hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva TENKER hesten??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hva TENKER hesten??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  15:05:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
De tenker nok ikke så veldig "dypt", men tror enkelte av dem er ganske mye smartere enn vi tror... utrolig hvilke knep de lærer på egenhånd, og det tyder jo på tankevirksomhet. Enkelte av dem er skikkelig problemløsere - se bare på knuteekspertene. Vi har en luring på stallen, av og til ser det faktisk ut som den pønsker ut dritt - blir et spesielt utrykk i blikket hans... så finner han på noe.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  15:54:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Tenker dypt og dypt fru Blom (alt er relativt ), jeg må jo være ærlig å si at det er vel en grunn til at det ikke var andre enn homosapiens som fant opp datateknologien f.eks. . Selvfølgelig mener jeg ikke at hester tenker som mennesker, men at de tenker mer enn sort/hvitt i noen til feller, JA! Hvordan ellers forklare om hesten til ei blind jente som stoppet henne før hun fallt ned i møkkhaugen. Den gikk foran henne og snudde henne og ledet henne til rett dør... Dette er faktisk en hest som ble klassifisert "ikke helt god" før hun kjøpte den, i hvertfall i følge hovslageren min.
Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  19:02:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
snakket med ei i stallen for noen dager siden, og hun hadde ei morsom historie å fortelle:

hesten hennes ble importert fra Island i høst, og var utrolig sky... for å få henne inn, og for å vinne hennes tillitt, hadde eieren (Gry) alltid med høy for å få hesten (Magda) inn. dette hadde de andre fått med seg, og Gry fikk litt av et strev til slutt for å få inn den stakkars hesten. i jula så reiste den værste bråkmakeren hjem, og da gjenstod det bare sjefen i flokken... for noen dager siden skulle Gry ut å prate med Magda (hun har sluttet å gi henne mat ute for lenge siden), men da bestemte sjefen (lenar) seg for at han kjedet seg, og ville ha oppmerksomhet. han er ekstremt glad i folk, og kanskje hun hadde noe godt også(?)... derfor gikk han løs på stakkar Magda, og ville ikke la Gry komme til. i jula så har det også stått en annen hest på Trana, og hun var blitt godvenn med Magda. så når Lenar begynte å sparke, kom den nye hesten å stilte seg mellom dem så han ikke kom til og fikk sparket Magda

og hester er dumme

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/12/2003 :  00:03:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Hester er vel ikke dumme,men de tenker og handler utifra et innstinkt,som ikke er i nærheten av menneskets.Kan ikke helt sammenlignes med oss,men at denne hesten gjorde som han gjorde,er helt enkelt kun utifra innstinkt og rangordning.Regner med han er over den som ville sparke,i rang...det handler ikke om å være så smart,men å skape ro og orden i flokken.

Redigert av - xxxx den 02/02/2004 01:36:10 Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 06/01/2004 :  13:17:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Bare en tanke som kom:
- Hvis hester handler bare på instingter, og tenker bare sort/hvitt-godt/vondt... er det ikke da vanskelig å lære dem noe? Eller er det teorien "er du glad, så er jeg glad" som slår til?

Hester kan faktisk gjøre ting (på eget iniativ) fordi de synes det er morsomt og det kan da ikke ha noe med instingter å gjøre...?

Bare noen tanker altså.....

- Olrun -
Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 21/01/2004 :  22:46:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi kan ikke uttale oss om hva dyrene tenker og ikke tenker; føler og ikke føler, rett og slett fordi vi ikke kan gå inn i hodet på de og sjekke det! Jeg ser ingen grunn til at dyr nødvendgvis må være så "automatiske" eller "ubevisste" som det mange vil ha det til (ingen kritikk rettet mot folk her altså!!!!) På dette området er biologifaget fortsatt fryktelig gammeldags! Jeg er sikker på at det vil skje mye på dette området i fremtiden

Men om jeg skulle spekulere litt sånn for moro skyld, så vil jeg nå tro at en hest drømmer om alt i dagliglivet og litt til, slik vi gjør. Jeg har selv en hest som ligger rett ut i paddocken og sover, mens det rykker i bena hans som om han drømmer at han løper
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/02/2004 :  00:42:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Lille My..det er vitenskaplig bevist at hesten "lærer" av å få en "ordre";(gjerne med en godbit eller et vennlig ord/tone,for det skal være positivt...),og at det blir repetert om igjen,om igjen,og om igjen,og etter enda mere repetisjoner ,sitter det ENDELIG.....Hadde hesten vært klok,hadde det holdt å vise en øvelse 1 gang,og da ville den kunnet det..
Desverre er det ikke slik.

I utgangspunktet er jo hester flokkdyr,og vil alltid søke seg til en rettferdig og bestemt ledertype.Derfor gjør de sjelden arbeidsoppgaver av "pur glede",men derimot av respekt for rytteren(lederen) dens.Og derfor er det dette vi som ryttere må spille på for å få "maximalt" ut av de.

Redigert av - xxxx den 02/02/2004 01:50:52 Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 03/02/2004 :  10:23:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Vi mennesker lærer også på den måten (gobit, ros...), men det hindrer oss ikke i å lære oss ting selv. Kom ikke å fortell meg at hester som knytter opp knuter, drar i åpneren til boksen sin o.l. har blitt lært dette... vi vil jo helst at de skal være på det området vi har satt dem og ikke komme oss i møte når vi svinger inn på stallområdet
Kopi av melding:
...og at det blir repetert om igjen,om igjen,og om igjen,og etter enda mere repetisjoner ,sitter det ENDELIG.....Hadde hesten vært klok,hadde det holdt å vise en øvelse 1 gang,og da ville den kunnet det..

...Lille-My kan ikke være hest hun da, for hun har fakatisk lært et par ting bare ved å vise henne 1 gang hva jeg ville... Riktig nok enkle ting, men dog...

- Olrun -
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/02/2004 :  01:42:35  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hei,Lille My..

Min tanke bak det "å kunne en ting,etter kun EN gang",betyr feks.momenter innen ridning,som helt i starten er noe så enkelt som å svinge,stoppe,rygge,gå til siden osv.INGEN hest jeg vet om har gjort dette glatt etter kun en økt.... Heller ikke uten rytter fra bakken...

Videre blir det galoppbytter/piruetter,sjenkelvikninger,for/bakdelsvendinger,travers,versader,tempovekslinger osv.Noe vanskligere ja,men dette er øvelser som ligger helt naturlig i hesten,også i løs tilstand.Bare sett deg ned å se på de

Andre ting som å løfte bein,ikke velve vannbøtta når den er full ,(og de faktisk er tørste),er bare noen få eksempler på at en hest har en nokså primitiv tankegang..de skjønner svært sjelden sitt eget beste.

Å løsne knuter,dørhengsler osv.,er ikke et så stort "under".Om de får lov til å "leke" litt med dette,går det på deres hukommelse,"at sån var det gitt"...Som tidligere nevnt;REPETISJON

Vi sitter ikke 24 timer med hesten og ser alt den gjør,og ihvertfall ikke om natten på boks.Det ligger mange timer med intens "leking",bak det å ha klart å åpne bokslåsen feks.Har de muligheten til å gnage/dytte/dra i ting,så gjør de det.(Du ser mye kløing,napping og andre aktiviteter hester seg imellom på beite også.)Bortsett fra spisinga,er det dette de gjør.

Noen hester er mer "lekne" og energiske enn andre også,og det er disse som som oftest finner ut av slike ting.Om de kan kalles kloke,blir litt feil for meg,men det er jo øyet som ser...
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 05/02/2004 :  11:15:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Andre ting som å løfte bein,ikke velve vannbøtta når den er full ,(og de faktisk er tørste),er bare noen få eksempler på at en hest har en nokså primitiv tankegang..de skjønner svært sjelden sitt eget beste.

Hvorfor graver ville hester hull i bakken til å samle vann i når det blir tørke da? Det er vel instinkt det da... eller?

- Olrun -
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/02/2004 :  01:15:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Ja,det er det sikkert..

Redigert av - xxxx den 09/02/2004 01:18:06 Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 09/02/2004 :  10:31:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Jeg greier ikke dy meg:
Vill-hester som lever i fangenskap (temte vill-hester) graver hulle for å samle vann.
Tam-hester (hester som er født tamme) graver ikke hull for å samle vann.
Hvorfor ikke? Hvis det er instinkt så hadde vel tam-hestene gjort det også??

- Olrun -
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 09/02/2004 :  15:31:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jeg tror ikke alle nåtidens hester har arvet/utviklet ALT fra den gang hestene var ville.Og det er fordi at de nå lever under helt andre forhold,og de har lært å tilpasse seg nåtiden.

Hadde du satt en nåtidens hest ut i vill tilstand,ville den trolig omkommet da overlevelsesinnstinktet er svekket pga.moderne tids hestehold..

Mye av treningen vi utfører på hestene i dag,"fjerner" en del "livsviktige" innstinkt som ligger nedarvet,som feks.flukt,flagrende pressenninger,frykt for store bråkete ting som kommer foran/bak osv.

De hestene som trolig hadde overlevd nå i moderne tid,er de som går å snuser i bakken når du rir på lange tøyler,hører på fuglene(de varsler farer),er våkne og på vakt.Altså de hestene vi ser på som "fjollete og pysete"..
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 10/02/2004 :  09:16:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Det er jeg faktisk enig i, at hvis noen hadde greid seg i det fri, var det de "fjollete" hestene, eller de som kanskje sies å være "vanskelige" fordi de reagerer på alt de ser og hører.
Men så lurer jeg på ... *ler* hva slags instinkt er dette:
Kopi av melding:
flagrende pressenninger

*ler* jeg skjønnte hva du mente dahhh!!!

- Olrun -
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/02/2004 :  12:07:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

He,he blir litt ivrig da vettu
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.