hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva bør man ha lært etter 11 år i rideskole?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva bør man ha lært etter 11 år i rideskole?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 31/03/2004 :  19:11:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva bør man egentlig ha lært etter 11 år i rideskole?
Jeg har gått på samme rideskolen i 11 år. Det jeg har lært er å sale på/av, stelle og møkke. Få hesten til å gå, trave, galoppere, stoppe, svinge og rygge. Jeg har lært å ri skritt, trav, galopp, forpartsvending, sjenkelvikning og å bøye hesten. Jeg har hoppet 80 cm hinder 1 gang, veldig sjelden innimellom får vi hoppe et lite hinder(40, sjelden 60). Det vi gjør på ridetimene er å bøye hesten. Burde jeg egentlig ha lært mer?

Det andre jeg kan har jeg lest meg til, og lært på kurs andre steder i landet. Men det har jo ikke akkurat kommet så veldig mye ut av de 11 årene. Snakka med ei venninde senest i dag, hun begyndte å ri ei stund etter meg, hopper nå over 130 og går høyere klasser i dressur. Så jeg begyndte liksom å lure litt nå....

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2004 :  20:56:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes egentlig ikke at et gitt antall år skal være et mål i seg selv utifra hva man da skal kunne. Noen har mer anlegg for ting enn andre, og vil naturlig ha en raskere utvikling. Samtidig er det sikkert mange som rir mer regelmessig. Enten fordi de rir flere timer i rideskolen i uka, eller har tilgang på å ri andre hester enten alene eller for instruksjon. Utdanningsnivået på hestene en har tilgang på å ri har også noe å si. Faktisk er det de mest uerfarne hestene man i bunn og grunn lærer mest av å ri, men samtidig kan du ikke lære å ri høye klasser i dressur med en avdanka traver som ikke kan galoppere i en rolig og balansert galopp.

I tillegg til regelmessigheten av ridningen og hestematerial har nok også instruktør noe å si til en viss grad. Både med hensyn på hvor mange dere da er på timen, og hvordan instruktøren følger dere opp.

Jeg rei mange år på rideskole før jeg sluttet med det. Min erfaring er at en må mange rideskoler når et visst nivå, og ikke lengre. Man blir god på det man gjør, men med mange på timene blir det vanskelig for en instruktør å hjelpe deg videre på vei. Særlig når rideskolehestene ofte går mye fra før (derfor bør de kanskje ikke presses hardere), antallet elever på timen gjør det ikke mulig å følge opp hver enkelt og til og med få elevene til å gjøre ulike ting utifra hva de har behov for osv.

Men dette "et visst nivå" varierer også veldig fra rideskole til rideskole. På rideskolen jeg vokste opp på vil jeg anta at en kunne nå et greit LC/LB-nivå i dressur, og 0.80 i sprang (nå skal det sies at høyden i seg selv ikke er avgjørende. Det er trossalt mellom hinderene man skal ri. En rytter som rir godt og kontrollert mellom hinderne kan fint hoppe 1.30 med den rette hesten dersom hinderet settes opp. Så tenker her på et generelt 0.80 nivå med den generelle erfarne/mer uerfarne hest i 0.80-nivå tilsvarende vanskelighet på banen som brukes i disse klassene i konkurransesammenheng). Igjen vet jeg om andre rideskoler (gjerne rideskoler hvor elevantallet er litt mindre, og en har mulighet til å følge ryttere mer individuelt) hvor kan nå opp til LA/MB-dressur og 1.00 m sprang (dette er da en typisk "dressurrideskole").

Hva man skal vente av nivå har også mye å si utifra hvilke mål og hvilke gleder du setter og verdsetter ved din ridning. Jeg vet om mange som har ridd i 20 år ++, og som ikke rir spesielt bra (nivåmessig). De rir fordi de føler at ridningen i seg selv er en god mosjon, det er sosialt og de har igrunn ingen andre mål enn å reise på fjelltur om sommeren, og rir på "tantekurs" om vinteren for å holde dette noenlunde ved like. Andre har kanskje mer ambisjoner enn som så, og om ikke rideskolen lengre kan tilby den utviklingen de ønsker er det mange som begynner å ri for instruksjon på forhest/egen hest eller tar privattimer på rideskolen (de stedene hvor det går ann).

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 31/03/2004 22:15:30 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 31/03/2004 :  22:01:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Enig med spoff her, det er vanskelig å si noe eksakt på hvor mye man bør kunne...
Mer viktig: føler du at du har noen framgang!? Rir du der bare fordi du ikke har noe annet sted å ri!? Fordi du trives så godt!? Det er jo en ting å tenke over i forhold til hvorfor du rir, og hvor du rir.

En ting til med rideskole er at det sjelden er veldig mange som fortsetter på de samme kursene veldig lenge. Altså har man store utskiftninger, noe som gjør det vanskelig å holde en jevn progresjon på læringskurven.

Guro
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2004 :  22:28:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Synes igrunn at Spoff og Guro har satt bra ord på det her! Hvis du føler at du bare rider rundt og rundt - og kanskje har følt det sånn en stund - så er det vel ingen tvil om at du har "vokst fra" rideskolen din.

11 år i rideskole, med varierende hestematriell og instruktør, kan naturligvis ikke sammenlignes med feks privatinstruksjon på gode hester, eller å ha egen hest og ride for instruksjon fast (evt også konkurrere), i en tilsvarende periode. Men det er klart at du bør ha fått en viss rideferdighet

Hvis du føler at du kan mestre alt det du skrev at du kan, og mestre det på omtrent en hvilkensomhelst "ridbar" hest er du langt på vei. Føler du deg trygg og sikker i salen, at du har en OK sits, bruker hjelperne riktig, har fått god forståelse for hvordan (og hvorfor!) du bruker hjelperne ifm øvelser - og på toppen av det hele føler at du stadig lærer noe nytt - da tenker jeg at det er 11 vel anvendte år i rideskolen.

Men hvis du føler at du har stagnert helt og er klar for en ny utfordring kan det jo godt hende at nå er rett tid å gjøre en endring. Feks se om du kan finne en passende hest du kan ha på fór noen dager i uken.

Håper uansett du fortsetter å ha glede av ridningen!
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 01/04/2004 :  01:40:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Dette kunne jeg da etter 2 aar i rideskole!!!

Jeg synes naar du kommer til ett vis nivaa, blir det paa tide aa bytte ridelaerer. Da sitter du fast, eller jobber i sirkler. Jeg red foorst en del nye hester paa kurs og omskolerte fullblodsene. Naa har jeg ogsaa privat instruktoor, som ikke hoorer til rideskolen. Disse laerer jeg MYE mer av, selv om det er dyrere. Om det blir for dyrt for deg, kan du IHVERTFALL spoorre ridelaereren om du kan ri litt for deg selv, og kanskje han/hun kan laere deg/jobbe deg mot galoppbytter? Eller kanskje du kan laere fra booker og eksperimentere paa hesten(slemt nok som det hoores ut, har jeg laert mye paa denne maaten) Om du ikke kommer noen vei, er det nok lurest aa investere i noe annet... Kanskje faa deg hest paa for, og jobbe litt med andre ting enn ridning en stund? Jeg har ihvertfall vokst mye sammen med Nick...

MEN folk laerer som sagt paa forskjellig tempo. Jeg vet om mange som har ridd i 3 aar og ikke en gang vet hva aa gaa til tooylen her, sitter og humper i salen, og klarer ikke kontrollere hesten. Spesielt for voksne tror jeg det kan ta litt lengre tid

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/04/2004 :  09:00:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Beatuy: Du er klar over at galoppbytter faktisk krever litt av hesten også!? For at disse skal være korrekt utført må vel nesten hesten være i stand til å bære seg selv, også i forholdsvis stor samling i galopp!? Altså samme hvor mye _du_ ønsker å gjøre noe sånt så må jo nesten hesten også være i stand til det!!!

Forresten: Jeg red 1 år på dressurkurs her i Trondheim. Jeg tror ikke jeg lærte så mange nye øvelser, og sånn sett ble det kanskje litt vanskeligere å sette fingeren på hva jeg egentlig hadde lært: _Men_ det jeg har lært er å gjøre ting riktig, jeg kjenner igjen følelsen av hvordan det skal være når ting fungerer...Og det er vel så viktig som å hoppe høyt, eller gjøre innvikla øvelser sånn halvveis.

Ellers: Enig med Beauty at om du føler du står bom stille så må du finne på noe annet, innen for de økonomiske rammer du selv føler at du kan håndtere.

Guro
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2004 :  11:43:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
beauty: da må du ha lært trolig raskt og gått på en skole som har vært effektiv... men jeg er enig i at det er "lite" til å ha gått 11 år (det kommer jo helt an på ryttere da). dette tok meg vel 4 år ca, men da var det et halvt år med kun skritting på grunn av frykt etter fall. men 11 år er vel litt drøyt. hva du vil oppnå med ridningen? vil du skaffe deg en egen hest en gang? turhest? spranghest? traver? dressurhest? distense? islending? det er mye å tenke på egentlig, dette synes jeg du bør virdere. kjeder du deg? da bør du bytte skole, eller kanskje få deg hest på fôr...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 01/04/2004 :  12:27:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Ja, jeg skjønner hva dere mener.

Hesten jeg rir på timene er en veldig god hest som kan mye dressur, sprang og kjøring. Hun går ikke timer før jeg rir henne og jeg er der 1 time før og varmer henne godt opp før timen begynner. De jeg rir sammen med har enten hest selv eller er foryttere. Skolehestene har ikke gjort noe særlig annet enn å ha skrittet rundt banen med nybegynnere som har lært å få hesten til å gå og stoppe.
Noen av de har av og til gått en time med de som var nybegynnere året før, men har ikke akkurat jobbet noe særlig og er ikke trøtte før timen begynner. Vi lærer bare at for å gjøre sånn, må man gjøre det og det..
Jeg har for eksempel aldri lært hvorfor man fatter galopp med innvendig bein fram, og utvendig bak. Det er bare sånn det er.
Jeg leser masse bøker, men det som virker greit i teori er ikke alltid like enkelt i praksis når ikke man har noen til å se om man gjør rett, og ingen til å fortelle hvorfor hesten reagerer som den gjør.

Jeg føler at jeg blir stående stille og ikke kommer noen vei. Jeg mestrer det vi har lært veldig godt og er klar for å gå videre, men kommer ingen vei!

Jeg hadde en god sprangponni, men fikk aldri lære å ri den skikkelig. Det eneste jeg fikk ri på den(på timene) var litt galopp i volter og å hoppe et 50 cm hinder innimellom. Det synes jeg rett og slett var for dårlig. Jeg kan ærlig innrømme at sprang er noe jeg ikke mestrer noe særlig godt, men hvordan kan jeg mestre det når jeg aldri får lært det skikkelig?? Jeg mestret det veldig godt på sprangponnien min, vi passet super godt sammen, vi var ett om dere skjønner. Men til og med da fikk jeg ikke lære mer. Fikk bare hoppe et hinder på langsida...

Nå har jeg dressurhest som går godt dressur(grunnleggende). Men får ikke ha han med på timene. Bøye er noe jeg gjør så å si hver dag, og ja, jeg får det til!!! Meninga med han var at jeg skulle lære mer (en veldig god instruktør har hatt han, og sagt at han er en super hest til meg, og at han er en hest jeg vil lære masse på) men når jeg blir stående på samme plass lærer jeg ikke noe på han siden ikke jeg vet hvilke signaler jeg skal gi.

Jeg vet at jeg ikke er så treig at jeg bruker 11 år på å lære å bøye, lage forpartsvendig og slikt. Jeg får det jo til med en gang! Det blir bare å ri rundt og rundt og rundt... Skjønner??

Jeg har ikke tilgang på annen plass å ri, vi har kun denne rideskolen. Det jeg tenkte på var om det kanskje kunne være noe å prøve å få tak i god instruktør gjerne i sandnes eller østlandet en plass. Men jeg har kun mulighet på lørdager og søndager.
Men gode instruktører stiller vel mer krav?
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 01/04/2004 :  13:03:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
En god instruktør vil finne ut hvilket nivå du ligger på og jobbe utifra det. Slik at både du og hesten blir flinkere. Jeg syns det høres ut som du i grunnen har en fornuftig innstilling, men ikke riktig vet hvor du skal lete for å få mer kunnskap.
Dette er jo noe alle kan komme ut for.

Men det som er en ide er jo å f.eks alliere seg med andre på stallen som kanskje har samme ønsker som deg etc. Og siden prøve å forhøre dere litt rundt med instruktører slik at en kan komme og undervise dere, og da blir det kanskje ikke såååååååå dyrt heller.

Hva angår hvilken instruktør etc. kan du jo spørre folk i nærmiljøet, evt er det nok også mange inne her som har en ide om noen.

Til sist: Om du har det grunnleggende såpass på plass som man kan få inntrykk av at du har så vil jeg anta at du har forholdsvis stor forståelse for hva som innvirker hvordan selvom det muligens er blitt dårlig forklart ved din rideskole. Slik kunnskap vil hjelpe deg også når du skal lære flere vanskelige øvelser

Håper dere finner en instruktør, og at du finner noen flere som vil være med å ri for noen andre, slik at det ikke blir så dyrt for deg, og slik at dere kan få nye impulser (noe som for det meste er sunt)

Guro

Ps. Du er svært heldig som har en læremester på 4 bein allerede, krysser fingrene for at dere lykkes med å skaffe en på 2 bein også.
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 02/04/2004 :  17:29:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Guro!

Joda, jeg vet hvordan det innvirker, men har ikke lært det på rideskolen og det er der jeg burde lært det!
Kjenner ei med beriderutdannelse, lærer masse av henne! Men hun har desverre ikke tid til å instruere meg pga jobben hennes. Mye har jeg og lest meg til.

Ja, jeg ser meg og som heldig med hesten min!! Er så glad i han atte!!!!

Jeg skal begynne å lete etter instruktør nå. Hvis noen har noen å anbefale er det bare å skrive i vei!!!!

Tusen Tusen Tusen takk for alle svar!!!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2004 :  19:09:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg skal begynne å lete etter instruktør nå. Hvis noen har noen å anbefale er det bare å skrive i vei!!!!

Opprinnelig postet av Tulutta

Og hvor bor du?

Vet mange søker instruktør som annonse her på Hestemarked. Men de beste og mest ettertraktede finner du nok via kjente. Kanskje hun beridern du kjenner har kontakter? Går dere flere sammen, og du ikke bor så veldig sentralt er det mange instruktører som kommer for en helg f.eks. dersom flere rir. En intensiv helg i måneden er jo f.eks. et skritt langt i riktig retning.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 05/04/2004 :  20:24:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Skal høre med henne! Bare at jeg ikke kom på det...
Bor ikke så langt fra Kr.sand. Men er villig til å reise 3-4 timer for å komme til instruktør som faktisk kan lære meg noe.

Jeg har snakket med flere og prøvd å få instruktør ut hit, men når det endelig skal skje trekker plutselig alle seg, og jeg har ikke råd til å få instruktør ut hit alene. Altså, jeg må reise til instruktør for å få instrukskjon.

Men jeg er ikke interessert i å ri tysk dressur. Det er tysk de instruerer på rideskolen, og hesten min skjønner ikke noe av det da han er klassisk opplært. Det er bare å "la tastaturet gå varmt" hvis noen her har tips!!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.32 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.