hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kragerø! Vær så snill og svar!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Kragerø! Vær så snill og svar!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/10/2004 :  16:40:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om en person på 13 år er et barn eller ikke, skal jeg ikke gå vidre inn på her. ;-)
Rideleir er synonymt med rideskole, det er personer som kommer for å lære å ri.
Ingen av oss har sagt noe om at du har gjort noe galt horsi, vi har bare påpekt at det er galt av rideskoler og rideleirer å bruke så unge hester i rideopplæring. For det første er det en hest i barnestadiet og for det andre skal elevene lære noe av hestene - ikke hestene av elevene. Hadde det vært slik, skulle man ikke betalt noe for å ri for en rideskole - for da er det tross alt du som lærer hesten noe.

At Kragerø vet hva de driver med, tviler jeg ikke på - men det er fortsatt ikke rett å sette en 3-åring inn i en rideskole, like lite som det er at en 13 åring skal undervise en skoleklasse. (Fks.)
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/10/2004 :  16:59:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er meget enig med Formosissima her...

Horsi, jeg tillater meg å skrive dette, JO du er et barn. Du er tretten år. Og selv om hesten var snill å ri betyr ikke at den har godt av å gå i rideskolen.

Som Formosissima sier, denne hesten er fremdeles et barn i hodet og den har derfor ingenting på en rideleir å gjøre. Den burde bli ridd av rolig, erfarne voksne. (helst)

De fleste rideskoler vet nok hva de driver med ja, men de kan gjøre feil de og.. (både med og uten vilje)
Kaller deg ikke dyremishandler Horsi for det er jo ikke din skyld at hesten gikk i rideleiren, men jeg håper ikke du mener det er RIKTIG å sette en så ung hest inn i rideskolen...

I en rideskole/rideleir skal man bruke skolerte, voksne hester som kan lære BORT, ikke unghester som trenger å bli lært opp selv.

Men man ser jo så mye rart på rideskolene rundt omkring at mange sikkert ikke reagerer på dette...
Gå til toppen av siden

<3~*~Belinda & Rappen~*~<3

Skrevet - 25/10/2004 :  21:29:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm....... jo da men er ikke helt enig med det du sa med at du skulle sette en voksen erfaren rytter på stakkars ariel hun er bare 130!! på rideskolen min går det tre hester på fem år da.... de begynte når de hvar 4 er enig med at Hun kanskje ikke burde gått på rideleir men jeg er glad for det og jeg lærte MYE nytt om ridning der!! Selv om jeg rei en ung uerfaren hest. Og hun kommer alltid til og vere yndlingshesten min!! det er første gangen jeg har grini når jeg skulle gå i fra en hest på en rideleir fordi jeg viste at jeg aldri mer fikk ri henne igjen det sier litt om hvor snll hun hvar selvom hun hvar ung!! Men som sagt hun er solgt nå! Gå til toppen av siden

Skrevet - 25/10/2004 :  22:17:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
neida du har ikke hørt feil! Hun er 4!! nå! men når jeg rei henne hvar hun 3 sa i hvert fall ridelereren min kaia!! Gå til toppen av siden

Skrevet - 25/10/2004 :  22:18:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
men 5 år er feil! Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 25/10/2004 :  23:35:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Horsi, du hadde lært minst like mye på en voksen og erfaren hest..

Og ja, en erfaren person burde ri denne ponnien. Det er kanskje ikke det smarteste å sette en svær kæll oppå den (etter hva jeg så på bildene har den dårlig med muskler og ser ikke ut til å være istand til å bære noen nevneverdig vekt) Men en LETT, voksen person som har erfaring med ungehester er absolutt den som burde ri denne ponnien.

Dette er INGEN egnet rideskoleponni.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2004 :  00:53:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare så det er sagt; voksne og erfarne ryttere KAN være lette nok til å ri små ponnier. Jeg er 162 og 50 kg, og kan godt ri inn/skolere alt fra en shettis og oppover!
Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 26/10/2004 :  07:11:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Enig med hege.jo ;-)
Jeg er 165 og 49 kg.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 26/10/2004 :  12:30:19  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det burde vært en lov som sier at det ikke er lov til å ha rideskolehester under 6 år!

grunnen til at jeg sier det er at de må være orntlig innridd og kunne det de skal for at elevene skal lære noe av dem. Vet at mange rideskoler begynner med innridingen av hesten når det er 3 år, men av RIDESKOLE-ELEVENE! Det er heilt feil og jeg vil anse det som om at rideskolen utnytter den aktuelle rytteren som rir den aktuelle hesten.

Dessuten er ikke hestene ferdig utvokste når de er 3 år, og mange har voks-smerter akkurat slik som vi mennesker har! Det vil da si at noen hester kanskje har det vondt av og til pga voks-smerter, og kan derfor være svært uberegnelig i denne perioden. Akkurat dette har jeg erfaringer med fra min egen hest! Neste gang jeg skal ri inn en hest, skal den minst være 3,5 år. Selv om man ikke akkurat behøver å ri er det en masse andre treningsformer man kan bruke! Skled litt ut dette, men dere skjønner nok hva jeg mener om dere gidder.

Monica
Gå til toppen av siden

Skrevet - 26/10/2004 :  18:24:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er 13 år og veide ca 35 kg. så jeg trokke man kunne ha Satt en voksen person på 50 kg på henne!! :S Det blir litt galt! men hun er solgt! Gå til toppen av siden

Skrevet - 26/10/2004 :  18:25:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
rielærerene sa til og med at jeg var litt for stor for henne! ..... Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2004 :  18:32:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, feks en shettis kan godt bære en person på min vekt, og jeg har vært med på trening av små unghester uten at dette er noe problem. Det man må passe på, er å ikke ri for lenge i gangen. At ridelæreren sa at du var for stor, behøver ikke ha noe med at ponnien ikke "tålte" vekten av deg! Jeg er for stor til en shettis jeg å, men den tåler å bære meg fordet:)
Hege Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 26/10/2004 :  19:35:55  Vis profil  Svar med kopi av melding

Uansett så burde man da ikke bruke rideleir-elevene til sånne uerfarene hester!!

Finnes mange "små" voksne mennesker også, som har mere erfaringer enn det en rideleir-elev har.
Gå til toppen av siden

Skrevet - 26/10/2004 :  20:50:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
¨Bare sier i fra men det fins unge erfarene rytettere!! ikke bare voksene hvet jeg er dårlig til og ri! men det finns barn som r kjempe flinke til og ri også!!! Gå til toppen av siden

Skrevet - 26/10/2004 :  20:53:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan dere ikke vær så snill og slutte og diskutere det?! jeg gidder lixom ikke og høre mere dritt nå!! Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.