hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - palomino
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 palomino
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2004 :  12:33:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
palominohestene har fascinert meg siden jeg var lita jente, med den nydelige fargen. men jeg har hørt så mye rart angående det, har hørt at det bare er en fargebenevnelse, og så har jeg hørt at det er en rase som ble avlet opp i midtvesten i USA (de gylne hestene fra vest. har en fin ring til det, ikke sant?). og hvis det jeg har hørt om rase er sant, hvor mye fullblod er det lov til å være før det ikke kan registreres som palomino? har hørt at det er lov med opp til 75% fullblods eller quarter... og hvis det er en rase, kan noen tipse meg om en nettside hvor jeg kan gå inn og lese mer om disse nydelige dyrene??

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

xxxx

Skrevet - 16/03/2004 :  16:56:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Palomino er ingen rase,men en "type",akkurat som feks.Pinto.De kan derfor være av hvilken som helst rase.Har selv hatt 2 stk.,en Svensk Halvblod,og en Paint Breedingstock.

Palomino kan derfor være alt fra Dansk Sportsponni,Quarter,Varmblods Ridehest,Shettis, American Saddlebreed,bare får å ta noen eksempler hvor man ofte kan se denne farven.Det er blt. også en Norsk Tungdøl med denne farven som heter Isvind.Den ble forøvrig importert over til Sverige for ca.3 år siden.NYYYdelig hest!!!!! Og hinst selfølgelig.Det måtte vist myyye penger til, for å få overtalt eieren til å selge...

I Usa derimot, har de (som med så mye annet) videreutviklet dette til en egen rase.Det er en blanding av Quarter,Saddlebreed og Araber/Fullblods.Altså en Amerikansk Varmblods Ridehest type.(Det blir på lik linje som en Quarter,Paint,osv.sett med "ridehest-type øyne")De har en egen forening som jeg mener å huske heter:American Palominohorse Ass.
Er det ren Amerikansk avstamming i en slik Palomino farvet hest,(slik som den Paint Breedingstocken jeg hadde) kan du få den registrert der, i tilegg til det den måtte være reg. i fra før.

Ellers det som kort kan sies om selve farven,er at det påstås at den stammer fra urtiden,den kaltes "Sagahesten"og "i gamle dager var dette en høyt skattet hest hos litt finere fruer"..

Forøvrig varier farven kolossalt, fra "creme", til det vi kaller "Dirty/Chokolate Palomino".(Ved sistnevnte er de da sort/gule med nesten sølvskimmer i man og hale.Mest Quartere jeg har sett selv, med akkurat denne farven.

Men for å kunne registreres kun som Palomino i Usa,må det ikke være mer enn 15% sorte hår i man og hale.Høye hvite strømper, eller hvite flekker på kroppen,godtas IKKE.

Pen farve ihvertfall,og faktisk ikke umulig å få tak i selv om du ikke skal ha en Quarter.

Redigert av - xxxx den 16/03/2004 19:18:01 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/03/2004 :  17:43:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den eldgamle palominofargen forekommer hos et utall hester og raser. Palomino er derfor egentlig en fargetype og ikke en rase i vanlig forstand. Spanjolene brakte med seg palominofargede hester over til Amerika, og fargen forekommer hos quarter horse og saddlebred.

Selv om palominoen ikke er en rase i vanlig forstand, blir det drevet avl over hele USA. Raseforeningen The American Palomino Horse Association registrerer hester som tilfredsstiller visse krav og som er mellom 140 - 161 cm høye. Hvis hesten skal kunne registreres må en av foreldrene være registrert, og den MÅ være quarter horse, araber eller engelsk fullblods.

Dette vil altså si at man ikke får registrert kryssninger, men at hesten må være renraset, tilfredsstille høyde og fargekrav. :)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/03/2004 :  17:44:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Amerikansk varmblods ridehest er forøvrig noe helt annet enn palomino ;) Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/03/2004 :  19:05:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Må "arrestere deg" litt der..Det er en Amerikansk Varmblods Ridehest TYPE (som jeg skrev)Alle raser med fullblods-innslag av den edlere ridehest-slaget, TYPE-betegnes som dette til syvende og sist.Du har jo bare et annet valg,og det er Kaldblods..Noe den da IKKE går innunder, om den skal registreres som nettopp Palomino.Men nå var jo ikke poenget hvilken ridehest-type den kan går innunder,men om den betegnes som egen rase pga.farven... Men rett skal være rett,dette er en Varmblods ridehest-TYPE,om den skal reg.som Palomino i Usa og etter dems kriterier.

Forøvrig hadde jeg en hoppe hvor moren var en Quarter Appendix,og(Palominofarvet) og faren en Paint(Sort/hvit Overo).Hoppa mi ble Palominofarvet Solid,og ble registrert også som Palomino i Usa,i tilegg til Paint Breedingstock.Bare et eksempel på hva slags raser som godtas.

Redigert av - xxxx den 16/03/2004 19:30:06 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/03/2004 :  19:45:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Må¨nok "arrestere" deg også litt, selv om du mer eller mindre er korrekt med varmblods.
Palominoen kan nemlig også være alt fra stock til sport. Det kommer helt an på kryssningen. Dette sier PHBA, og medlemmer jeg kjenner av denne organisasjonen. Så det er feil å si at det bare er en varmblodstype.

Forresten har det kommet en ny regel nå; hersten kan være opp til 170 cm. høy. :)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2004 :  21:53:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
da fikk jeg klarhet i det iallefall. det jeg hade hørt var det Formosissima sa... men uansett rase eller ikke, en hest i den fargen er skikkelig lekker

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 17/03/2004 :  08:22:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Formosissima...Det er fortsatt feil det du hevder,(mulig at du og de du har pratet med har misforstått hverandre ang.farve/tilaltt rase?) husk at jeg sa at kryssningen da gjaldt Quarter,Fullblods og Saddlebreed..Hvordan får du det til å bli en Kaldblods Ridehest-TYPE...???

Du blander litt nå er jeg redd...ingen av disse rasene som jeg har nevnt som er GODKJENTE som RASE Palomino, er Kaldblodshester,men derimot Varmblods-typer....(Du skrev jo selv også at det måtte være Quarter,Saddlebreed og Araber...) og når ble disse Kaldblodshester..??

Det du nå forveksler er hva generellt en palominofarvet hest kan være av rase,(Altså det jeg nevnte tidligere om Sportsponnier,shettiser,halvblods osv) ikke hva som er TILLATT om den skal registreres som RASEN; Palomino.Det er faktisk to vidt forskjellige ting.

Kristy..Gå inn på denne websiden, så skjønner du hva jeg mener:

www.palomino.dk

En annen som sikkert kan hjelpe deg her hjemme om du vil ha mer info. er ; Jennifer Haagensen fra Hedmark.Husker ikke tlf.nr. hennes,men du finner det nok.Hun var i ferd med å starte en Norsk Palominoforenening.(Hun har selv Saddlebreed) Lykke til!

Redigert av - xxxx den 17/03/2004 08:39:07 Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  08:40:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Kristy

Adressen til siden i DK er; www.palomino.dk. Det finnes også en forening i Sverige; http://www.on.to/svenskpalominoavel. Den danske siden har vært nede en periode, men er under oppdatering i hvertfall. På det svenske står det ihvertfall litt om opprinnelse av Palomino som rase i Europa - hvor det stort sett dreier seg om fargeavl, og varianter innen en eksisterende rase (Varmblods ridehest - Sportsponni).

Her er adressen til et stutteri i Danmark; http://www.hestestutteri.dk/

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 17/03/2004 :  08:43:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Takk Vixi, vi tenkte det samme samtidig...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  09:20:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Chess, hvor i all verden har du det fra at jeg sier at de er kaldblods?
Jeg anbefaler deg å ta en titt på PBOAs hjemmeside.
Der står det ettertrykkelige at rasene quarter, fullblods eller araber (som jeg sa, og ikke saddlebred) - eller kryssninger. Det er disse kryssningen som er tillatt. Hva de har som regler i Danmark, vet ikke jeg, da jeg snakker ut av den amerikanske versjonen.
Medlemmer, og oppdrettere sier kryssninger, eller raserene quarter, fullblods eller araber. De sier også stock eller sport TYPE.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 17/03/2004 09:24:28 Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  09:27:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Skal ikke legge meg no oppi debatten i seg selv her. Det meste er svart på...
Vil bare fortelle at jeg har en Palomino!
Altså:
Hun er en Varmblodshest fra Tjekkia, men fargen hennes er Cremello (Cremello = særdeles lys palomino)

Gå gjerne inn på VIPen min å se bilder!
Eller klikk på linken under, og les og se bilder på min egen hjemmeside!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  09:34:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Egony er nydelig ;) Gå til toppen av siden

Silje H

Norway

Skrevet - 17/03/2004 :  09:44:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
TUSEN TUSEN TAKK!
Med tanke på hvor tynn og "muskel-manglende" hun var da jeg kjøpte henne, blir jeg like oppriktig glad hver gang noen skryter!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 17/03/2004 :  12:32:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Formosissima..Nå begynner dette å bli for dumt.Det sier seg jo selv at du påstår det må være kaldblods,når du er uenig i at jeg sier det er en varmblods..Det finnes nemlig kun 2 typebetegnelser som gjelder hele VERDEN over for hest,og det er varm eller kaldblods..enten du vil eller ikke ,er det slik.Du kan ikke "lage "din egen ,skjønner du vel...

Enten er dette en "barnslig kverulerings"-debatt fra din side,ellers så er det ren og skjær uvitenhet! Jeg vil tro det siste.På sidene du ref.til står det om både Palomino som farve.og rase for de som kan reg.som dette.Jeg tror du (som nevnt tidligere) misforstår akkurat dette.

Ang.Palomino.dk: De er en av mange foreninger som kjører samme avlsplan som moderforeningene i Usa,så her er du også noe på villspor.
De dikter ikke opp en egen rasestandard,de følger kriteriene som paraplyorganisasjonen har satt,og disse er meget strenge om det er registrering av Palomino-Rase vi snakker om.Så nå må du høre på det som er fakta her.

Du kan jo også se på de andre som har skrevet innlegg her,vi snakker faktisk om Palomino som Varmblods Ridehest...Altså IKKE kaldblods, som da er det eneste andre alternativet...Går man kun på farve,ja da finnes de (som jeg skrev i mitt FØRSTE innlegg) alt ifra shettiser til Quarter,men det er nå den godkjente RASEN vi diskuterer...Skill mellom dette ,for nå forvirrer du mer enn det du er til hjelp!

Kristy..du kan sjekke ut disse linkene:palominohorseassoc.com/ og
palominohba.com

Her står alt du trenger å vite...Lykke til!!

Redigert av - xxxx den 18/03/2004 01:14:40 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.