette noe som har dukket opp blant fornuften i ettertid. Jeg skal love jeg har vært på mange turer hvor bein har flydd veggemellom, vi ikke har klart å stoppe før lenge etter det som var planlagt, vært nære på å gå i bakken, og også gått i bakken. Heldigvis med kun blåmerker og skrubbsår til følge.

En ting er at slike turer ofte sprenger grenser for vår egen sikkerhet. Men som så mange allerede har påpekt er dette også snakk om ansvarlig trening fremfor å unngå skader på hesten. En tredje ting man bør tenke over er egentlig hva poenget med en slik tur er. Det har faktisk i få tilfeller noen veldig positiv hensikt (treningsmessig) å kappe slik på tur. Ofte stresser man bare opp konkurranseinstinktet i hestene, og det er vel egentlig mer rytterne som synes grensespreninging er kult enn hesten selv.

Selv synes jeg turer som sagt i tur og mark er topp. Men er skikkelig pyse i trafikken. Å kunne klatre bratte oppverbakker og nedoverbakker er gøy. Å drive kontrollert intervalltrening (da helst alene, da jeg hater å ri i rumpa på en hest forran) med mye trav, kort galopp, og også mer frisk og luftig galopp, som fremdeles er kontrollert og forsvarlig også for andre som ferdes i det området en rir på tur i er gøy. Dette har faktisk også sin hensikt. Også en total fridag, med skritting i flott natur er også flott. Det finnes i grunn så mange muligheter når det gjelder turmuligheter, og faktisk så mange alternative og langt bedre muligheter enn dette å beinfly og kappe, at jeg synes man rett og slett bør legge opp sitt fornuftige løp.

Det er faktisk veldig få proffe ryttere som setter hestene sine i kanten av et jordet for å trene på "første man hjem". Nå er vel dette egentlig poenget i galoppsport da, og eksempelvis i feltritt kreves det også litt fart i terrenget. Men i andre grener har dette liten hensikt. Dessuten tror jeg fartstrening innen feltritt også er lite effektivt dersom man trener etter "første man hjem"-prinsippet. Å trene fart og styrke på en hest gjøres vel mer ved riktig baneridning og kontrollert og intensiv intervalltrening (vil jeg tro, uten å ha spesielt kjennskap til feltritt).

Dette ble som vanlig litt langt, men jeg må bare påpeke at jeg synes du (kristine-) følger din fornuft, og selv om noen kaller det å være pysete, så er kanskje nettopp dette grensen fra å skille seg fra de som ofte er uerfarne og rir uten mål og mening, og faktisk fremstå som litt klokere enn de andre. Start din egen "pyseklubb" dersom det er det de andre i stallen ønsker å kalle det. Det er viktig at man trives med ridningen, og trener på den måten man selv føler er riktig for seg og sin hest. Å eie en hest koster mange penger, så da er det ikke noe poeng å utsette seg selv og hesten for sjansespill, når kanskje ikke en gang denne "treningsformen" i seg selv har noen hensikt for seg en gang.

Bruk turen til det den er verdt!

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2004 :  23:28:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vet ikke helt hva jeg skal karakterisere meg som... Det kommer helt an på hesten jeg rir hva jeg gjør/jeg og følget. Vi har en løype som vi gjerne rir om kapp eller fliser etter hver andre på, men den er da laget for å trene løpshester, og det er grei bredde på den. Når jeg rir på tur utenfor stallens område, ser jeg an situasjonen litt. Heldigvis er ikke hesten min noe heft, hun skjønner når hun ikke får lov. Hun blir gjerne litt kavete, men stikker ikke. Jeg hopper også gjerne over noen små stammer og sånt, om jeg skulle finne det for godt.
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2004 :  09:48:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Stormy - kanskje er du bare pyse i bantamvekt-klassen da ;)
Poenget med oss pysene er stort sett ikke at vi ikke tør å ride fort eller hoppe etc på tur, men at vi i mye større grad ser an underlaget, hesten vi rider, hestene vi rider sammen med, mulighet for å støte på trafikk/fotgjengere etc. Altså at vi tar hensyn, og noen ganger i en større grad enn hva som strengt tatt er nødvendig. Bedre føre var etc...
Når man er trygg på en hest man kjenner godt, rider alene eller sammen med andre som også har kontroll på hesten og er trygge, på et område hvor underlag og sikt er på topp er det ikke ansvarsløst hverken å galoppere eller hoppe ute i naturen.
Men du - og de fleste andre - skjønner sikkert godt hva jeg mener når jeg sier "flå-ridning". Den typen rytter som ikke bryr seg om at egen eller andres hester blir stressa og evt stikker tenker ikke særlig mye lengre enn nesa rekker. Mange hester vil gjerne løpe - overalt - og det er vi som må vurdere om det er trygt nok, med tanke på rideferdigheter, hesten (hode og helse), de vi evt rider sammen med, underlag og de vi evt kan møte der vi rider.
Hvis alt dette er tatt med i betraktningen og det fortsatt er "grønt lys"... Da skal du se at mange av oss "pyser" også suser avgårde!!! :D
Gå til toppen av siden

Martine:o)

Skrevet - 10/05/2004 :  16:44:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg her Kristine! Det beste som er er å skritte en tur med en god venninne og ha lange dype samtaler... :P
Kjenner meg også veldig igjen emd dette med vann, bekker, elver. Hesten min liker de ikke i det hele tatt, så når jeg e rpå tur alene så får jeg brukt mer tid på å la han gå over de av egen vilje og ikke tvinge han over de siden de andre som jeg er på tur med skal komme seg videre... Nå rir jeg nesten bare på tur alene og hvis jeg evt rir sammen noen så er det bestevenninnen min og hun er like "pysete" som meg...
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/05/2004 :  16:47:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Måtte bare legge til at jeg stiller litt i samme kategori som elx på forsiktighetsfronten..jeg syns også det er gøy å løpe litt innimellom..Men jeg liker å vite at jeg ikke ødelegger meg selv eller andre på veien...

Og sånn for ordens skyld: mitt store mål her i livet er å få gjennomført en debutant klasse i feltritt...(må bare bevise for meg selv at jeg kan klare det )

Guro
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2004 :  20:29:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro: du er ikke alene om den drømmen. det hærligste jeg vet er å hoppe i skogen (og nå virker det som hesten min begynner å like det goså; hun har hoppet helt frivillig med ørene på topp to dager på rad!!! *skryte, skryte*). under kontrollerte omstendigheter selvsagt...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

plutoloop

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2004 :  20:38:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! Jeg er HELT enig! Det er da ikke pysete?!?! Har noen venner som driver og "baksnakker" en som ikke ville galoppere på tur, de sier at hun er pysete og sånn. Da begynner jeg å lure litt, for snart skal jeg begynne å ri med dem (De er mine beste venner). Hva skal jeg si når jeg ikke vil dundre avgårde i heidundrandes galopp inni skogen? Jeg støtter deg, Kristine, og alle dere andre! Men har noen her noen tips til meg?
"Ikke en time i livet er bortkastet dersom den brukes på hesteryggen" - Winston Churchill Gå til toppen av siden

plutoloop

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2004 :  20:40:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dessuten, jeg er også med i "pyseklubben" ;)
"Ikke en time i livet er bortkastet dersom den brukes på hesteryggen" - Winston Churchill Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2004 :  21:28:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
sannheten. du føler deg kanskje råtten etterpå, men jeg skal love deg, det er verdt det! jeg har sluttet helt å ri sammen med ei på stallen jeg nå, da rir jeg heller alene. hun er delvis grunnen til at jeg falt av en gang, og det vil jeg ikke skal skje igjen. heldigvis har jeg ei venninde (epetra) som er like fornuftig som meg, så vi rir sammen hele tiden. hestene er umulige, men vi venter i det minste på hverandre når vi har problemer, sitede for å ruse avgårde.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 10/05/2004 :  22:56:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
jepp! pysa her og! eg elskar på hoppa og galoppera når vi er på tur. men vi gjør det bare på "faste plasser" kor vi veit det er greit underlag, lite folk og alle andre pysebekymringar.

det er dei som tøyar grensene for sikker ridning som kan ødelegga ryktet til rytterane... det er mange nok som er redd hestar allerede...vi treng ikkje fleir ulykker og skræmde turfolk osv.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.03 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.