hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tilvenning av vannslange
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 tilvenning av vannslange
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2004 :  01:01:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette hører kanskje til under hestestell, men jeg prøver nå her likevel...

i dag hadde jeg bestemt meg for å spyle beina til Lolita, siden vi hadde ridd en ganske gjørmete løype. men så lang kom jeg ikke. for det som skjedde var at hun først hoppet til når jeg skrudde på vannet, og ødela to leietau (to førsøk på å binde henne fast). det var bare spennene som røyk, så jeg er egentlig mer lettet over at nakken hennes ikke røyk. men, uansett, jeg ga opp forsøket på å binde henne, siden vannet gjorde henne helt hysterisk (slangen er forresten ikke noe skummel, jeg viftet ganske mye med den først. da sto hun helt rolig, det var når jeg skrudde på vannet, og kom nærmere enn 1,5 meter med det at hun hoppet til). derfor slapp jeg henne i en paddock, la slangen på bakken og hentet noen gulrøtter. så skrudde jeg på vannet, ropte på henne, og lokket med gulrøttene når hun begynte å fnyse mot vannet. hun fikk en bit for hvert steg hun kom nærmere (gikk litt rundt også, for å kanskje komme nærmere meg uten å komme nærmere vannet). til slutt var mulen hennes 20cm fra munnstykker på slangen, og dermed vann"strålen" som kom ut av den. ikke værst, med tanke på at hun først var livredd, og ikke ville nær den i det hele tatt. da gikk jeg tom for gulrøtter, så jeg skrudde av vannet.

er det noen som har noen andre tips for tilvenning av vannet? hun reagerer ikke på slangen, det tygger hun til og med på, sølepytter og stille vann går også greit. bekker er det litt værre med hvis det er meningen at hun skal over, men å drikke fra de er ikke noe problem.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2004 :  11:10:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Tja, en ting vi har gjort med hell er å bruke et regulerbart hageslange-munnstykke som gjør at du kan tilpasse vannstrålen og feks gjøre den til en myk "spray". Så har vi regulert tilbake til en litt kraftigere (og nyttigere) stråle etterhvert som hesten har roet seg og akseptert å få vann på ben og/eller kropp. 100% suksess, i noen tilfeller iløpet av noen minutter, og andre iløpet av etpar dager...
Lykke til!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.