hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva TENKER hesten??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hva TENKER hesten??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 09/12/2003 :  09:18:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg har lurt saa faelt paa dette i det siste... hva i allverden tenker disse dyrene paa? Naar Nick sover for eksempel, hav droommer han om? hehe... Mat? AA vinne stevner? Nabo hoppen? Mareritt om meg:p?

Saa, hva tenker egentlig hester? Hva droommer de om?

Selv tror jeg vi undervurderer hester litt... De er ganske smarte, gutten min er en liten tulling, aapne knuter er det beste han vet.... han kan aapne en knute, staa stille saa det ser ut som knuter er i orden helt til jeg gaar inn paa salrommet, og naar jeg kommer tilbake har han gjammenmeg greid aa aapne dooren til forrommet(som vi har en saann skyve laas paa), og funnet posen med kraftfor!
Har han planlagt dette lenge? Har han tankt paa det? Jeg er ganske begeistret...

Hestehilsen fra Cathy og Nicky

xxxx

Skrevet - 12/12/2003 :  00:08:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Den tenker ikke "så dypt"..den tenker sort/hvitt,-altså godt/vondt.
Den lærer av stadig repetering,da den som sagt ikke har noen "klisterhjerne".Den tenker og handler utifra innstinktet dens,og fra det den er trent til.

Hadde de vært like "smarte som oss",hadde de ikke godtatt oss på ryggen,ei heller å være i fangenskap.
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  17:19:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Enig med Chess
=D Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 15/12/2003 :  21:22:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den tenker ikke så mye er jeg redd, hesten lever vell kun i øyeblikket, men lærer og husker. Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 16/12/2003 :  02:03:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg leste for lenge siden en forskningsrapport om akkurat dette tema.
Der sto det at hesten trolig tenker i bilder, og at den tenker lite om fremtiden, annet enn akkurat den aller nærmeste fremtid. "Nå er jeg sulten - hvor finner jeg mat" - tenkning.
Derimot har hesten god hukommelse, og husker hele livet.

Hesten kan også lære seg mellom 200 og 400 forskjellige 'menneske-ord'/kommandoer, og greie å skille mellom dem. Derfor skal det være en relativt grei sak å lære en hest å adlyde det meste kun ved hjelp av stemme.

Nå nylig så jeg også en sammenlikning av hestens og menneskenes syn. Artig! Visste dere f.eks. at gulrøtter i hestens øyne er grønne?

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  09:27:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
MEN det finnes da mange historier der herster har tenk ut "bølle-saker"!!! Må bare fortelle om en jeg kjenner som hadde en dølahest. Han pleide hver morgen å slippe ut hesten og fore den i havnehagen rett utenfor stallen (eller: stallen stod i havnehagen hvis dere skjønner...), for så å møkke boksen hans. Men en morgen så stengte hesten eieren sin inne i stallen og eieren på står at etter å ha trygglet lenge og vel så sa han at han måtte få slippe ut for han skulle på skolen, hvis ikke kom han for seint og da åpnet hesten døra igjen (det var ei vanlig "slå" på døra, sånn om henger fast i en bolt og svinges på plass). Han fortalte dette til naboen som ikke trodde noe på ham, men gikk med på å stå på lur dagen etter... og gjett hesten gjorde det igjen!
Det finnes utallige sånne historier, og mange vet jo at i hvertfall fjordinger og islendinger tenker "litt mer" enn andre raser... hesten må da tenke litt på andre ting enn mat i hvertfall!!! Er det noen som er enige eller uenige ?

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/12/2003 :  10:01:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Lille my..

Har aldri hørt/erfart at fjordinger og islandsshester,tenker mer enn andre raser......? Er dette forsket på og kan dokumenteres?? Og hvorfor?

Ble bare nysjerrig.....
Gå til toppen av siden

pus

Skrevet - 16/12/2003 :  11:04:06  Vis profil  Svar med kopi av melding

Dyr tenker ikke på samme måte som mennesker. De ønsker bare å unngå smerte eller å oppnå nytelse. Og så handler de etter instinktene. De kan også lære ting gjenom repetisjon, f.eks. "sparker jeg i boksdøra får jeg oppmerksomhet". Det er denne typen erfaringer som noen ganger får oss til å si at hester er utspekulerte.

Angående hvor utspekulert de forskjellige rasene er vet jeg (av erfaring) at fjordinger og barokkhester er mer "utspekkulerte" enn f.eks. vanlige ridehester. Det er også de såkalte problemhestene som er de beste tenkerne, og barokkhester blir ogte betraktet som vanskelige og krevende raser, nettop fordi det er selvtenkene hester.

Det samme gjelder andre dyr. Forskning viser at katter er smartere enn hunder, de tenker mere selv. Og de fleste vet at det går mange flere godbiter med når man lærer en katt sitt, enn med en hund. (Ble kanskje litt utenfor situasjonen )
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/12/2003 :  12:09:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Enig med deg første del av innlegget om ikke annet..he,he.
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  12:14:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke forsket på om noen er mer "tenkenede" en andre raser, men har i hvertfall en erfaring som tilsier at fjordinger og islendinger er mer utspekulerte enn andre raser jeg har vært i kontakt med. Mulig det finnes flere raser og der er sikkert individer som er "værre" enn andre uansett rase. Det har vel også noe med oppdragelsen å gjøre vil jeg anta... at noen får lov til å tenke litt selv og andre har det litt strengere (vanskelig å skrive om sånnt, lett å finne feil ord!! ).
... he he, også må jeg jo bare til så at det er jo litt for å få til en debatt også da.... høre andres meninger om saker...

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  12:19:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Synes stort sett mange ponnier har en tendens til å være utspekulerte, mulig dette er tillært. Mange av dem slipper jo unna med det meste, for de er så små og søte....

Hadde den store "glede" av å vikariere litt for et knøttekurs på shettiser en periode - og fy f...! Småjævler... hva de ikke fant på?

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/12/2003 :  13:17:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

At ponnier og andre små hester kan virke mer "utspekulerte" og kranglete enn andre,mener forskerne skyldes at de fra naturens side av må forsvare seg mer pga.størrelsen."Den sterkeste overlever osv..."

Slik er det visstnok med små "gneldre-hunder" også.De har som regel et mer hissig og utålmodig lynne, enn en stor hunderase,som man som oftest ser som "rolige og bedagelige" i forhold.

Du kan ofte observere at en liten shettis kan være beintøff mot en hest på 1.80 i mkh.!! (Lav "selvtillit" pga.størrelsen)

Men, selvfølgelig har også ponnier fått et urettferdig dårlig rykte pga.dårlig håndtering der barn er i bildet....synd,men sant.

"By the way", synes foreldre bør ta fatt i dette og håndtere disse småtassene litt innimellom,og særlig når de har dette " må forsvare meg innstinktet pga.størrelsen".

Konklusjonen min er da som følge av dette jeg har skrevet ovenfor;Det er trolig pga STØRRELSEN,....mange islandshester og fjordinger er jo ponnier og ned mot ponnigrensa.De tenker nok ikke dypere,bare "bresker" seg litt mer..forståelig nok.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/12/2003 :  13:26:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

At ponnier og andre små hester kan virke mer "utspekulerte" og kranglete enn andre,mener forskerne skyldes at de fra naturens side av må forsvare seg mer pga.størrelsen."Den sterkeste overlever osv..."

Slik er det visstnok med små "gneldre-hunder" også.De har som regel et mer hissig og utålmodig lynne, enn en stor hunderase,som man som oftest ser som "rolige og bedagelige" i forhold.

Du kan ofte observere at en liten shettis kan være beintøff mot en hest på 1.80 i mkh.!! (Lav "selvtillit" pga.størrelsen)

Men, selvfølgelig har også ponnier fått et urettferdig dårlig rykte pga.dårlig håndtering der barn er i bildet....synd,men sant.

"By the way", synes foreldre bør ta fatt i dette og håndtere disse småtassene litt innimellom,og særlig når de har dette " må forsvare meg innstinktet pga.størrelsen".

Konklusjonen min er da som følge av dette jeg har skrevet ovenfor;Det er trolig pga STØRRELSEN,....mange islandshester og fjordinger er jo ponnier og ned mot ponnigrensa.De tenker nok ikke dypere,bare "bresker" seg litt mer..forståelig nok.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  13:42:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Det der kan oversettes til en slags mindreverdighetsfølelse. Jeg har sånne gneldrebikkje, og skal love deg de tar i når det kommer en større bort til de;)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  13:48:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
jeg har en stor en som er klar over problemet med enkelte av de små... han gidder ikke bry seg, bare tar labben og triller dem vekk......
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/12/2003 :  14:24:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Men da er dere litt enige med meg ang.denne teorien da....?

(at de ikke tenker dypere som nevnt i tidligere innlegg her...,synes det hørtes noe rart ut...)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.