hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pysete ridning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pysete ridning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 05/05/2004 :  21:41:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Vel, dette er vel egentlig et etisk spørsmål om normal ridning, og hvordan dere tar avgjørelser utifra hvor dere skal ri, galoppere, hoppe etc.

Jeg har nettop få høre at jeg er en pysete rytter fordi jeg blant annet ikke ville trave/galoppere på en veldig steinete skogsti. Dette sa jeg fordi hesten min fikk knusning en gang på jordet bare ved å sparke litt for hardt i en stein når vi travet, det var 2 uker med pastakur og pleie, og ikke minst MYE utgifter.

Et annet tilfelle er at jeg ikke ville legge ut på en tur i full galopp sammen med 4 andre hester, deriblandt to fullblodshester og en varmblodstraver som alle har gått løp. Ja - jeg ble med på turen, men jeg sa at jeg ikke ville ha noe annet enn traving/rolig kontrollert galopp. Dette var da greit for de andre, men tok de hensyn - nei! De hoppet over stokker, galopperte fra oss andre, travet i vei osv, og der sto jeg igjen med en hest som hoppet på stedet for å løpe etter. Heldigvis er han veldig rolig og kontrollere i slike situasjoner, men når en hest bukker, steiler og kaster seg rundt på en trafikkert vei(ikke asfalt), så BURDE normalt de andre tatt hensyn, og slakket farten. Det var så at jeg måtte skrike etter de andre for at de skulle stoppe.

I ettertid har jeg fått hørt at jeg var sååååå pysete, men jeg synes ærlig talt ikke at det er noe gøy å sitte oppå en hest som nesten går rundt. De er jo flokkdyr - de vil løpe etter! Og selvom jeg hadde kontroll over han kunne han jo ha kastet meg rett av om han ville.

Jeg bare lurer på hva dere der ute synes om slike hendelser - hva pleier dere å gjør om noe sånt skjer? Og er det pysete å ta forhåndsregler?

Av erfaring har jeg lært at det er bedre å være litt pysete, enn alt for tøff. Du vet aldri når du går på en smell

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

Fröya

Norway

Skrevet - 05/05/2004 :  22:38:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Det er bedre å være "pysete" enn død! Eller for den del påføre seg selv, hesten eller andre skade. Synes ikke du er pysete jeg, men fornuftig og voksen. Det er tøft å stå i mot presset fra de andre. Du skal ha all ære for at du ikke lar deg presse, men står på dine egne meninger om hva som er forsvarlig ridning. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/05/2004 :  22:41:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også pysete - hvis det er dette som er pysete ridning. Og i så fall synes jeg det er helt greit å være pyse :) Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  00:04:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med de andre her, bedre å være litt pyse enn å få en skadet hest, skade seg selv eller skade andre!
De som holder på på denne måten er ofte de som ikke er så moden, og som ikke ser de negative konsekvensene...
Og- alle skal ta hensyn til hverandre når man rir på tur!!!

Hege Gå til toppen av siden

nina74

» VIP

Skrevet - 06/05/2004 :  00:27:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sier meg også hjertens enig med de andre her! Fortsett med å tenke på hesten din og deg selv når du rir, og ikke la deg diktere til å gjøre noe som kan skade dere.
Synes du er tøff jeg, som sier ifra, og slett ikke pysete!!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  07:41:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg er gammel nok til å ha erfart hva som kan skje om noen mister kontroll over hesten sin. Dette medfører at jeg alltid vurderer "selskapet" jeg skal ri med og hestene deres.
Samt min egen hest og hvordan den passer inn i selskapet.

Jeg har ei på 13 som rir for meg, og når vi drar ut på tur, så avpasser jeg farten etter det. I tillegg avtales hver tempoøkning på forhånd, samt hvor vi skal gå ned igjen i fart. Eks: Vi tar en galopp opp bakken og stanser hestene ved sletta på toppen. Skulle noen få problemer underveis, må vi se etter hverandre såpass at vi oppdager det og holder igjen hestene.

For meg handler det om å ta hensyn og ri på en trygg måte for hest og rytter. Jeg tar like gjerne en lang skrittetur med mye klatring og en trav eller to, enn en dundre-avgårde-for-ful-rulle-tur. Jeg skal trene hestene på en fornuftig måte samtidig som jeg vil ha en hyggelig tur...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  07:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
må nok slutte meg til rekka med "pyser" her... jeg innrømmer glatt at jeg er pysete, men jeg har funnet ut at det går fint an å kose seg på en litt roligere tur enn å rus avgårde i vill fart. jeg har god kontroll over hesten min, selv i full galopp, og kan stanse henne når som helst, men det er ikke gøy når man vet at det kan skje noe rundt neste sving. så de svingene går (eller traver, maks) jeg rundt

Kristine- : vet akkurat hvordan du har det, har ei på stallen her også. særlig hadde jeg problemer når jeg hadde Florence. hun var skikkelig stressa, og jenta jeg red sammen med måtte absolutt hoppe over alt, og ga seg ikke før hesten hoppet perfekt (noe han sjelden gjør, da han foretrekker å bruke minst mulig krefter). og hun smattet på hesten _hele_ tiden_. det gjorde ikke den stressa hesten min mindre stressa. hesten jeg rir nå bryr seg mindre, men likevel så foretrekker jeg å ikke ri sammen med henne. bedre å ri alene enn å ende opp med skader!

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  08:06:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg rir så å si aldri i gallopp på tur, dette fordi hesten min ikke er sterk nok til å bære seg i rolig gallopp ennå, samtidig som hun blir veldig stresset av det (tidligere traver), så galloppen tar vi i trygge omgivelser på banen. Jeg sier fra til de jeg rir sammen med, at jeg rir mest i skritt, og at jeg kun kan trave i rolig tempo, og de tar heldigvis hensyn til det. Det er ikke pysete ridning.

Men må innrømme at jeg likte full gallopp jeg også da jeg var yngre, heldigvis vet jeg bedre nå:)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  09:10:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Det er STOR forskjell på å være pysete, og å være fornuftig!!!

Jada, det er gøy og galoppere, men jeg synes vi må ta forhåndsregler! Fortsett med den "pysete" ridningen din du, det er godt at noen ikke tar helt av og glemmer hestens og rytterens helse...

"TOMMELEN OPP TIL DEG"

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  09:25:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Melder meg gladelig inn i "pyseklubben"... eller er det tøffe vi er? Som tør å stå imot presset. Jeg står heldigvis på en "pysestall" hvor de fleste bruker hodet når de rider og tar hensyn til både to- og firbente, samt underlag, trafikk etc.

Det er vel så enkelt som at vi pysene er opptatt av hestens beste først og fremst, og ikke bare oss selv og hva som er mest morsomt ridemessig for egen del. Så jeg er hjertens enig med Silje - vi er fornuftige som tenker lang- og kortsiktig på både hestens og egen helse og sikkerhet. For ikke å snakke om at vi ganske sikkert får mer ridbare og fornuftige hester også...

Heldige oss :D
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  11:18:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Før sysntes jeg også at sånne ryttere var pysete og galopperte rundt på tur overalt.
Galopperer fremdeles masse på tur jeg, galopperer om kapp og sånn, men man må jo ta hensyn til hesten! Jeg føler meg 100%trygg på thirla og vet at jeg klarer å kontrollere henne, men setter du meg oppå en større hest vil jeg nesten ikke trave engang! Dessuten galopperer man bare der det er passende underlag! Thirla, som er islandshest, har ikkeno problem med å holde seg på veien i steinete skog i fullt trav, mens varmblodsen til venninna mi må skritte der...Det er ikke å være pysete, det er å tenke litt lengere enn nesa!

Ellbell&thirladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  11:39:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
må bare legge til en ting: mange hester har en mye bedre kort galopp enn full galopp. har hatt en av de. når vi dro avgårde i full galopp (på begynnelsen, da hun ikke var sterk nok til å senke farten) hadde jeg ikke sjans til å sitte engang, måtte stå hele tiden. det ble bedre etterhvert som hun klarte å korte ned galoppen, og nå er hun ikke så værst, men jeg husker hvor forferdelig hun var. Loli har en grei full galopp, som man faktisk sitter limt ned i salen i (får ikke til å reise meg der), men den korte galoppen hennes er HIMMELSK! dessuten så eier hun ikke konkurranse instinkt, så hvis vi galopperer om kapp så holder hun seg rett bak hesten foran. og det er jo ikke noe morro, da er jo halve vitsen borte. må bare legge til at dette skjer kun på flate jorder eller jorder med litt motbakke, aldri på vei.

mvh lille meg

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  19:37:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Tusen takk for alle de fornuftige og bra innleggene! Satt å tenkte på det i dag når jeg var ute å red. I går ble han bare skrittet en liten tur, og hadde derfor maks energi i dag. Når vi kom til en liten vanndam, som han forresten ikke er så glad i (rennende vann)så stoppet han og opp å hoppet på stedet. Når jeg er aleine tar jeg all verdens tid, jeg verken slår, sparker eller skriker. Jeg lar han få lange tøyler og etter 10 sek så går han over selv. Hadde noen av de andre jentene vært med hadde de tatt fart og hoppa over vannet og løpt videre, det har hendt flere ganger. De verste er jo at de da løp rett forbi meg! Kun en av jentene pleier å SKRITTE over vannet og vente på den andre siden. Da går Ibrahim over vannet uten å tenke over det. Da går han liksom TIL noe. Den episoden med de andre som løp forbi gjorde at jeg ble kasta over salen og hang rundt halsen i full galopp med bukkesprang helt på toppen av en bakke (et par hundre meter) LIVREDD og skjelven snudde jeg og skrittet hjem igjen alene. ¨Pyse¨ ropte de etter meg da!

En annen ting jeg tenker på rundt disse tider er vått gress, vått løv etc og ikke minst ¨tælahøler¨. Nå som de ble glo varmt over natta forsvant jo tæla i bakken rimelig fort, derfor er det jo DE hulla i bakken, spesielt på skogsveier. Mange av traverne rundt her må vente et halvt år med å trene fordi de ødla beina når de falt neddi. Man kan jo brekke beina!

Nei, men ærlig talt vil jeg heller ha rykte på meg for å være pysete og ikke rase igjennom skog og mark uten å tenke særlig lenger enn en meter om gangen! :)

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  19:58:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig!

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  20:03:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
sprang de bare forbi? uten å spørre og uten vente på den andre siden?
FY SØREN!

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 06/05/2004 :  20:18:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Helt sjukt, men sant! Må få med at den episoden her skjedde like etter at jeg fikk han, så både de folkene og hestene er det måneder siden jeg har sett (heldigvis). Det er som cowgirlchris sier; jeg ser ann følget! Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke stoler på noen av de hestene som står på stallen, og det samme gjelder noen av rytterne! Men, det er nå slik at trives på tur alene og/eller med noen som liker lange turer med rolig trav og rolig kontrollert galopp i korte strekninger om gangen.. Skritte ved siden av hverandre på endeløse sletter og traktorveier er jo h e a v e n for meg! Og jeg er glad i hesten min jeg - hadde aldri klart å tiligi meg om noe som helst skjedde med han pga uaktsom ridning eller generell håndtering. De er store og sterke dyr!
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.