hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ømtålig hud
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ømtålig hud
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

beno

Skrevet - 29/04/2004 :  12:47:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vår nyinnkjøpte ponny viser seg å ha veldig ømtalig hud. Spesielt får han fort sår her og der. Spesielt på neseryggen har han et sår hvor hårlaget blir borte og huden blir rød (ikke hull på huden). Prøve å legge teddyfor under nesereima, varierer på høyden etc., men dette kommer tilbake veldig fort. Bruker også minst mulig grime på han (også da med for på). Ser også at han fort kan få små flekker som blir hudløse rundt på kroppen dersom han kommer borti noe etc. Hans mule er også rosa, så jeg er forberedt på å måtte smøre godt i sola.
Er det andre som har slike opplevelser og erfaringer og tips om hva man kan gjøre med det. Jeg smører idag med Bacimisyn og "hestesalve", men kunne tenke meg å høre om noen har et mer "varig" tips til heling.
Mvh. Beno

asvind
» VIP

Skrevet - 29/04/2004 :  18:51:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er du sikker paa at hesten faar i seg riktig og nok av alle nodvendige naringsstoffer? Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 30/04/2004 :  12:18:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Er dette en hvit ponni? Har den isåfall rosa eller grå hud? Skimler har vanligvis sort/grå hud og tåler sol etc bra, men som alle andre hester kan de ha pigmentløse (rosa hud) partier (feks der de har hvite avtegn) hvor huden er enormt mye mer følsom.

Har selv en pinto og forskjellen mellom hvordan sår etc gror på "hvite" (rosa hud) og "fargede" (gråsort hud) partier er enorm!

Med forbehold om at hesten ellers er sunn og frisk og, som Asvind skriver, får i seg det den skal av næringsstoffer har du nok rett og slett fått en hest med ekstremt følsom hud. Hvis huden er rosa er den mer følsom for sol, og generelt litt sartere...

For "gamle" hårløse flekker har jeg ikke så mange råd og tips, men for "nyere" flekker (bortskrapet pels, sår som har grodd) kan jeg feks anbefale fuktgivendekremer som feks inneholder Aloe Vera.

Selv har jeg hatt gode erfaringer med Elizabeth Arden's Eight Hour Cream (en menneskekrem basert på en hestekrem! Den koster drøye 200 kroner for en liten tube, men den er kjempedrøy og funker på omtrent alt av hudproblemer - både på deg og hesten )

Liker også "Miracle Cream" (www.bailyes.no er forhandlere i Norge) som inneholder Aloe Vera og Tea Tree olje - desinfiserende og smørende. Og for solbrente eller spesielt utsatte partier anbefaler jeg sinksalve (kjøp babyprodukter på apoteket, det er stort sett billigst og best egnet for hest siden de er uparfymerte) som er beskyttende og legende på samme tid. Mrk at den er veldig klissete!

Vær obs på at endel desinfiserende salver kan virke litt uttørrende på huden, og det er viktig å holde den så myk og smidig som mulig. Siden du allerede beskytter mot gnag så godt du kan og smører er du godt på vei - og når det gjelder solbrenthet og gnagsår er det alltid bedre å være føre var!

Lykke til

Ooops - glemte nesten det "viktigste" - det du kan putte inni hesten .
Olje (vegetabilsk 1-2 dl om dagen) og B vitaminer! På apoteket får du bestilt 1 kilo med Faex Medicinales (engelsk ølgjær) til drøyt 250 kroner. Dette er avbitret og de fleste hester synes det er er helt OK å få som tilskudd. Gi ca en spiseskje hver dag.

Redigert av - elx den 30/04/2004 12:24:42 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.