hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Amerikansk Quarter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Amerikansk Quarter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2004 :  12:45:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg lurer på hva dere syns om Amerikansk Quarter? Jeg syns at de er verdens Fineste og mest allsidigeste hestene Men det er min mening. Jeg vil vite deres!?

Catie

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss?

sle13
» VIP

Skrevet - 28/03/2004 :  13:28:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
de er vedilg pene, harføre og raske hester. hadde ikke hatt noe imot å ha en sånn en nei!! men jeg liker best American saddlebred.. de er så vidunderlige!! men elsker alle hester jeg!! kunne godt hatt en av hver rase....
Gå til toppen av siden

Ikke i bruk!

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2004 :  19:22:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIkke i bruk!  Svar med kopi av melding
Jeg lurer også på hvilket stell den trenger!?? Og hvilket terreng de liker best...

'Catie'

Traver er ikke dårligere enn ridehestene, så hvorfor rakke ned på oss? Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/04/2004 :  01:04:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg har en Quarter selv,(Reinig/cutting type,med Topsail Cody som ff., for de som er litt kjent innen denne grenen) men jeg sier ikke at dette er den beste hesterasen for det..... Det spørs jo hva du skal bruke hesten til..Men til mitt bruk,egner seff denne type rase seg aller best, da det er dette den er avlet for.

Quarteren varierer forøvrig kolossalt i størrelse og temperament, pga.av alle de forskjellige grenene innen Westernridning,mm som de blir avlet frem mot,(som ikke finnes i andre mer "klassiske" ridegrener,som feks.Dressur og sprang).Innslag/kryssning av Fullblods varierer mye i forhold til hva slags type Quarter vi snakker om, og hvor stor den skal være i forhold til hvilken ridegren den skal benyttes til.

Det er også avlet frem en egen "veddeløpshest-type" ,(Quarter Appendix,som ser prikk lik ut som en Eng.Fullblodshest,og som benyttes i galoppløp, så det finnes ikke kun en type "A4 Quarter",for å si det sån..)

Et eks. I Pleasure/Westernriding/Horsemanship/Hunterklasser/Versitaile osv., skal de være edle og langbeinte med en meget flat overlinje, i Halter skal de være kraftige,kompakte og meget muskuløse.

Mange av Halter hestene i utlandet blir sjelden/aldri ridd,de er kun "utstillingsobjekt", de blir tatt med som håndhester på treningsturer,for evt.utstyr o.lign. må ikke gjøre skade/slitasje på man,hale,pels,hud osv....!! Snakk om jåleri... Mens i Reining/Cutting-grener, skal de være små,smidige og kjappe,(og det er ikke "verdens undergang" om det er litt skurvete pels etter bruk av utstyr..)

Personlig liker jeg mange forskjellige raser,men hvis det er den mest allsidige vi prater om,ja da tror jeg faktisk det bare må bli Quarteren pga.slik som nevnt ovenfor, avl og konkurransegrenene er lagt opp.

Vi har røft regna, ca.20 westerngrener å konkurrere i, så dette kan ikke helt sammenlignes med sprang/dressur, eller de fleste andre konkurransegrener.

Svar til de siste spørsmålene dine; En Quarter skal ha samme stell og omsorg som hvilken som helst annen hest...
Vel og merke må en Western-konkurransehest,ha litt ekstra "skjønnhetspleie",da utseende/utstyret og helheten både med og uten rytter, dømmes strengt i de fleste klassene, i motsetning til feks.sprang/dressur osv.

Hvilket terreng de liker best...??? Øh, de er ingen "Brontosauruser" om det er det du sikter til.Dette er en Varmblods Ridehest type,så da må man jo bare bruke huet der etter,og se hva den takler.Men de fleste Quartere er robuste hester som tåler litt, men som alle andre hester liker de seg nok ikke på dårlig underlag osv.

De egner seg jo da til det meste,men man må se an typen i forhold til hva du har tenkt å ri, og finne riktig linje ellers kan du få en "nedtur"..og dette gjelder jo egentlig alle raser,ikke kun Quarteren.

Selv er jeg fornøyd med mine egne erfaringer med Quarterhest.De er som regel greie å ha med å gjøre, og de fleste har et bra gemytt og utseende.

Moro at de er verdens største hesterase, (og det er nok flere grunner til det) men det tar nok laaang tid før Ola Nordmann skjønner at man ikke MÅ ri kun Western for å kjøpe en Quarter....

Redigert av - xxxx den 04/04/2004 06:51:53 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.