hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ridning i boligfelt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 ridning i boligfelt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2004 :  20:46:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva synes dere om ridning i boligfelt? da snakker jeg ikke om rusing i full galopp rundt skarpe svinger, men rolig og kontrollert trav og kort galopp på brede, oversiktelige veier hvor man ser godt om det kommer noen mot eller ut en inkjørsel. og hvis det kommer noen tar man hesten ned i skritt og evt. bytter side.

jeg synes ikke dette er noe galt, hvis hestene er rolige og ryttere har kontroll. er det hissige hester så må man selvfølgelig tenke seg litt om, men det er det ingen av på stallen min (det er kun hvis hesten er gira av en eller annen grunn, og det er de som regel ikke når vi kommer til boligfeltene, som er på slutten av ruten).

hva mener dere?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/04/2004 :  21:52:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg galopperer -aldri- i boligfelt, og jeg prøver å unngå trav også. Man vet aldri når det hopper et barn ut av en "busk" o.l, og da vil ikke jeg være den som har ansvaret for at barnet ble ridd ned.
Derfor skritter jeg alltid gjennom boligfelt. :)
Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2004 :  22:04:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding
Galopp ( og trav) i boligfelt.. er etter min mening totalt uannsvarlig... i et boligfelt kan det skje masse helt plutselig, og uannsett hvor god kontroll rytteren har henger det ikke på greip å galoppere i boligfelt.
En hest er et dyr, og vi kan aldri helt 100% vite hvordan den vil reagere på ting..

Ann Cecilie

http://www.geocities.com/fredriksb_hest/

http://www.geocities.com/fredriksborger/
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/04/2004 :  22:11:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Skritt, skritt og skritt... ryttere er upopulære nok fra før av, vil helst ikke gjøre den saken værre. Heldigvis, vi har ingen boligfelt i nærheten - bare utmark og opparbeidet treningsvei...
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2004 :  09:54:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hvis du med boligfelt mener hus tett i tett, bilfritt eller fartsgrense på 30 (eller lavere) og barn som leker i gaten er jeg enig med de andre her. Da er det skritt (og fjerning av møkk etter seg!) som gjelder.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2004 :  11:16:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
bilene ruser forbi i full fart de også... og det er ikke snakk om unger som kommer hoppende ut fra busker, de ser man milevis før.

men, det er forskjell på boligfelt, og på boligfelt. de jeg prater om er ikke tettpakket med hus, de har ikke barn i gatene, og ser vi noen. ja, da skritter vi selvsagt!

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/04/2004 :  14:47:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dessverre ser man ikke et barn som hopper ut av en busk "milevis" før, og biler er, og vil alltid være noe annet enn en hest. En bil har ikke fri vilje.
Et boligfelt er et boligfelt. :)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2004 :  16:18:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
man ser de før når det ikke er noen busker å hoppe ut av. bare gjerder, og de ser man jo igjennom...

og det er forskjell på et boligfelt med vei så bred at det går 3 bilder i bredden og med hus med store hager og "gjennomsiktige" gjerder, og på et boligfelt hvor innkjørslene kommer brått på en, hvor det er busker ut mot veien og med vei så smal at det skulle vært enveiskjørt...

men, jeg gir meg. bøyer meg for flertallet, og skal ikke si et ord mer i denne debatten (selv om det var jeg som startet den).

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2004 :  18:15:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dessverre ser man ikke et barn som hopper ut av en busk "milevis" før, og biler er, og vil alltid være noe annet enn en hest. En bil har ikke fri vilje.

...og derfor vil reaksjonstiden være kortere for en hest (som vanligvis vil ungå sammenstøt), enn en bil som ikke stopper før sjåføren har oppfattet situasjonen og fått tråkket inn bremsen Må bare kverulere litt, selvfølgelig skal man ikke ta noen sjanser

Rir sjelden gjennom boligfelt, men når jeg gjør det og det er oversiktlig og fritt for folk og biler, må jeg innrømme at jeg av og til lar hesten trave eller galoppere i et kontrollert tempo. Synst jeg har bedre oversikt fra hesteryggen enn i bil, pluss at hesten er med på å høre og se og ane "farer". Men holder meg til skritt når noen kommer, og går ut av veien når det kommer folk/biler hvis det er muligheter for det. Enkelte er faktisk livredde når de passerer store hester på veien, selv om hesten er verdens snilleste, og det bør man selvsagt respektere.
Og som flere har nevnt, hestemøkk bør fjernes fra veien! Folk flest synes møkkahauger langs veien er noe svineri, og misliker hesteferdsel av den grunn.
Det jeg synst er det skumleste med å ri i siviliserte strøk er om det flokker seg unger rundt hesten og gjerne vil klappe den. I utgangspunktet koselig, men sier man ja til en unge, så er plutselig hesten omringet av barn som vil klappe den både foran og bak og under
Er enig i at man helst bør skritte gjennom boligfelt, men er forholdene oversiktlige og folketomme, og hesten ikke av den typen som løper ut av den minste ting, synst jeg det er ok å trave/galoppere i rolig tempo.
Så Kristy, jeg synst ikke boligfeltridningen din høres uansvarlig ut

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2004 :  18:49:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
...og derfor vil reaksjonstiden være kortere for en hest (som vanligvis vil ungå sammenstøt), enn en bil som ikke stopper før sjåføren har oppfattet situasjonen og fått tråkket inn bremsen Må bare kverulere litt, selvfølgelig skal man ikke ta noen sjanser

Opprinnelig postet av Dagros

Og så skal jeg kverrulere litt da . En rytter som kommer i rolig trav og rir nesten ned et barn - og en bil som kommer i fartsgrensen og nesten kjører på et barn. Hvem vil bli stemplet som mest uansvarlig? Med 99 % sikkerhet rytteren.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 08/04/2004 :  18:05:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ikke asfalt i de fleste boligfelt? Det setter jo en stoppe for trav/gallop uansett.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2004 :  18:19:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Neida, mange steder er kantene uten asfalt brede nok til en hest, og på vinteren er det stort sett snø og is Men uansett, grusveier i skogen er bedre egnet til å ri i trav/gallopp, så jeg rir bare untaksvis fortere enn skritt i boligfelt.
Vixi har et godt poeng; skjer det noe så får en rytter skylda omtrent uansett hva som er årsaken til "skumle" situasjoner. Så vi må gjøre hva vi kan for å ungå vimsete hest midt blant biler, unger, bikkjer og gamle sinte damer med paraply
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.