hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hesten min sin onde uvane
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 hesten min sin onde uvane
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Amandus_and_sølli

Skrevet - 15/03/2004 :  15:45:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liany:
Hver gang jeg prøver å få på Sølvfaks hodelag tar han alltid hodet opp og da når jeg det ikke.
Og Milli har nesten det samme problemet, når
hun prøver å få på han hodelaget tar han alltid hodet ned

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2004 :  16:00:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Er det du mener at hesten, når dere vil ha på hodelaget, tar opp hodet for å gjøre det vanskeligere for den av dere som er lav og ned for å gjøre det vanskeligere for den av dere som er høy?!?!? Altså, er det en hest og to personer, eller er det snakk om to forskjellige hester her? Gå til toppen av siden

Amandus_and_sølli

Skrevet - 15/03/2004 :  16:35:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en hest og 2personer og for meg tar han hodet opp og for milli den kjempe stopre tar han hodet ned Gå til toppen av siden

Amandus_and_sølli

Skrevet - 15/03/2004 :  18:02:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gidder noen å hjelpe meg?? Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2004 :  12:58:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
Passer bittet i hestens munn? Hvis det ligger å klyper i hestens munn så er det ikke så rart at han ikke vil ta det. Har han hatt uhyggelige opplevelser med bittet, så husker han det...

Men ok, la oss anta at alt passer og at han bare er ute etter å "erge dere"...
Ta med hodelaget bort til han som du pleier når du skal sale på han. Tar han hodet opp (evnt.ned for hun andre) så ikke prøv å strekk deg etter han. Stå å vent. La han komme med hodet til deg.

Du kan jo også prøve å smøre bittet inn med litt melasse eller noe annet godt - når hesten da får bittet i munnen, kjenner den en god smak, og vil sannsynligvis huske dette til neste gang. Gi den dette med bittet noen ganger, og den vil nok bli mer villig til å ta bittet. Etterhvert kan du kutte det ut, gi den en gang innimellom, så fortsetter den forhåpentligvis å ta bittet framover helt frivillig! :-)

Ikke sikkert det hjelper, men kan være verdt et forsøk! =)
Lykke til ihvertfall!
Gå til toppen av siden

Amandus_and_sølli

Skrevet - 16/03/2004 :  14:10:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk jeg skal prøve det neste gang men det må bli lenge til for akkurat nå har jeg han på en rideskole og der har jeg ikke lov til å ta med godsaker til hesten men om cirka en måned eller mindre skal vi flytte han til en privat stall og da skal jeg prøve det.
Takk så mye Hilsen
~Liany~
Gå til toppen av siden

engle
» VIP

Skrevet - 22/03/2004 :  00:00:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil absolutt IKKE begynt å dyppe bitt i melasse eller gi gosdis for å få hodelaget på hesten.

Hester gjør dette fordi den ikke respekterer deg som sin leder.
Husk hva du lærte om å legge på hodelag da du begynte å ri.
Hvordan du skal legge på hodelag. Det er mye snakk om teknikk egentlig.
Det beste du kan gjøre er å få noen på stallen til å hjelpe deg/vise deg en smart teknikk for å få på hodelaget.
Husk at hestens respekt for deg begynner på bakken.
Tester den deg i stallen gjør den fort det når du sitter på ryggen og. Dersom hesten mister respekten for noen kan det faktisk gå ut over sikkerheten. Derfor skal du ikke gi hesten din Godis når den ikke vil jobbe med deg. Da tror hesten at den blir belønnet når den tar hodet opp og vil fortsette å gjøre dette for å få mer godis.
Hesten skal kun belønnes når den har gjort noe riktig, det er opp til deg å vise hesten hva du mener er riktig. :) Lykke til.
Gå til toppen av siden

engle
» VIP

Skrevet - 22/03/2004 :  00:02:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil absolutt IKKE begynt å dyppe bitt i melasse eller gi gosdis for å få hodelaget på hesten.

Hester gjør dette fordi den ikke respekterer deg som sin leder.
Husk hva du lærte om å legge på hodelag da du begynte å ri.
Hvordan du skal legge på hodelag. Det er mye snakk om teknikk egentlig.
Det beste du kan gjøre er å få noen på stallen til å hjelpe deg/vise deg en smart teknikk for å få på hodelaget.
Husk at hestens respekt for deg begynner på bakken.
Tester den deg i stallen gjør den fort det når du sitter på ryggen og. Dersom hesten mister respekten for noen kan det faktisk gå ut over sikkerheten. Derfor skal du ikke gi hesten din Godis når den ikke vil jobbe med deg. Da tror hesten at den blir belønnet når den tar hodet opp og vil fortsette å gjøre dette for å få mer godis.
Hesten skal kun belønnes når den har gjort noe riktig, det er opp til deg å vise hesten hva du mener er riktig. :) Lykke til.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/03/2004 :  02:59:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hesten gjør ikke nødvendigvis dette i mangel på respekt.
Den kan forsøke å fortelle at det er noe med hodelaget eller bittet som plager den, og dette er den måten den prøver å formidle det på.

Hva slags hodelag er det snakk om? Er det nesereim på det? Hva slags nesereim? Hvor stramt sitter nesereima?
Hva slags bitt?
Er tennene ettersett av GOD hestetannlege?
Er munnen grundig sjekket for sår og skader?

Når ALLE mulige fysiske årsaker til en adferd er utelukket kan man begynne å vurdere adferden utfra et respekt-synspunkt. Ikke før. Hopper man over denne svært viktige delen kan man ende opp med å være urettferdig mot hesten, og dermed ingen god leder som hesten kan stole på.

At hesten viser denne adferden mot to forskjellige, og velger to forskjellige måter å signalisere at den ikke vil ha på hodelaget, er for meg et tegn på at hesten på en vennlig og ikke-aggressiv måte forsøker å fortelle dem noe.
Finner man årsaken til adferden så finner man løsningen. Hva prøver hesten å si?

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Amandus_and_sølli

Skrevet - 24/07/2004 :  08:51:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har nettop skiftet hodelag på ham, Men han gjør det forsatt.Jeg tror ikke han gjør det på mangel av respekt, han er veldig snill, men prøver aldri å teste meg, ikke på bakken eller i salen.
~Liany
Gå til toppen av siden

vatican

» VIP

Skrevet - 24/07/2004 :  09:41:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hodelaget nettop er skiftet og det ikke hjalp så er det kanskje ikke så dumt å pröve uten bitt ei stund.
Hadde nok sjekket hestens munn uansett.

mvh lene
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2004 :  13:44:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja selv om hodelaget er skiftet så kan det være noe med tennene eller bittet. MEN- en hest som er snill, behøver ikke ha skikkelig respekt fordet! Er tenner og bitt sett på, ville jeg nok tatt for meg repektdelen...
Hege Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/07/2004 :  00:50:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan tar dere på bittet? Kan det være at dere slår borti tennene hans? Det er ubehagelig, og han kan være red for at det skal gjøre vondt når dere tar det på? Det kan også være at dere er harde på hånda når dere rir, og han ikke liker det?

Slik adferd som hesten viser her er som oftes et forsøk på å fortelle dere at noe gjør vondt. Jeg heller iallefall mer mot den løsningen slik som Line sier, fremfor at han prøver å teste dere ut.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2004 :  01:17:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sa at ER tenner og munn sjekket, må hun se på respektdelen! Min hest er lett å ta på hodelag/grime og jeg får ta på hodet hennes, men med en gang jeg kommer med en børste, setter hun hodet i været. Jeg har aldri slått henne med den, men det tyder enten på at noen har gjort det før en gang eller at hun rett og slett ikke liker/vil bli børstet på hodet. Dette går på respekt og tillit, og dermed må denne delen jobbes med.. Liany forteller jo i begynnelsen at hun ikke får på hodetlaget, mens en annen person gjør det. Og som Irriducibili sier, prøver hesten å fortelle ett eller annet, så løsningen er å finne ut hva den forteller ved å gå gjennom alle muligheter!
Hege Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.